Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E34 525i -91 | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 14 besök senaste veckan (133516 totalt) |
Hejsan Rejsa!
Jag har i vinter byggt lite på en bil som jag förhoppningsvis ska ratta runt någon bana i sommar. Våren 2012 hittade en Bmw 525i -91 för vettiga pengar och började lite så smått modda den för att kunna testa på drifting. På vägen till en färdig bil märkte jag att svetsdiff och varvstopp inte var min grej och styrde över mer mot bana. Bilen är som sagt en tung, klumpig och ganska trött 525i utan vanos, som jag hoppas är lite mer utav en ballerina i löparskor efter det jag gjort! Hade beställt ett coilover kitt från k-sport, Drift modellen, som nu sitter monterat tillsammans med m5 25mm krängningshämmare fram och egentillverkar 22mm krängningshämmade bak. I övrigt är de torra orginal bussningarna bytta till powerflex i hela framvagnen och silentblocken bak. Diffen är inte längre svetsad, nu sitter där en lamelldiff med utv. 4,27 (orginal 3,23) Bromsarna har friskats till med nya ventilerade skivor, totalrenoverade ok, stålomspunna slangar och belägg från ebs. Har svetsat in en bur från finess som jag hoppas jag klarar av en regbes. under våren. Breddade bilen 45mm per sida bak med glasfiberskärmar och 35mm per sida fram genom att rulla skärmkanterna. Motorna är oöppnad, men har fått extraktorgrenrör från Schmidemann, 200cells kat och rostfritt 3" avgassystem. Monterade elfläkt, (skall tydligen göra lite skillnad?) I övrigt är det bara öppetfilter och bränsletrycket som är justerad för lite mer effekt. Lite småfix kvar innan kvar innan den är redo för bana, men det närmar sig! Kom gärna med lite tips och rekomendationer med saker man kan eller bör göra! /Tobbe _________________ Tobias Ohlsson |
||||
Trevligt med en till rejs-bmw från trakten Lite udda med en e34, men samtidigt är ju ett av rejsas häftigaste bmw-byggen en e34, och du verkar ju gjort dom rätta prioriteringarna. Kan rekommenderad dig att ta licens och köra med bmw-kluben, om du inte redan har det. Ett vinnande koncept helt klart. Vi är några från trakten som skruvar rejs-bmw så det är väl bara att haka på upp till Mantorp den 4e maj antar jag. Dom har ju dessutom licenskurs dagen innan
_________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
Tjena!
Jo, det är ju lite udda med e34, men alla kan ju inte köra e36! Jag är som sagt helt ny i det här med banåkning. Krävs det licens för de flesta arrangemang? Har faktiskt kollat rundor lite på licenskurser. Det hade passat fin fint med kurs på Knutstorp, men de har tydligen kurs just nu. Får hoppas att de har fler kurser under våren! _________________ Tobias Ohlsson |
||||
Välkommen in i fördärvet! Dom flesta arrangemang kräver antingen SBF eller SMA licens, Bmw SC kräver SBF på sina träffar och håller som sagt en licens utbildning i anslutning till sin Springbreak på Mantorp. Vi är ett gäng som kommer att åka upp då. Du är absolut välkommen att joina _________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||
Kul med E34, E36 går det ju inflation i! Balansen i dessa vagnar är utsökt! Går själv och funderar över någon form av E34 i framtiden som bansmiskare, de fås ju för kaffepengar numera. Och balansen är som sagt fin. Men det är bara en tanke än så länge, vet inte om och när jag är färdig med nuvarande bil.
Såg att du köpt och monterat Powerflex men det finns hårdare (den gula), bättre och billigare i form av Strongflex, kan handlas direkt från Polen utan mellanhänder: http://www.strongflex.eu Den dagen du vill uppgradera bromsarna passar större grejer från 540, M5 och E32 rakt av! |
||||
Okej, jag kollade på strongflex, men körde på powerflex för att jag hade hört det förut! Jag vet inte hur mycket av den härliga balansen jag har kvar efter allt lättande! Jag köpte bilen för 5500:-, dock med rasad diff. Det går ju åt en del pengar att bygga om, så dyrt inköp av själva bilen är ju skönt att slippa! _________________ Tobias Ohlsson |
||||
Startade bilen för första gången sen september nu i veckan.
Sen den var igång senast har jag monterat elfläkt från Spal, spolat rent kylaren, bytt termostat och vattenpump. Bilen gick lite varm innan, så det var lika bra att kolla över kylningen. Nu när jag startade så gick tempen nästan upp på rött, mycket sämre än innan. Misstänker att mätaren visar fel, så jag har skaffat separat vattentempmätare som monterats på termostathuset. Har även fått tag i en kylare från en 530 som är nästan dubbla storleken än orginal! Får förhoppningsvis ihop det med den nya kylaren under helgen! Håller tummarna att det funkar sen! _________________ Tobias Ohlsson |
||||
Mer bilder!
Kokar Termostaten för att kolla så den fungerar. Började öppna vid 90 grader, kändes lite sent. Det får bli en ny som öppnar tidigare! Ena fälgen efter lack! Rakt å fint 3" Ny Koppling från Schmidemann, Black Diamond. Benen fram svetsade och klara för montering. Krängare bak. 22mm Buren innan lack. Övre staget i dörrarna är demonterbara för sbp skull, visste dock inte att det kunde bli problem med hjälmkrossarstaget! Bara att hoppas att det går igenom! Monterade lamelldiffen i ett hus från en 518(utv 4,27), hade lite tur och behövde inte shimsa alls! _________________ Tobias Ohlsson |
||||
Toppenläckra bilder Ser ju kanon ut. Och verkligt trevliga fälgar Akta så du inte har luft i systemet. Dom kan vara svårluftade. Tycker helt klart du ska satsa på banlicens med BMW sc och sen köra Mantorp dagen där på.
_________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
Problemet med att motorn gick varm verkar vara löst!
Installerade en extra tempgivare på termostathuset och där var tempen finnemang. Mätte upp orginalmätaren mot en begagnad och den stämde, så nu återstår väll bara enheten som hanterar infon från orginaltempgivaren. Passade iaf på att få dit kylaren från en 530, ihop den ett expansionskärl från en Volvo 360. Fick även tag i en 80° termostat. Nu är det bara bromsvätska kvar innan provkörning! _________________ Tobias Ohlsson |
||||
Kul bil!
Jag hade en kompis som körde e34 525 förut och det gick snabbare än en del e36:or. Gick dock åt rätt mycket däck =) Hoppas du anmäler dig till BMWSC:s licenskurs på mantorp i maj. Det finns några platser kvar så vitt jag vet. http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1. _________________ Niklas Domeij BMWSC BMW Z3 3.0 |
||||
Är du helt säker på att du inte har luft i systemet? Tråkigt om det går varmt. Prova och sänka originalgivaren i kokande vatten när den är urskruvad och inkopplad till originalhärvan. Då ser du om du har fel i härvan. Det kan ju tänkas att du har annan temp på vattnet vid din extragivare än vid en eventuell luftficka vid org.givaren.
Ser att fler tipsar om licenskurs med bmwsc Du kan ju komma på garagebesök om du vill. Vi håller till i dina trakter.. _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
Skoj!
Byggde förut på en E34 banbil men det rann ut i sanden som vanligt. Beställde PF bussningar från uk, gick på 2500kr totalt fram och bak inkl frakt. ebay.co.uk dock ett gäng år sedan. Nu vart man sugen på en E34 igen, vad väger din och vart har du fått breddarna ifrån samt vart köpte du coilisarna? Kör hårt, de pallar den! _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Bra tips med kokande vatten, det ska jag testa. Det var ett väldans tipsande om den 3 maj. Jag hade gärna hängt med, men har svårt att ta mig dit. Med lite tur har jag hunnit med reg.bes, men saknar BE kort. Vågar inte köra så långt, trist om man rasar nått så långt hemmifrån. Ja de vore skoj att komma å hälsa på, håller ni till i kristianstad? _________________ Tobias Ohlsson |
||||
Hallå, tyvärr vet jag inte vad den väger ännu, så jag är också lite nyfiken Men jag hoppas jag fått bort iaf 200-250 kilo. Breddarna kommer från Rp Glasfiber i Kalix, universalmodell. Coilovers köpte jag via Raidopower. _________________ Tobias Ohlsson |
||||
Vi håller till i Vinslöv Apropå Mantorp och ras. För två år sedan så skulle jag upp dit med min e36 325 som jag hade innan. Kamkedjesträckaren sa upp sig på vätterleden. Jag var ambulerande fotograf den helgen, och på söndagen bogserade vi hem bilen. 27 mil... Kul nu, men mindre kul då.. Som Fredrik säger, titta gärna förbi. Vill du det och vill ha vägbeskrivning så tar vi det via PM Gillar din bil och skulle tycka det var roligt att se den irl. _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||
Så, nu har jag testat att lägga orginalgivaren i 90° vatten och mätaren var nära det röda.
Justerade nålen, så den står rakt upp vid 90°, så nu har man lite koll iaf. Fyllde på bromsvätska och luftade bromsarna idag. Har tyvärr lyckats klämma isönder tätningen i ena oket bak. Trist, jag som hoppades kunna provköra i början på veckan. Någon i Kristianstad/hässleholms-området som har en bromskolvtätning till bakok liggandes? _________________ Tobias Ohlsson |
||||
Så ja, nu är bromsarna fixade.
Vidare till nästa problem. Tänkte passa på att få ny vätska till kopplingen, öppnade nipplen men ingen vätska kom ut. Så idag plockade jag av slavcylindern och servade upp den med ny kolvtätning och allmän rengöring. Det löste första problemet, men nu tar pedalen väldigt lågt. Är först ett döläge ungefär halva pedallängden. Kan det bero på luft i systemet? Hur känns en kopplingspedal om man har luft i systemet? Gjorde iaf ett märke på bromsvätskebehållaren för att se om det smiter ut nån luft över natten! _________________ Tobias Ohlsson |
||||
Klassiska luftakopplingenproblemet.
Lösning: pumpa på kopplingen tills den känns hundra. Kan ta en dag om du har otur. Mvh Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E34 525i -91 | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 14 besök senaste veckan (133516 totalt) |