Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Federal 595 RS-R
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
96862 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag gissar att det är skarven från när de tillverkas som syns. Har någon haft flera tvärgående sprickor på olika ställen längs varvet på ett och samma däck så spricker min teori...

_________________
Magnus Thomé
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



cirs skrev:
Kan det vara för högt lufttryck?
För min del blir det värt ett par hundralappar extra för däck som inte spricker

Visst kan det vara så att högt tryck är delorsak men dessa däck verkar lida av denna "åkomma". Sedan har inte lidandet varit mer än att det ser lite läskigt ut.
Visst om det handlat om ett par hundralappar så hade jag nog aldrig testat Federal men nu handlade det om halva priset eller drygt 1000kr per däck. Nöjd med däcken med tanke på pris men kan någon sälja en ny uppsättning 18" MPSC (2x235 + 2x265) för 5000-6000kr så tar jag det direkt (RS-R kostade mig 4539 med frakt).

Magnus Thomé skrev:
Jag gissar att det är skarven från när de tillverkas som syns. Har någon haft flera tvärgående sprickor på olika ställen längs varvet på ett och samma däck så spricker min teori...

Ja, det tror jag också eftersom det enbart handlar om en spricka och den går mer eller mindre rakt över slitytan. Som sagts tidigare så har jag läst om många med likadana sprickor och alla ser ganska likadana ut och alla ser värst ut när de uppkommer och försvinner sedan allt eftersom däcket slits.

Det var ganska halt med dessa på Kinnekulle (ok alla hade "problem" på den beläggningen) och upplevde att de med MPSC eller R888 hade bättre grepp och hållbarhet. Mina överhettade också efter en 7-8 varv.. Trots detta skulle jag rekommendera RS-R som en bra uppgradering för amatören som vill ha något som håller bättre än gatdäck! thumbs up

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 371



Monterade på rs-r idag på min e36 vad skulle ni rekommendera för däcktryck vid bankörning?

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Mr Newton skrev:
Monterade på rs-r idag på min e36 vad skulle ni rekommendera för däcktryck vid bankörning?


Provade mina för första gången idag. Hade ingen aning om vad man skulle ha heller. Men känns inte som att de är så hemskt kinkiga. Jag siktade på 2,4 varm, eller strax under. Märkte ingen direkt skillnad mellan 2,2 och 2,4. Funkade helt ok idag iaf, kanske får prova nått annat vid annat tillfälle.

255/35-18, 1400kg bil.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
PointMan

Här sen Jun 2008
Inlägg: 31



Magnus Thomé skrev:
Jag gissar att det är skarven från när de tillverkas som syns. Har någon haft flera tvärgående sprickor på olika ställen längs varvet på ett och samma däck så spricker min teori...


Precis så är det... fick idag fyra stycken levererade och där syns "produktionsskarvar" tvärs över däcket... så det är de linjerna som sen blir sprickor när de används hårt.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Jag har kört på RS-R i år och har också fått så att det släppt bitar från skarven och har ett lite dunkande ljud i bilen typ som om det är en broms platta.

Hade även väldig obalans i ett av däcken när dom monterades första gången = över 140gram vikter, detta däck har jag även fått balansera om efter 2 träffar = ett måndags ex..

Igår jämförda jag dessa mot Pilot Sport Cup på Sviestad. 255 mot 265:or på en 1800kg 4wd bil

Min bästa tid med RS-R lyckades jag kapa 2sek med Michelin Pilot Sport Cup
PSC kändes som att köra med slicks thumbs up

Men då är det en rejäl pris skillnad också..
RS-R 255/35-18 för 1170kr/st = 4672kr thumbs up
PSC 265/35-18 för 2809kr/st = 11236kr thumbs down thumbs down thumbs down

Så om det inte kommer nått nytt billigt "r" däck så lär jag köra med RS-R och billiga beggade 500kr slicks på dom träffar man får köra med slicks..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



PointMan skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag gissar att det är skarven från när de tillverkas som syns. Har någon haft flera tvärgående sprickor på olika ställen längs varvet på ett och samma däck så spricker min teori...


Precis så är det... fick idag fyra stycken levererade och där syns "produktionsskarvar" tvärs över däcket... så det är de linjerna som sen blir sprickor när de används hårt.

Inte på mina, det är ju mer än en synlig skarv per däck i slitytan. Men mina har inte spruckigt vid någon av dem. Först sprack de inte genom hela klackarna heller, gick inte ändå ut i skårorna. Men bara en spricka per däck.

RallyQuattro skrev:
Jag har kört på RS-R i år och har också fått så att det släppt bitar från skarven och har ett lite dunkande ljud i bilen typ som om det är en broms platta.
.
.
.
Igår jämförda jag dessa mot Pilot Sport Cup på Sviestad. 255 mot 265:or på en 1800kg 4wd bil

Min bästa tid med RS-R lyckades jag kapa 2sek med Michelin Pilot Sport Cup
PSC kändes som att köra med slicks thumbs up


Efter andra körningen har jag också fått så att det släpper bitar vid skarvarna. Dock inte så mycket att känns eller överröstar nått annat.

Kul med en jämförelse thumbs up
Har funderat på detta.

För amatörköra så verkar de ge mycket köra per krona och de är rätt ok att köra på. Ibland undrar man ju vad bilen klarat på lite mer greppiga däck dock. Åkte 1:16.5 på Gelleråsen förra helgen, också på 255/35-18.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210



En till upplevelse, kör på 595 RSR på Miatan som ersatte mina R1R.
Däcket är märkbart tyngre än Toyodäcket. Greppet tycker jag känns sämre.
Sen har jag givetvis också fått dessa tvärgående sprickor efter 2 bankörningar och en konbaneträff.
Mailade Camskill och då ville de ha in däcken för "analys" för att säkerställa att de inte monterats felaktig. Givet frakten till UK för en privatperson är det inte troligt att de kommer skickas dit...


_________________
Christopher Zell
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Min uppsättning 595 RS-R har förutom sprickorna som har avhandlats tidigare utvecklat ganska påtaglig/rejäl obalans under senaste säsongen (som bestod av tre konbanekörningar, några hundra mil transport och en dag på Knutstorp). De är ungefär halvslitna nu (hyfsat jämnt) och det spelar ingen roll vilka däck jag sätter fram, det skakar i bilen ändå (och det känns inget med gathjulen så det är hjulen det beror på).

Jag har aldrig varit med om tidigare att däck har utvecklat obalans under sin livslängd så frågan är om det är lönt att kosta på en ombalansering eller om det är lika bra att testa något annat?

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Ingen chans att det är smält gummi som satt sig i däck och fälg? Det har orsakat obalans i mina hjul också men lösts när jag tagit bort gummit. Eller har balanseringsvikter lossnat? Låter inte kul om det är däckens slitage.

Om beteendet inte ändras när du skiftar fram/bak så måste alla vara obalanserade. Är det fram så känner du vanligtvis i ratt och är det bak så känner du mer i baken.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Victor. skrev:
Min uppsättning 595 RS-R har förutom sprickorna som har avhandlats tidigare utvecklat ganska påtaglig/rejäl obalans under senaste säsongen (som bestod av tre konbanekörningar, några hundra mil transport och en dag på Knutstorp). De är ungefär halvslitna nu (hyfsat jämnt) och det spelar ingen roll vilka däck jag sätter fram, det skakar i bilen ändå (och det känns inget med gathjulen så det är hjulen det beror på).

Jag har aldrig varit med om tidigare att däck har utvecklat obalans under sin livslängd så frågan är om det är lönt att kosta på en ombalansering eller om det är lika bra att testa något annat?


För det första, kolla som Johan säger att det inte är gammalt gummi som fastnat i mönstret. Annars tycker jag absolut du kan testa att balansera om ifall halva däcket är kvar.

En annan sak som är bra att tänka på är att när man precis lagt på ett däck på fälgen så har de en massa smörja på för att däcket lätt skall åka på fälgen. Denna behöver torka (ca 3 dgr) innan man börjar köra hårt med däcken. Det som kan hända annars är att däcket glider och snurrar i fälgen och då flyttas balansen så det blir obalans och hjulet måste balanseras om. Det räcker att däcket flyttar sig bara litegrann för att balansen skall bli helt fel.

Så vänta några dagar från montering framförallt med hårda inbromsningar och kraftig acceleration.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Victor. skrev:
Min uppsättning 595 RS-R har förutom sprickorna som har avhandlats tidigare utvecklat ganska påtaglig/rejäl obalans under senaste säsongen (som bestod av tre konbanekörningar, några hundra mil transport och en dag på Knutstorp). De är ungefär halvslitna nu (hyfsat jämnt) och det spelar ingen roll vilka däck jag sätter fram, det skakar i bilen ändå (och det känns inget med gathjulen så det är hjulen det beror på).

Jag har aldrig varit med om tidigare att däck har utvecklat obalans under sin livslängd så frågan är om det är lönt att kosta på en ombalansering eller om det är lika bra att testa något annat?


Dum kommentera kanske.... men...

Du har kollat så du inte har en massa däckrester i fälgen? Av någon anledning så brukar det inte bli så att man kollar hur det ser ut i den...

Såg här såg mina ut efter EN dag på bana, gjorde rent dom då men sen så glömde jag av det resten av säsongen.



_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



Jag kommer åka 265 Federal 595 Rs-r runtom på min 350z denna säsongen. Återkommer med en rapport!

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



E.Svensson skrev:
Såg här såg mina ut efter EN dag på bana, gjorde rent dom då men sen så glömde jag av det resten av säsongen.

Haha, det där känns igen. Väldigt kul jobb att skrapa bort och försöka få innerbanan blank igen. La Ultima PSP lackskydd även på insiden i somras men hjälpte föga tycker jag. Kan ett par lager vax vara effektivare?

Edit: mina däck ökar väl i värde när jag plockar upp gummi från era dyra Kumho och MPSC.

Erajk skrev:
Jag kommer åka 265 Federal 595 Rs-r runtom på min 350z denna säsongen.

Jag körde slut på 6 RS-R däck förra säsongen och har just skott på nya RS-R för i år. För mig har de fungerat mycket bra. Alla däcken visade sprickor förra året men värst på de första 2 bakdäcken som kördes in på gata med högre tryck med många 600+Nm accelerationer kalla. Vet inte om sprickorna hade med typen av körning att göra men så ser min erfarenhet ut. Kommer givetvis uppdatera om någon ny info kommer upp.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



johmei skrev:
E.Svensson skrev:
Såg här såg mina ut efter EN dag på bana, gjorde rent dom då men sen så glömde jag av det resten av säsongen.

Haha, det där känns igen. Väldigt kul jobb att skrapa bort och försöka få innerbanan blank igen. La Ultima PSP lackskydd även på insiden i somras men hjälpte föga tycker jag. Kan ett par lager vax vara effektivare?

Edit: mina däck ökar väl i värde när jag plockar upp gummi från era dyra Kumho och MPSC.

Erajk skrev:
Jag kommer åka 265 Federal 595 Rs-r runtom på min 350z denna säsongen.

Jag körde slut på 6 RS-R däck förra säsongen och har just skott på nya RS-R för i år. För mig har de fungerat mycket bra. Alla däcken visade sprickor förra året men värst på de första 2 bakdäcken som kördes in på gata med högre tryck med många 600+Nm accelerationer kalla. Vet inte om sprickorna hade med typen av körning att göra men så ser min erfarenhet ut. Kommer givetvis uppdatera om någon ny info kommer upp.


Spännande!
Nu har jag ju åkt på Kumho V70a tidigare på en betydligt lättare bil, så ska försöka att inte ha allt för höga förväntningar
Om jag förstått det rätt åker du också med en ganska tung bil. Vad har du valt att åka för däcktryck på bana? Vilken storlek åker du på?

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Erajk skrev:
Spännande!
Nu har jag ju åkt på Kumho V70a tidigare på en betydligt lättare bil, så ska försöka att inte ha allt för höga förväntningar
Om jag förstått det rätt åker du också med en ganska tung bil. Vad har du valt att åka för däcktryck på bana? Vilken storlek åker du på?

Kom ihåg att jag är toknybörjare med nära obefintlig erfarenhet av bankörning innan förra året men delar gärna mina erfarenheter. Ja, lägg förväntningarna i paritet med pris och du bör få en positiv upplevelse. ;-)
Bilen är en koloss på 1600kg och jag åker 255/35 och 265/35. Trycket har jag försökt hålla vid 2,4bar varmt, tror de är en del mjukare i stommen än riktiga R-däck.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



BMW-DJ skrev:
Victor. skrev:
Min uppsättning 595 RS-R har förutom sprickorna som har avhandlats tidigare utvecklat ganska påtaglig/rejäl obalans under senaste säsongen (som bestod av tre konbanekörningar, några hundra mil transport och en dag på Knutstorp). De är ungefär halvslitna nu (hyfsat jämnt) och det spelar ingen roll vilka däck jag sätter fram, det skakar i bilen ändå (och det känns inget med gathjulen så det är hjulen det beror på).

Jag har aldrig varit med om tidigare att däck har utvecklat obalans under sin livslängd så frågan är om det är lönt att kosta på en ombalansering eller om det är lika bra att testa något annat?


För det första, kolla som Johan säger att det inte är gammalt gummi som fastnat i mönstret. Annars tycker jag absolut du kan testa att balansera om ifall halva däcket är kvar.

En annan sak som är bra att tänka på är att när man precis lagt på ett däck på fälgen så har de en massa smörja på för att däcket lätt skall åka på fälgen. Denna behöver torka (ca 3 dgr) innan man börjar köra hårt med däcken. Det som kan hända annars är att däcket glider och snurrar i fälgen och då flyttas balansen så det blir obalans och hjulet måste balanseras om. Det räcker att däcket flyttar sig bara litegrann för att balansen skall bli helt fel.

Så vänta några dagar från montering framförallt med hårda inbromsningar och kraftig acceleration.

Intressant. Hur vanligt är det? Jag har vid flera tillfällen kört bana med nypålagda däck. Kan inte säga att att jag märkt av det.

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Victor. skrev:
...
Jag har aldrig varit med om tidigare att däck har utvecklat obalans under sin livslängd så frågan är om det är lönt att kosta på en ombalansering eller om det är lika bra att testa något annat?


Jag tycker det närapå ofelbart blir obalans på alla olika rdäck jag kört under åren. Om det sen beror på gummibitar i fälgen eller att däcket flyttar sig lite på fälgen eller något annat vete tusan. Men med vissa uppsättningar har obalans kommit och gått fram o tillbaka mellan hårda inbromsningar även när jag har haft däcken på ett bra tag. Och andra uppsättningar har blivit obalans efter ett tag som sen inte ändrat sig (vanligast ).

Å ena sidan tycker jag att man blivit härdad, är rdäcken på så är jag sorgligt van att det vibrerar. Men samtidigt så är det sååååååååå skönt när man får på nya nybalanserade rdäck eller sätter på gatdäcken.

Mina

_________________
Magnus Thomé
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Magnus Thomé skrev:
Victor. skrev:
...
Jag har aldrig varit med om tidigare att däck har utvecklat obalans under sin livslängd så frågan är om det är lönt att kosta på en ombalansering eller om det är lika bra att testa något annat?


Jag tycker det närapå ofelbart blir obalans på alla olika rdäck jag kört under åren. Om det sen beror på gummibitar i fälgen eller att däcket flyttar sig lite på fälgen eller något annat vete tusan. Men med vissa uppsättningar har obalans kommit och gått fram o tillbaka mellan hårda inbromsningar även när jag har haft däcken på ett bra tag. Och andra uppsättningar har blivit obalans efter ett tag som sen inte ändrat sig (vanligast ).

Å ena sidan tycker jag att man blivit härdad, är rdäcken på så är jag sorgligt van att det vibrerar. Men samtidigt så är det sååååååååå skönt när man får på nya nybalanserade rdäck eller sätter på gatdäcken.

Mina


Tack för alla svar. Däcken är renskrubbade från gummirester (ser ut som CZ:s bild ovan) och det är inget på insidan av fälgarna heller. Jag tror inte att jag har tappat några vikter men det kan jag inte vara helt säker på.

Men utifrån era svar så kommer jag balansera om dem. Karossen på Mazda MX-5 1990-2005 kommer lätt i självsvängning vid 55 och 110 km/h vid minsta obalans och med den obalans jag har nu kan jag inte ligga i närheten av de hastigheterna, och även över 110 km/h när det brukar lugna sig vid lite obalans så forsätter det skaka så det är ohållbart vid 30 mil transportsträcka (har inte ordnat så att jag kan få med mig fyra hjul på något smidigt sätt, liten bil har sina nackdelar).

I övrigt är jag nöjd med däcken, håller bra, greppar bättre än gatdäck, funkar i vått, billiga, breda för sin dimension (åtminstone i 205/50 R15, förutom mer däck i backen så ser de feta ut ).

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Ville bara delge mina (dåliga) erfarenheter med RSR däcken.'
Nedan bilder är på v bakdäck som small i 200+ på Rudskogen, h bak var inte långt efter.
Detta efter knappt en dags körning, låt vara ganska (bak) tung bil, ca 1400kg och 450hk.
Däck tryck varmt runt 2,5.
Nja, no more RSR för min del




_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



bakmotor skrev:
Ville bara delge mina (dåliga) erfarenheter med RSR däcken.'
Nedan bilder är på v bakdäck som small i 200+ på Rudskogen, h bak var inte långt efter.
Detta efter knappt en dags körning, låt vara ganska (bak) tung bil, ca 1400kg och 450hk.
Däck tryck varmt runt 2,5.
Nja, no more RSR för min del

https://rejsa.nu/im/user/5260/2014-04-10-15-18-06_dsc_1013.jpg
https://rejsa.nu/im/user/5260/2014-04-10-15-19-28_dsc_1014.jpg

Fy fan, det där såg och lät riktigt läskigt!!

Är allt annat tipp topp, hjulvinklar och så? Såg ut att ha slitit väldigt mkt insida?!
Händer det här fler så ryker ju däcken direkt. Fler som har varit med om eller hört om liknande? Det har ju inte med de tvärgående sprickorna, alla pratar om, att göra.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Däck för banåka
Federal 595 RS-R
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
96862 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande