Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Federal 595 RS-R | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 10 besök senaste veckan (96887 totalt) |
Ok, låter bra. Det var trevligt grepp jämfört med förra året iaf! _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||
MPSC? _________________ Dan End |
||
Tror inte att denna publicerats i tråden. Uppdaterade tabeller på: http://www.federaltire.com/en/produc _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||
La på gatdäcken idag efter 2,5 bandagar och ett par hundra mil gatkörning. Passade på att inspektera Federalerna och inga av dessa däck visar tecken på sprickor, kan de fått ordning på produktionen?
_________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||
Uppdatering: Två av däcken HAR haft sprickor men på det ena har den slitits bort. Har väl strax under 3mm mönster kvar på det däcket idag, det andra som suttit bak har sprickan kvar.
Jag har inte märkt några konstigheter som kan tänkas bero på sprickan och i helgen efter lite laborerande med däcktryck, dämparinställningar och mod så fick jag ett helt nytt förtroende för däcket, det bettade riktigt riktigt bra! Jag kommer ersätta mina 2 nästan utslitna däck med nya likadana till nästa säsong, om dom går att få tag på och om priset inte skjuter uppåt. Körde med väldigt skev hjulinställning första halvan av säsongen, framdäcken slets därför väldigt hårt i utkant vilket är förklaringen till den lilla biten som släppt på ett däck. _________________ Janne Levenrot Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak Tack till: FR Autosport - König motor |
||
Är det någon som testat dessa på en relativt tung fwd-bil? Exempelvis en Saab 9-3...
17" är ju prismässigt extremt förmånliga, jämfört med andra r-däck, men det finns väl alltid en orsak till detta. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Jag körde några bankörningar med min 9-3 Aero som numera är såld: http://www.garaget.org/?car=298031
Dimensionen var 225/40-18 på 8" breda fälgar och de höll över förväntan bra, inte mycket slitage och det gick att köra med attack länge innan de blev för varma. Drog man ner tempot en aning var överhettning inte något problem alls. Jag använde bilen mycket till vardagskörning och även där fungerade de bra, bra våtgrepp tex. Summa sumarum till denna typ av bil: ett bra däck om man mestadels brukskör bilen men ändå vill kunna köra hyfsat inspirerat på bana. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Sedär Jag har helt bra sommardäck till bilen så jag funderade faktiskt på att ha dessa som banåkadäck, borde ju hålla en halv evighet då... Har du kört med andra r-däck och upplevt nån skillnad på just den bilen? _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Nej det var det enda R-däcket jag använde på den bilen. Det jag kan jämföra med var Falken FK-451 som satt på innan. Förutom greppet som var mycket bättre så klarade Federal-däcket betydligt längre stint och hårdare attack med tanke på värmen i däcket.
_________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Hur är detta däck vid kraftigt regn? Funderar på att lägga dessa på min 325 som skall fungera som nöjesmaskin men även fungera vid ösregn på motorväg/Autobahn. Ad08r har jag även sneglat på, men federal verkar ju vara mycket för pengarna. Jag är relativt grön på att köra bana dessutom så att få ut max av däcken kommer inte vara aktuellt utan mer bra allroundegenskaper då de kommer åkas på från och till banorna också
_________________ Martin Nymberg |
||
Nankang ns2-R är ju likvärdiga i pris och enligt dom som testat riktigt bra i regn också _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||
Om vi pratar gatkörning dvs kalla däck ochjämför med gatdäck så har du säkert rätt. Jag har dock kört RS-R på Kinnekulle i regn nu i somras, då körde vi in i vädret med varma däck och det var inte enormt mycket regn men jag var väldigt förvånad över hur bra greppet var då. Så som någon slags intermediate däck så tycker jag det funkar grymt bra. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||
Jag upplever på min Mercedes C55 att de har bra 'pang på' fäste.
man behöver inte köra dem varma för de ska erbjuda långt bättre fäste än vanliga gatdäck. En kort varmkörning får de att prestera lite bättre dock, men det är typ 85-90% av möjligt fäste redan utan att värma dem. Jag har inga hokus pokus hjulvinklar, helt std men med bilstein sprint dämpare och lite tuffare och lägre (15mm) specialfjädrar från Lesjöfors. Jag kör dem i std dimensioner på originalfälgarna. 225/40-18 fram 245/35-18 bak Lite stötigare än std däck, men inte nå märkbart högre ljudnivå, ointressant för en del kanske, men det kan ha en poäng för den som vill åka med dem 24/7. Mvh _________________ Patrick Wetterskog |
||
Hur är dimensionerna på dessa? Fått för mig att dimensionerna är något överdimensionerade om man jämför med andra tillverkare . Är ett 235/40-17 RSR lika som tex ett r888 ? Rädd för att de ska bli ballong dimensioner ..
Ska sitta på en 17x 8,5 fälg , funderar på om jag ska ha 235/40 eller 235/45-17 ... _________________ R icka rd K rumlin de R iickardsnabelahotmailpunktcom |
||
Vad tycker ni om hållbarheten på dessa däck?
Jag har kört en "säsong" och båda mina framdäck är tvärslut på ytterkanterna. De har gått 3st heldagar och Mantorp samt 1 dag på Kinnekulle. Körde 2st heldagar på Mantorp innan jag roterade dem, sen kördes de 1 gång på Mantorp roterade och sist en vända på Kinnekulle "tillbakaroterade". Hade dem på min M135a, bakhjulsdriven och runt 1500kg. Har kört runt 2,2-2,3bar i varmtryck. På Kinnekulle ökade jag på till 2,7 i ett försök att rädda yttersidan, vilket gjorde att bilen började understyra duktigt.. Är det "normalt" slitage eller bör de räcka längre? _________________ Emil W |
||
Däck för banåka Federal 595 RS-R | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 10 besök senaste veckan (96887 totalt) |