Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -94 ver 2.0
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16
52 besök senaste veckan (111590 totalt)
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Markus97 skrev:
frapp skrev:
Om man bara återmontera damaskerna med buntband, så är det nog inget reellt problem med avluftningen.
Angående känslan i styrväxeln så är det servon som ger den, beroende på torosionsstav i servot (se min länk), Så det är vid körning man känner skillnad.


Man måste väl ändå ha spåret i gängan för att det ska funka? För det är där det luftas mellan in och utsida av styrväxel? Nästa förutsättning är kanske att inte göra tätt med damasken?
Och man kan inte använda E46 inre styrleder?
Många frågetecken? 🤣



Jag kan inte se nåt problem med att använda inre E46 leder.
Gängan börjar på samma ställe sett från styrväxeln men att den är längre bara. Går ju kapa.


_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Marcus S skrev:
Markus97 skrev:
frapp skrev:
Om man bara återmontera damaskerna med buntband, så är det nog inget reellt problem med avluftningen.
Angående känslan i styrväxeln så är det servon som ger den, beroende på torosionsstav i servot (se min länk), Så det är vid körning man känner skillnad.


Man måste väl ändå ha spåret i gängan för att det ska funka? För det är där det luftas mellan in och utsida av styrväxel? Nästa förutsättning är kanske att inte göra tätt med damasken?
Och man kan inte använda E46 inre styrleder?
Många frågetecken? 🤣



Jag kan inte se nåt problem med att använda inre E46 leder.
Gängan börjar på samma ställe sett från styrväxeln men att den är längre bara. Går ju kapa.



Aha. Nu är jag med. E46 leder får det bli. Ska kika på saken, kanske ikväll.
Över en grogg. 🤣

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Markus97 skrev:
Marcus S skrev:
Markus97 skrev:
frapp skrev:
Om man bara återmontera damaskerna med buntband, så är det nog inget reellt problem med avluftningen.
Angående känslan i styrväxeln så är det servon som ger den, beroende på torosionsstav i servot (se min länk), Så det är vid körning man känner skillnad.


Man måste väl ändå ha spåret i gängan för att det ska funka? För det är där det luftas mellan in och utsida av styrväxel? Nästa förutsättning är kanske att inte göra tätt med damasken?
Och man kan inte använda E46 inre styrleder?
Många frågetecken? 🤣



Jag kan inte se nåt problem med att använda inre E46 leder.
Gängan börjar på samma ställe sett från styrväxeln men att den är längre bara. Går ju kapa.



Aha. Nu är jag med. E46 leder får det bli. Ska kika på saken, kanske ikväll.
Över en grogg. 🤣


De kanske inte ens är längre, har inte skruvat isär dem. Hursom så löser du det 👍

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Det är bara mellan damaskerna det luftas som jag förstår det. Kuggstången går bara rakt igenom aluminiumhuset så där blir ingen volymförändring internt. Men jag får tillägga att detta var nytt även för mig. Har aldrig haft några problem med detta själv.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Nu har det gått ett par år igen...
Vi firar 10 år tillsammans och då tänkte jag att det skulle passa att få ut kärran på vägen. Jag har besiktningstid imorgon bitti och det blir första gången sedan 2013 som den besiktades.
Nu har jag:
- Bytt till 3,15 utväxling med 40% diffverkan utfört av Mobimech.
- Monterat 6vxl låda
- Bytt till annan 3,2 motor. Ingen skillnad men jag hade en motor som jag inte testat och som skulle ha extremt få mil på sig. Den har hängt i ett motorstativ i varje fall de sista 10 åren och antagligen mer än så men nu är den uppstartad och spinner som katten.
- Bytt fjädrar till mer "sport" än "race"
- Sparcostolarna har fått lämna till förmån för original Vader stolar. Stolar man snudd på kastade för några år sedan fick jag nu pynta 14 000kr för.
- Styrväxel bytt till en yellow tag och även slangar och rör runt den.
- Original katalysator monterad med nån typ av Sportsystem efter den.
- Nya fälgar, Apex ARC-8 9x18

Hoppas nu att man känner att man kan använda bilen. Kommer sannolikt gå längre med tillbakabyggandet till vintern men jag hann inte mer nu.



_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1346



Kör du med 3.15 utväxling för att du har bytt till en 6-växlad diesellåda eller finns det en annan anledning? Fint att bilen kommer få rulla igen!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Westersund skrev:
Kör du med 3.15 utväxling för att du har bytt till en 6-växlad diesellåda eller finns det en annan anledning? Fint att bilen kommer få rulla igen!


Det är inte diesellåda utan den som sitter som standard i M3 3,2. Jag har satt i M3 3,0 utväxling om jag inte minns fel och anledningen till det är att detta inte är en fullblodad banbil längre. 3,91 klumpen ligger i garaget i fall man får för sig nåt med denna bil eller någon annan.
Tror att M3 3,2 har 3,23utv som standard så lite mera motorväg blir det med denna utväxlingen men marginellt. Om 6an blir för hög vid något tillfälle så vet jag precis hur jag ska lösa det.

Den gick igenom besiktningen utan några anmärkningar!

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Härligt att se att bilen rullar!
Men vi vill se mer bilder! Vet ju sen innan vilken fin finish du har på allt

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1346



Markus97 skrev:
Det är inte diesellåda utan den som sitter som standard i M3 3,2. Jag har satt i M3 3,0 utväxling om jag inte minns fel och anledningen till det är att detta inte är en fullblodad banbil längre. 3,91 klumpen ligger i garaget i fall man får för sig nåt med denna bil eller någon annan.
Tror att M3 3,2 har 3,23utv som standard så lite mera motorväg blir det med denna utväxlingen men marginellt. Om 6an blir för hög vid något tillfälle så vet jag precis hur jag ska lösa det.

Den gick igenom besiktningen utan några anmärkningar!


Då är jag med. Grattis till godkänd besiktning!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -94 ver 2.0
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16
52 besök senaste veckan (111590 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande