Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 329iS M-Tech2 Turbo
3 besök senaste veckan (18006 totalt)
fredro
Eskilstuna
Här sen Mar 2012
Inlägg: 23


Trådstartare
Historia:
Jaha! Då var det läge att lägga ut en projekttråd.
Har haft några BMW turbo som det sladdats friskt med men inget "seriöst" (en risig E30 M20 med 556whp )
För ungefär 3 år sen fick jag för mig att börja bygga en potent maskin.

Ungefär där stannade hela skiten när jag byggde ihop min senaste M20 :thumbup:



Sen började jag plugga... :evil:

Men så för ungefär 2 månader sen såldes den till Norge och studenten fick nya pengar som skrek efter BMW turbo.

Under åren har jag hunnit fixa iordning en hel del som var tänkt till ett BMW E30 projekt
Bland annat:
Dessa fälgar BBS Style 5or som jag lagt åtskilliga timmar på med polerad kant, lackade centrum, pulverlackad insida och alla bultar blästrade och kromade. 8or fram och 9or bak, 17".


D2Racecoilovers med justerbara topplagringar

Även lyckats bygga en "skottsäker" E30 bakvagn.

Bakvagnen är utprovad ordentligt efter att jag tröttnade på E30ins klena org bakvagn 2010.

Jag hade även hunnit påbörja framvagnsbygget men ej helt klart än!



Det riktiga startskottet kom när jag fick ett mail med en faktura från Bimmer of Sweden med anmälan om bankörning 26 Maj på Mantorp. (anmäld av polaren) Bara att betala och bygga klart!

Konceptet blir:

Motor:
M50 lut
BMW M50B25 block borrat till 85mm
M52 Vanostopp med aktiv vanos som putsades till och fick radiefrästa säten
PPF Ventilfjädrar och crmo retainers
Axelsson Engenering vassare kammar (265graders)
Smidda JE kolvar
Smidda H-profil stakar
Smidd 2,8 liters vev
Cooperring packning
Arp till toppen
12:9 och stödgördel i botten
Race kedjor
nya lager, släpor mm.
M50B25 org insug
allt blästrat och lackat.


Drivlina:
ZF M3-3.0
M30 Svänghjul inhandlat och lämnat för svarvning, byter även till M50 Startkrans så allt blir som orginal fast bättre 8-)
Sachs 765
6-puckad sinter med fjädrat centrum
Nytt stödlager
32*15mm lager i vevaxeltappen för ZF-lådan
328 E36 kardan med E30 stödlager
JMB Optimering Hardyskiva

Bakvagn
325 E30 Lamelldiff (3,73)
Medbringare från E28 till stora knutarna
E34 stora knutar
PPF sviktstålaxlar
M535 E28 navhubbar
Nya E30 lager
Förstärkta bäraramar
Flyttade stötdämparinfästningar
E46 328 bakre bromsskivor
M3 E36 Ok på egna adaptrar
Orginal handbroms
Orginal balk med PPF justeringskitt (typ M5)
D2 Coilovers

Framvagn
Svetsade D2 Coils
E30 spindel med hylsa och inflyttad p-ände
E36 nav
M3 E36 Skivor och ok
Egna adaptrar
Nya länkarmar, bussningar och leder överallt.
E36 Styrväxel
Gummiskarven i styrleden utbytt mot Millways variant i aluminium

Tog även en påse bussningar (strongflex runt om)


övrigt:
600*300*76 IC
Ny Stor kylare (324td E30)
En klipp ny KKK29
Bonje-made grenrör
3,5" DP RF
3" avgas RF
3" tryckrör Alu
PPF "nya" dumpen Svart 50mm
Precision 46mm WG
350mm Spal
DO88 silikon (Svarta)
Vems (med blåtand)

Soppasystem:
Deatschwerke DW300 i tanken
Catchtank byggd av FoX
2st Bosch 044
Billet y-kors
10mm slang överallt
Orginalrail ombyggd med AN8 både in och ut
Bosch 1680 spridare
Fuelab BTR




Grundtanken med bygget är att åka en redigt fräsch, clean, låg E30 med BBS Style 5or
ca 600 frukter på hjulen och ett maffigt register som räcker för att visa röven för de flesta!
bilen ska vara "stum" men ändå gå att köra till vardags! dvs helsystem och förhoppningsvis SFRO-besiktning!

Tanken är något som ser fräscht "orginal" ut, dock lägre och med BBS och med "lagom" mycket mos.

Sen var det läge att hitta en bil oxå!

Hittade denna parkerad i/på solsidan:








Bilen är en gammal raritet som endast gått några banträffar och är mer eller mindre pedantskött! :thumbup:

En 318iS med fullt M-tech från fabrik inklusive sportinredning. 16000 mil och näst intill rostfri!
Fröjd att åter igen få spaka en E30 :twisted:

Chassit är bananpassat idag med coilovers från millway med ställbara koni, stumma bussingar i hela chassit och en lamelldiff längst bak.
Sitter 2,5" Sportavgas, öppet filter och box chipad för 98 oktan.
Allt detta kommer dock att bytas mot ännu fränare prylar


Bilen är iafl besiktad nu!
Därefter tvätt innan hon rullades in i garaget för lite kärlek!
(Fronten borta = ser tomt ut!)


Därefter började rivningen!


Så här står bilen nu. Motorn är helt lös och väntar bara på att jag ska få lite tid över och lyfta ur!


Även fixat lite annat som t.ex. ett bromsservo från en Golf 1a
Golf 1 till vänster och BMW E30 orginal till höger. Pinnen kortades så att den hamnade på samma position som BMW orginal, annars passade den bolt on.


Passar fint mot M50 insuget


Sen har polarn så fint byggt en catch-tank åt mig som nu är inlämnad för pulverlack tillsammans med lite andra fina grejer.


Även en Deatschwerks DW300 har hittat ner i orginalarmaturen som matarpump till catchtanken.


Även lite mer godis har rullat in!


Sen har jag hunnit med att hjälpa en annan kompis lite med hans extrema 318iS M-tech2


Imorgon åker jag och köper fälgar till STCC slicksen.
17*8" ET20 Runt om


Och sen är en bränsletrycksregulator beställd

_________________
Fredrik Björklund
070-4567 121
Citera
fredro
Eskilstuna
Här sen Mar 2012
Inlägg: 23


Trådstartare

Lätt att lyfta jiggbilen i helburen

Bakvagnen ligger kvar fint efter att bilen lyfts

Soliga dagar är det skönt att vädra ur garaget!

Här står projektet! Men nu även utan både fram och bakvagn som är sålt!

Orginalinsug med Bosch 1680 och omsvetsad orginalrail

Fräsch inredning!

Hardyskiva kom hem idag!

Koppling

Nya fina chassidelar kombinerat med gamla blästrade och pulverlackade

Motorn färdigbyggd på sniskan

E36 styrväxel uppfräschad med helt nya styrändar

_________________
Fredrik Björklund
070-4567 121
Citera
fredro
Eskilstuna
Här sen Mar 2012
Inlägg: 23


Trådstartare
Grenrörsbygge av Bonje (trångt med M50 lut i E30!)



Turboplacering























Det närmar sig!

_________________
Fredrik Björklund
070-4567 121
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Ser ju ut att bli trevligt det där, men synd att du inte bygger vidare på M42'an.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



Ser riktigt bra ut!

Nästan samma recept som min 325a fast du har goare topp, chassidelar och bakvagn



_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
fredro
Eskilstuna
Här sen Mar 2012
Inlägg: 23


Trådstartare
Micke Fagner skrev:
Ser ju ut att bli trevligt det där, men synd att du inte bygger vidare på M42'an.


M50n är ju som en M42 men med mera effekt gratis thumbs up

_________________
Fredrik Björklund
070-4567 121
Citera
fredro
Eskilstuna
Här sen Mar 2012
Inlägg: 23


Trådstartare
AL skrev:
Ser riktigt bra ut!

Nästan samma recept som min 325a fast du har goare topp, chassidelar och bakvagn


Hur mycket har du vågat ladda med orginalinsuget?
Det är lite det, och turbon som sätter stopp för mig.
Och ang bakvagnen så ledsnade jag efter att ha rasat 3st svetsade smådiffar och lika många drivaxlar.
Med skottsäkra så är det bara att ta bilen till stockholm eller västerås eller nyköping. brumma lite och sen åka hem

_________________
Fredrik Björklund
070-4567 121
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Original höll för 1.8 bar för fernis iaf, 660whp

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
fredro
Eskilstuna
Här sen Mar 2012
Inlägg: 23


Trådstartare
erikjakan skrev:
Original höll för 1.8 bar för fernis iaf, 660whp


Det låter lovande!

_________________
Fredrik Björklund
070-4567 121
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



fredro skrev:

M50n är ju som en M42 men med mera effekt gratis thumbs up


Gratis vet jag inte om jag skulle vilja kalla det, den både väger mer och sticker ut längre fram framför framaxeln

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
fredro
Eskilstuna
Här sen Mar 2012
Inlägg: 23


Trådstartare
Micke Fagner skrev:
fredro skrev:

M50n är ju som en M42 men med mera effekt gratis thumbs up


Gratis vet jag inte om jag skulle vilja kalla det, den både väger mer och sticker ut längre fram framför framaxeln


Effekt jo men visst vikt och viktförhållande... bättre att banta lite själv! Räkna 1kg här och 1kg här är ju som innan eller efter toabesök

_________________
Fredrik Björklund
070-4567 121
Citera
fredro
Eskilstuna
Här sen Mar 2012
Inlägg: 23


Trådstartare
Självklart har det hänt mer i garaget än i tråden!

Nya hardyn hemma från JMB Optimering (livstidsgaranti) (ringde på kvällen och hade den redan kvällen efter!)


Förstärkt upp framvagnsbalken där motorkuddarna vilar


Även helsvetsning i skarverna


Bakvagnsbalken fick oxå en förstärkning där jag kört paj tidigare


Efter det lämnades både fram och bakvagnsbalk på pluverlack tillsammans med krängningshämmar och lite andra chassidelar

Hemmabyggd urpressare av bärarmsbussningar


Nya Vs gamla


Bra passform



Sen satte jag kapen i motorutrymmet och tog bort det som inte behövdes/var i vägen




Grund



Därefter passades nya kylaren och ICn in




Därefter fick motorutrymmet lite färg

Riktigt nöjd trots ett tungt huvud pga diverse intag natten innan.

Sen slets tankrör och diverse avluftning ner


För att byggas om då detta ej passar ihop med mina coilovers.
Slipade ner tankröret och kladdade på lite färg


Och till sist har även ICn fått lite färg

Dumt att den lyser för mycket (Bygger man rejs och inte styling så)

_________________
Fredrik Björklund
070-4567 121
Citera
fredro
Eskilstuna
Här sen Mar 2012
Inlägg: 23


Trådstartare

Nya rör och slangar


Snyggade till kabeldragningen


Lådan fått sig en snabbtvätt och en stöddig hardy


Tillbaka från pulverlack och sen i med nya bussningar


Slicks till Seaten? Nejnej. Yokohoma Advan 240/610 17 borde fylla ut fint


Även här nytt och fint




Gummit i styrpinnen utbytt mot Aluvariant från Millway


328 Kardan med nytt E30 stödlager


Lagom bakbromsar: E46 328 skivor, M3E36 Ok, Adaptrar av erki87 och fungerande orginal handbromsdetaljer.


Lamelldiffen har fått sig en ny bussning och stora hubbarna för att köras ihop med stora knutar och sviktstål by PPF (se hur länge den håller)

Och så här stod bilen när jag lämnade henne idag:

Fina hjul ska bilen ha

_________________
Fredrik Björklund
070-4567 121
Citera
fredro
Eskilstuna
Här sen Mar 2012
Inlägg: 23


Trådstartare

Krängarna tillbaka från pulverlack


Krängarna monterade fram ihop med Powerflex

Grenröret på provmontering







Pressat lite slangar till renoverade oken och slaven


Monterat och urluftat



Sedan ner på backen för att rulla ut henne i vårsolen





Monterade även en pluspol från E36


provmonterade även fjäderbenstaget fram som passade mycket bra.

och till sist bjuds det på en bild på erki87s feta M3E46


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


Svänghjulet monterat med kapade M50 bult (de i mitten)


765an på plats


Passade på att klä in lite i värme mattan även fått rätt på en fläns och v-band till turbon


Sen börjades det bygga dp i 3,5"/88,9mm som konades ner till 76mm/3" och avslutades med en V-bandsklämma




Under tiden byttes diffbussningen mot en FoX made då Strongflex passade så där(olika stora hål i huset tydligen)
Givetvis slutmontering av diff, drivaxlar mm.



Även slutmontering av lådan men för detta behövde vi ett spakställ. Så vi tog ett gammalt som moddades tills vi blev nöjda




När lådan var på plats med slavcylinder och spakställ mm så kastades kardan dit


Även skyddsplåtarna åkte upp


Sen fortsatte vi med avgassystemet och hann en bit innan det var dags att få lite sömn.


Liten snabbpolering av fälgarna


Par i M-Tech2 Turbo

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx






Fredde blir glad när han får kapa i kompressorhuset


Tryckrören punktade. Till höger ser man även V-bandsflänsen till PPF-dumpen


Ström och jord


Här får mätarna sitta


Dålig bild och plasten kvar på mätarna men där får dom sitta

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx





Dags att checka ut...
fortsättning på onsdag

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


Knäspecial


Fredde tiggar avgassystem


Färdigt


Bra markfrigång!


Mysig dämpare


Turbo med DP och färdiga tryckrör





Från turbo till IC, smutt och enkelt.


Bilen ute och luftas!


Ska nog kunna köra över några farthinder!


Bilen ute i duggregn med fin-huven :P


Wg-rör


Alurör


klart

Sen har även skärmarna hunnit valsas då det var läge att rulla kanterna för att få plats med svålarna!



Idag har Vems-Emil varit på besök och hjälpt till att klia mig i huvet!

Den här härvan är nu utredd och locket ligger på!
Allt uppmärkt och sen en färdigt Reläoch säkringsbox inkopplad!
Nu är det bara för mig att koppla in boxen så kommer Emil och mappar!


Även börjat med soppasystemet där jag fick bra hjälp från Streetpower.se
Snart klart

xxxxxxxxxxxxxxxxx
Sen fixade vi Freddes 318iS inför mappning hos PPF


Justera kammarna



xxxxxxxxxxxxxxxxx

_________________
Fredrik Björklund
070-4567 121
Citera
fredro
Eskilstuna
Här sen Mar 2012
Inlägg: 23


Trådstartare
erikjakan skrev:
Original höll för 1.8 bar för fernis iaf, 660whp


Henke Nygren kör på 2.2bar 780WHP med orginalinsug thumbs up

_________________
Fredrik Björklund
070-4567 121
Citera
fredro
Eskilstuna
Här sen Mar 2012
Inlägg: 23


Trådstartare
Nu händer det tyvärr inte så mycket i garaget då dagarna går åt till att planera toabesöken och pillerknaprandet :x då benet bara hänger..

Tur att grabbarna som är lite piggare inte kan låta grejerna vara

Funderingar på en "Oljestation"







Blev även ett extra uttag då Vems-Emil tyckte vi kunde logga oljetrycket i sprutet

Så det blev:
*Olja in
*Olja till turbo
*Orginal oljetryckslampa
*Oljetrycksmätare
*Oljetempmätare
*Logga oljetryck i sprutet

Kommer att bultas i oljefilterhuset därav skruvhålen
By Fredde aka FoX! Tackar!!




Sen kom även en uppdate från Bonje









Sen även helsvetsat! Ser riktigt fint ut!






Provmonterat i bilen, bara att måtta in WGn nu



För alla som oroar sig så kommer inte skruvlocken att vara i silver utan dom sitter bara där för att jag ska veta var dom är :P

Sen är Ate super blue racing bromsvätska beställd så man kommer kunna utnyttja bromsarna oxå!

_________________
Fredrik Björklund
070-4567 121
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Prydligt thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
fredro
Eskilstuna
Här sen Mar 2012
Inlägg: 23


Trådstartare
Dignell skrev:
Prydligt thumbs up


Tackar!

skulle egentligen kört på mantorp nu på söndag men pga knäskadan så har jag inte hunnit klart med det sista på bilen... Så jag hänger med och agerar hjälpreda åt FoX och hans feta 318

_________________
Fredrik Björklund
070-4567 121
Citera
fredro
Eskilstuna
Här sen Mar 2012
Inlägg: 23


Trådstartare


hjärtat! nästan som orginal fast bättre!




Tenta idag och på onsdag! sen blir det till att bygga klart!

_________________
Fredrik Björklund
070-4567 121
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 329iS M-Tech2 Turbo
3 besök senaste veckan (18006 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande