Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Trimma chaufförsmöjligheterna?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (3121 totalt)
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Andrew Petrykowski skrev:


På en E30 med golvmonterad gaspedal får man vrida tills lederna går av om man ska tå-häla med just tå och häl
Eller ja... iaf för mig


Kanske är mina 43:or som hjälper till. Körde 325 E30 i söndags, inga problem där. Tror inte den är moddad. Men det där är ju personlig tycke och smak som avgör. Pedalerna ingår normalt i "seat fitting"... allt ska ju stämma.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
Carl R skrev:
Vet inte vad du har för bil, eller pedalställ, men basfakta är att man GER SIG INTE SIG PÅ ATT MODIFIERA BROMSPEDALEN. Det är att tigga om livsfara om man inte absolut måste utmana ödet (Darwin är tillbaka). Fixa en liten mojäng till gaspedalen.

ok, varför?
Vad spelar det för roll om jag drar fast en breddande platta på bromspedalen eller gaspedalen eller båda? För jag hoppas att det framgår att det är planen? Dvs att bredda anläggningsytan på bromspedalen med ett pedalset á la OMP eller liknande.

Carl R skrev:
När du matchar varvet gör du det genom att vinkla foten, inte genom att trampa som Kalle Anka med foten platt.

Ja, jag vet och gör också så. (Det finns dessutom fler sätt...)

Carl R skrev:
I princip alla vanliga bilar går att köra häl och tå på, utom nya Volvo som har stort avstånd mellan pedalerna och enorm bromsservoassist

Jorå, det går alldeles utmärkt. Iaf på min Vobblo V70 -03.

(Bilen som skall "moddas" är den i min signatur, en M3:a)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Huh? Vilka Italiensk bilar är du van? Alfa fick justerbar ratt i båda riktningarna runt -80, vilka andra märken hade det? Sen att Sveriges journalistkår förmodligen inte fattade det är en annan sak...


Missade den här förra gången tråden var aktiv. Så jag tar det nu istället.

Jag har haft Alfa 156, och nej, jag sitter inte speciellt bra där heller, det hjälper ju inte att rattstången är justerbar i längsled om det inte går att få den tillräckligt långt bak. Å andra sidan sitter jag mer eller mindre illa i de flesta bilar, undantag ungefär, BMW, Merca, VW-koncernen och Volvo. Enda bilarna där jag kan få ratten "i magen". Konstigt nog är MR2:an rätt hyfsad utan att vara justerbar i längsled (kanske för att den är tänkt för amerikanska marknaden?), dessutom kan jag se instrumenten, vilket är ännu ovanligare.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



Andreas Lidström skrev:
I Koenigseggen är justermånen väääldigt vettigt tilltagen och man sitter som en kung...

I E30 gäller följande anser jag:

Riktig stol så låååångt ner det går, funkar även på gata.
Justera in så du får rätt benlängd.
Montera en ratt med spacer eller liknande som gör att den hamnar där du vill (i.e mkt närmre).
Är du på riktigt skruvahumör gör du en distans mellan rattstången och infästningen i "karossen" på ca 10mm så du slipper den värsta busstyreskännslan...gör massor kan jag tipsa.
Komplettera ev med att montera en ngt bredare gaspedal så du kan tå-häl-blippa...om du nu kör så...


Varför stolen så lååååååångt ner som möjligt? förutom fördelen med att få sin egen vikt lägre ner.. finns det fler?? själv föredrar jag sitta ganska upprätt/högt , det ger mig en känsla av att jag får mer kontroll på fordonet... Och bättre sikt,.. ?!

mvh Peter
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

JohanR skrev:
Citat:
Huh? Vilka Italiensk bilar är du van? Alfa fick justerbar ratt i båda riktningarna runt -80, vilka andra märken hade det? Sen att Sveriges journalistkår förmodligen inte fattade det är en annan sak...


Missade den här förra gången tråden var aktiv. Så jag tar det nu istället.

Jag har haft Alfa 156, och nej, jag sitter inte speciellt bra där heller, det hjälper ju inte att rattstången är justerbar i längsled om det inte går att få den tillräckligt långt bak. Å andra sidan sitter jag mer eller mindre illa i de flesta bilar, undantag ungefär, BMW, Merca, VW-koncernen och Volvo. Enda bilarna där jag kan få ratten "i magen". Konstigt nog är MR2:an rätt hyfsad utan att vara justerbar i längsled (kanske för att den är tänkt för amerikanska marknaden?), dessutom kan jag se instrumenten, vilket är ännu ovanligare.


Visst är det konstigt att ratten "normalt" sitter för långt bort...
Tycker även att tillverkarna sätter den för högt upp med.
Verkar som att de bygger bilarna för de som sitter HÖGT - för då får man ju automatiskt mer böjda ben = ratten kommer närmare.

När man sedan justerar ned stolen till "lägsta" händer oftast 3 saker:
--> ratten för långt bort
--> ratten för högt
--> sätet blir mer vågrätt ??? Skulle inte en "rätt" funktion vara tvärt om?
A/ Har en del långa kompisar o de tvingas sitta med knäna i "luften".
B/ Mina korta tjejkompisar når knappt ned till pedalerna iom att sätet blir så vinklat i högsta läget. Hade varit mer logiskt tvärtom...

Som någon sa, justera ratten tar 2 sec - lägsta o längst bak.

Sitter bra i Volvo; bra skjutmån i ratt + kan vinkla sätet (man vill ju inte ha raka ben om det smäller..)
Sämre justeringsmöjligheter i SAAB men annars är ju den roligare att ratta - enkelt val om man nu ska ha familjebil...

Konstigt nog har Porsche INTE tillräckliga justeringsmöjligheter ok i höjdled med inte i längsled.
Har även kört senaste M3 en del, o där sitter ratten för HÖGT??
Är de rädda för att "kraftiga" tyskar kommer för nära ratten vid en krock?

_________________
Jan Å
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



BTG skrev:
Carl R skrev:
Vet inte vad du har för bil, eller pedalställ, men basfakta är att man GER SIG INTE SIG PÅ ATT MODIFIERA BROMSPEDALEN. Det är att tigga om livsfara om man inte absolut måste utmana ödet (Darwin är tillbaka). Fixa en liten mojäng till gaspedalen.

ok, varför?
Vad spelar det för roll om jag drar fast en breddande platta på bromspedalen eller gaspedalen eller båda? För jag hoppas att det framgår att det är planen? Dvs att bredda anläggningsytan på bromspedalen med ett pedalset á la OMP eller liknande.


Carl R skrev:
När du matchar varvet gör du det genom att vinkla foten, inte genom att trampa som Kalle Anka med foten platt.

Ja, jag vet och gör också så. (Det finns dessutom fler sätt...)

Carl R skrev:
I princip alla vanliga bilar går att köra häl och tå på, utom nya Volvo som har stort avstånd mellan pedalerna och enorm bromsservoassist (då måste man köra Kalle Anka-modellen med foten)...

Jorå, det går alldeles utmärkt. Iaf på min Vobblo V70 -03.

(Bilen som skall "moddas" är den i min signatur, en M3:a)


1. Skillanden i pedalkraft mellan pedalerna och gamla vanliga materialutmattningsfenomenet. Vissa bilar har upp till 80 kg pedaltryck på broms så det är enbart en ren principfråga, var och en gör självklart som man anser vettigt.

2. Ok, onödig kommentar av mig, visste inte vad du visste. Hakade också på en annans inlägg som inte direkt tydliggjorde vad du hade för stil.

3. Kan bara gratulera om du fixar det på vanligt sätt. Vi måste vara mycket olika skapta, eller köra på olika sätt, då M3 enligt mig funkar utmärkt utan modifiering, men V70 inte alls. Du tycker tvärtom. Med andra ord har jag inget att tillföra, utom att jag rekommenderar att modda gaspellen istället för bromsen. Good luck.
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

PSE-R skrev:
Andreas Lidström skrev:
I Koenigseggen är justermånen väääldigt vettigt tilltagen och man sitter som en kung...

I E30 gäller följande anser jag:

Riktig stol så låååångt ner det går, funkar även på gata.
Justera in så du får rätt benlängd.
Montera en ratt med spacer eller liknande som gör att den hamnar där du vill (i.e mkt närmre).
Är du på riktigt skruvahumör gör du en distans mellan rattstången och infästningen i "karossen" på ca 10mm så du slipper den värsta busstyreskännslan...gör massor kan jag tipsa.
Komplettera ev med att montera en ngt bredare gaspedal så du kan tå-häl-blippa...om du nu kör så...


Varför stolen så lååååååångt ner som möjligt? förutom fördelen med att få sin egen vikt lägre ner.. finns det fler?? själv föredrar jag sitta ganska upprätt/högt , det ger mig en känsla av att jag får mer kontroll på fordonet... Och bättre sikt,.. ?!

mvh Peter


Förutom att man lättare blir "ett" med bilen om man sitter lågt (subjektivt) så kommer man längre från islagsytorna.
Har man sett vad en ÄLG kan göra med vindruta/tak - så vill man INTE sitta nära vindrutan o högt upp inte

_________________
Jan Å
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Sportbilsentusiasten skrev:
PSE-R skrev:
Andreas Lidström skrev:
I Koenigseggen är justermånen väääldigt vettigt tilltagen och man sitter som en kung...

I E30 gäller följande anser jag:

Riktig stol så låååångt ner det går, funkar även på gata.
Justera in så du får rätt benlängd.
Montera en ratt med spacer eller liknande som gör att den hamnar där du vill (i.e mkt närmre).
Är du på riktigt skruvahumör gör du en distans mellan rattstången och infästningen i "karossen" på ca 10mm så du slipper den värsta busstyreskännslan...gör massor kan jag tipsa.
Komplettera ev med att montera en ngt bredare gaspedal så du kan tå-häl-blippa...om du nu kör så...


Varför stolen så lååååååångt ner som möjligt? förutom fördelen med att få sin egen vikt lägre ner.. finns det fler?? själv föredrar jag sitta ganska upprätt/högt , det ger mig en känsla av att jag får mer kontroll på fordonet... Och bättre sikt,.. ?!

mvh Peter


Förutom att man lättare blir "ett" med bilen om man sitter lågt (subjektivt) så kommer man längre från islagsytorna.
Har man sett vad en ÄLG kan göra med vindruta/tak - så vill man INTE sitta nära vindrutan o högt upp inte


En klassiker är högt och med god sikt på slalom.
I racing lågt, nära mitten och oftast långt bak (pga och beroende på viktfördel.).
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Carl R skrev:

I racing lågt, nära mitten och oftast långt bak (pga och beroende på viktfördel.).


Bra, nu vet vi varför Porsche har ratten så långt fram
=så man inte kan sitta hur långt bak som man vill.

Tillräckligt baktungt som det är...

_________________
Jan Å
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Sportbilsentusiasten skrev:
Carl R skrev:

I racing lågt, nära mitten och oftast långt bak (pga och beroende på viktfördel.).


Bra, nu vet vi varför Porsche har ratten så långt fram
=så man inte kan sitta hur långt bak som man vill.

Tillräckligt baktungt som det är...


Faktiskt samma på Radical...
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
Carl R skrev:

1. Skillanden i pedalkraft mellan pedalerna och gamla vanliga materialutmattningsfenomenet. Vissa bilar har upp till 80 kg pedaltryck på broms så det är enbart en ren principfråga, var och en gör självklart som man anser vettigt.

2. Ok, onödig kommentar av mig, visste inte vad du visste. Hakade också på en annans inlägg som inte direkt tydliggjorde vad du hade för stil.

3. Kan bara gratulera om du fixar det på vanligt sätt. Vi måste vara mycket olika skapta, eller köra på olika sätt, då M3 enligt mig funkar utmärkt utan modifiering, men V70 inte alls. Du tycker tvärtom. Med andra ord har jag inget att tillföra, utom att jag rekommenderar att modda gaspellen istället för bromsen. Good luck.


1. Ok, då tror jag att jag förstår. Men det jag skall göra är alltså inte allvarligare än att borra två-tre hål i bromspedalens platta. Kan det ge nog med materialutmattning för att få den att separera menar du?

2. Helt ok. Det är verkligen inte lätta att veta.

3. Nja...för det första så har jag 46:or att "blippa" med. För det andra så är det lite skillnad på hur aktivt jag gör det. Med V70:n är det för att öva och hålla koncentrationen uppe. Den är ju framhjulsdriven och har en mjuuuk koppling så det behövs förstås egnetligen inte alls.
Det går alldeles utmärkt att matcha M3:n också - mycket lättare/bättre än vobblon. Men, med M3:an i max-tempo balaserandes på greppet känns det liksom viktigare att göra det exakt rätt än med vobblon gåendes från 3:an till 2:an i 45km/h på väg in i en rondell.
Jag gör det alltså relativt obehindrat i båda bilarna och är endast intresserad av att vässa en redan optimerad möjlighet ännu lite mer.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Allmänt banåkaforum
Trimma chaufförsmöjligheterna?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (3121 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande