Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2013-04-20 Speedlab Gotland Ring på GRCs event
2227 besök totalt
Peter997s
Stockholm, Söders höjder
Här sen Apr 2004
Inlägg: 73


Trådstartare
Gotland bjöd på sitt bästa väder och en liten tapper skara vårluftade sina bilar. Vi på Speedlab Academy testade vår mäturustning för första gången på andra bilar än vår egen racer och det gick över förväntan. En SPVM-Miata gick 2 sek snabbare per varv än tidigare efter vår översyn. En Golf GTI med mittmotor-Audi-V8 som i det närmaste var okörbar innan gick sedan att köra på banan utan att uppföra sig konstigt.

Stort tack och eloge till Erik och Palle på GRC som lät oss testa vårt koncept.

Peter, Micke och Johan
Speedlab Academy














_________________
Peter Stavling 997 S
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Det ser ut som att ni hade en trevlig och solig dag

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



Mercan ovanför här var en riktigt fet pjäs och var en av bilarna vi hjälpte att bl.a hitta rätt däckstryck. En RIKTIGT imponerande pjäs, en AMG 6,3. Vilket ljud!!!

Tyvärr fick jag ingen bild på den på vågarna, men dock ett foto av viktläget. Tung, men riktigt bra cornerweight original.

Det man kan konstatera generellt från helgens mätningar och justeringar är att just däckstrycket är det som de flesta har svårt att pricka. Och det är ju så oerhört viktigt!
Däcken går snabbt åt och greppet blir aldrig optimalt om det blir fel (ALLA vet det, men ändå sätts däckstrycket ofta mycket via någon form av tumregler, gissningar och vad grannen gör. Att mäta är att veta!). Påstår absolut INTE att alla gör fel, men förvånansvärt många!

Dessutom kan man konstatera att i princip alla skulle kunna lägga på mer camber för att få riktig sprutt runt banan. Mercan ovan skulle t.ex utan bedövning klarat av 1 grad till runt om.

"Hulken" nedan var ett spännande och halvt vansinnigt bygge som vi hjälpte till att mäta in. Bilen var från början oerhört nervös på banan, men efter en timme tillsammans med "Doktor Johan" och våra prylar så blev det en markant förbättring. Vi hittade även ett antal punkter som krävde mer "knådande" i verkstaden och som fortfarande ställde till det. Bl.a rörde sig fjäderbenen brutalt mycket under körning och gjorde beteendet inkonsekvent. Hem och skruva!

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Skitkul att träffkonceptet gav sådan resultat!!!! Wow.

_________________
Magnus Thomé
Citera
johan@speedlab
Stockholm
Här sen Maj 2007
Inlägg: 218



Som sagt, var verkligen nyttigt att få testa konceptet på olika "standardbilar", vi är ju helt inkörda att mäta och justera på vår Corvette och viste inte riktigt vad som väntade. Trodde nog att det skulle vara krångligare än det var men vi hittade en process som vi tror kommer att funka smidigt för alla parter.
Med bakgrund av detta kommer vi att ändra konceptet för vår kurs så att mätningarna ingår i paketet! Uppdaterad info kommer inom kort.

Hittade en bild med Mercan på vågarna.
[/img]

_________________
Johan Björkegren

www.speedlab.se
Citera
johan@speedlab
Stockholm
Här sen Maj 2007
Inlägg: 218



Nytt upplägg på kursen!

Se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87246

_________________
Johan Björkegren

www.speedlab.se
Citera
Eftersnack
2013-04-20 Speedlab Gotland Ring på GRCs event
2227 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande