Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Capri V8 Special Saloon ex Stefan Pettersson, info sökes
1, 2   >>
25716 besök totalt
Divad
Stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 53


Trådstartare
Hej!

Jag har en gammal kaross till ett röramschassie liggandes som har varit ur bruk i många herrans år, köpte detta "projekt" en gång i tiden tillsammans med en pärm full med ritningar och komponentlistor.

Jag har sökt en del på internet genom åren och lyckats hitta lite info om vart denna bil har sitt ursprung, men inget konkret tyvärr. Ritningarna är från 1983 och är gjorda av en herre vid namn Stefan Pettersson, dem är även märkta med "LAN racing".

Jag har kommit så långt som att hitta info om en Stefan som byggde en Capri på 80-talet och som idag kör modsport med en Lotus Europa, han heter nuförtiden Pfitser i efternamn.
Se länk: http://www.modsport.se/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt0 . . . .

Sen finns det en till Stefan Petterson som körde V8 Capri i Special Saloon och vann det nordiska mästerskapet 1989 och 1991.

Då det står i ritningarna att det är för en V8 så antar jag att byggherren är den sistnämnda, men jag är osäker på detta som sagt. Den tidigare ägaren visste knappt någonting om bilen förutom att den hade körts med i Danmark en gång i tiden.

Om någon som var med när det begick sig eller bara vet något om bilens ursprung och historia har lust att dela med sig så vore jag ytterst tacksam för detta

Några bilder på det som finns kvar nuförtiden (Ursäkta den dåliga bildkvaliten, taget med mobilen):


















Sen har jag lyckats hitta denna bild och man kan i stort sett säga att karossen ser likadan ut nuförtiden:


Tyvärr dem enda bilderna jag har att visa av karossen i dagsläget, men allt förutom vingen finns kvar. Plus att en extra uppsättning till synes oanvända framskärmar finns också.





Mvh,
David

_________________
David Johansson
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Ett tips är att kolla med Facebook-gruppen "Special Saloon Car Historie". Där finns mycket kunskap om de gamla bilarna i klassen.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ritningar på millimeterpapper, underbart thumbs up

Pfister finns väl här på forumet? Även om det inte är rätt Stefan borde han ändå kunna tipsa vidare, har man tävlat samtidigt som sin namne vet man garanterat vem det är!

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kristian Larsson skrev:
Pfister finns väl här på forumet?


Alexander finns här,
Skicka ett pm via denna länk, https://rejsa.nu/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=4896

_________________
/Anton Lillsund
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator


_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Stefan Pettersson körde mycket riktigt Capri i Super Saloon. Vill minnas att den var vit. Gick någon röd också, kanske var Pfisters?
Stefan Pettersson är fordonslärare på gymnasiet i Dalarna har jag för mig. Om det är i Falun eller Borlänge kommer jag inte ihåg. Går väl att ringa gymnasieskolorna i Faun och Borlänge och lyssna.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Pfisters bil var LHD och denna bil RHD, men det har ni säkert redan upptäckt.
Stefan Pettersson, körde inte han bla en BMW M1 i GTR serien?
Tror inte detta var samma bil som idag går i Modsport, har för mig det var en äkta Grupp 5/Procar kaross men kan såklart minnas fel.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012
Inlägg: 99



Om det är den Stefan som bor i Dalarna så stämmer det att han jobbade som lärare på Erikslundgymnasiet i Borlänge . Han jobbar inte där längre men tror att han bor i Falun , Borde inte vara svårt att hitta på Hitta .se, Om det är mycket viktigt att få tag i honom så kan jag forska lite då jag tror att jag har ett mobil nr till honom på jobbet

I övrigt var det en riktigt frän sak Caprin . ganska likt en ZAK skulle jag vilja påstå och att den har ett "Dalaursprung " kan man se på sponsordekalerna ....

_________________
Björn Liedström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Wow, dokumentation och foton. Cool thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
stefan inerud
västerås
Här sen Jul 2005
Inlägg: 39



Jag tror att den bilen bytte kaross till en (mycket låg och bred) Volvo 850 av Stefan Petterson och har gått både i danmark och norge. Jag körde mot den för nåt år sen i norska special saloon, det som nu heter norsk gt. Kommer inte ihåg vad nuvarande ägaren heter.

_________________
stefan inerud
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

stefan inerud skrev:
Jag tror att den bilen bytte kaross till en (mycket låg och bred) Volvo 850 av Stefan Petterson och har gått både i danmark och norge. Jag körde mot den för nåt år sen i norska special saloon, det som nu heter norsk gt. Kommer inte ihåg vad nuvarande ägaren heter.


Den bilen är publicerad i Bilsport 21/1993, men jag kan inte läsa mig till om den är Caprin med ny kaross, eller om allt byggdes nytt. Hade min scanner funkat hade ni fått läsa själva, men jag lyckas inte.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Lars Brandström
Gagnef
Här sen Mar 2004
Inlägg: 123



Jag hälsade på hos Stefan i Falun då han just hade lyft av karossen från chassiet som han sedan klädde
med ett 850 skal . Den kom senare att hamna hos Christian Nilsen från Klepp i Norge
(Stefan Pettersson lärare i karosseri,Haraldsbogymnasiet 070-262 98 02)
Hälsningar #54 Lars

_________________
Lars Brandström
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



åhhhh den där bilen har etsat sej fast på hornhinnan sedan man såg den första gången på -80 talet, lika stenhård som jag minns den thumbs up thumbs up thumbs up


finns redan en bild på den på fb gruppn
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=152713401556375&set=a.1411 . . . .

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Divad
Stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 53


Trådstartare
Oj, tack alla tipsen hittills

Man var ju själv bara en liten knodd när detta begav sig så kul att flera verkar minnas bilen/föraren.

Lars Brandström skrev:
Jag hälsade på hos Stefan i Falun då han just hade lyft av karossen från chassiet som han sedan klädde
med ett 850 skal . Den kom senare att hamna hos Christian Nilsen från Klepp i Norge
(Stefan Pettersson lärare i karosseri,Haraldsbogymnasiet 070-262 98 02)
Hälsningar #54 Lars


Tack, skall kontakta Stefan.
Btw så kikade jag lite närmre på ett av korten nu och visst ser man bakänden av en strippad 850 i ett av korten! thumbs up Dessa foton måste alltså ha varit tagna vid runt samma tillfälle, det råkar inte t.o.m vara du på bilden i bakgrunden??



Mvh

_________________
David Johansson
Citera
Divad
Stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 53


Trådstartare
Förövrigt så kan jag meddela att jag har kommit till insikt på senare tid att jag med stor sannolikhet aldrig kommer att förverkliga denna bil igen till det den en gång var.
Hade planer på att grotta ner mig i litteratur om hur man bygger rörramar, kanske modernisera vissa konstruktionslösningar samt stoppa i en modern alu-v8. Men i stora drag bara utgå från dem ritningar som finns (Ritningarna täcker hela bilen av vad jag kan se). Sen göra den så lik en äkta Zakspeed gr.5 som möjligt.

Har tänkt annonsera ut detta senare i vår så jag kan koncentrera mig på mina andra fordar istället, är det någon som är intresserad av hela rubbet så kan ni skicka pm. Men jag skall som sagt försöka ta reda på så mycket om den som möjligt innan så jag vet mer exakt vad jag säljer

Mvh

_________________
David Johansson
Citera
Bussalf
Norge
Här sen Jul 2015
Inlägg: 9





da var bilen kommet tilbake til sitt rorrammebygg i Norge

nå begynner restureringen.....



_________________
Alf Magne sorensen
Citera
Bussalf
Norge
Här sen Jul 2015
Inlägg: 9




_________________
Alf Magne sorensen
Citera
Bussalf
Norge
Här sen Jul 2015
Inlägg: 9









Fant noen gamle bilder av bilen... Noen som har flere??

_________________
Alf Magne sorensen
Citera
Bussalf
Norge
Här sen Jul 2015
Inlägg: 9




_________________
Alf Magne sorensen
Citera
Bussalf
Norge
Här sen Jul 2015
Inlägg: 9




_________________
Alf Magne sorensen
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1135



jävlar vilken cool bil
lycka till med renoveringen

_________________
henrik nielsen
Citera
Allmänt banåkaforum
Capri V8 Special Saloon ex Stefan Pettersson, info sökes
1, 2   >>
25716 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande