Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Shimsa stötdämpare... vad behöver man veta?
2 besök senaste veckan (3216 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862


Trådstartare
Pontiacen kommer nästa vinter att förses med coil overs och planeringsarbetet har börjat...

dessa har justerbar kompression och retur var för sig...

Jag ringde och pratade med stötdämparverkstan och de sa att de bara behövde fjäderkonstanten för att shimsa in dem för pontiacen....
det låter ju ok, och jag kommer antagligen inte att gå längre till att börja med (om det inte är enkelt att ta fram en vettig dämpkurva...)

Men beroende på var på bärarmen man monterar paketet kommer ju dämparen att röra sig olika fort (ja, man behöver ju olika hårdhet beroende på var den är monterad och ja, den ska sitta så långt ute som möjligt...)... Kan man med hjälp av shimsning/ventiler få koll på låg vs högfartsdämpning eller är detta enbart justerbart på 4vägs dämpare?
Rollcentrum, tyngdpunkt, ofjädrad vikt, hjulvinklar bör väl även spela ganska stor roll?
Så, vad är det egentligen man måste veta för att kunna få en fin dämpkurva... Och hur översätter man det i ventiler sen?

någon här bör ju veta?
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Anders Jeppsson skrev:

... Jag ringde och pratade med stötdämparverkstan och de sa att de bara behövde fjäderkonstanten för att shimsa in dem för pontiacen...

Så sa de till mig också, vilket jag tycker låter jättekonstigt.

Anders Jeppsson skrev:

...Men beroende på var på bärarmen man monterar paketet kommer ju dämparen att röra sig olika fort...

Enligt de formler jag sneglat på, så behöver man ta hänsyn till detta.

Anders Jeppsson skrev:

Kan man med hjälp av shimsning/ventiler få koll på låg vs högfartsdämpning eller är detta enbart justerbart på 4vägs dämpare?...

Jag TROR att det är så här (SDV borde VETA hur det är):
Shimsen ställer degressionspunkten (vid vilken hastighet högfartssystemet kopplas in).
Ventilerna ställer lågfarten; men denna inställning "smittar" lite på högfarten (i högfart jobbar högfart och lågfart parallellt).

IMHo, IMHo, IMHo (Dämpare är inte mitt starkaste ämne).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 794



Tror du inte att det är så att dom har dom flesta perametrar liggande?

_________________
Pelle Persson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862


Trådstartare
Pelle Persson skrev:
Tror du inte att det är så att dom har dom flesta perametrar liggande?


med tanke på att han sa till mig: "nja, folk brukar aldrig veta hur hårda fjädrar de kör med... så om du kunde fixat det hade det varit jättebra"... han borde nämnt andra saker om han nu ville ha reda på det...
Citera
Skruva banåkabil
Shimsa stötdämpare... vad behöver man veta?
2 besök senaste veckan (3216 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande