Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 tii -73 behöver hjälp med caster!
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
6 besök senaste veckan (54605 totalt)
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
nu har man lovat att skapa en byggsida här på rejsa så då får man ta och göra det också, lär ju förmodligen behöva hjälp och vägledning endå under tiden så det blir nog bra

bilen är köpt av en annan rejsian och efter att ha återhämtat sig från totalt 260mil på två dagar varav cirka 80skedde med lätt illamående och huvudvärk (meen har man köpt räserbil så har man .)
så började mekandet och överblicken av vad som måste fixas.

kommit fram till att detta ska fixas snarast:
*hjullager bak byte x
*styrled fram byte x
*rostlagning golv fram x
*dämpande material samt matta i kupen (ska ju mest köras på gata endå ) x
*byta avgassystem x
*täta kylsystemet x
*spänna handbroms x
*byta helljus spaken x
*besikta thumbs up

Mindre bråttom:
*byta fläkt till värmepaketet samt värmeventilen (funderar på nytt värmepaket från summit racing)
*bygga mittkonsoll för switchar, mätare och radio tom


bilen är utrustad med detta vad jag vet:
*m42 motor med konfilter och chip
*bmw 260 5vxl låda
*e21 diff 40% 4.11 lr 4.10 utv
*bilstein dämpare runtom
*stenhårda fjädrar (ingen fakta på dessa)
*ställbara kränghämmare
*ventilerade e21 323 skivor fram med carbotech xp10 belägg
*bur
*bakflyttat batteri
*skärmbreddare (turbomodellen)
*samt hinkvis med coolhets faktor

Framtida planer på bilen är att i sommar fixa alla småproblem sen bara köra och ha kul sedan blir det regbesiktning med Volvo vitfemma 193hk och skivbromsar bak.




såå efter att ha kört hem bilen och hunnit sova 4timmar så bar det av till feltema och köpa på sig rostlagningspryttlar samt inredningsmaterial. Cirka 9h senare är det installerat asfaltplattor, ljuddämpande skivor och matta från hatthylla till b stolpen. Resultatet blev en minskning från 72.5 decibel i 100 till 65 decibel i kupen. hoppas på 60db efter jag har rostlagat, isolering samt lagt matta fram.







_________________
erik nyberg
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
Fixat lite elektronikoch diverse småsaker till huvlåsningen m.m.
Gamla avgaset är kapat i småbitar (helsvetsat från och med grenröret) så har handlar lite saker för att påbörja bygget av det nya systemet, sen blir det lite rostlagning i golvet samt vattenavstötande isolering och mattläggning. Sist men inte minst så byts hjullagret bak. Ooh härliga helg du äro välkommen!

_________________
erik nyberg
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Härligt. Lycka till med bilen.
Jag tänker göra som du, ljudisolera lite, man ska ju ändå ta sig till och från banan, det kan vara skönt at göra det med en uns av komfort.

_________________
/Anders C
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
hehe jo precis, när man väl kommer fram så vill man ju inte gärna fått huvudvärk redan


hjullager bytt, det var nog en jäkla tur jag tog tag i det nu för lagret glappade mer än 2mm och drivaxeln satt inte ens fast med ett resultat att 2 av 6 bultar gått av. kanske slutar klonka och slå i bakvagn nu

även svetsat igen 8hål i skuffen från någon ful vinge förr i tiden. den lagning som var = tejp haha rosten trivdes där inne får ja lova!!

tv dags sen upp med tuppen och påbörja avgasbygget. gonatt

_________________
erik nyberg
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
gjort klar bakluckan idag, saknas lite grundfärg på rostskyddet bara. Jag blev nästan klar med avgaset idag, fick svetsa om extraktorn då den läkte som ett såll och såg allmänt förkastlig ut. kapade om det nya systemet också så det blev sidepipe av den. nästan förstummad hur bra dämparna va, 2 st 2tum 15cm ovala dämpare och nu låter den inte alls mycket thumbs up saknas 2st gummiupphängningar nu till avgaset sen är det finito. näst på tur är golvplåten fram och gaspedal anordningen som är i vägen när man gasar.

försöker lägga in bilder men det vill sig inte med photobucket ikv..

_________________
erik nyberg
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



Klart intressant tråd om en intressant bil.

Roligt att du börjar baklänges och börjar montera i ljudisolering som man annars ser alla börjar med att riva ut.

Jag är dock med på din linje, man ska kunna tänka och inte bli sjövild i bilen.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
Robber: hehe ja de känns nästan som man är på fel forum och härjar

helgen har tillbringats med att svetsa golv, ställa in huv och skuff, fixa lampor, värmesköld till insugsfilter, avgasupphängning och matta i kupen. som vanligt glömde ja ta bilder på detta.
men jag kan ju säga att personen som försökt laga golvet i denna bil vinner absolut inga priser på snygga eller hållbara svetsar. huuga gick åt en hel dag att laga all dålig svetsning


lägger in bilder på vad som hänt tidigare, hjullagerbyte, svetsa baklucka och avgasrör.


avgasrör 90% klart


ser ut såhär om man inte har tillgång till garage, gillar mest vattenpölen under bilen thumbs up


svetsning på bakluckan nästan klar

_________________
erik nyberg
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
idag har jag svetsat om avgasröret för bättre passform, bytt styrled och fått mina dörrlås att fungera

testade först att dra loss styrleden, gick ej, testade rostlösingen och borsta, gick ej, testade upppvärmning samt frysning på valda delar, nej inte det heller, blev lite sur och styrde fram svetsen och loppade dit en bult sen tog jag mutterpurran, fick stå i tre minuter med den samt slå med hammaren samtidigt då kom den tillslut




silverpasta är en bra sak!

_________________
erik nyberg
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
värmepaket från summit ligger hemma å väntar nu å så har ja gjort en värmesköld till konfiltret = mellan 10 och 25gr kallare luft thumbs up

_________________
erik nyberg
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
fick byta besiktningstid då jag slet av handbromsen samt hade missat att även vänstra styrleden var väck. så i helgen blir det styrledbyte och förhoppningsvis montering av värmepaketet. och torsdag planeras handbromsmekning lägligt till besiktning på fredagen dagen efter. brådis brådis!

känner att värmepaketet kommer ge mig huvudbry men hoppas att det är ännu en av dessa saker som man blåser upp i onödan innan och inser att det faktiskt flyter på som man vill.

_________________
erik nyberg
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
sådär värmepaket på plats och bromsar motionerade, styrleden jag skulle byte gav jag upp efter 2 timmars våldande så jag slog av hela staget och väntar nu på ett sådant. Läxan lärd iafl, köp inte lösa leder i framtiden, det blir bara besvär!

ska försöka få upp några bilder så snart jag kan

_________________
erik nyberg
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
besiktad!


en timme efter..


med nytt värmepaket på plats, måste fixa till luftkanaler och dra om några kablar bara


där kom avgasröret ut

_________________
erik nyberg
Citera
madgas
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 45



Hur gick det med farbror blå? Vad var anlednigen till att dom stoppa. Dom har varit riktigt närgågna senaste tiden i södra Stockholm.

_________________
Esed Alijazovic
Bmw 325Ix-89
Bmw 325I Touring-89
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
nae de tyckte bara att bilen inte verkade höra hemma på gatan polisen skrek rakt ut VAA!? då jag sa att den var besiktad en timme innan med blanka papper thumbs up

_________________
erik nyberg
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336


Trådstartare


var och körde konbana i helgen, kopia av bilsport superstage
1.32.14 blev min bästa. nu ska det fixas mer camber fram samt skivbromsar bak

_________________
erik nyberg
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



ser ut som åmsele?

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
dina ögon bedrar dig inte

_________________
erik nyberg
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
beställt lite delar så nu blir det meka om någon vecka, skivbromsar bak och ställbar topplagring fram samt camberplatta under fjäderben

_________________
erik nyberg
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
blir nog skivbromsar under semestern, topplagringen får vänta då ja ska göra om fjäderbenen till coilovers. har även en ny motor på G så jag får börja kolla upp alla saker som ska göras under vintern

_________________
erik nyberg
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1631



Shit, jag har glömt skicka Camberplattorna till dig, packar dom ikväll!

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
ajust, inga problem ja e ba glad du fixar lite grejer till mig ;D

_________________
erik nyberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 tii -73 behöver hjälp med caster!
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
6 besök senaste veckan (54605 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande