Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Trimma chaufförsmöjligheterna?
1, 2   >>
3122 besök totalt
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306


Trådstartare
Vi talar ofta om hur man kan trimma bilen (bromsar, väghållning, motor, hjulvinklar, etc) och föraren (kondisträning, go-cartövning, bankännedom, etc)

Men en sak som påverkar hur mycket man kan uträtta med bilen är onekligen vilka förutsättningar man ges på "arbetsplatsen". Mao: är ratten justerbar så att man kan sitta rätt, är stolen lämpligt placerad i höjd och vinkel, är stolen av typ och material som gör att man sitter still i den, är pedalerna placerade korrekt och har de ett bra spel som gör det möjligt att ex.vis varvtalsmatcha?

Min gäller det sista exemplet. För att man skall kunna tå&häl:a/varvtalsmatcha bra krävs att man har bra pedaler. De måste ha rätt beläggning och sitta på lämpligt avstånd från varandra. Jag undrar därför om någon har erfarenhet av bra pedalplattor? På http://www.danmobility.se/products.asp?c=227251504&n=517792772#xy (flåt att jag svär i kyrkan ) finns det billiga pedalset. Frågan är då om de är lämpliga för att kunna "justera" pedalerna eller är de av en plastig känsla?
Finns det någon som har ett annat bra tips på hur man kan justera om pedalerna? (Utan att behöva sätta in ett nytt ställ förstås)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Jag tänkte justera mina pedaler med vinkelslip och svets ...

Jag tog pedaler från ett skrotobjekt mest för att jag ville se hur de satt fast
och jag tänker flytta kopplingen aningen längre bak, samt eventuellt
slopa "jag-sitter-fast-i-golvet-för-jag-är-pucko"-gaspedalen ...
På nåt vänster, det återstår att se om jag gör ens det första

Vad gäller pedalplattor modell skitbilliga tror jag att du vinner på att tillverka egna ur en skvätt durkaluminium ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag gjore egna pedaler till min förra bil. Jag anpassade både vinkel och bredd för att dom skulle pass mig perfekt. Min far kunde inte köra bilen med dom pedalerna.

Jag använde 5mm durkaluminium som material.

Billigt och bra!

Dom blev väldigt hala om man var blöt om skorna men annars fanns inget att klaga på.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Gjorde egna pedaler till min förra bil.
Tog lite durkaluminium som stog och skräpade i ett hörn
På bilden är dom bara fasttejpade för att sehur det skulle bli.
Jag bockade sedan till dom lite och skruvade fast dom med två försänkta skruvar vardera..
Efter att ha tatt bort orginalgummit från pedalerna förståss...
Sen kan man ju borra lite hål i dom och gorma på om man vill ha ett annat utseende.

http://bestyrd.mine.nu/pictures/vectra/alupedaler_close.JPG
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



alla dessa egenskaper finns i en gokart man kan sätta stolen som man vill, pedalerna som man vill och ratten som man vill. kan det bli bättre?

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



BTG skrev:


Men en sak som påverkar hur mycket man kan uträtta med bilen är onekligen vilka förutsättningar man ges på "arbetsplatsen". Mao: är ratten justerbar så att man kan sitta rätt, är stolen lämpligt placerad i höjd och vinkel, är stolen av typ och material som gör att man sitter still i den, är pedalerna placerade korrekt och har de ett bra spel som gör det möjligt att ex.vis varvtalsmatcha?


På de olika bilar jag kört på bana (tyvärr bara olika Porsche) så har dom allihopa haft ratten orginalmonterad alldeles för långt fram. På räsern har jag 80 mm "spacer" och då känns det bra.

Kanske är jag konstigt byggd (med långa ben och korta armar) eller har konstiga preferenser, för på bruksvolvon justerar jag alltid ratten max bakåt, gäller för övrigt alla bilar med justerbar ratt jag haft eller provat. Dom bilar som inte har längsledjusterbar ratt har jag mkt svårt att sitta bra i, med få, om något, undantag.

_________________
Pär Hylander
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Folxam skrev:
Jag tänkte justera mina pedaler med vinkelslip och svets ...

Jag tog pedaler från ett skrotobjekt mest för att jag ville se hur de satt fast
och jag tänker flytta kopplingen aningen längre bak, samt eventuellt
slopa "jag-sitter-fast-i-golvet-för-jag-är-pucko"-gaspedalen ...
På nåt vänster, det återstår att se om jag gör ens det första

Vad gäller pedalplattor modell skitbilliga tror jag att du vinner på att tillverka egna ur en skvätt durkaluminium ...


Jag har alltid retat mig på att kopplingspedalen är för hög så jag följde Gustave's råd. http://e30m3performance.com/installs/ergonomics/my_approach.htm

Min koppling tar någon cm från golvet, helt perfekt.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Esa Sanaksenaho skrev:
Folxam skrev:
Jag tänkte justera mina pedaler med vinkelslip och svets ...

Jag tog pedaler från ett skrotobjekt mest för att jag ville se hur de satt fast
och jag tänker flytta kopplingen aningen längre bak, samt eventuellt
slopa "jag-sitter-fast-i-golvet-för-jag-är-pucko"-gaspedalen ...
På nåt vänster, det återstår att se om jag gör ens det första

Vad gäller pedalplattor modell skitbilliga tror jag att du vinner på att tillverka egna ur en skvätt durkaluminium ...


Jag har alltid retat mig på att kopplingspedalen är för hög så jag följde Gustave's råd. http://e30m3performance.com/installs/ergonomics/my_approach.htm

Min koppling tar någon cm från golvet, helt perfekt.


Men GAH! Jag får f*n aldrig ha några idéer först??

Vem vill sparka pedalen de extra två milen ner till golvet när det bara behövs c:a 10 cm ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306


Trådstartare
Tack för tips och goda råd. thumbs up
Gustaves råd är inte dumt. Jag täkte först skaffa ett pedalstopp men han har en poäng i att hans lösning förenklar vänsterbromsning.

Pär Hylander skrev:
Kanske är jag konstigt byggd (med långa ben och korta armar) eller har konstiga preferenser, för på bruksvolvon justerar jag alltid ratten max bakåt, gäller för övrigt alla bilar med justerbar ratt jag haft eller provat. Dom bilar som inte har längsledjusterbar ratt har jag mkt svårt att sitta bra i, med få, om något, undantag.

Jag är precis likadan.


EDIT: Pinsam sär skrivning rätt ad.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Kanske är jag konstigt byggd (med långa ben och korta armar) eller har konstiga preferenser, för på bruksvolvon justerar jag alltid ratten max bakåt, gäller för övrigt alla bilar med justerbar ratt jag haft eller provat. Dom bilar som inte har längsledjusterbar ratt har jag mkt svårt att sitta bra i, med få, om något, undantag.


Jag ÄR konstigt byggd, i alla fall för att vara skandinav, d.v.s. korta ben och lång överkropp. Men det gör ingen skillnad, jag vill också ha ratten så långt bakåt som möjligt. I Civicen (som på fräsigt, italieninspirerat maner har ratten ställbar bara i höjdled) kör jag för det mesta i bara strumpfötterna. Lite hjälper det ju. I aktiv mode får jag snällt härma Markus Grönholm och sitt som en fällkniv

_________________
Johan Rådlund
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Pär Hylander skrev:
På de olika bilar jag kört på bana (tyvärr bara olika Porsche) så har dom allihopa haft ratten orginalmonterad alldeles för långt fram. På räsern har jag 80 mm "spacer" och då känns det bra.

Kanske är jag konstigt byggd (med långa ben och korta armar) eller har konstiga preferenser, för på bruksvolvon justerar jag alltid ratten max bakåt, gäller för övrigt alla bilar med justerbar ratt jag haft eller provat. Dom bilar som inte har längsledjusterbar ratt har jag mkt svårt att sitta bra i, med få, om något, undantag.


Du är inte ensam...Justera ratten brukar ta 1.2 sek i princip alla bilar jag provar...Längst bak och nästan längst ner.
Är det en anpassning så att en och annan amerikan inte ska skrika: "De där förbannade europeiska bilarna är inte byggda för riktiga män" medans han klappar sig på Budweiser-magen och lutar sig mot sin fyratons Dodge pickis?...

_________________
Karl Brag
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



I Koenigseggen är justermånen väääldigt vettigt tilltagen och man sitter som en kung...

I E30 gäller följande anser jag:

Riktig stol så låååångt ner det går, funkar även på gata.
Justera in så du får rätt benlängd.
Montera en ratt med spacer eller liknande som gör att den hamnar där du vill (i.e mkt närmre).
Är du på riktigt skruvahumör gör du en distans mellan rattstången och infästningen i "karossen" på ca 10mm så du slipper den värsta busstyreskännslan...gör massor kan jag tipsa.
Komplettera ev med att montera en ngt bredare gaspedal så du kan tå-häl-blippa...om du nu kör så...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
I E30 gäller följande anser jag:

Riktig stol så låååångt ner det går, funkar även på gata.
Justera in så du får rätt benlängd.
Montera en ratt med spacer eller liknande som gör att den hamnar där du vill (i.e mkt närmre).
Är du på riktigt skruvahumör gör du en distans mellan rattstången och infästningen i "karossen" på ca 10mm så du slipper den värsta busstyreskännslan...gör massor kan jag tipsa.
Komplettera ev med att montera en ngt bredare gaspedal så du kan tå-häl-blippa...om du nu kör så...


Kalastips! thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



PCR skrev:
Pär Hylander skrev:
På de olika bilar jag kört på bana (tyvärr bara olika Porsche) så har dom allihopa haft ratten orginalmonterad alldeles för långt fram. På räsern har jag 80 mm "spacer" och då känns det bra.

Kanske är jag konstigt byggd (med långa ben och korta armar) eller har konstiga preferenser, för på bruksvolvon justerar jag alltid ratten max bakåt, gäller för övrigt alla bilar med justerbar ratt jag haft eller provat. Dom bilar som inte har längsledjusterbar ratt har jag mkt svårt att sitta bra i, med få, om något, undantag.


Du är inte ensam...Justera ratten brukar ta 1.2 sek i princip alla bilar jag provar...Längst bak och nästan längst ner.
Är det en anpassning så att en och annan amerikan inte ska skrika: "De där förbannade europeiska bilarna är inte byggda för riktiga män" medans han klappar sig på Budweiser-magen och lutar sig mot sin fyratons Dodge pickis?...


Som sagt, du är inte ensam, jag drar tillbaks ratten så mycket det går i Ådin jag kör till vardags...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Andreas Lidström skrev:
I Koenigseggen är justermånen väääldigt vettigt tilltagen och man sitter som en kung...

I E30 gäller följande anser jag:

Riktig stol så låååångt ner det går, funkar även på gata.
Justera in så du får rätt benlängd.
Montera en ratt med spacer eller liknande som gör att den hamnar där du vill (i.e mkt närmre).
Är du på riktigt skruvahumör gör du en distans mellan rattstången och infästningen i "karossen" på ca 10mm så du slipper den värsta busstyreskännslan...gör massor kan jag tipsa.
Komplettera ev med att montera en ngt bredare gaspedal så du kan tå-häl-blippa...om du nu kör så...


Blev du inspirerad efter provkörningen av min?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18632



[quote="JohanR"]
Citat:
I Civicen (som på fräsigt, italieninspirerat maner har ratten ställbar bara i höjdled) kör jag för det mesta i bara strumpfötterna.


Huh? Vilka Italiensk bilar är du van? Alfa fick justerbar ratt i båda riktningarna runt -80, vilka andra märken hade det? Sen att Sveriges journalistkår förmodligen inte fattade det är en annan sak...

Öm tå? You bet! >

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306


Trådstartare
Jag skakar liv i en gammal tråd för till helgen har jag tänkt bygga om pedalerna lite. Jag vill bli effektivare i varvtalsmatchandet utan att tappa alltför mycket i bromskänsla/effektivitet

Grundplanen är att köpa något slags pedalset och montera på. Men hur? Jag har funderat och funderat...
Det stora bekymret är förstås att hitta en lösning som gör att pedalerna ligger i nivå med varandra när jag bromsar 100% och gaspedalen är uppsläppt, dvs ögonblicket innan varvtalsmatchningen skall ske!

# Skall jag bredda gaspedalen åt bromspedalens håll eller tvärtom eller skall jag låta de två mötas från varsitt håll?
# Skall jag sätta fast ett breddningsbleck under gaspedalen för med bromspedalen nertryckt en bit kommer det göra att jag når gaspedalen i rätt höjd? (Kanske kan jag då inte gasa fullt? Hemska tanke!)
# Skall jag istället bygga på bromspedalen så mycket att jag med den en bit nedtryckt hamnar i nivå med gaspedalen?

Eller har jag övertänkt det hela? Är det egentligen bara att se till att ha bra fäste på bromspedalen och sedan stampa till på gaspedalen och typ skita i hur kraftigt man träffar den? Dvs inte finlira så mycket...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



BTG skrev:


Eller har jag övertänkt det hela? Är det egentligen bara att se till att ha bra fäste på bromspedalen och sedan stampa till på gaspedalen och typ skita i hur kraftigt man träffar den? Dvs inte finlira så mycket...


Min taktik iaf

Jag har lärt mig att vinkla foten på ett kanske lite lustigt sätt, men det funkar för mig i en E30 iaf. På räsern så flyttade vi fästet i golvet för gaspadeln lite, det blev thumbs up

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



BTG skrev:
Jag skakar liv i en gammal tråd för till helgen har jag tänkt bygga om pedalerna lite. Jag vill bli effektivare i varvtalsmatchandet utan att tappa alltför mycket i bromskänsla/effektivitet

Grundplanen är att köpa något slags pedalset och montera på. Men hur? Jag har funderat och funderat...
Det stora bekymret är förstås att hitta en lösning som gör att pedalerna ligger i nivå med varandra när jag bromsar 100% och gaspedalen är uppsläppt, dvs ögonblicket innan varvtalsmatchningen skall ske!

# Skall jag bredda gaspedalen åt bromspedalens håll eller tvärtom eller skall jag låta de två mötas från varsitt håll?
# Skall jag sätta fast ett breddningsbleck under gaspedalen för med bromspedalen nertryckt en bit kommer det göra att jag når gaspedalen i rätt höjd? (Kanske kan jag då inte gasa fullt? Hemska tanke!)
# Skall jag istället bygga på bromspedalen så mycket att jag med den en bit nedtryckt hamnar i nivå med gaspedalen?

Eller har jag övertänkt det hela? Är det egentligen bara att se till att ha bra fäste på bromspedalen och sedan stampa till på gaspedalen och typ skita i hur kraftigt man träffar den? Dvs inte finlira så mycket...


Jag tycker höjden på gaspedalen (och att man når den med sidan av foten) är viktigast. Den skall vara lite högre än bromspedalens läge vid optimal bromskraft, då "hittar man gasen lättare med foten och kan blippa till den lite sådär lagom.

Jag har kört med Sparco eller OMP pedaler för de är rätt bra kvalisort och ändå rätt billiga (så får man inte höra några danmobilityskämt heller).
Bästa varianten är att bara sätta på extra pedalplatta på gasen, då brukar man (eventuellt med brickor emellan) få en rätt bra matchning mot bromsen.

Är inte BMWs stående pedaler justerbara på baksidan så som Porsches? en kuled och en gängad stång+hylsa?

Alla sätt är bra utom de dåliga, "Borg" kör med en styling-bromspedal från en automatväxlad bil som gaspedalshöjare......det fungerar ju i alla fall!

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



BTG skrev:
Jag skakar liv i en gammal tråd för till helgen har jag tänkt bygga om pedalerna lite. Jag vill bli effektivare i varvtalsmatchandet utan att tappa alltför mycket i bromskänsla/effektivitet

Grundplanen är att köpa något slags pedalset och montera på. Men hur? Jag har funderat och funderat...
Det stora bekymret är förstås att hitta en lösning som gör att pedalerna ligger i nivå med varandra när jag bromsar 100% och gaspedalen är uppsläppt, dvs ögonblicket innan varvtalsmatchningen skall ske!

# Skall jag bredda gaspedalen åt bromspedalens håll eller tvärtom eller skall jag låta de två mötas från varsitt håll?
# Skall jag sätta fast ett breddningsbleck under gaspedalen för med bromspedalen nertryckt en bit kommer det göra att jag når gaspedalen i rätt höjd? (Kanske kan jag då inte gasa fullt? Hemska tanke!)
# Skall jag istället bygga på bromspedalen så mycket att jag med den en bit nedtryckt hamnar i nivå med gaspedalen?

Eller har jag övertänkt det hela? Är det egentligen bara att se till att ha bra fäste på bromspedalen och sedan stampa till på gaspedalen och typ skita i hur kraftigt man träffar den? Dvs inte finlira så mycket...


Vet inte vad du har för bil, eller pedalställ, men basfakta är att man GER SIG INTE SIG PÅ ATT MODIFIERA BROMSPEDALEN. Det är att tigga om livsfara om man inte absolut måste utmana ödet (Darwin är tillbaka). Fixa en liten mojäng till gaspedalen. När du matchar varvet gör du det genom att vinkla foten, inte genom att trampa som Kalle Anka med foten platt. I princip alla vanliga bilar går att köra häl och tå på, utom nya Volvo som har stort avstånd mellan pedalerna och enorm bromsservoassist (då måste man köra Kalle Anka-modellen med foten, vilket för övrigt är livsfarligt med blöta sulor).

Vuxenvarning på mina tråkiga kommentarer, men steg 1 i att har roligt på bana är ju att vara just PÅ banan...
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Carl R skrev:
BTG skrev:
Jag skakar liv i en gammal tråd för till helgen har jag tänkt bygga om pedalerna lite. Jag vill bli effektivare i varvtalsmatchandet utan att tappa alltför mycket i bromskänsla/effektivitet

Grundplanen är att köpa något slags pedalset och montera på. Men hur? Jag har funderat och funderat...
Det stora bekymret är förstås att hitta en lösning som gör att pedalerna ligger i nivå med varandra när jag bromsar 100% och gaspedalen är uppsläppt, dvs ögonblicket innan varvtalsmatchningen skall ske!

# Skall jag bredda gaspedalen åt bromspedalens håll eller tvärtom eller skall jag låta de två mötas från varsitt håll?
# Skall jag sätta fast ett breddningsbleck under gaspedalen för med bromspedalen nertryckt en bit kommer det göra att jag når gaspedalen i rätt höjd? (Kanske kan jag då inte gasa fullt? Hemska tanke!)
# Skall jag istället bygga på bromspedalen så mycket att jag med den en bit nedtryckt hamnar i nivå med gaspedalen?

Eller har jag övertänkt det hela? Är det egentligen bara att se till att ha bra fäste på bromspedalen och sedan stampa till på gaspedalen och typ skita i hur kraftigt man träffar den? Dvs inte finlira så mycket...


Vet inte vad du har för bil, eller pedalställ, men basfakta är att man GER SIG INTE SIG PÅ ATT MODIFIERA BROMSPEDALEN. Det är att tigga om livsfara om man inte absolut måste utmana ödet (Darwin är tillbaka). Fixa en liten mojäng till gaspedalen. När du matchar varvet gör du det genom att vinkla foten, inte genom att trampa som Kalle Anka med foten platt. I princip alla vanliga bilar går att köra häl och tå på, utom nya Volvo som har stort avstånd mellan pedalerna och enorm bromsservoassist (då måste man köra Kalle Anka-modellen med foten, vilket för övrigt är livsfarligt med blöta sulor).

Vuxenvarning på mina tråkiga kommentarer, men steg 1 i att har roligt på bana är ju att vara just PÅ banan...


På en E30 med golvmonterad gaspedal får man vrida tills lederna går av om man ska tå-häla med just tå och häl
Eller ja... iaf för mig
Citera
Allmänt banåkaforum
Trimma chaufförsmöjligheterna?
1, 2   >>
3122 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande