Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW Golf 2 VR6 1992
tråden läst  
108770 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Nästa>>
 
   
trocade
Linköping





Här sedan: 10 Aug 2008
Inlägg: 686
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2013 11:48     VW Golf 2 VR6 1992 Citera



Följande blir recepetet till att börja med.
Motor, 2.8L från Golf 3, extra oljekylare.
Chassi: D2 coilovers + H&R krängare
Bromsar: VR6 ok/skivor, carbotech XP8 fram, stoptech bak, huvudbromscylinder från GTI 22.xmm, bromskylning fram

Målet är att få prova den på bana innan vintern (2013): uppnått!

TODO 2015:
* Sätta i buren
* Få i 6-punktsbältena
* Extraktorgrenrör/nytt grenrör
* Kapa bort reservhjulsbalja
* Byta ut lastventilen mot justerbar ventil

TODO 2014:
* Rostlagning [klart]
* Snygga till elen [klart]
* Dra om bränsleslang/rör [klart]
* Höja upp växelspaken [klart]

TODO 2013:
* Göra iordning bakaxel + byta bussningar, svetsa bakaxelinfästning. [klart]
* Golf 3 tank [klart]
* Nya bränslerör / slang [klart]
* Assorterade skruvar/bultar till bakvagn [klart]
* Assorterade skruvar/bultar till front [klart]
* koppla in elen [klart]
* Bromsrör / bromsslang bak [klart]
* manuell styrväxel [klart]
* Kylarbalk [klart]
* nytt bromsservo utan abs [klart]
* kopplingtjofräs vid pedalställ [klart]


_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
Subaru BRZ - kompressor http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95346&highlight=
Golf 2 VR6


Senast ändrad av trocade, 28 Mar 2015 00:07, ändrad totalt 51 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Nogge
Visby/Stockholm





Här sedan: 30 Nov 2007
Inlägg: 345
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2013 12:57     Citera

Kan bli bra med den setupen. Försök ha lite koll på vikten fram bara om du hinkar i en VR6:a och försök få bak så mycket vikt som möjligt.

Du har nära till BugRun också så varför inte ta en sväng där förbi innan du börjar skruva ordentligt på bilen.


_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
trocade
Linköping





Här sedan: 10 Aug 2008
Inlägg: 686
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2013 13:10     Citera

Bugrun besök blir det som vanligt, dock inte med den här, har en golf 2 till som är bruksbil

Tänkte framöver få till lite vikt bak med hjälp av bland annat bur, men just nu är fokus på att få den att bli körbar så man inte behöver oroa sig över den biten.


_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
Subaru BRZ - kompressor http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95346&highlight=
Golf 2 VR6
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lillen
Ume





Här sedan: 09 Jul 2003
Inlägg: 7452
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2013 20:38     Citera

Lätta fram , flytta grejor till skuff , för bana sänk nån extra cm bak.
Låter som ett bra recept till att börja med du har på gång.
Blir kul att följa!


_________________
Jocke Hellqvist.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
trocade
Linköping





Här sedan: 10 Aug 2008
Inlägg: 686
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Maj 2013 10:58     Citera

Vad kan man flytta bak mer än batteriet enkelt?


_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
Subaru BRZ - kompressor http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95346&highlight=
Golf 2 VR6
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lillen
Ume





Här sedan: 09 Jul 2003
Inlägg: 7452
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Maj 2013 20:04     Citera

Föraren.
Lätta kylarbalken , lätta kofångarbalken , lätta plåtinnerskärmar framför motorlinje/fjädertorn.
Lätta huv och front.

Finns en hel del att göra för att flytta tyngdpunkten bakåt.


_________________
Jocke Hellqvist.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
trocade
Linköping





Här sedan: 10 Aug 2008
Inlägg: 686
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Maj 2013 23:14     Re: Citera

Lillen skrev:
Föraren.
Lätta kylarbalken , lätta kofångarbalken , lätta plåtinnerskärmar framför motorlinje/fjädertorn.
Lätta huv och front.

Finns en hel del att göra för att flytta tyngdpunkten bakåt.


Föraren är lättviktare så där kan vi säga check
Får ta det steg för steg helt enkelt.

Har iaf rivit fronten idag och tagit bort kylaren, var klurit med hur dom fäst fronten.. men vi hittade det efter stund


_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
Subaru BRZ - kompressor http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95346&highlight=
Golf 2 VR6
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lillen
Ume





Här sedan: 09 Jul 2003
Inlägg: 7452
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Maj 2013 17:25     Citera

Samma här , lättviktare alltså.
Menar mer att flytta den lille föraren bakåt.
Bara 10-15cm gör mycket på den totala viktfördelningen.
Beroende på HUR du sitter klarar man ofta att ha huvudet framför huvudbågen.
Eller så bygger man bågen så det går att sätta stolen där man vill.

Spåna vidare


_________________
Jocke Hellqvist.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
trocade
Linköping





Här sedan: 10 Aug 2008
Inlägg: 686
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Maj 2013 22:21     Citera

Dubbel


_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
Subaru BRZ - kompressor http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95346&highlight=
Golf 2 VR6


Senast ändrad av trocade, 06 Maj 2013 06:59, ändrad totalt 2 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
trocade
Linköping





Här sedan: 10 Aug 2008
Inlägg: 686
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Maj 2013 22:24     Citera

Viktoptmiering ska det bli, bur blir det nog inte förräns i vinter, om ens det, beror på pengarna.

Så i lördags var det heldag i garaget, då hände det här:
Motorn urtagen



VR6 balken redo för att sättas i med nya bussningar i länkarmarna (här är länkarma åt fel håll... fixat )


Idag (söndag) har det däremot varit bruksbils mek hela dagen, framaxelbalken var rostskadad... så den har jag bytt, det tog måånga timmar..


Gammal och mot bättre begagnad (den till höger är den bättre modellen )


_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
Subaru BRZ - kompressor http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95346&highlight=
Golf 2 VR6


Senast ändrad av trocade, 13 Maj 2013 10:51, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
trocade
Linköping





Här sedan: 10 Aug 2008
Inlägg: 686
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Maj 2013 14:26     Citera

Rivit ut instrumentpanel och pedalställ, då jag ska ha hydralisk koppling så pedalstället är numera från en corrado:


Testar lite hur det blir med corradoinstrumenthuset också:


Monterade dit framvagnsbalken och ny huvudbromscylinder:


äventyret fortsätter


_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
Subaru BRZ - kompressor http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95346&highlight=
Golf 2 VR6


Senast ändrad av trocade, 31 Dec 2013 13:34, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Tretton09
Ystad



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 10 Maj 2013
Inlägg: 4
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Maj 2013 14:56     Citera

Hej! Kul att se min gamla Golf 2a förvandlas i detta projekt!

Om du vill spara några bilder från tidigare är här två.
Den första från 2012-05-10 vid inköp (ett år sedan precis!)



Och denna från Augusti 2012:



Sedan gick den iväg till Kungsbacka!
Gillade den där Tvåan grymt mycket

Kör lugnt! thumbs up


Mvh


_________________
Viktor Jönsson
Bilar:
Vw Golf 2 -91
Vw Jetta 1 -82
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
trocade
Linköping





Här sedan: 10 Aug 2008
Inlägg: 686
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Maj 2013 15:37     Citera

Vad roligt

Jo den har verkligen tagits hand om bilen, det är ytterst lite rost på den för att vara en tvåa.

En fråga:
Vad är det för coilovers som sitter på från början?


_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
Subaru BRZ - kompressor http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95346&highlight=
Golf 2 VR6
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Tretton09
Ystad



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 10 Maj 2013
Inlägg: 4
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Maj 2013 22:40     Citera

Ja jag köpte den för skicket. Var oljad/roststoppad baklucka insidan vid rutan och nån liten imålning av tidigare ägare med färg på utsidan annars inte något att klaga på!
Under breddarna är det inte 100% då de är valsade och inte lackade där färgen släppte, men
det är inget som kommer synas och märkas på karossen på minst 10 år.

Det är Ta Technixx/Tuningart/JOM (samma grundprudukt) coilovers!

Mvh


_________________
Viktor Jönsson
Bilar:
Vw Golf 2 -91
Vw Jetta 1 -82
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
trocade
Linköping





Här sedan: 10 Aug 2008
Inlägg: 686
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Maj 2013 18:10     Citera

Bakluckan får jag tyvärr säga att den ser inte så fin ut längre... men går att fixa till som tur är.

Alright, får kanske ta bort och titta ändå, nu kommer bilen (i min ägo) aldrig mer gå vinter så då klarar dom sig ju lite längre

Idag var jag bara tvungen att passa in ett hjul för att se hur det skulle bli mot breddarna... det här är med 195 på, jag kör normalt med 205, har ingen bild men det stack ut en del utanför... men åas så fick jag inte till någon negativ camber alls mest positiv eller kanske 0, hoppas det blir bättre när allt är ordentligt monterat... annars får jag väl leta upp G60 breddningskit...



Och passade även på att rensa ut all motorel från motorum och säkringsboxen.


_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
Subaru BRZ - kompressor http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95346&highlight=
Golf 2 VR6
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Babbe
Lund





Här sedan: 08 Jun 2004
Inlägg: 1212
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Maj 2013 19:09     Re: Citera

trocade skrev:
Bakluckan får jag tyvärr säga att den ser inte så fin ut längre... men går att fixa till som tur är.

Alright, får kanske ta bort och titta ändå, nu kommer bilen (i min ägo) aldrig mer gå vinter så då klarar dom sig ju lite längre

Idag var jag bara tvungen att passa in ett hjul för att se hur det skulle bli mot breddarna... det här är med 195 på, jag kör normalt med 205, har ingen bild men det stack ut en del utanför... men åas så fick jag inte till någon negativ camber alls mest positiv eller kanske 0, hoppas det blir bättre när allt är ordentligt monterat... annars får jag väl leta upp G60 breddningskit...



Och passade även på att rensa ut all motorel från motorum och säkringsboxen.


om du inte fick någon camber med vr6 bärarmarna så är det något konstigt, då de är 2-3cm längre än golf 2


_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
trocade
Linköping





Här sedan: 10 Aug 2008
Inlägg: 686
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Maj 2013 19:16     Citera

Hmm ok... får undersöka det i veckan, satte topplagringen på max camber t.om vilket gav -3 grader på golf 3'an.

Kanske topplargringen är del av problemet... ska prova med H&R cup kitet jag har liggande.


_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
Subaru BRZ - kompressor http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95346&highlight=
Golf 2 VR6
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lillen
Ume





Här sedan: 09 Jul 2003
Inlägg: 7452
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Maj 2013 19:37     Citera

Fast det spelar ju ingen roll.
Det är ju inte bärarmen som ger camber på Mk II/III.
Beror ju helt på hålen i fjäderbenet och hur man justerar.


_________________
Jocke Hellqvist.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Babbe
Lund





Här sedan: 08 Jun 2004
Inlägg: 1212
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Maj 2013 20:01     Re: Citera

Lillen skrev:
Fast det spelar ju ingen roll.
Det är ju inte bärarmen som ger camber på Mk II/III.
Beror ju helt på hålen i fjäderbenet och hur man justerar.


om du flyttar ut kulbulten 2cm så får du mer camber. 3 grader var det minsta jag kunde för på seaten med golf 3 bärarmar

tog du Vr6 spindlarna också?


_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
trocade
Linköping





Här sedan: 10 Aug 2008
Inlägg: 686
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Maj 2013 20:10     Re: Citera

Babbe skrev:
Lillen skrev:
Fast det spelar ju ingen roll.
Det är ju inte bärarmen som ger camber på Mk II/III.
Beror ju helt på hålen i fjäderbenet och hur man justerar.


om du flyttar ut kulbulten 2cm så får du mer camber. 3 grader var det minsta jag kunde för på seaten med golf 3 bärarmar

tog du Vr6 spindlarna också?


Japp, allt är från VR6'an när det kommer till hjulupphängning och chassi.


_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
Subaru BRZ - kompressor http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95346&highlight=
Golf 2 VR6
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lillen
Ume





Här sedan: 09 Jul 2003
Inlägg: 7452
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Maj 2013 21:08     Re: Citera

Babbe skrev:
Lillen skrev:
Fast det spelar ju ingen roll.
Det är ju inte bärarmen som ger camber på Mk II/III.
Beror ju helt på hålen i fjäderbenet och hur man justerar.


om du flyttar ut kulbulten 2cm så får du mer camber. 3 grader var det minsta jag kunde för på seaten med golf 3 bärarmar

tog du Vr6 spindlarna också?


Mer camber på själva fjäderbenet JA , men hålen är ju stora i spindel OCH fjäderbensinfästning.
Så det går att få till samma inställningar som en vanlig gatbil.
Och så jäkla mycket mer än 3 grader camber är svårt nog.

Flyttar man ut infästningen rakt ut så JA då blir det mer camber.
Men då måste man ha spindeln exakt som innan , det är ju det svåra att göra.
Finns sätt att alltid ha spindeln monterad på samma sätt om man vill.
Då måste man ju ha ställbara fjäderbenslager....som han ju har.

För övrigt körde jag åxå med Pluschassiet på de bilar jag körde så!


_________________
Jocke Hellqvist.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW Golf 2 VR6 1992
tråden läst  
108770 ggr 
1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Server render time: 0.5794   |||   Client render time:
 




o