Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 CS 2001
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
4 besök senaste veckan (162941 totalt)
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
På allmän begäran...

Efter att ha avverkat flera olika banåkarbilar allt ifrån Opel Corsa A med bur och 2L 16V maskin, Skyline R32GTR och BMW E46M3 har jag äntligen fått möjlighet att skaffa en GT3:a som i mina ögon är bland de bästa och snabbaste allround bil för mina behov man kan hitta för dessa pengarna.

Detta säger jag utan att ens ha kört en GT3:a någongång

E46M3:an har således fått en ersättare i form av en 996 GT3 CS 2001.

Bilen är ursprungligen från italien och importerad sommaren 2012, 4900mil, 2ägare med god historik.

Bilen är helt original förutom ett Cargrafic avgas och 3mm spacer runt om, den saknar tyvärr 6-p bältena och främre delen på buren men den senare har jag hittat beg och bältena finns att hitta nya från 3000kr/st.

Planer:
* Montera främre burdel
* Montera 6-p bälten
* Byta t-stift som missats vid service i somras
* Bättre bromsbelägg runt om + luftkylning
* Nya däck (typ Kuhmo KU36, Yokohama AD08 eller motsvarande TW180)
* Köra!!!

Är anmäld till svenska timeattackserien i sommar i klassen Club (gatdäck minimimum TW180).

Blir säkert en och annan banträff med porschekubben var det lider också.

Tror ni man klarar DB-kraven med cargrafic avgassystem? Den låter ganska vasst på tomvarv

Några bilder:

(ursäkta dåliga bildkvaliteten, varken väder eller tid har gett tillfälle att ta ordentliga bilder ännu så ni får nöja er med lite taskigt tagna mobilbilder och gamla bilder från tidigare ägare.)

Vid lastning när jag skulle hämta den och köra den till K3 Porsche center Haninge för kontroll innan köp:






På väg hem från K3:






Fredagsmys.....




Gamla bilder:






_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Kul med ny bil! =)!

Bra val tycker jag!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
uffarn
billingsfors
Här sen Sep 2009
Inlägg: 206



grym bil de där, saknar de där att bara köra o utvecklas som förare de enda man utvecklat dom senste åren e väl att bli bättre på att skruva o mycke mindre köra:)

skulle tippa på att du får en kul sommar!

_________________
ulf edgren
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Grattis till en mycket fin och kompetent bil thumbs up

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Greven
BRo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 266



Go baby go!!!!!

_________________
mvh Leif Ankarschiöld

Skyline R32 GTR GODZILA
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Wooohooo! Grattis!!!


Wärhner skrev:
Tror ni man klarar DB-kraven med cargrafic avgassystem?

Underbar skönsång men huuuua, jag skulle sova dåligt kring ljudfrågan. Men det måste finnas fler med samma hårdvara som din som vet hur den hamnar mot (det i år striktare hållna) 95dB-kravet. Jag är aningens orolig själv eftersom CSL'en inte har några jättemarginaler i ljudnivå heller.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4479



Grattis till en härlig bil.

thumbs up

_________________
Jens Lanvin
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens

Läcker bil, grattis!

Wärhner skrev:
Bilen är helt original förutom ett Cargrafic avgas och 3mm spacer runt om,

Det sitter 5mm spacers original, kanske de du har?

_________________
Mikael S
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
uffarn skrev:
grym bil de där, saknar de där att bara köra o utvecklas som förare de enda man utvecklat dom senste åren e väl att bli bättre på att skruva o mycke mindre köra:)

skulle tippa på att du får en kul sommar!


Precis min plan, med Jobb, hus och familj med två små barn tar tillsammans mycket tid i anspråk, jag har därför försökt sikta på en så komplett bil som möjligt för att lägga minimal tid i garaget och istället max med banmil per tillfälle.

Mikael_S skrev:
Läcker bil, grattis!

Wärhner skrev:
Bilen är helt original förutom ett Cargrafic avgas och 3mm spacer runt om,

Det sitter 5mm spacers original, kanske de du har?


Thanks!

Aha! hade jag ingen aning om, såg bara att det satt någon tunn svart spacer mellan fälg och nav när jag kikade in mellan ekrarna. Man lär sig något nytt var dag om dessa bilar

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 477



Nice bil och äntligen ratten på rätt sida också

_________________
Micke Bernebrandt

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
Newbeach
Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 129



Gratulerar!

_________________
Christoffer N
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



Grattis till trevlig racevagn
Jag har också Cargraphic helsystem på min Gt3rs och upplever inte att det är särskilt högljudt.
Har inte haft något problem under 2012 på banorna. I mitt tycke.... hade det gärna fått flöda lite friare

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
subarumicke skrev:
Nice bil och äntligen ratten på rätt sida också


Tackar!

Sneglade lite på en högerstyrd 996 GT3 MK2 för 25000GBP på pistonheads men den hade rullat 185000miles (ca 30000mil!) vilket hade gjort den lika lätt att bli av med som en nasty könssjukdom ungefär. dvs om man skulle vilja byta bort den i framtiden. thumbs down

John Kjellsson skrev:
Grattis till trevlig racevagn
Jag har också Cargraphic helsystem på min Gt3rs och upplever inte att det är särskilt högljudt.
Har inte haft något problem under 2012 på banorna. I mitt tycke.... hade det gärna fått flöda lite friare


Låter lovande thumbs up

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



Drömbil!

_________________
Citera
1björn
Helsingborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 28



Grattis till en mycket trevlig bil!
Jag kör också med ett Cargrafic system på min GT3 01 och det resulterade i svartflagg på Knutstorp

Deras dB mätning har förvisso varit uppe för diskussion här vid ett antal tillfällen.
Hursomhelst så låter det fantastiskt bra

_________________
Björn Rittinge
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Bra bilval, grattis.
Det är sjukt mkt bil för pengarna och rätt skottsäker med en maskin som ylar på bra över 6000.

Såg dina funderingar om bromsar.
I normalfallet så behöver man inte uppgradera bromsar på en Porsche.

Det fanns ju dock ett skäl till att man uppdaterade till 350mm på i stort sett samma bil med nästan samma effekt. Jag skulle råda dig att vänta med att uppgradera tills du kännt på bilen ordentligt.

Mycket nöje!

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Jan-Erik Nyberg
Skåne
Här sen Feb 2006
Inlägg: 60



Hej,
Visst är en 996 GT3 CS en kanonbil, men en kanon bil med just för din, tolv år på nacken/asfalten, vilket har satt sina svarta spår.
Då jag själv haft nöjet att äga just en sådan bil, så kanske mina erfarenheter kan vara av intresse??
Om vi börjar från nosen, så kan vi ju stanna till i hjulhusen, bromsarna är bra, men uppskattar lite extra kylning, tittar vi på nästa utgåva av GT3 så hade de en extra kylkanal för att hjälpa till att få ner arbetstemperaturen, alltså inta bara större skivor och ok. Man hade även satt på ett fyrkanals ABS-system. När vi nu är i hjulhuset kan vi konstatera att det sitter 5mm spacers runt om, dessa kräver en längre hjulbult, de som sitter från fabrik är med röd kona. En annan orsak för att bromsarna blev varma på dessa bilar var att man inte hade koll på att damaskerna i oken blev överhettade, förlorade spänsten och inte drog tillbaka kolvarna som de skulle.
Går vi sedan vidare till koppling/växellåda, så på CS sitter ett lättare svänghjul, låter och lever om, men klart rejsigare än det som satt på icke CS. På många CS blir kopplingen trög efter en tid, förklaringen jag fick av Porsche var att många satt och åkte mycket bilköer. Detta frestade på och kopplingen började gärna kantra, så jämför gärna med någon annan. Trist om det bråkar just när du kommit igång med körningen. På -01 har du stålsynk på vissa växlar, bra, men offra gärna ett oljebyte varje år om du kör mycket bana, då kylningen av växellådsoljan inte kom förrän på nästa GT3.
Kolla även hur gummibussningarna mår på växellådsbalken. Vill minnas att man rekommenderade att byta denna till den senare.
När vi nu pratat lite om kylning, så flera kylslangar byttes på garanti, men trots detta har jag sett att en del börjar släppa i vulkningen vid fästena mot motorn.
Kanske även ta en koll på tätheten på stötdämparna. Men nu kommer det trevligaste !! Kör, kör och kör, träning är en klart underskattad trimning 

_________________
Hälsningar
Jan-Erik Nyberg
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Idag blev det en sväng förbi Porsche för att beställa några småprylar, 997GT3 luftstyrningar till frambromsarna, några småclips och repsats till gångjärnet på locket till förvaringsfacket mellan stolarna.

Hoppas kunna hämta framdelen till buren i helgen.

Lutar åt Federal 595RS-R däck runt om alt Kuhmo KU36 fram och Federal 595RS-R bak (Kuhmona finns inte i lämplig dimension bak tyvärr).

Kommer lägga en beställning på belägg från Pean sweden inom kort (PF08 runt om).

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens

PFC08 skall vara väldigt bra tydligen, vad kostar de? Jag fegade och köpte nya frambelägg idag, kändes inte rätt med gamla belägg på nya skivor. Blev RS29 igen.

Intressant med Federal RSR! Vet du om de fortfarande har problem med sprickor tvärs över slitbanan? Finns lite skrivet om det här på forumet. Såg att de har dem hos Oreca till vad som måste vara ett bra pris, 644 EUR. Kör jag slut på mina Yokos nu till helgen tar jag nog en uppsättning Federal, Oreca har butik inne på banområdet på Paul Ricard så det är ju smidigt.

http://www.oreca-store.com/pneus-federal-595-rs-r.html

_________________
Mikael S
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Mikael_S skrev:
PFC08 skall vara väldigt bra tydligen, vad kostar de? Jag fegade och köpte nya frambelägg idag, kändes inte rätt med gamla belägg på nya skivor. Blev RS29 igen.

Intressant med Federal RSR! Vet du om de fortfarande har problem med sprickor tvärs över slitbanan? Finns lite skrivet om det här på forumet. Såg att de har dem hos Oreca till vad som måste vara ett bra pris, 644 EUR. Kör jag slut på mina Yokos nu till helgen tar jag nog en uppsättning Federal, Oreca har butik inne på banområdet på Paul Ricard så det är ju smidigt.

http://www.oreca-store.com/pneus-federal-595-rs-r.html


Jag betalar ungefär 4500kr för PFC08 runt om till GT3:an.
Körde PFC08 fram på min E46M3:a och var sjukt nöjd med livslängd och de bettade sjukt när de väl var inkörda och inget irriterande skrik vid gatkörning bara ett moderat whoo ljud i kupén.
Klart ett av de bästa beläggen jag testat.

Jag förutsätter att man kommit tillrätta med sprickorna i slitbanan på Federaldäcken, men priset är så lågt att det är värt att testa + att skulle det uppstå så får leverantören snällt ta tillbaka däcken.

Jag måste som sagt köra gatdäck med som minst TW180 i min klass men jag är inte intresserad av att betala uppåt samma pengar som för ett bra R-däck för ett gatdäck, då verkar Federal RSR och Kuhmo KU36 vara bland de vettigaste till det priset jag kan finna.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Fin bil Peter, grattis till köpet.

ang bältena, är det specialla Porschebälten med tanke på 3000kr/st

http://www.realcar.se/product.php?id_product=24700

Jag har dessa i silver

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 CS 2001
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
4 besök senaste veckan (162941 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande