Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Förslag på checklista för att höja säkerheten på Track days
9164 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hur kan vi höja säkerheten på track days? Många gatbilar har varvtider som slår många av våra racingserier.

Frågan har varit uppe tidigare men ska vi försöka konkretisera en checklista med rekommendationer?





Jag listar bara fritt skjutet från höften vad som råkar dyka upp i huvet just nu. Bara för att ha något att starta med. Massa saker fattas såklart och många punkter behöver kött på benen. Hittar någon tidigare trådar kring det här så kopiera gärna in bra saker vi redan klurat på thumbs up



Förarmöte
- Oerhört viktigt att "sätta tonen" för dagen. Hur?
- Tydlig kort och koncis genomgång av regler: <lista på regler allt från omkörning och förbisläppning, ljustuta och... allt annat>
- Tips kring avkylningsvarv och logistik i depån med mera


Att hjälpa alla att bli bättre förare
- Mycket bra att ställa ut koner vid turn-in, apex och exit.
- Extra genomgång med nybörjare. Vad ska gås igenom där.
- Tips att ha uppföljningsförarmöten under dagen. Med alla eller vissa grupper? Efter varje pass kör man uppsamling och 5 minuter avstämning?
- Instruktörer: Vad ställs för krav på instruktörerna? Pedagogik. Synkning (säger man och lär ut olika saker?) Lista vad man ska ta upp med nybörjare. Lista på saker man kan ta upp med lite mer erfarna. Hur man som instruktör ska agera i vissa scenarion.


Säkerhetsutrustning och bilen
- vilka punkter bör kollas på bilen
- vilka krav ställs på kläder, hjälm, handskar, rutor öppna/stängda
- rekommendationer kring bur och stol på äldre bilar?
- Skattad och besiktigad? Slicks? Obesiktigat: hur säkerställa "väl byggt" om det är hemgjort och aldrig besiktigat av varken SBF eller SBP?


Flaggvakter
- Genomgång med alla dagens flaggvakter
- Utrullade flaggor "i näven"
- Radiotest innan pass öppnas
- Vart ska man titta
- Vad ska man som närmaste flaggvakt göra om en bil börjar brinna (flaggor vs släckare och vem gör vad)
- Vad ska man göra om en bil åkt av väldigt våldsamt
- ja... mera grejer?


Ambulans
- Under vilka förutsättningar kan man ÖHT ens överväga att inte ha ambulans med personal på plats? (slalom på flygfält? kanske en maxfart att sikta på isf och isf vadå?)


Banan och pass
- Hur många bilar får vara ute samtidigt? Banlicens, antal bemannade flaggvaktsplatser osv???
- Hur långa pass är lämpligt? Vad för typ av bilar har man överlag på träffen? Vad är lämpligt utifrån mixen nybörjare/erfarna förare och preppade eller mer originalbilar på gatdäck tex?
- Hur har man förberett för enklare bärgning långt ute i lecakulorna?
- Förberett och kunskap hur man sanerar olje/glykolspill.



Jag kommer uppdatera det här inlägget med nytt allteftersom det dyker upp.

_________________
Magnus Thomé
Citera
service4
Swedish Hawaii
Här sen Apr 2013
Inlägg: 37



Var första hjälpen väska/väskor finns, vad som finns i och hur inehållet kan användas vid personskador.

F*n vad det ser pretantiöst ut......


Mvh
PJ

_________________
PJ Thyrén
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Magnus Thomé skrev:
- Vad ska man göra om en bil åkt av väldigt våldsamt

Alla trackdayarrangörer har väl en beredskapsplan?

Är nog väldigt bra att ha om det skulle hända något allvarligt.

Tävlingsregler RACING (RA) skrev:
RA 9.3 Om olyckan är framme
...beredskapsplan med åtgärder att göra vid svårare olyckor...


Läs exempelvis:
RA 9.3
G 3.13
http://www.sbf.se/pdf/sbf/SBF_Krishanteringsplan.pdf

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



En fundering..
I Sverige så bedömer ju oftast föraren själv sin förarförmåga och/eller om bilen passar i snabb/långsam grupp.
Finns säkerligen förare där omdömet i mångt och mycket styrs av egna självbilden och efter vad man rattar men som i verkligheten i många avseenden och beter sig som riktiga rookies till medkörandes irritation och tvärtom; rookies som omedelbart har fullkoll och kör snabbt och säkert direkt.

Jag säger inte att det är vägen att gå men i staterna så kvalificerar och uppgraderas föraren för vilken grupp man skall/får tillhöra (oavsett bilens möjliga potential) om jag förstått det rätt.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Bra förslag, men eftersom man gärna vill nå ut med ett koncept till alla trackdayorganisatörer så tycker jag att banägaren skall sätta upp ett regelverk för vad som krävs för att hyra banan och arrangera trackday.

Punkter som av Magnus beskriver ovan bör/skall ingå som krav för att arrangera trackdays.

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Jag upplever att det är tvärtom utifrån den erfarenhet från arrangemang jag har fått via BMWSC.

Fick förarna bestämma helt själva så skulle nästan alla köra i den långsammaste gruppen.
Många nedvärderar sin egen förmåga. Även för en arrangör välkända och rutinerade förare.
Såsom arrangör händer det därför oftare att man "tvingas" flytta förare till den snabbare gruppen än tvärtom.
Visst kan det dyka upp en för arrangören okänd självutnämnd "Schumacher" någon enstaka gång, men det brukar lösa sig när frågan om erfarenhet av bankörning ställs, och vederberörande inser att det är arrangören (TL) som ytterst avgör grupptillhörigheten.
Fast igen enligt erfarenheten ovan, fler okända "Svenssons" har visat sig vara "Schumachers" än tvärtom.

Kanske är BMW-ägare mer modesta?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Måns Ulveståhl skrev:
Jag upplever att det är tvärtom utifrån den erfarenhet från arrangemang jag har fått via BMWSC.

Fick förarna bestämma helt själva så skulle nästan alla köra i den långsammaste gruppen.
Många nedvärderar sin egen förmåga. Även för en arrangör välkända och rutinerade förare.
Såsom arrangör händer det därför oftare att man "tvingas" flytta förare till den snabbare gruppen än tvärtom.
Visst kan det dyka upp en för arrangören okänd självutnämnd "Schumacher" någon enstaka gång, men det brukar lösa sig när frågan om erfarenhet av bankörning ställs, och vederberörande inser att det är arrangören (TL) som ytterst avgör grupptillhörigheten.
Fast igen enligt erfarenheten ovan, fler okända "Svenssons" har visat sig vara "Schumachers" än tvärtom.

Kanske är BMW-ägare mer modesta?


En praktisk lösning där arrangören kvalificerar och uppgraderar föraren. thumbs up
Gör man det lite mer omständigt och är en återkommande arrangör så kan man ju koppla prickningssystem till gradering/tillhörighet till viss körgrupp, fular man till det så åker man tebax in i en mer reglerad grupp tills man lärt sig och återigen klättrar i systemet. Självutnämnda Schumachers trivs dock sannolikt inte med den typen av reglering som kan innebära någon form av begränsning (tex omkörningsförbud, avstånd, fartreducering osv)

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
-fege-
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 95



Man bör nog undvika ett system som kräver alltför mycket administration. Det är i så fall bättre att sätta upp ett antal regler som man konsekvent följer. Beter man sig illa skall man inte var på banan mer den dagen etc.

Är alla med på vad som gäller och eventuella påföljder så är det bara att rätta in sig i ledet... Borde bli ett självsanerande system.

_________________
Fredrik Pousard

Se7en MNR R1 2012 - SÅLD

SVKG 369
Locost Sweden 197

http://www.youtube.com/channel/UCGX4w6Luh1A4tRKNuOBDWcg/videos?view=0&flow=grid
Citera
Sparade trådar/FAQ
Förslag på checklista för att höja säkerheten på Track days
9164 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande