Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
vinklar på drivaxlar?
6 besök senaste veckan (7285 totalt)
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
hm jag undrar hur stor vinkel man kan ha på drivaxlarna innan det börjar vara dåligt för hålbarhet och vibrationer osv

jag menar inte vinkeln som blir då hjulet fjädrar uttan om man tex dra växelådan längre fram/bak för utrymmes/viktfördelningens skull

_________________
jonny strand
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Jag antar att din växellåda har direktutgång för drivaxlarna, själv kör jag ju bakhjulsdrivet med motorn fram så jag har ju slutväxel.

Funderade på ditt problem när jag konstaterade att alla BMW 2002:or (modellen alltså) neg så fruktansvärt vid acceleration. Kunde konstatera att detta berode på att drivaxlarnas axelcentrum på slutväxeln satt ganska många centimetrar framför axelcentrum på bärarmarna, dvs drivaxlarna var vinklade bakåt.

Kontentan av detta: Låt inte din strävan att få fram vikten med motor/växellådsförflyttning ge som resultat att bilen sätter eller reser sig. Gissar att man strävar efter en neutralitet i nedfjädringen bak vid acceleration dvs att den varken reser eller sätter sig. Har du möjlighet till ställbara motor/växellådsfästen under utprovningstiden, använd då dessa!

Tror att man inom dragracing strävar efter en vis resning av bakvagnen eftersom detta ger aningen större marktryck och därmed grepp.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Habbe skrev:

Funderade på ditt problem när jag konstaterade att alla BMW 2002:or (modellen alltså) neg så fruktansvärt vid acceleration. Kunde konstatera att detta berode på att drivaxlarnas axelcentrum på slutväxeln satt ganska många centimetrar framför axelcentrum på bärarmarna, dvs drivaxlarna var vinklade bakåt.


Hmm jag ser inte riktigt sambandet. Hur kom du fram till att det är drivaxlarnas vinkling, och inte bakvagnens geometri i övrigt som orsakar nigningen?

_________________
William Ekström
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Bakvagnens geometri:

Glömde tillägga att detta inte gäller vid dubbla A-armar utan vid enkla bärarmar på bakvagnstvärbalk. Men det antog jag att Jonnystrand hade på sin Porsche. Bärarmarna lutar nedåt från horisontalplanet. Vid kraft bakifrån (som fås vid acceleration) strävar bärarmarna att "trycka aningen underifrån" på bakvagnsbalken så att denna lyfts. Därför placerar man slutväxelns axelcentrum aningen framför bärarmarnas för att kompensera denna resning och få en neutralitet. I BMW:ns fall lite för långt fram, därav sättningen.

Sambandet:

Från början en ren tankemässig analys om vad som händer i bakvagnen. Men det kan även testas i verkligheten:

Ta en bakväxel med två drivaxlar monterade. Prova att vinkla axlarna ganska grovt bakåt (utan att CV-knutarnas funktion förhindras). Håll imot vridrörelsen (simulerar det motmoment drivaxlarna får av däcksgrepp etc) på drivaxlarnas (ena drivaxeln räcker om man har lamelldiffbroms med förspänning) ytterändar samtidigt som en kompis vrider ingående axel hårt som sjutton. Då bör man märka att drivaxeländarna strävar efter att lyftas och därmed i verkliga fallet dra med bärarmarna uppåt vilket ger sättningen.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
F114
Filipstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 38



Ferrari har på t.ex. F40, de inre drivknutarna vid växellådan 36 mm längre bak än de yttre.

///Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMW, Ferrari & Volvo
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Nu förstår jag tror jag. thumbs up

_________________
William Ekström
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Habbe skrev:
Bakvagnens geometri:

Glömde tillägga att detta inte gäller vid dubbla A-armar utan vid enkla bärarmar på bakvagnstvärbalk. Men det antog jag att Jonnystrand hade på sin Porsche. Bärarmarna lutar nedåt från horisontalplanet. Vid kraft bakifrån (som fås vid acceleration) strävar bärarmarna att "trycka aningen underifrån" på bakvagnsbalken så att denna lyfts. Därför placerar man slutväxelns axelcentrum aningen framför bärarmarnas för att kompensera denna resning och få en neutralitet. I BMW:ns fall lite för långt fram, därav sättningen.

Sambandet:

Från början en ren tankemässig analys om vad som händer i bakvagnen. Men det kan även testas i verkligheten:

Ta en bakväxel med två drivaxlar monterade. Prova att vinkla axlarna ganska grovt bakåt (utan att CV-knutarnas funktion förhindras). Håll imot vridrörelsen (simulerar det motmoment drivaxlarna får av däcksgrepp etc) på drivaxlarnas (ena drivaxeln räcker om man har lamelldiffbroms med förspänning) ytterändar samtidigt som en kompis vrider ingående axel hårt som sjutton. Då bör man märka att drivaxeländarna strävar efter att lyftas och därmed i verkliga fallet dra med bärarmarna uppåt vilket ger sättningen.


Detta måste gälla en bil med dubbla A-armar med... Jag och Andreas L mfl. har diskuterat ett liknande scenario fast med kardanaxeln på en bil med stel bakaxel...

_________________
/Arne Lindgren
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
hm så i mitt fall så bör jag sattsa på raka drivaxlar och inte ändara för mycke fram och till back mott orginal!
hm det är lite problem med att få plats med start motor som gör att jag undrar med det ska väll gå att lösa!
i värsta fall får man väll rulaigångden

_________________
jonny strand
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Habbe skrev:
vid enkla bärarmar på bakvagnstvärbalk. Bärarmarna lutar nedåt från horisontalplanet. Vid kraft bakifrån (som fås vid acceleration) strävar bärarmarna att "trycka aningen underifrån" på bakvagnsbalken så att denna lyfts.


Förstår tyvärr inte hur du menar, kan du rita en bild med lite krafter och moment inritade?


Habbe skrev:

Ta en bakväxel med två drivaxlar monterade. Prova att vinkla axlarna ganska grovt bakåt (utan att CV-knutarnas funktion förhindras). Håll imot vridrörelsen (simulerar det motmoment drivaxlarna får av däcksgrepp etc) på drivaxlarnas ytterändar samtidigt som en kompis vrider ingående axel hårt som sjutton. Då bör man märka att drivaxeländarna strävar efter att lyftas och därmed i verkliga fallet dra med bärarmarna uppåt vilket ger sättningen.


Inte heller med här riktigt.... är det ett fenomen i knutkorsen som ger krafter vid stora vinklar? Någon som är bra på knutkorsgeometri som kan förklara isf?

_________________
Pär Hylander
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har för mej att det går att fixa en remdriven startmotor..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
Jag har för mej att det går att fixa en remdriven startmotor..


låter intresant!

tror jag bygger så det blir optimalt för axlarn mm så får man lösa små problem som startmotor osv senare

och då kommer ju följd frågan vad är optimal vinklar på drivaxlar?(i detta fall porsche bakvagn)
är det helt raka i både upp/ner och fram/bak när bilen står körklar med all vikt?

_________________
jonny strand
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Hej!

Bara så du vet så är drivaxlar redan lite framskjutna på Porschar redan från fabriken.
Här får du en bild så vet du på ett ungefär:


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



beepbeep skrev:
Hej!

Bara så du vet så är drivaxlar redan lite framskjutna på Porschar redan från fabriken.


Jag hade tänkt föreslå att vinkla drivaxlarna.....men hade inga bevis på att det inte skulle bli problem, bara en känsla att det skulle funka.

Men nu får det väl anses som bevisat...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128



Jag skulle oxå behöva vinkla drivaxlarna på min super koja, dock kan man undra om det finns ngn som vet vad som e max vinkel på drivaxelns längd? samt hur det påverkar chassiet, hållbarheten osv. jag skulle behöva flytta motorn ca 3-5cm bakåt pga utrymmet men då blir det lite vinkel på drivaxlarna som sagt.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Skälet till att dom är vinklade är för att klara sig förbi dämpare...så du kommer att bli mer eller mindre tvungen att skjuta lådan framåt litegrann....

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
ha ok!

då förstår jag! thumbs up


Citat:
Har du möjlighet till ställbara motor/växellådsfästen under utprovningstiden, använd då dessa

jag tror att jag ska göra juster bara fästen nu så jag kan testa utt det sen!

_________________
jonny strand
Citera
Sparade trådar/FAQ
vinklar på drivaxlar?
6 besök senaste veckan (7285 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande