Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
TTA bilar vs TA bilar
1, 2, 3, 4   >>
46704 besök totalt
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Såg på Facebook att man hade denna diskution, nån trodde en TA bil på slicks skulle åka skjortan av en TTA bil på mantorp, långt ifrån säger jag.. en TTA bil skulle gå ca 1,15 på Mantorp och en TA bil av värsta sorten som kört i swe serien skulle inte ens komma under 1,21-1,22 om jag får tippa

Va tror ni

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Jag tror att ett F16 är snabbare än båda...

Grymt meningslöst att jämföra eftersom de inte går i samma klass/serie.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Fastlane skrev:
Grymt meningslöst att jämföra eftersom de inte går i samma klass/serie.


Ja men det kan ändå finnas de som tycker det är roligt att diskutera.

Håller med dig Rickard, inte en chans ett TA-bygge skulle spöa en TTA-bil. Om vi inte snackar bara på rakan då.

Jag har inte helkoll på TA-reglementet men det handlar väl om ombyggda gatbilar och att bygga en sådan som spöar en TTA-bil är säkert möjligt i teorin men det skulle kosta därefter och lär knappast hända i Sverige.

TTA-bilarna kommer ju köras på Mantorp i år så vi får se om din gissning stämmer men jag tycker den låter rimlig.

Tiden från Falkenberg som diskuteras är dessutom rejält mycket långsammare än bilarna faktiskt gick där. Visst, varvet i filmen gick på ca 47s men det var i race och trafik. Göranssons kvalvarv var på 43.292 och hans bästa varv i racet var 43.967

_________________
Martin Öberg
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465



Jag tror iaf att minst en TA bil skulle gå under 1:21 med slicks på Mantorp.

Att köra lika snabbt dom en TTA bil på någon av Sveriges banor är nog bara att glömma.

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Det kanske blir nån TTA-bil över och med lite arbete och kreativitet (bla med reglementen och tolkning) så går det nog att köra TA med en sån, med en riktig motor dessutom (två sniglar på Nissansexan åtminstone). Men med amatörinsats med körning och setup så kan det gå långsammare, även med mer effekt.

Under 1:10 går ju, med en F1a

Men det blir ju nya varvtider att bry sig om när de bygger separation mellan rundbana och stripp (härlig mur att daska i ut ur chikanen).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Vad kör man Mantorp på i Modsport?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det kanske blir nån TTA-bil över och med lite arbete och kreativitet (bla med reglementen och tolkning) så går det nog att köra TA med en sån, med en riktig motor dessutom (två sniglar på Nissansexan åtminstone). Men med amatörinsats med körning och setup så kan det gå långsammare, även med mer effekt.

Under 1:10 går ju, med en F1a

Men det blir ju nya varvtider att bry sig om när de bygger separation mellan rundbana och stripp (härlig mur att daska i ut ur chikanen).


Rörrams bilar är ej tillåtna i ta i dagens läge.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Phantom skrev:
Jag tror iaf att minst en TA bil skulle gå under 1:21 med slicks på Mantorp.

Att köra lika snabbt dom en TTA bil på någon av Sveriges banor är nog bara att glömma.


Jag vet då ingen..

Men frågan var som nån påstods att en ta bil skulle va snabbare än en tta bil på Mantorp. Inte en chance.

Snabbaste carrera cup är 1,16,8 idag och tta bilen är snabbare, därför uppskattar jag att den borde gå 1,15-1,16. Finns ingen Ta bil i dagens startfält som ens skulle komma nära

Inte ens min gamla smr gt2 som har varvrekordet på r däck skulle komma nära. Den skulle kunna nosa på 1,20 och lite under på slicks. Men det är långt kvar till tta bilen

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Vad kör man Mantorp på i Modsport?


1,22 or om jag minns rätt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Johnny Cecottos banrekord på 1.11,69, är det i en Supertouringbil ??

I så fall är det är det möjligt, det är ju 'nästan' en standardbil

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Känns väldigt meningslöst... Då kan vi diskutera NASCAR vs F1 också?

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
pastaracing skrev:
Johnny Cecottos banrekord på 1.11,69, är det i en Supertouringbil ??

I så fall är det är det möjligt, det är ju 'nästan' en standardbil


Snabbaste varvtids kaross bilar är väl Nordic super car tiderna, dom gick runt 1,15 eller lite lägre.. Detta diskuterades i min tråd för nått år sen

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Ja jag funderar också på var gränsen går i vad man får göra/bygga i TA, jag kan inte reglementet för de snabbaste klasserna alls. Dessutom så kan ju TA-reglementen se olika ut, vi har www.timeattack.nu där man för närvarande inte tillåter slicks men det finns/har funnits andra TA-arrangörer med andra reglementen, som till exempel just tillåter slicks. Så en dum fråga Att bilarna ska vara skattade och besiktigade är väl inget krav i de värsta klasserna i TA rent allmänt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
En förtydling

Detta gällde bilar som gick/går i Ta.nu och dessa regler.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



pastaracing skrev:
Johnny Cecottos banrekord på 1.11,69, är det i en Supertouringbil ??

I så fall är det är det möjligt, det är ju 'nästan' en standardbil


Om jag inte misstar mig alldeles lär varvrekordet vara från tidigt 80-tal när det kördes Formel 2 på "avkapade" sträckningen på Mantorp.
(därav namnet F2-kurvan)

Så nej, Cecottos tid är inte i en Supertouringbil utan i en F2:a.

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Fast det är skillnad på att jämföra specifika bilar som kört TA i Sverige och spekulera vad en bil helt optimerad efter TA-reglementet med proffs bakom ratten skulle kunna köra.

Ett högbudgetbygge helt efter TA-reglerna med ett proffs skulle ju utan tvekan köra fortare än 1:20 på Mantorp på R-däck. Och skulle absolut kunna gå 1:15 med slicks.

Men tills någon lägger ett par miljoner på att bygga en TA-bil och stoppar i ett proffs så kommer vi inte se de låga tiderna.. (vilket nog är för sportens bästa)

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Absolut Gustav. Men nu påstod denna person att en ta.nu bil skulle åka ifrån tta bilen. Vilket inte finns på kartan idagens läge, men en värsting ta bil på samma däck åker ju självklart ifrån tta bilen. Med rätt förare. Liksom 1000 kg och 900hk typ då går det undan

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Henke_HJCC skrev:
Känns väldigt meningslöst... Då kan vi diskutera NASCAR vs F1 också?


Tack nån som håller med.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Supramannen skrev:
Absolut Gustav. Men nu påstod denna person att en ta.nu bil skulle åka ifrån tta bilen. Vilket inte finns på kartan idagens läge, men en värsting ta bil på samma däck åker ju självklart ifrån tta bilen. Med rätt förare. Liksom 1000 kg och 900hk typ då går det undan


Yes håller med

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Henke_HJCC skrev:
Känns väldigt meningslöst... Då kan vi diskutera NASCAR vs F1 också?


Den specifika sökningen "nascar vs f1" ger 454 tusen träffar på Google så det är nog rätt många som tycker det är intressant att diskutera...

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Frågan hur snabbt man kan lyckas ta sig runt under reglementet för ta.nu är ju intressant att klura på. Den som kommer på rätt recept kan ju vinna serien thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
TTA bilar vs TA bilar
1, 2, 3, 4   >>
46704 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande