Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C -75
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (23695 totalt)
Johan M
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 110


Trådstartare
Det här är vad jag fördriver fritiden med men den har inte fått känna på nån bana än, men ska få, tids nog... Det är en Opel Kadett C från -75, som är breddad å kapad lite överallt. Motor är från en Audi S2'a och lådan och bakaxel från en Urquattro alltså 4WD. Motorn är lite modifierad bla. större turbo mm. Bromsok fram är från porsche gt3, skivor är ap racing 330mm. Bak är oken från seat cupra r med skivor från tarox 298mm..

Bara allt blir klart nån gång.. tycker att man hittar på nya saker att göra hela tiden.. Kanske en undan flykt för att bli klar




Den här bilden är modifierade i photoshop.. pga fronten är inte lackad än..



Finns mer info på hemsidan...

_________________
/Johan Marquardt
www.snarskogensmek.se
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Har varit inne på din sida några gånger och det verka ju vara ett trevligt projekt.
Tog lite tid först att fatta att du skulle köra med 4 hjulsdrift.

_________________
// Jani Hast
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ajajaj...
Verkar vara många giftiga oplar på gång!

Denna ser dock ut att bli klar till denna säsong thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467









Coolt bygge! thumbs up

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Johan M
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 110


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Ajajaj...
Verkar vara många giftiga oplar på gång!

Denna ser dock ut att bli klar till denna säsong thumbs up


Nja.. ska köra motorn i bänk och justera in den.. sen är det rätt mycket små piller kvar.. så nån tur i sommar känns långt bort nu.. men kanske.. man vet aldrig..

_________________
/Johan Marquardt
www.snarskogensmek.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Fy vad läcker! thumbs up

Synd bara att fronten är allt annat än diskret.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



En så nära originalfront som möjligt vore coolare.

Edit: Fast annars är den ruskigt cool! thumbs up Snygg färg, dessutom.
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416



fet! den skulle jag gärna se närmare på! thumbs up

lite intreserad av insuget då jag ska kör med samma motor i min bil! (för visst är det en 3b audi 5a)
är det byggt efter egna ider eller(insuget)?
vad kör du för insprutnings/tänd system, orginal eller?

_________________
jonny strand
Citera
Johan M
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 110


Trådstartare
Tobias Lindell skrev:
En så nära originalfront som möjligt vore coolare.

Edit: Fast annars är den ruskigt cool! thumbs up Snygg färg, dessutom.


Det kanske hade varit lite diskretare, men den är breddad 11cm och dörrarna har orginal plats.. med andra ord så är bara skärmarna breddade 5,5cm per sida... så det blir ändå inte så diskret, smat att fronten är förlängd 11cm framför hjulhuset för att rymma motorpaketet... Men så här i efter hand tycker jag oxå att det kanske hade varit lite roligare med en orginal look... men det är så dags nu

Att motorn är baserad på en 3B stämmer till 100%, Insuget har jag gjort själv, byggt efter bilder på ett Grupp-B insug från en Audi S1'a, + att det är trattar invändigt och lite egna ideer...

Kan ta lite fler bilder på det löst om intresse finns..

Har ett Haltech F9a som sprut och ett Haltech IG5 som tändning, använder fördelaren för att fördela ut gnistorna, kan då köra med ett MSD6A + Accel Spole = kraftiga gnistor

_________________
/Johan Marquardt
www.snarskogensmek.se
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



Riktigt grymt bygge!! thumbs up
Har du tänkt att gat-regga den? Eller blir det bara banåka?

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416



gärna lite bilder på insuget om det är möligt då jag själv ska bygga ett insug till min 3b motor!

måste bara säga grym bil helt klart! thumbs up

_________________
jonny strand
Citera
Johan M
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 110


Trådstartare
Henrik Carlsson skrev:
Riktigt grymt bygge!!
Har du tänkt att gat-regga den? Eller blir det bara banåka?


Roligt att ni tycker det ser skoj ut Har haft funderingar på att ev göra ett försökt till registrering.. Men ska testa att bilen fungerar som jag tänkt först och främst.. Har tänkt att det ska bli lite banåka oxå.. Men det blir på låg amatör nivå isf


jonnystrand skrev:
gärna lite bilder på insuget om det är möligt då jag själv ska bygga ett insug till min 3b motor!
måste bara säga grym bil helt klart! thumbs up


Tackar Jag kan ta lite bilder på insuget när jag far till garaget nästa gång och lite mått så du får nått å ut gå ifrån.

_________________
/Johan Marquardt
www.snarskogensmek.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Det är som sagt ett kul bygge. Har du några tankar runt infästning av fronten, blir det hel flip eller delar?

Gatreggning som amatörbyggt fordon hade gått alldeles lysande om man fått göra en byggbesiktning på olackad ram...nu är det lite bökigare men inte omöjligt alls.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



läckert bygge

hoppas dock du bygger en så nära orginalfront som möjligt, även om den är breddad!.

thumbs up

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Johan M
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 110


Trådstartare
therealpinto skrev:
Hej

Det är som sagt ett kul bygge. Har du några tankar runt infästning av fronten, blir det hel flip eller delar?

Gatreggning som amatörbyggt fordon hade gått alldeles lysande om man fått göra en byggbesiktning på olackad ram...nu är det lite bökigare men inte omöjligt alls.

/Gustaf


Det blir en front med i "delar" skärmar å frontplåt sitter ihop, lös huv.. smidigare om man ska göra små justeringar. Fronten kommer att ha en liten ram ingjuten i skärmar och frontplåt i rostfria rundrör som även kommer att ha fästen för huven sen kommer dessa att fästas upp med Duzu skruv på ett fler tal ställen i ram och "kaross".

Jo.. jag förstår att det blir lite knepigare, iom att den är lackad men man kan komma åt å se svetsarna i princip över allt annars går det att demontera lite så gör man det.

och visst hade det varit roligt att regga den så man får använda den på vägarna..
Så du tror inte att det är omöljigt med en amatörreg. ?? låter bra.. man kanske skulle göra en sån, Eller ska jag göra klart å göra en ram/slutbesiktning då med risk för att få bygga om lite??

_________________
/Johan Marquardt
www.snarskogensmek.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Jag tycker att du bör göra byggbesiktning så fort som möjligt, om du tror att du inte kommer att vilja ändra på väsentliga saker...

Att bilen klassar in som amatörbygge är det inget snack om, det är ju en helt ny bärande rörram som ni byggt. Se till att motorn har kat, lamdbastyrd insprutning och klarar gränsvärdena så är det inte speciellt dyrt att regga heller.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



När jag ser såna här byggen undrar jag varför jag håller på med min Rekord...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Johan M
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 110


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
När jag ser såna här byggen undrar jag varför jag håller på med min Rekord...


Ibland när man står ute i garaget undrar man hur rutten i hjärnan man egentligen man är
Det känns som man inte ser nått slut på projektet vissa dagar, då ångrar man att man kapade sönder allt i små bitar.. men så ibland är det skoj med en annolunda bil oxå.. så allt har för å nackdelar

Så vissa stunder avundas man dom som håller på med lite mindre omfattande projekt som blir klara nångång:) För visst suger det i köra tarmen

_________________
/Johan Marquardt
www.snarskogensmek.se
Citera
Johan M
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 110


Trådstartare
Nu har det börjat dyka upp lite saker till motorn, och snart är toppen färdig portad.. Det vart inte bara lite spån..


2 stycken styggpinnar... Kom med 1 av dom mekaniska tryckarna oxå... lätta är dom, går säkert 4st såna på 1 orignal hydralisk



Vevstakarna och kamdrevet.. Nu saknas bara kolvarna och ventilerna... har väntat på kolvarna i 4månader nu... vill haaa ventilerna borde dyka upp när som helst, en lite tröst det iaf

_________________
/Johan Marquardt
www.snarskogensmek.se
Citera
Stefan Sager
Gislaved, Jönköpings Län
Här sen Mar 2004
Inlägg: 100



Denna underbara bilen kan jag sitta och titta på hur länge som helst, satan va grym den är!

_________________

Stefan Sager
Citera
Johan M
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 110


Trådstartare
Stefan Sager skrev:
Denna underbara bilen kan jag sitta och titta på hur länge som helst, satan va grym den är!


Tack! Roligt att du tycker det, värmer alltid med sånt

Pratade med dom som ska leverera kolvarna och dom skulle ha kommit från USA vid det här laget men hade inte det.. dom visste inte vars dom var Men dom kommer nog tillrätta.. brukar lösa sig tidsnog..

_________________
/Johan Marquardt
www.snarskogensmek.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C -75
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (23695 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande