Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Citroen DS3 THP155+ Sport
2475 besök totalt
mover
Kungsängen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Ny medlem. Kul att vara här! :-)

_________________
Stefan Ardelin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Välkommen! Kul bil! De kör ju hel racingserie i Danmark med de där så det borde finnas kul delar till den?

_________________
Magnus Thomé
Citera
mover
Kungsängen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tack så mycket, roligt att vara här. Jag är nybörjare både på forumet och på bana. Har varit ett par svängar på Gotland Ring tillsammans med jobbet, och har efter det fått blodad tand. Det stämmer att det i Danmark finns en DS3 Cup där man utgår från just denna bil. Hittills har bilarna chipats till ca 190hk, men det verkar finnas en uppdatering på gång där det talas om runt 215hk. Dock körs cupen i Danmark med vanliga växellådor, annars hade det kanske funnits en chans att bilarna här i Sverige kunde köras tillsammans med Clio Cup. Vi får se hur mycket jag kommer lägga ned på bilen, men jag ska iaf försöka hitta en uppsättning billiga (och bra) r-däck, eftersom orginaldäcken passar bättre på väg än på bana. Frågan är bara vad jag ska satsa på så här första gången? Funderar också på att byta till bättre bromsvätska, men vet inte om det är någon idé? Sen skadar det väl inte att sikta på fler hästar... Premiärtur hoppas jag ska ske på Gotland i slutet av maj, så jag hoppas jag hittat det jag behöver till bilen tills dess. Hur som helst, kul att vara här som sagt!

_________________
Stefan Ardelin
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Vi ska vara i DS3-Cup i år. Och det går en tävling i Sverige och en i Norge.
Sturup 25-26 Maj
Rudskogen 8-9 Juni
Normalt har det varit fler race i Sverige....men med allt bråk som varit i racingsverige....så blev det väl inga helger över.

Det första jag skulle satsa på, är lättning, däck och hårdare fjädrar.
Sedan stötdämpare och ev. kränghämmare.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
mover
Kungsängen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej.

Kul att ni ska vara med i mästerskapet.
Fick faktiskt möjlighet att köra en DS3 Cup bil på Gotland Ring i augusti då 2st bilar var där samtidigt som vi. Dessutom åkte jag med några varv på STCC-banan på Solvalla i höstas då vi hade kundevent. Riktigt kul att köra/åka den racepreppade versionen. Lite som natt och dag jämfört med min, än så länge, original DS3. Även om den faktiskt också är riktigt kul för en amatör som jag runt banan :-)

Tyvärr låter väl alla dom där uppgraderingarna ganska dyra. Vad kostar tex hårdare fjädrar och bättre dämpare, och vad katten ska man då satsa på? Blir väl till att börja med däcken denna sommar, och ev något annat billigt Har du (eller någon annan) något bra tips på passande r-däck till en DS3? (Dimension 225/45-17)

Tacksam för feedback.

/ Stefan

_________________
Stefan Ardelin
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Oh, kul bil thumbs up

Bra att fler inser franska bilars storhet också thumbs up (ehm.. ja..)

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

mover skrev:
..något bra tips på passande r-däck till en DS3? (Dimension 225/45-17)
...


Tror du blir nöjd oberoende vilket rdäck du väljer faktiskt såhär första säsongen. Men se till att ta hand om däcken (kolla så du håller däckstryck i rätt område när de blir varma och att du inte överhettar dom när hornen växer ut i pannan, been there done that )

Vad väger bilen? Nyfiken på om den är såpass tung så att originalbelägg och standardbromsvätska överhettas.

Däck och broms, räcker gott första året IMHO thumbs up



PS:
Jo, ett tips till är att ta en hjulinställning. Tråkigt om något inte står som det ska och åka med det hela säsongen liksom. Då kan du samtidigt begära att de ökar camber fram och bak så det står i den högre änden av standardspannet åtminstone.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Däck o belägg enligt Magnus recept låter alldeles utmärkt!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Citroen DS3 THP155+ Sport
2475 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande