Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Federal 595 RS-R
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
96862 besök totalt
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Inte för jag har kört dessa däck, men om de är tokslut på utsidan så har du för lite camber.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Snömannen skrev:
Vad tycker ni om hållbarheten på dessa däck?
Jag har kört en "säsong" och båda mina framdäck är tvärslut på ytterkanterna.
De har gått 3st heldagar och Mantorp samt 1 dag på Kinnekulle.
Körde 2st heldagar på Mantorp innan jag roterade dem, sen kördes de 1 gång på Mantorp roterade och sist en vända på Kinnekulle "tillbakaroterade".

Hade dem på min M135a, bakhjulsdriven och runt 1500kg.
Har kört runt 2,2-2,3bar i varmtryck.
På Kinnekulle ökade jag på till 2,7 i ett försök att rädda yttersidan, vilket gjorde att bilen började understyra duktigt..

Är det "normalt" slitage eller bör de räcka längre?


Dom har hållit ungefär en säsong hård körning för mig (kanske 5 träffar), men om du sliter så mycket utsida får du ju inte ut allt som finns i däcken tyvärr.

Som tidigare sagts behöver du nog mer negativ camber för jämnare slitage och då lever dom längre också.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669



Tack för svaren!
Kör ca 2grader nu, vad tror ni skulle vara lagom att prova 2,5 eller 3?

_________________
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Utan att veta vad du har för övriga chassimods hade jag testat att köra en halv grad camber fram till och om du inte har det ännu så hade jag satsat på Square set up på fälgarna samt däcken så du kan rotera mellan fram och bak, hö & vä för att få ut maximalt av däcken.

Lägg gärna upp lite mer info om bilen, däckdimension, mods mm.

Bilder på däcken?

Däcktryck runt 2.1-2.3 varmtryck låter rimligt.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Snömannen skrev:
...Kör ca 2grader nu, vad tror ni skulle vara lagom att prova 2,5 eller 3?


Mät skillnaden i mönsterdjup ute/inne, därefter är det lätt att räkna ut hur mycket camber du saknar.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669



Tack för alla tips.
Jo brukar några bilder på däcken samt skriver några rader om bilen när jag är vid den nästa gång.

_________________
Citera
MartinS
Tjörn
Här sen Nov 2002
Inlägg: 55



Jag vill inte med säkerhet säga att det är däckens fel, men jag har aldrig tidigare sett ett däck som släpper bitar vilket sedan gör att corden sticker upp med trasiga trådar. Däcket är ordentligt slitet men där korden syns är det inte under "0mm mönsterdjup". Det är med andra ord inte slitet ner till korden utan små fält av gummi har släppt och sedan har korden gått sönder.

Detta efter en dag på gelleråsen i 30 gradig värme.


_________________
Martin Sandberg
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Vikt på bilen och däcksdimension? Hände mig på r888, men den ytliga corden var helt annorlunda.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
MartinS
Tjörn
Här sen Nov 2002
Inlägg: 55



205/45-16 och 1170kg tjänstevikt.

_________________
Martin Sandberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Är ju inte säkert att det är det men det brukar ju bero på överhettning i de yttre gummit när det lossnar bitar.


Edit: fast på vissa däck så verkar det finnas olika gummilager och att man när.de börjar ta slut så går man igenom det vanliga yttre gummilagret och då kan bitar av det yttre lagret - när det bara är jättetunt kvar - släppa i bitar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
MartinS
Tjörn
Här sen Nov 2002
Inlägg: 55



Jag misstänker att det var för varmt och det i kombination med en lite vek stomme resulterade väl i detta. Att trådar i korden gått av utan att däcket slitits ner till dom tyder väl på att stommen inte klarade påfrestningen?

_________________
Martin Sandberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Tror nog de slitits av mot asfalten, däcket flexar ju massa liksom. Får kolla lite närmare på.foto.

_________________
Magnus Thomé
Citera
MartinS
Tjörn
Här sen Nov 2002
Inlägg: 55



Magnus Thomé skrev:
Tror nog de slitits av mot asfalten, däcket flexar ju massa liksom. Får kolla lite närmare på.foto.


Kanske är så, men det är inte slitet ner till korden, det är gummi som försvunnit vilket blottlagt den.


_________________
Martin Sandberg
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135



Vad körde du för däcktryck Martin?

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
MartinS
Tjörn
Här sen Nov 2002
Inlägg: 55



fonzeka skrev:
Vad körde du för däcktryck Martin?


2.3 varmtryck

_________________
Martin Sandberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag har haft liknande slutresultat med Michelin MPSCUP2, dvs däcken har vikt sig lite och skuldran har tagit stryk långt långt innan det vanliga däcksmönstret slitits ner alls. Där har det mer sett ut som jag med vanligt slitage till slut gått igenom huvudgummilagret och kommit igenom till ett annat gummilager och i värsta fall corden. Men ärligt talat, det är ju amatörgissningar från mig.

_________________
Magnus Thomé
Citera
MartinS
Tjörn
Här sen Nov 2002
Inlägg: 55



Jag tror helt enkelt stommen är för klen på dessa däcken så dom inte klarar påfrestningen och när det blir för mycket för dom kan vad som helst, som t.ex. detta, hända. Dom sliter ganska hårt på skuldrorna, något som R-däck (Yokohama A048) inte gör på samma bil med samma inställningar.

Jag är ändå ganska nöjd med däcken, dom har rullat över 100 varv på kullen, 50 varv på Mantorp, ett 10-tal konbanekörningar och nu slutligen cirka 50 varv på Gelleråsen. Det var nog den lite extrema värmen i kombination med mycket körning som ställde till det för dom till slut.

Om man ser till vad de kostar är de ändå väldigt prisvärda.

_________________
Martin Sandberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Ja stomen i A048, Direzza, RE540S till exempel är verkligen en familj, stabila och aldrig stomvikningar. Och CUP2, TrofeoR och andra har en mittemellanstome, mitt emellan gatstome och "riktig" rdäcksstome om man kan uttrycka sig så.

_________________
Magnus Thomé
Citera
MartinS
Tjörn
Här sen Nov 2002
Inlägg: 55



Jag beställde två nya 595'or då det var en hel del kvar på två av de befintliga. När dom är slut skall jag testa Yokohama advan neova ad08r, dom verkar ha en ordentlig stomme, jag har fyra ligger hemma och väntar på montering.

_________________
Martin Sandberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

AD08R är jag väldigt sugen på att prova jag med, tror det blir nästa inköp. Ska bara köra upp de beggade cup tvåorna jag köpte först

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Upptäckte dessa tunna sprickor på ena framdäcket, skulle ni våga köra på Mantorp med detta?
Man läser ju lite olika, verkar ju vara rätt vanligt. Men försvinner när däcket slits ner mer..

Hur skulle ni göra?


_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Däck för banåka
Federal 595 RS-R
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
96862 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande