Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Snälla däck | 1649 besök totalt |
Det har varit en del diskussioner om att gatdäck skulle vara snällare i gränsområdet. Jag kan inte hålla med om det, ivarje fall inte med dom däck jag kört på. Jag har snurrat så många gånger att jag tappat räkningen. Visserligen de flesta på vått underlag. Att parera en släng av Toyo's TS-1 (gatdäck) är som att slå pannan i asfalten, även på torrt. Jag har dessutom aldrig lyckats parera ett släpp på torr asfalt med dom. Toyo's 881 (R-däck) däremot är hur snälla som helst. Dom har jag bara snurrat med en enda gång, förra våren på knutan, vått och kallt var det. Jag tycker det känns tryggare att ladda fullt med R-däck trots att det går fortare. Med gatdäcken så sitter jag bara och väntar på att det ska släppa, okontrollerbart. Dessutom finns det en nackdel att gå från gat- till R-däck och det är ljudet. Gatdäcken varnar bättre när gränsen är nådd.
_________________ bmw bmwsson |
||||
Fruktansvärt intressant fråga!
Däck är ju en total djungel Jag hade Michelin Pilot HX på Golfen och de var otydliga och nyckfulla på gränsen men bytte till Dunlop SP9000 som var busenkla att köra på gränsen. SP9000 är iof kanske lite kända för att släppa lite tidigt på torr bana, dvs de har ett "mjukt knä" och man har massa kontroll kvar även när det börjat släppa. Sen är det ju tyvärr så att ett däck kan funka bra på en bilmodell men funka sämre på en annan Så jag håller inte med dig om att gatdäck är gifitigare än r-däck. Jag menar att det finns massa gatdäck som är nyckfulla, otydliga och svårkörda på gränsen, och det finns gatdäck som är konsekventa, kommunikativa och kul och lättkörda på gränsen. Men vilka som är av den senare typen till just ens egen bil är inte lätt o veta Men chansen ökar iaf om man satsar på kända märkens toppmodeller även om inte ens det är en garanti att det funkar riktigt riktigt bra. Sen har jag i alla år hört att slicks är svårare att köra pga ett skarpt knä i grepp, dvs det håller i väldigt länge men sen släpper det väldigt fort. I somras körde jag med slicks på M3'an en gång (Superstage), på en Golf R32 med originalchassie på Kinnekulle och den bakhjulsdrivna räsergolfen. Alla väldigt olika bilar men det var ju inte alls svårkört pga slicksen!!! Tvärtom, snällt som attan men bara mer grepp! Skitkul!. Men precis som med alla andra däck så är det garanterat olika beteenden mellan olika slicks precis som det är med alla andra däck.... jag hade dock lyckan att köra med däck som funkade bra på de bilar jag körde Just my _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag försöker att ta ut max av fästet, kanske därför det känns lättare med R-däck. Jag menar gränsen ligger lite längre bort. Kan det vara så att det skiljer sig beroende på körstil också eller vad tror du. _________________ bmw bmwsson |
||||
Nu har jag inte kört på R-däck någonsin och jag skall "köra in mig" på min bil till sommaren. Det jag önskar av mina däck är som ni säger at dom släpper "snällt" och är konsekventa. Jag föredrar att ha fästet nära nu till en början eftersom det inte kommer gå lika fort om jag skulle klanta till det.
Men då kommer jag till frågan hur bra mina Ventus K102 är? Har hitintills inte sett några kommentarer om dessa däcken. Det är mina "offerdäck" och har mycket mönster så dom skall slitas ut. Jag hoppas dom är snälla på gränsen . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Det finns bara ett sätt att ta reda på det _________________ Magnus Thomé |
||||
Vet inte... ett konsekvent och kommunicerande däck borde ju vara det oberoende körstil... ----- Det här med hur en bil funkar på gränsen hänger ju otroligt mycket på hur chassiet är gjort/inställt osså. Kanske därför vissa däck kan passa olika bra/dåligt på olika bilar? Sen finns det ju däck som är inkonsekventa oberoende vilken bil man sätter de på ----- Ytterligare en punkt som förändrar däckens beteende är trycket. Att du har provat dig fram ordentligt är det ju ingen tvekan om men alla gör ju inte det.... _________________ Magnus Thomé |
||||
De kan du slå dig i bänken på att jag tänker göra Magnus Jag får offra mig för rejsa och ta reda på hur dessa däck beter sig samt återkomma med erfarenheter _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Vill inte vara elak, men det kan ju finnas en anledning till varför ingen skriver ngt om hur dina däck funkar på bana... Nä, jag vet inte alls. Men kör på dom. Iofs så kommer dom nog ta slut ganska snabbt och då kan du köpa ngt annat. Om du nu inte har ett set fälgar till som du kan ha bandäck på och åka på dessa på gatan. Skrev om detta i "nybörjartipstråden". Kolla där. |
||||
ordentligt och ordentligt, jag har nog fuskat lite om man säger så. om jag börjar på säg 2kg med 881:orna så får jag tappa ur ett halv kilo första vändan. Nästa gång är dom uppe i 2,3kg. Och dom fortsätter öka, det har hänt att jag tappat ur ett kilo under en dag. Det lustiga är att jag inte fyller i ett kilo igen. Tusan vet var luften kommer ifrån. Känns som man skulle behöva börja på 1,5kg. Gatdäcken tycker jag dock var känsligare när det gäller trycket. Speciellt balansen mellan axlarna och nu menar jag bilen. _________________ bmw bmwsson |
||||
Jag har lyckats köpa 3 bilar med nya hankook k102 på. Det är ju inga superdäck precis. Men dom funkar faktiskt rätt bra på bana. Släpper väl ganska fort men kasar rätt länge innan det är "kört" Dessutom tål dom värme extremt bra. Mina har iallafall betett sig likadant från början till slut trots långa körpass.
Däremot i blött är dom Det gäller att ratta snabbt om man säger då. |
||||
Se där! Det fanns info även om dessa. Låter ju inte helt kört då. om det inte regnar... |
||||
Film från sviestad i somras. Första varvet på filmen visar rätt bra hur däcken släpper. Man hör långt innan det släpper. Det perfekta drifting däcket
http://motorsport.mine.nu/ix/filmer/ |
||||
Ni är för gulliga Tack Samuel
Det verkar som jag kan klara mig på mina däck tills dom tar slut . (Regn är lite överkurs för mig.. ) Andreas-> Du är inte elak! Däcken satt på när jag köpte bilen, så jag har inte gått och handlat dem specielt inför sommarens övningar. Lite av anledningen jag ställde frågan var just att jag inte hade sett några kommentarer om däcken. Jag har varit lite orolig att de skulle vara riktiga mögdäck som inte ens duger till att göra gungor av . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
När budgeten är ansträngd, vilket den ständigt är för oss rejsafolk, får man ta vad man kommer över och ha så kul man kan med det. Kommer nog funka alldeles utmärkt. |
||||
Jag kommer köra på Bridgestone S03 för andra säsongen nu. Funkar kanon ihop med min E30 på 1050kg, Jag har inte lyckats överhetta dom och när dom väl släpper så släpper dom "mjukt" dvs inga överraskningar. Kostar ca 750:- st för 195/50 15" lite mer än yoko539 och toyo men vad jag har hört så har inte många så mycket positiva saker att säga om dom två däcken, om man gillar att stanna ute på banan mer än två varv
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||
Däck för banåka Snälla däck | 1649 besök totalt |