Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Federal 595 RS-R
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
6 besök senaste veckan (96877 totalt)
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



johmei skrev:
bakmotor skrev:
Ville bara delge mina (dåliga) erfarenheter med RSR däcken.'
Nedan bilder är på v bakdäck som small i 200+ på Rudskogen, h bak var inte långt efter.
Detta efter knappt en dags körning, låt vara ganska (bak) tung bil, ca 1400kg och 450hk.
Däck tryck varmt runt 2,5.
Nja, no more RSR för min del

https://rejsa.nu/im/user/5260/2014-04-10-15-18-06_dsc_1013.jpg
https://rejsa.nu/im/user/5260/2014-04-10-15-19-28_dsc_1014.jpg

Fy fan, det där såg och lät riktigt läskigt!!

Är allt annat tipp topp, hjulvinklar och så? Såg ut att ha slitit väldigt mkt insida?!
Händer det här fler så ryker ju däcken direkt. Fler som har varit med om eller hört om liknande? Det har ju inte med de tvärgående sprickorna, alla pratar om, att göra.


Yes, allt var ok. Hade precis slitit ut en omgång 888 innan jag la på dessa och dom visade inga tecken på konstigt slitage. Har lagt märke till slitningen på insidan på RSR och jag tror det beror på den veka stommen i däcken som inte pallar min bils tyngd. Dessutom överhettade dom bigtime.
Sen ska man väl säga det att min bil sliter alltid lite mer insida som jag brukar kompensera genom flytta h/v.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



bakmotor skrev:

Yes, allt var ok. Hade precis slitit ut en omgång 888 innan jag la på dessa och dom visade inga tecken på konstigt slitage. Har lagt märke till slitningen på insidan på RSR och jag tror det beror på den veka stommen i däcken som inte pallar min bils tyngd. Dessutom överhettade dom bigtime.
Sen ska man väl säga det att min bil sliter alltid lite mer insida som jag brukar kompensera genom flytta h/v.

Ok, skönt att det verkar ha gått bra med dig och bilen..?!
Nä, några tävlingsdäck är det inte.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



johmei skrev:
bakmotor skrev:

Yes, allt var ok. Hade precis slitit ut en omgång 888 innan jag la på dessa och dom visade inga tecken på konstigt slitage. Har lagt märke till slitningen på insidan på RSR och jag tror det beror på den veka stommen i däcken som inte pallar min bils tyngd. Dessutom överhettade dom bigtime.
Sen ska man väl säga det att min bil sliter alltid lite mer insida som jag brukar kompensera genom flytta h/v.

Ok, skönt att det verkar ha gått bra med dig och bilen..?!
Nä, några tävlingsdäck är det inte.


Tack och det är ju huvudsaken thumbs up !
Hann tänka i 0,1 sek att jäkla vilken avgas smäll (min bil skjuter lite när man kört hårt en stund) innan jag fattade vad som hänt och släppte bilen rakt fram. Inga fara alls faktiskt varken för mig eller bilen thumbs up .

Edit: Kom på att nu skojade jag lite med er , körde några varv på Anderstorp med dessa däcken veckan innan jag åkte till Rudskogen. Så, låt oss säga att detta hände efter 1,5 bandag.....

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987



Men du måste ha väldigt mycke negativ camber bak antar jag som gör att all vikt ligger på insidan ?
Vad har du för camber?

vilken storlek och bredd kör du med på däcken?

Hur länge höll din 888:r ? och var dom mest slitna på insidan?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



RallyQuattro skrev:
Men du måste ha väldigt mycke negativ camber bak antar jag som gör att all vikt ligger på insidan ?
Vad har du för camber?

vilken storlek och bredd kör du med på däcken?

Hur länge höll din 888:r ? och var dom mest slitna på insidan?


Nja, inte så mycket, 3 grader har jag bak. Som jag skrev så var 888 ok slitna, har kört 4 omgångar 888.
Har haft 265/35 alt 275/35 alt 285/30-18.
888 höll 7-8 bankörningar lite beroende på hur mycket jag körde naturligtvis.
Man ska ha det i åtanke att svansmotor Porschar (allra helst med lite effekt/tyngd i) frestar bakdäcken rejält och det är nog bara att konstatera att RSR däcken inte pallar för detta. Sidorna på dom är väldigt veka jämfört med många R-däck.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
wolf
västerås
Här sen Okt 2005
Inlägg: 92



kommer själv nu från r888 o ska på med rs-r för första gången nu i veckan o testa bana 4e maj... får vi se vad mitt betyg av dem blir

men som föregående skriver, så vet ja inte om min logik köper att de sliter med insida om stommen är vekare?
ok den är vekare så böjjer den sig lite, vilket borde generera att större yta av däcket är i marken?? jämför med en hårdare stomme så inte viker sig?

eller tänker ja fel?



på bilderna från porschen så tycker ja ALLA slitits i ytterkant... o i mitten ser ju mönstret nytt ut?
tänker bara fritt

_________________
/Niklas Rydh
Mazda 3 MPS -2007
~ 310hk ~ 500nm
Västerås
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



wolf skrev:
kommer själv nu från r888 o ska på med rs-r för första gången nu i veckan o testa bana 4e maj... får vi se vad mitt betyg av dem blir

men som föregående skriver, så vet ja inte om min logik köper att de sliter med insida om stommen är vekare?
ok den är vekare så böjjer den sig lite, vilket borde generera att större yta av däcket är i marken?? jämför med en hårdare stomme så inte viker sig?

eller tänker ja fel?

på bilderna från porschen så tycker ja ALLA slitits i ytterkant... o i mitten ser ju mönstret nytt ut?
tänker bara fritt


Nja, dom är slitna hårdare i innerkant, även mer slitna i ytterkant än mitten (syns inte på bilderna här) men inte lika hårt som inner. Cambern är ju till för att ha hela däcket i backen i sväng vilket fungerade kanon slitage mässigt på 888 som jag hade innan på säsongen med samma inställningar. Därav min teori om stommen. Helt klart är i alla fall att stommen är väldigt mjuk på dessa jämfört med 888, MCup osv. Märks tydligt när man har däcken lösa.
Dina bilder ovan bygger ju på rakt framkörande utan någon alls sido kraft, skulle man vara ute efter det så skulle man ha 0g camber.
Som jag sa, ni får ta infon som ni vill men jag har kört ett antal omgångar 888 på samma inställningar och aldrig haft några problem, dessa separerade och small efter 1,5 bandag.
Dessutom överhettade dom mycket lätt, framför allt på Rudskogen där det frestar däcken ganska hårt.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
wolf
västerås
Här sen Okt 2005
Inlägg: 92



ja jag förstår vad du menar.. men va ju rakt på de small? tänkte om däcken släppte när du kom ut ur kurvan o drog på på rakan... då ligger ju all tyngd på innern..

men okej.. syns ju inte bra på bilderna hur d är slitet.. men ja. camber för ett däck funkar inte för nästa märke tyvärr... de hade ju vart att föredra!

låter mina r888 slitas ut helt på mantorp den 4e maj... efter d federal.. får vi se vad ja tycker sen

_________________
/Niklas Rydh
Mazda 3 MPS -2007
~ 310hk ~ 500nm
Västerås
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



humm, väldigt olustigt slitage och smäll det där.

oftast beror det på för mkt neg. camber, det som gör mig orolig är att du haft bra slitage på R888 innan vilket ställer analysen lite på kant. kör du massor med toe?

tänkte köpa dessa RSR och sätta på en 1500kg 500nm bil men det känns ju klart ointressant nu, dina däck kan vara en fluke men samtidigt...

Har du pratat med någon rep. från Federal?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Fastlane skrev:
humm, väldigt olustigt slitage och smäll det där.

oftast beror det på för mkt neg. camber, det som gör mig orolig är att du haft bra slitage på R888 innan vilket ställer analysen lite på kant. kör du massor med toe?

tänkte köpa dessa RSR och sätta på en 1500kg 500nm bil men det känns ju klart ointressant nu, dina däck kan vara en fluke men samtidigt...

Har du pratat med någon rep. från Federal?

Känner samma sak. Till detta min egen erfarenhet efter att slitit slut på 6 RS-R-däck förra säsongen med min, 1600kg 600+Nm bil, utan konstigt slitage men sprickor så vet man varken ut eller in. Hade redan satt nya RS-R på mina fälgar så kör på med jämna kontroller så länge inte fler liknande fall dyker upp.

Ingen som har exempel på liknande haverier med andra däck där man kanske har kommit fram till om det var däcket, något annat eller kombination som var orsak.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



johmei skrev:
Fastlane skrev:
humm, väldigt olustigt slitage och smäll det där.

oftast beror det på för mkt neg. camber, det som gör mig orolig är att du haft bra slitage på R888 innan vilket ställer analysen lite på kant. kör du massor med toe?

tänkte köpa dessa RSR och sätta på en 1500kg 500nm bil men det känns ju klart ointressant nu, dina däck kan vara en fluke men samtidigt...

Har du pratat med någon rep. från Federal?

Känner samma sak. Till detta min egen erfarenhet efter att slitit slut på 6 RS-R-däck förra säsongen med min, 1600kg 600+Nm bil, utan konstigt slitage men sprickor så vet man varken ut eller in. Hade redan satt nya RS-R på mina fälgar så kör på med jämna kontroller så länge inte fler liknande fall dyker upp.

Ingen som har exempel på liknande haverier med andra däck där man kanske har kommit fram till om det var däcket, något annat eller kombination som var orsak.


Vad kör du för hjulvinklar på 335an ihop med RSR? caster, camber och toe

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Fastlane skrev:
johmei skrev:
Fastlane skrev:
humm, väldigt olustigt slitage och smäll det där.

oftast beror det på för mkt neg. camber, det som gör mig orolig är att du haft bra slitage på R888 innan vilket ställer analysen lite på kant. kör du massor med toe?

tänkte köpa dessa RSR och sätta på en 1500kg 500nm bil men det känns ju klart ointressant nu, dina däck kan vara en fluke men samtidigt...

Har du pratat med någon rep. från Federal?

Känner samma sak. Till detta min egen erfarenhet efter att slitit slut på 6 RS-R-däck förra säsongen med min, 1600kg 600+Nm bil, utan konstigt slitage men sprickor så vet man varken ut eller in. Hade redan satt nya RS-R på mina fälgar så kör på med jämna kontroller så länge inte fler liknande fall dyker upp.

Ingen som har exempel på liknande haverier med andra däck där man kanske har kommit fram till om det var däcket, något annat eller kombination som var orsak.


Vad kör du för hjulvinklar på 335an ihop med RSR? caster, camber och toe

Ur huvudet har jag för mig att det är OEM caster (tror det är precis drygt 7grader)?!, Camber F:-1,7 B:-2,2, Toe F: -0,10 B: +0,15. Behöver lite mer camber fram men det var allt jag kunde få med den setupen, kommer mera. Detta är en gatbil så kör samma med spec gatdäcken. Sliter lite insida bak på gatdäcken men har inte det problemet på RS-R på bana.

Edit: allt i grader.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Blir nog liknande vinklar på min Alpina när jag pillat till den lite, jag testar dessa får vi se.

Kommer nog bli rätt få trackdays och mest gata iaf när banbilen är klar. Orka åka runt på r-däck på gata thumbs down

255/40-17 & 225/45-17 blev det.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Har i princip 0 i toe.
Tänk på att 911 är ganska sträng vid bakdäcken.
Dessutom så ju min åsikt att även OM slitaget är fel pga av inställningar så ska det hålla tills man slitit ner det. På dessa var det trots allt mönster kvar.
Nä, inte pratat med någon representant. Spelar ändå ingen roll för min del. Greppet var inte alls att jämföra med 888 och dom överhettade mycket lättare/tidigare så jag hade ändå inte kört mer RS-R, även om dom inte smällt.

Dvs. oavsett slitage bilden så är det bara konstatera att RS-R inte håller som bakdäck på en baktung 911 med min vikt/effekt/Nm vid hård bankörning vilket 888, Mich cup, Pirelli Corsa osv. gjort och gör.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987



Jag körde förra året på RS-R 255:or på en 4wd bil som väger mellan 1700-1800kg !
Dom är jämt slitna och hälften finns kvar då har jag kört Mantorp, 2st Sviestad samt ett kort pass på Gotland, jag har även kört med däcken på bilen till och från alla träffar + en massa mer på gatan.


Jag har mellan 0.8-1.3mm toe out bak o fram samt camber på ca -1.7 grad fram o bak, caster ca 6grader fram.

Hade sprickor från början som alla andra men dessa slets bort och går bara att se lite av på 1 däck nu.

Dom var 2 sek långsammare på Sviestad än MPSC 265:or testad på samma dag så ska man jaga tid är dom inte det bästa men annars är det mycke däck för pengarna tycker jag.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

mer flexande däckssidor/stomme = mer värmeökning i däckssida/stomme


Om stommarna inte riktigt pallar att sitta bak på en nioelva (som ju ställer lite speciella krav) utan att de börjar flexa extramycket... ja då blir det extravaaaarmt


Har ni koll vad de anger för lastindex på de olika dimensionerna ni kört på? Inte säkert det ger en fingervisning men kanske?

_________________
Magnus Thomé
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Magnus Thomé skrev:
mer flexande däckssidor/stomme = mer värmeökning i däckssida/stomme


Om stommarna inte riktigt pallar att sitta bak på en nioelva (som ju ställer lite speciella krav) utan att de börjar flexa extramycket... ja då blir det extravaaaarmt


Har ni koll vad de anger för lastindex på de olika dimensionerna ni kört på? Inte säkert det ger en fingervisning men kanske?


Stämmer bra som du säger, nä jag har inte koll på last index. Jag körde med 285/30-18.
Ska kolla vid tillfälle och jämföra 888 och Corsa som jag har liggande.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72



Kan ju dela av mig lite egne erfarenheter, har testat RS-R nu i år, har körd +/- 150 rundar på Rudskogen, og är nöjd med dom. Mkt lite slitage mtp antal varv, och inga sprickor. (än iaf.)

Varvtid är ca 1-2 sek långsammare om man jämför med R888 på min bil, E30 300hk sugis, 1195kg.

Dock tycker jag det känns som dom blir lite väl varma relativt snabbt, och då minskar greppet, det känner jag tydligt. Verkar som best grepp är på ca 2- 2,1bar varmt tryck.

Men, mtp att dom (här i Norge iaf) är nästan 1000NOK billigare pr däck i min dim (205/50-15) kontra R888, tyckar jag dom är helt okej!

_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Ej bankört än utan mest hunnit köra in nya bromsar, diff och testat väghållning än så länge.

Spontant, riktigt vasst högprestanda gatdäck som bullrar nästan som R888.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Har kört Mantorp 6+1 stinter och Kinnekulle 6 stinter på mina Federal RS-R i år och de fungerar mkt bra. Sprickor har jag inte letat lika noga efter i år och inte heller hittat några. Vet inte om de senare batcherna är bättre än tidigare eller om det beror på andra faktorer.

Ang. tryck så har jag senast kört med 1,8bar kallt, vilket gett mig 2,2-2,3 varmt, i cirka 20-gradigt väder.

Något jag upplevt mer i år är att däcken skriker mer än andra på bana. Körde även framdäcken baklänges (skiftat vä/hö) under eftermiddagen på Kinnekulle senast (för att jämna till slitaget) och ljudet ändrades väldigt. Under eftermiddagen letade jag var däcken tog i då det lät så pass mycket vid viss fart och styrinput. Kan ju bara vara jag som försöker ta ur mer ur däcken än man bör?! Hur mäter man enklast tempen i slitytan? Vart ligger ni andra efter attack?

Lite film inklusive däckskrik i min tunga och välisolerade E92: http://youtu.be/ErX9xHFEvD8?t=2m24s

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



johmei skrev:
Något jag upplevt mer i år är att däcken skriker mer än andra på bana. Körde även framdäcken baklänges (skiftat vä/hö) under eftermiddagen på Kinnekulle senast (för att jämna till slitaget) och ljudet ändrades väldigt. Under eftermiddagen letade jag var däcken tog i då det lät så pass mycket vid viss fart och styrinput. Kan ju bara vara jag som försöker ta ur mer ur däcken än man bör?! Hur mäter man enklast tempen i slitytan? Vart ligger ni andra efter attack?
Alla däck Hollywoodskriker på Kinnekulle än så länge, inklusive tävlingsslicks. Det blir bättre när asfalten får mogna och får lite mer gummi.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Däck för banåka
Federal 595 RS-R
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
6 besök senaste veckan (96877 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande