Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Snälla däck
1649 besök totalt
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Det har varit en del diskussioner om att gatdäck skulle vara snällare i gränsområdet. Jag kan inte hålla med om det, ivarje fall inte med dom däck jag kört på. Jag har snurrat så många gånger att jag tappat räkningen. Visserligen de flesta på vått underlag. Att parera en släng av Toyo's TS-1 (gatdäck) är som att slå pannan i asfalten, även på torrt. Jag har dessutom aldrig lyckats parera ett släpp på torr asfalt med dom. Toyo's 881 (R-däck) däremot är hur snälla som helst. Dom har jag bara snurrat med en enda gång, förra våren på knutan, vått och kallt var det. Jag tycker det känns tryggare att ladda fullt med R-däck trots att det går fortare. Med gatdäcken så sitter jag bara och väntar på att det ska släppa, okontrollerbart. Dessutom finns det en nackdel att gå från gat- till R-däck och det är ljudet. Gatdäcken varnar bättre när gränsen är nådd.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41594

Forumägare
Forumägare

Fruktansvärt intressant fråga!

Däck är ju en total djungel

Jag hade Michelin Pilot HX på Golfen och de var otydliga och nyckfulla på gränsen men bytte till Dunlop SP9000 som var busenkla att köra på gränsen. SP9000 är iof kanske lite kända för att släppa lite tidigt på torr bana, dvs de har ett "mjukt knä" och man har massa kontroll kvar även när det börjat släppa.

Sen är det ju tyvärr så att ett däck kan funka bra på en bilmodell men funka sämre på en annan

Så jag håller inte med dig om att gatdäck är gifitigare än r-däck. Jag menar att det finns massa gatdäck som är nyckfulla, otydliga och svårkörda på gränsen, och det finns gatdäck som är konsekventa, kommunikativa och kul och lättkörda på gränsen. Men vilka som är av den senare typen till just ens egen bil är inte lätt o veta Men chansen ökar iaf om man satsar på kända märkens toppmodeller även om inte ens det är en garanti att det funkar riktigt riktigt bra.

Sen har jag i alla år hört att slicks är svårare att köra pga ett skarpt knä i grepp, dvs det håller i väldigt länge men sen släpper det väldigt fort. I somras körde jag med slicks på M3'an en gång (Superstage), på en Golf R32 med originalchassie på Kinnekulle och den bakhjulsdrivna räsergolfen. Alla väldigt olika bilar men det var ju inte alls svårkört pga slicksen!!! Tvärtom, snällt som attan men bara mer grepp! Skitkul!. Men precis som med alla andra däck så är det garanterat olika beteenden mellan olika slicks precis som det är med alla andra däck.... jag hade dock lyckan att köra med däck som funkade bra på de bilar jag körde

Just my

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Sover ni aldrig?

_________________
Rachid Rachid
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Rash skrev:
Sover ni aldrig?


Jodå, det händer.

_________________
bmw bmwsson
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Fruktansvärt intressant fråga!

Däck är ju en total djungel

Jag hade Michelin Pilot HX på Golfen och de var otydliga och nyckfulla på gränsen men bytte till Dunlop SP9000 som var busenkla att köra på gränsen. SP9000 är iof kanske lite kända för att släppa lite tidigt på torr bana, dvs de har ett "mjukt knä" och man har massa kontroll kvar även när det börjat släppa.

Sen är det ju tyvärr så att ett däck kan funka bra på en bilmodell men funka sämre på en annan

Så jag håller inte med dig om att gatdäck är gifitigare än r-däck. Jag menar att det finns massa gatdäck som är nyckfulla, otydliga och svårkörda på gränsen, och det finns gatdäck som är konsekventa, kommunikativa och kul och lättkörda på gränsen. Men vilka som är av den senare typen till just ens egen bil är inte lätt o veta Men chansen ökar iaf om man satsar på kända märkens toppmodeller även om inte ens det är en garanti att det funkar riktigt riktigt bra.

Sen har jag i alla år hört att slicks är svårare att köra pga ett skarpt knä i grepp, dvs det håller i väldigt länge men sen släpper det väldigt fort. I somras körde jag med slicks på M3'an en gång (Superstage), på en Golf R32 med originalchassie på Kinnekulle och den bakhjulsdrivna räsergolfen. Alla väldigt olika bilar men det var ju inte alls svårkört pga slicksen!!! Tvärtom, snällt som attan men bara mer grepp! Skitkul!. Men precis som med alla andra däck så är det garanterat olika beteenden mellan olika slicks precis som det är med alla andra däck.... jag hade dock lyckan att köra med däck som funkade bra på de bilar jag körde

Just my


Jag försöker att ta ut max av fästet, kanske därför det känns lättare med R-däck. Jag menar gränsen ligger lite längre bort. Kan det vara så att det skiljer sig beroende på körstil också eller vad tror du.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Nu har jag inte kört på R-däck någonsin och jag skall "köra in mig" på min bil till sommaren. Det jag önskar av mina däck är som ni säger at dom släpper "snällt" och är konsekventa. Jag föredrar att ha fästet nära nu till en början eftersom det inte kommer gå lika fort om jag skulle klanta till det.

Men då kommer jag till frågan hur bra mina Ventus K102 är? Har hitintills inte sett några kommentarer om dessa däcken. Det är mina "offerdäck" och har mycket mönster så dom skall slitas ut. Jag hoppas dom är snälla på gränsen .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41594

Forumägare
Forumägare

Eddie Varvstopp skrev:
...
Men då kommer jag till frågan hur bra mina Ventus K102 är? Har hitintills inte sett några kommentarer om dessa däcken. Det är mina "offerdäck" och har mycket mönster så dom skall slitas ut. Jag hoppas dom är snälla på gränsen .

Det finns bara ett sätt att ta reda på det

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41594

Forumägare
Forumägare

Esa Sanaksenaho skrev:
Jag försöker att ta ut max av fästet, kanske därför det känns lättare med R-däck. Jag menar gränsen ligger lite längre bort. Kan det vara så att det skiljer sig beroende på körstil också eller vad tror du.


Vet inte... ett konsekvent och kommunicerande däck borde ju vara det oberoende körstil...


-----


Det här med hur en bil funkar på gränsen hänger ju otroligt mycket på hur chassiet är gjort/inställt osså. Kanske därför vissa däck kan passa olika bra/dåligt på olika bilar? Sen finns det ju däck som är inkonsekventa oberoende vilken bil man sätter de på


-----

Ytterligare en punkt som förändrar däckens beteende är trycket. Att du har provat dig fram ordentligt är det ju ingen tvekan om men alla gör ju inte det....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Magnus Thomé skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
...
Men då kommer jag till frågan hur bra mina Ventus K102 är? Har hitintills inte sett några kommentarer om dessa däcken. Det är mina "offerdäck" och har mycket mönster så dom skall slitas ut. Jag hoppas dom är snälla på gränsen .

Det finns bara ett sätt att ta reda på det


De kan du slå dig i bänken på att jag tänker göra Magnus
Jag får offra mig för rejsa och ta reda på hur dessa däck beter sig samt återkomma med erfarenheter

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Eddie Varvstopp skrev:
Nu har jag inte kört på R-däck någonsin och jag skall "köra in mig" på min bil till sommaren. Det jag önskar av mina däck är som ni säger at dom släpper "snällt" och är konsekventa. Jag föredrar att ha fästet nära nu till en början eftersom det inte kommer gå lika fort om jag skulle klanta till det.

Men då kommer jag till frågan hur bra mina Ventus K102 är? Har hitintills inte sett några kommentarer om dessa däcken. Det är mina "offerdäck" och har mycket mönster så dom skall slitas ut. Jag hoppas dom är snälla på gränsen .


Vill inte vara elak, men det kan ju finnas en anledning till varför ingen skriver ngt om hur dina däck funkar på bana...

Nä, jag vet inte alls. Men kör på dom. Iofs så kommer dom nog ta slut ganska snabbt och då kan du köpa ngt annat. Om du nu inte har ett set fälgar till som du kan ha bandäck på och åka på dessa på gatan.

Skrev om detta i "nybörjartipstråden". Kolla där.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Esa Sanaksenaho skrev:
Jag försöker att ta ut max av fästet, kanske därför det känns lättare med R-däck. Jag menar gränsen ligger lite längre bort. Kan det vara så att det skiljer sig beroende på körstil också eller vad tror du.


Vet inte... ett konsekvent och kommunicerande däck borde ju vara det oberoende körstil...


-----


Det här med hur en bil funkar på gränsen hänger ju otroligt mycket på hur chassiet är gjort/inställt osså. Kanske därför vissa däck kan passa olika bra/dåligt på olika bilar? Sen finns det ju däck som är inkonsekventa oberoende vilken bil man sätter de på


-----

Ytterligare en punkt som förändrar däckens beteende är trycket. Att du har provat dig fram ordentligt är det ju ingen tvekan om men alla gör ju inte det....


ordentligt och ordentligt, jag har nog fuskat lite om man säger så.
om jag börjar på säg 2kg med 881:orna så får jag tappa ur ett halv kilo första vändan. Nästa gång är dom uppe i 2,3kg. Och dom fortsätter öka, det har hänt att jag tappat ur ett kilo under en dag. Det lustiga är att jag inte fyller i ett kilo igen. Tusan vet var luften kommer ifrån. Känns som man skulle behöva börja på 1,5kg.

Gatdäcken tycker jag dock var känsligare när det gäller trycket. Speciellt balansen mellan axlarna och nu menar jag bilen.


_________________
bmw bmwsson
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag har lyckats köpa 3 bilar med nya hankook k102 på. Det är ju inga superdäck precis. Men dom funkar faktiskt rätt bra på bana. Släpper väl ganska fort men kasar rätt länge innan det är "kört" Dessutom tål dom värme extremt bra. Mina har iallafall betett sig likadant från början till slut trots långa körpass.
Däremot i blött är dom thumbs down Det gäller att ratta snabbt om man säger då.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Lotus Samuel skrev:
Jag har lyckats köpa 3 bilar med nya hankook k102 på. Det är ju inga superdäck precis. Men dom funkar faktiskt rätt bra på bana. Släpper väl ganska fort men kasar rätt länge innan det är "kört" Dessutom tål dom värme extremt bra. Mina har iallafall betett sig likadant från början till slut trots långa körpass.
Däremot i blött är dom thumbs down Det gäller att ratta snabbt om man säger då.


Se där! Det fanns info även om dessa. thumbs up

Låter ju inte helt kört då. om det inte regnar...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Film från sviestad i somras. Första varvet på filmen visar rätt bra hur däcken släpper. Man hör långt innan det släpper. Det perfekta drifting däcket

http://motorsport.mine.nu/ix/filmer/M3divx4.avi

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Ni är för gulliga Tack Samuel thumbs up
Det verkar som jag kan klara mig på mina däck tills dom tar slut . (Regn är lite överkurs för mig.. )

Andreas-> Du är inte elak! Däcken satt på när jag köpte bilen, så jag har inte gått och handlat dem specielt inför sommarens övningar. Lite av anledningen jag ställde frågan var just att jag inte hade sett några kommentarer om däcken. Jag har varit lite orolig att de skulle vara riktiga mögdäck som inte ens duger till att göra gungor av .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Eddie Varvstopp skrev:
Ni är för gulliga Tack Samuel thumbs up
Det verkar som jag kan klara mig på mina däck tills dom tar slut . (Regn är lite överkurs för mig.. )

Andreas-> Du är inte elak! Däcken satt på när jag köpte bilen, så jag har inte gått och handlat dem specielt inför sommarens övningar. Lite av anledningen jag ställde frågan var just att jag inte hade sett några kommentarer om däcken. Jag har varit lite orolig att de skulle vara riktiga mögdäck som inte ens duger till att göra gungor av .


När budgeten är ansträngd, vilket den ständigt är för oss rejsafolk, får man ta vad man kommer över och ha så kul man kan med det. thumbs up

Kommer nog funka alldeles utmärkt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



Jag kommer köra på Bridgestone S03 för andra säsongen nu. Funkar kanon ihop med min E30 på 1050kg, Jag har inte lyckats överhetta dom och när dom väl släpper så släpper dom "mjukt" dvs inga överraskningar. Kostar ca 750:- st för 195/50 15" lite mer än yoko539 och toyo men vad jag har hört så har inte många så mycket positiva saker att säga om dom två däcken, om man gillar att stanna ute på banan mer än två varv

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
Däck för banåka
Snälla däck
1649 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande