Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
TTA bilar vs TA bilar
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (46707 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Runt 1,5-2 ligger väl dom flesta ta bilar i swe i övre skicket

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

[Halvt OT]

Å sen har vi oss oöverladdade. Numera är jag nere på 4kg/hk vilket är ju klart bättre än med den blåe M3'an som låg på 5.14 kg/hk.... Jaja, jag vet, det är faktiskt bra siffror trots allt, man blir bara lite "fartblind" av alla extremare siffror där många kör med klart mer pulver per kilo

[/Halvt OT]

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 755



Man får tänka på att detta är en serie som hade en provår förra året.

Både bilar och förare kommer bli betydligt snabbare för varje år.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Antonicracing skrev:
Man får tänka på att detta är en serie som hade en provår förra året.

Både bilar och förare kommer bli betydligt snabbare för varje år.


Ja visst är det så, men bilarna är ju inga nybyggen heller, måga bilar har funnits länge.. men många blir ju snabbare exakt som du säger med...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Obizzz skrev:
Fredrik Nyström skrev:
TTA-bilarna ligger väl generellt mellan FIA GT3 och Carrera Cup i varvtider, ganska nära GT3 tror jag?


Väldigt nära till och med.

Lestrups kvaltid från Anderstorp (Z4 GT3) 1.33.251

Fredrik Larsson samma helg i en TTA-bil 1.33.490

42.863 på Falkenberg.



Snabbt!
Det dröjer innan vi får se en TA-bil på såna tider även på en extremt effektnödvändig bana som Anderstorp.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
GustafB skrev:
Obizzz skrev:
Fredrik Nyström skrev:
TTA-bilarna ligger väl generellt mellan FIA GT3 och Carrera Cup i varvtider, ganska nära GT3 tror jag?


Väldigt nära till och med.

Lestrups kvaltid från Anderstorp (Z4 GT3) 1.33.251

Fredrik Larsson samma helg i en TTA-bil 1.33.490

42.863 på Falkenberg.



Snabbt!
Det dröjer innan vi får se en TA-bil på såna tider även på en extremt effektnödvändig bana som Anderstorp.


Exakt.. dom är ruggit snabba dessa team med proffs och allt vad det innebär..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Supramannen skrev:
GustafB skrev:
Obizzz skrev:
Fredrik Nyström skrev:
TTA-bilarna ligger väl generellt mellan FIA GT3 och Carrera Cup i varvtider, ganska nära GT3 tror jag?


Väldigt nära till och med.

Lestrups kvaltid från Anderstorp (Z4 GT3) 1.33.251

Fredrik Larsson samma helg i en TTA-bil 1.33.490

42.863 på Falkenberg.



Snabbt!
Det dröjer innan vi får se en TA-bil på såna tider även på en extremt effektnödvändig bana som Anderstorp.


Exakt.. dom är ruggit snabba dessa team med proffs och allt vad det innebär..


Ja proffschaffis och proffsanalys/setup av bilen är en annan division.

Men jag ska inte säga vad min bil rattats runt Falkenberg för då får jag bara prestationsångest..

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
GustafB skrev:
Supramannen skrev:
GustafB skrev:
Obizzz skrev:
Fredrik Nyström skrev:
TTA-bilarna ligger väl generellt mellan FIA GT3 och Carrera Cup i varvtider, ganska nära GT3 tror jag?


Väldigt nära till och med.

Lestrups kvaltid från Anderstorp (Z4 GT3) 1.33.251

Fredrik Larsson samma helg i en TTA-bil 1.33.490

42.863 på Falkenberg.



Snabbt!
Det dröjer innan vi får se en TA-bil på såna tider även på en extremt effektnödvändig bana som Anderstorp.


Exakt.. dom är ruggit snabba dessa team med proffs och allt vad det innebär..


Ja proffschaffis och proffsanalys/setup av bilen är en annan division.

Men jag ska inte säga vad min bil rattats runt Falkenberg för då får jag bara prestationsångest..


Samma här, min har gått ett par sec snabbare på Mantorp med ett par hundra häst mindre..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



En TA bil åker ju inte ifrån en STCC bil.....eller?

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
GREYHoUND skrev:
En TA bil åker ju inte ifrån en STCC bil.....eller?


Jo det gör den lätt..med 2-3s

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



GREYHoUND skrev:
En TA bil åker ju inte ifrån en STCC bil.....eller?


Super Touring, S2000 eller TTA-bil? De är alla STCC-bilar.

_________________
Martin Öberg
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Obizzz skrev:
GREYHoUND skrev:
En TA bil åker ju inte ifrån en STCC bil.....eller?


Super Touring, S2000 eller TTA-bil? De är alla STCC-bilar.



_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Obizzz skrev:
GREYHoUND skrev:
En TA bil åker ju inte ifrån en STCC bil.....eller?


Super Touring, S2000 eller TTA-bil? De är alla STCC-bilar.



Ok Ok messerchmitt jag menade dom som dom körde i STCC förra året (som du säkert förstod)

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



En TTA bil är ju mer eller mindre så kompromisslöst byggd som en racebil kan bli om den ska likna 2-sitsig ska vi ju inte glömma bortsett ifrån att allt går göra bättre och lättare material kunde kanske använts (kolfiber monoqoque) det ända man enkelt sätt skulle vilja förbättra på den kan man väl säga är mer downforce och mer effekt utan att gå in på detaljer......

Timeattacken som den ser ut i dagsläget har enligt mig vissa begränsande faktorer som tta bilen har bortbyggda...

Typ luftstyrning och downdrag ser väldigt bra utformat ut det jag har sett av dom bilarna dom verkar ha haft det som en av grundstenarna när dom byggt bilarna..

Downdrag tror jag är så sjukt viktigt när det ska gå riktigt fort.....

Det som jag ser som en av dom största problemen är att veta att man är nära när man börjar justera bilen det är så svårt och tar så lång tid att hitta rätt..

Om man då inte tar en bil med mycket redan färdigt på som man kan utnyttja alla genvägar och befintliga data på för att innan man börjar justera ligga någorlunda rimligt till..
Typ en porsche då lämpligen kanske då det finns mängder med olika data ifrån dessa bilarna.....
Tror iofs att en lotus eller en speedster kunde funka bra oxå men ändå med klart sämre förutsättningar på data till dom och den korta hjulbasen med mycket effekt kan nog bli spännande på gränsen...

Att med ett "egenkomponerat" chassi komma ens i närheten tar ju evigheter av uträkningar och tester.....

Viktiga punkter som man ser ut att bli begränsande

-Motorns placering
-Chassits död vikt som man måste släpa på som kunde gjorts bättre med rör
-Downforcen fram då bak inte har några restriktioner på vingen
-möjligheterna till bra downdrag med vanligt chassi bibehållt

Jag hade gärna sett till att bevisa hur fort man kan åka med en TA byggd bil här i sverige men jag vet vad det kommer kosta och hur mycket tid det kommer ta...

men om lite uppbackning skulle finnas kanske börja justera tiderna neråt 2014 för att prestera riktiga resultat 2015....

Skulle vara väldigt roligt att genomföra detta men eftersom ekonomin hela tiden är begränsad så är detta ingen lätt utmaning men vi får väl se vad som händer....

Men 1,15 njae det vetifan då får man fila en bra stund på grejorna alltså :/ och det betyder inte justera en bil på r-däck för att sen slänga på slicks utan då är det högvis med färska slicks som gäller skulle jag tro....

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Diket skrev:
Downdrag tror jag är så sjukt viktigt när det ska gå riktigt fort.....


Vad menar du med "Downdrag"?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Är det garaget.org som har facebook sida eller vart ska jag gå med?

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 651



Supramannen skrev:
GustafB skrev:
Obizzz skrev:
Fredrik Nyström skrev:
TTA-bilarna ligger väl generellt mellan FIA GT3 och Carrera Cup i varvtider, ganska nära GT3 tror jag?


Väldigt nära till och med.

Lestrups kvaltid från Anderstorp (Z4 GT3) 1.33.251

Fredrik Larsson samma helg i en TTA-bil 1.33.490

42.863 på Falkenberg.



Snabbt!
Det dröjer innan vi får se en TA-bil på såna tider även på en extremt effektnödvändig bana som Anderstorp.


Exakt.. dom är ruggit snabba dessa team med proffs och allt vad det innebär..


att tänka på är att tta går inte specielt fort rakt fram har för mig att dom inte toppade mer än 240km/h på anderstorp. och att däcken är väldigt hårda. mjukare slicks hade lätt kunnat kapa någon sek till.

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
jonaslarsson skrev:
Supramannen skrev:
GustafB skrev:
Obizzz skrev:
Fredrik Nyström skrev:
TTA-bilarna ligger väl generellt mellan FIA GT3 och Carrera Cup i varvtider, ganska nära GT3 tror jag?


Väldigt nära till och med.

Lestrups kvaltid från Anderstorp (Z4 GT3) 1.33.251

Fredrik Larsson samma helg i en TTA-bil 1.33.490

42.863 på Falkenberg.



Snabbt!
Det dröjer innan vi får se en TA-bil på såna tider även på en extremt effektnödvändig bana som Anderstorp.


Exakt.. dom är ruggit snabba dessa team med proffs och allt vad det innebär..


att tänka på är att tta går inte specielt fort rakt fram har för mig att dom inte toppade mer än 240km/h på anderstorp. och att däcken är väldigt hårda. mjukare slicks hade lätt kunnat kapa någon sek till.


oj.. trodde dom va snabbare än så rakt fram...

undra va vmax är på mantorp..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4687



Supramannen skrev:
Såg på Facebook att man hade denna diskution, nån trodde en TA bil på slicks skulle åka skjortan av en TTA bil på mantorp, långt ifrån säger jag.. en TTA bil skulle gå ca 1,15 på Mantorp och en TA bil av värsta sorten som kört i swe serien skulle inte ens komma under 1,21-1,22 om jag får tippa

Va tror ni


Ursäkta trådlyftet men.... HAHA 1:15.1 eller?

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Sporre
Stockholm
Här sen Aug 2015
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Ja jäklar, TA bilarna börjar gå fort nu kan man ju säga

_________________
Charles Sporre
Mitsubishi Lancer Evo 8 TA Projekt
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



TA på Anderstorp är något att drömma om... Där kan all effekt och aero verkligen komma till sin rätt och bjuda på ruggigt snabba tider.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Allmänt banåkaforum
TTA bilar vs TA bilar
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (46707 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande