Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Fick inte regbesiktiga min bil med fullbur.. | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (20082 totalt) |
Hade idag en tid bokad för regbes av en fullbur i min '91 200sx s13.
väl där kommer besiktningsmannen ut och säger att min bil är för mycket ombyggd för att kunna registreras som vanlig gatbil med skyddsbur..? Är detta sanning? Han gav mig två alternativ. 1. Plocka ur de skålade stolarna jag hade,så kan han registreringsbesiktiga bilen och få in buren i papprena,men då ENBART buren..inte stolar,dämpare eller annat jox jag har. (trodde enbart att de skulle besiktiga BUREN och inget annat..?) 2. Regga den som Standard rallybil. Får mycket fördelar med den registreringen såsom att hela bilen läggs in i papprena i det utförande han besiktigar den,och således kan jag inte åka dit på t.ex dumpventil eller för grovt avgassystem i en flygande besiktning. Den kostar lika mycket med,dock kräver den en SBF licens.. Vad har jag gett mig in på här? Jag läste mig till på nätet att de skulle ENBART kolla buren,och inget annat.. Nu verkar det som att han vill gå igenom heeela bilen bara för att den inte var standard.. Har t.ex coilovers,annan IC och en dumpventil.. Den går fortfarande på 0,5 i ladd så är helt original så,och intercoolern ger ju bara kyld insugsluft,så inget trim i sig.. Uppskattar svar då detta gjorde mig lite kluven! _________________ Johan Hedlund |
||||||
om du tar besiktning som rallybil... så får du bara använda den i samband med OFFICIELLA sbf-tävlingar och träningar..... dvs glöm att få köra på gatan i normala fall.
|
||||||
ok kan ha fel... men dubbelkolla det så du inte står med en bil som inte går att använda. |
||||||
hittade det här...
så då får du ok på bur, stolar och bälten... men allt annat kan du ändå få nedslag på... |
||||||
Hej
Ska du reggbesiktiga bilen med bur ska bilen vara helt i orginalskick förutom den del du ska regbesiktiga för i detta fall buren. Det innebär orginal med stora bokstäver & det gäller allt. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Standardrallybil är en smal väg, och du kan aldrig regga den tillbaka till vanlig bil (så alla framtida förare måste ha licens, helst i Rally, även om det inte står explicit).
Regga med mindre ändring (dvs bara buren och resten "originallikt"). Resten slinker ofta igenom i en kontrollbes. Nu har vi dessutom massor med besfirmor som inte har kommunicerande datorsystem, så det går att försöka på många ställen innan det är jobbigt. |
||||||
när jag köpte min gti-r så var det precis det här som hände fick 2 a på intyg på att motor är orginal krävs av auktoriserad nissan verkstad
_________________ jimmy gabrielsson Följ bygget mer i detalj på facebook "pulsar by jigab" jag säljer olja från Eurol på min hemsida www.jigabshoppen.se |
||||||
Senast i jan 2013
|
||||||
Tjena Johan, jag pratade med regbesiktigaren sist jag regbesiktigade min Honda, och man kan ALDRIG bara besiktiga en sak, man besiktigar alltid hela bilen! Det är aldrig heller lagligt att byta stolar i en gatbil, eller då dessa inskrivna i regbevis. Han hade en kort lista på saker man får ändra på, det var typ bilstereo, dämpare och fjädra, däck och nått mer jag inte tyckte var viktigt Ett tips är at tläsa vad lagen säger, prata med folk som jobbar på besiktningorgna och inogrerar alla forumtyckare (som jag haha). Så får du sanningen, och kan arbeta utifrån denna. Nisse på forum X som hade en kompis som reggade en bil tror han med X och Y. svårt att hänvisa till honom på regbes.... |
||||||
Finns ju förenklad regbes, exv drag. Inte kollar de HELA bilen där inte. Angående stolsbyte så borde det variera beroende om det är helfordonsgodkänt eller äldre registering med komponentgodkännande. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Jag har regbesiktigat BARA min bur 2012, gick alldeles utmärkt. Rätt eller fel men det är gjort iallafall.
Halvburen står nu inskriven i regbeviset, samtidigt skrev han in den nya vikten och däckdimensionen i övrigt tittade han inte på bilen överhuvudtaget. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Fixa detta, enklast. Allt annat är ju hyffsat enkelt att byta till original vid en razzia, annars är det bara att kolla igenom SFRO alternativ för att få den 100% "laglig". _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Bilen ska ju uppfylla VVFS 2003:22 så det blir till att läsa innantill.
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2007nr30 Det är den senaste konsoliderade versionen, tyvärr innehåller den inte alla relevanta ändringar, men de flesta. Olika saker är olika mycket reglerade för olika årsmodeller. Tar man stolar, till exempel, så är det 29 kapitlet, för en bil av 1991 års modell får man läsa 4§; 4 § Personbil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och som är av 1971 eller senare års modell skall beträffande säten och sätesfastsättning 1. uppfylla kraven enligt direktiv 74/408/EEG bilaga II, 2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 17, eller 3. uppfylla kraven i 6 - 8 §§. När bilen var ny intygade tillverkaren att den uppfyllde kraven (antingen direktiven, eller provning). Bygger man om ska besiktningsorganet bedöma att bilen fortfarande uppfyller kraven. Då får man som ägare/byggare försöka övertyga om det... Svårigheten är ju att provningen inte är helt enkel, exempel; 9 § Sätet skall belastas i riktning framåt och bakåt och parallellt med fordonets längdaxel med en kraft som motsvarar 20 gånger sätets vikt. Om bilbälte är fäst vid sätet, skall de krafter, som appliceras vid provning av fästpunkter för bilbälten, anbringas samtidigt som sätet belastas i riktning framåt. 10 § På ryggstödets övre tvärgående stag skall en bakåtriktad, horisontell kraft anbringas av sådan storlek, att ett vridande moment av 373 Nm för varje sittplats, för vilket sätet är avsett, uppstår kring H -punkten. Samma sak återkommer för en mängd olika system. MEN det är besiktningsorganet som ska bedöma om bilen rimligen uppfyller kraven. Vissa organ, vissa stationer, vissa personer är "bra" på sådant, vissa andra är det inte. SFRO diskuterade detta med Transportstyrelsen i början av mars. Vi tycker att det är konstigt att bedömningarna skiljer så mycket. Men TS menar att det är en del av en avreglerad marknad. Det är fritt fram för ett besiktningsorgan att se till att vara "duktig" på sådana bedömningar och därmed locka till sig fler kunder än andra. Värt att tänka på kanske. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
||||||
Det är i sig väldigt positivt, vad som inte är lika kul är att min regbesiktningman säger annorlunda... man börja ju förstå varför det är sån förvirring runt detta... |
||||||
Det är fritt fram för ett besiktningsorgan att se till att vara "duktig" på sådana bedömningar och därmed locka till sig fler kunder än andra.
Låter som en utmärkt ide. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Tack för mycket svar grabbar.
Efter mycket om och men så bestämmer jag mig för att INTE regga den som standard rallybil. Dels pga att jag då MÅSTE ha en licens för att köra bilen överhuvudtaget,och dels för att det sabbar ett andrahandsvärde som annars är rätt bra på dessa bilar. Var igår iväg och fick tag på 2st original stolar,och frågade även besiktningsmannen jag pratat med innan om han tror det räcker med stolar. Ja det räcker fick jag till svar. Så på Måndag dyker jag förbi dom igen och bokar in ny tid,så får vi se om jag får in buren i papprena. Var lite osäker på hur den skulle vadderas,men fick tips av Rallyimport att den ska täckas framåt och sidorna där man sitter,samt att jag skulle sätta fast en wellpapp eller något som hindrade händerna från att sättas mellan tak och rörsträva i takets framkant. Har med andra ord inte täckt buren alls bakom stolarna,och inte heller huvudbågens sidor. Är det något ni tycker jag ska göra? Är ju inte så svårt att fixa,så SKULLE ju kunna göra det bara för att ha mitt på den säkra sidan,men om det inte behövs,så ser jag ingen mening med det. Tack än en gång! _________________ Johan Hedlund |
||||||
Vaddera allting du kan slå i med någon del av kroppen så minskar du risken för vrede hos bilbekämpningen _________________ Roland Johansson |
||||||
Ja....precis som alla besiktningar utfördes på samma sätt innan avregleringen..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Allmänt banåkaforum Fick inte regbesiktiga min bil med fullbur.. | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (20082 totalt) |