Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Om man kommer på mitt i kurvan att det går för fort
2 besök senaste veckan (19039 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41419

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Satt o tänkte... Om man går in i en kurva med såpass mycket fart att man precis efter apex kommer på att det går för fort och att man kommer få slut på asfalt när man närmar sig exit... så är det ju inte så bra Ta som exempel in under bron på Kinnekulle där man får vara väldigt försiktiktig med gasuppsläpp i normala fall. Dvs det går i princip varken att släppa gasen eller bromsa. Komittad fart gäller. Liksom.

Men det finns ett djungelknep att få ner farten - ett djungelknep jag inte alls behärskar. Man kan, om man fortfarande håller ner gasen lika mycket, vrida på ratten mer så att bilen hamnar i ordentlig understyrning och genom plogandet få ner farten. Problemet är att hjärnan och foten ska vara överens om att inte släppa på gasen för då sticker ju rumpan direkt. Det är skitsvårt att få foten att lyda...

I princip så är det svårt att rädda upp en för hög fart efter apex men det finns alternativ, vad säger ni om det här:

1 - Djungelknepet få in bilen i kraftigt plogande understyrning som bromsar ner farten. När farten gått ner lite räta upp och styr dit du ska.

2 - Räta upp (dvs styr ut mot bankanten...) lite lite kort och bromsa till hårt men kort. Styr sen in och fortsätt.

3 - Släpp gasen så att baken släpper. Kör som värsta driftaren resten av svängen. Du får ner farten vilket möjliggör ett spår som håller sig på asfalten.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242



Kul tråd! :-)

Jag skulle vara lite orolig att en välbalanserad bil faktiskt gör som du ber om och svänger snarare än börjar ploga men då kanske man automatiskt hamnar i en alt 3. :-)

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Sånt här gillar en nybörjare som jag.

Vilken räddning bör vara snabbast i situation utan trafik i kurvan? Snyggast är ju att gå bredd men det är ju ingen som ger poäng.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Under bron går det ju att gränsla kurbs och hoppas att hjulparet som är lvar på asfalten räcker att hålla riktningen (detta efter att ha understyrt ner farten).
Går det ännu mer för fort så är det bästa att släppa ut rakt på gräset när du lämnar asfalten, och för att göra det så är det mycket enklare om du understyrt innan. Överstyra ut på gräs brukar inte sluta förutsägbart.

Är det ett räcke/mur istället för gräs är det lite svettigare.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Vänsterbroms?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Jag försöker tänka så här:
- släpp inte gasen
- försök inte "bryta" in bilen, dvs svänga mer
- släpp inte gasen
- försök behålla ena sidans hjul på asfalten
- släpp inte gasen
- små, små rattrörlser för att komma upp på det svarta
- släpp inte gasen
- sist men inte minst: var bered att offra ena bilens sida mot räcket, dvs ta spjärn men behålla rörelsenenergin framåt

Målet är att försöka behålla kontrollen och inte tappa bilen. Det går ganska bra att åka på tex gräs om man behåller lugnet och kontrollen.

_________________
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Vad som är "för fort" kan ju variera lite beroende på vilken bil man sitter i

160 knyck under bron på Kullen i en 36 år gammal Opel känns nog fortare än 200 i en Porsche GT3

Jag försöker undvika att tänka för mycket i såna situationer, det enda jag försöker hålla i skallen är "inte släppa gasen, inte släppa gasen".

Sen är det väl skillnad på trackday och tävling. 95% eller 100% attack.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Har kört alt 3 flera gånger idag på det blöta. Stabilitetssystemet har rättat till mina misstag

Ok, allvarligt då, så har jag gjort alt 4 idag en gång. Kör på i max kurva och glid utanför curbsen med ett hjulpar men se för guds skull till att bilen då går rakt och framhjulen inte plogar.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Senast jag gav upp och släppte ut bilen var i Hansenkurvan i höstas. Det gick såpass mycket för fort att jag fick sikta på posteringskuren i Karusellen (vid sidan om den, yta utan nåt hårt i vägen) och kunde under den skumpiga resan över gräset (flög över nån grusrand) få tillbaka riktningen och kom ut på asfalten precis i början på Karusellen.

Skadorna blev bara lite spräckt underplast och hål i en damask till inre styrled.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



Förra året på Sviestad hände detta mig, jag körde som Niklas Falk skriver. Understyrde för att få ner farten och precis innan ytterhjulen kom ut på det gröna så räta upp dem och sedan lugnt och försiktigt svänga tillbaka upp på banan. Fungerade den gången men om det är bästa alternativet vet jag inte.

_________________
Matthias Karlsson
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

MaZ skrev:
Vänsterbroms?


Vänsterbroms!

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



LUX skrev:
MaZ skrev:
Vänsterbroms?


Vänsterbroms!


'Nuff said...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



2
1
3

Samt: Hålla hjulen rakt när de är utanför asfalten.

_________________
Anders Hansson
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223



Har inte testat vad jag vet ( som nån sa så tänker man inte på vad man gör i en sån situation), men borde man inte koppla ur och rulla, istället för att hålla kvar gasen, vara en bra idé? En frirullande bil borde ha det bästa greppet för kunna ändra riktning, men jag är ganska osäker här.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Anders Zimdahl skrev:
Har inte testat vad jag vet ( som nån sa så tänker man inte på vad man gör i en sån situation), men borde man inte koppla ur och rulla, istället för att hålla kvar gasen, vara en bra idé? En frirullande bil borde ha det bästa greppet för kunna ändra riktning, men jag är ganska osäker här.


Kopplar man ur och rullar förflyttas vikten och snurren kommer.

_________________
Anders Hansson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Problem i utgången är trist då man inte har så myclet asfalt att jobba med. Problemet bör man dock märka tidigare.

Problem i utgången brukar bero på att man åker försnabbt in i kurvan och svänger förlite i ingången. Svänger man tillräckligt mycket i ingången får man understyrning om det går för fört, är det bara lite kan man skrubba bort det. Annars rätar man upp och får då många meters fin inbromsning mot banans ytterkant. Gör man så kan man åka alldeles för fort in i kurvan och ändå hålla sig på asfalten.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41419

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kenne R skrev:
Jag försöker tänka så här:
- släpp inte gasen
- försök inte "bryta" in bilen, dvs svänga mer
- släpp inte gasen
- försök behålla ena sidans hjul på asfalten
- släpp inte gasen
- små, små rattrörlser för att komma upp på det svarta
- släpp inte gasen
- sist men inte minst: var bered att offra ena bilens sida mot räcket, dvs ta spjärn men behålla rörelsenenergin framåt

Målet är att försöka behålla kontrollen och inte tappa bilen. Det går ganska bra att åka på tex gräs om man behåller lugnet och kontrollen.



ABSOLUT! Håller med till 10000%.


Jag grovsorterar i tre grupper:

- Det går för fort men jag kommer på det tillräckligt tidigt i svängen så jag kan med något av tricken i första inlägget i tråden hålla alla hjul på asfalten. Det var den situationen jag initialt klurade kring.

- Det går lite för fort men jag kommer på det relativt sent, dvs när jag börjar närma mig bankanten vid exit. Ditt upplägg gäller TVEKLÖST thumbs up

- Det går för fort och det finns inte en suck att stanna på asfalten ÖHT: Kör RAKT ut i grusfållan med raka hjul. Annars kan det hugga och du rullar bilen.



Tricken jag drog i första inlägget är inget för nybörjare som jag ser det. Främst för att man riskerar att förvärra situationen, ett enkelt besök i en grusfålla kan bli en rullad bil. Eller en avåkning som kan gå ut på gräset längs med banan kan bli en snurr rätt in i armco.




Allt ovan är inte fullständigt genomtänkt innan jag plitade ner det, så vrid och vänd och skjut det i sank om det ska skjutas i sank thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Magnus Thomé skrev:

Allt ovan är inte fullständigt genomtänkt innan jag plitade ner det, så vrid och vänd och skjut det i sank om det ska skjutas i sank thumbs up


Magnus, jag tror Jackie Stewart har precis exakt hela svaret här (men hela videon är sevärd):

Oj, jag lyckades inte bädda in med tidsangivelse. Men det är mellan 3:15 - 3:35 jag menar.


_________________
Anders Hansson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Hålla balansen på bilen är alltid nummer ett i min värld. är bilen understyrd så kan man skrubba bort fart med framvagnen eller tvärt om med bakvagnen. Det viktiga är att man har balans och miskat sidokraften när man går ut med hjulen bredvid banan annars sticker det direkt och man är helt out of controll.

Eller som vi sa när man rejsade som värst:

"snurrar man har man klantat sig, åker man av i slutet av kurvan har man åkt lite för fort".
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41419

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Björn skrev:
Hålla balansen på bilen är alltid nummer ett i min värld. är bilen understyrd så kan man skrubba bort fart med framvagnen eller tvärt om med bakvagnen. Det viktiga är att man har balans och miskat sidokraften när man går ut med hjulen bredvid banan annars sticker det direkt och man är helt out of controll.

Eller som vi sa när man rejsade som värst:

"snurrar man har man klantat sig, åker man av i slutet av kurvan har man åkt lite för fort".


Den där kommer jag nog sno till ny signatur thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



så här gjorde jag för nån månad sen i Mjölby på Mantorp... bromsa ner, växla ner och gå på gasen igen när jag är ute i lecan....



kostade en hel del häcklande i depån...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Om man kommer på mitt i kurvan att det går för fort
2 besök senaste veckan (19039 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande