Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Impreza GT -00
<<   1, 2, 3, 4   >>
13 besök senaste veckan (25228 totalt)
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Då kommer du och åker lite 1:a Maj?

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
I roll av banchef har man inte mycket att välja på...
Hur hårt det skall köras beror lite på däck, eller rättare sagt den tillfälliga bristen på riktiga sådana.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
...jahapp, 2 banträffar avklarade sedan sist - och inte har man fått ur tummen och skramlat i spargrisen heller - den rullar fortfarande på vanliga proxes, vilket är ett eminent allround-gat-däck, men inget vidare på banan.

Vad har hänt annars då?

Efter Mantorp 1/5 med HPC så sänkte sig baken betänkligt båda fjädrarna hade gått av, på flera ställen!
Naturligtvis hade Leda slut i lager (och enligt Murphys lag använder de en lite udda dimension).
BCT hade hemma, men inte samma spec som satt tidigare....urk...

Till saken hör att jag haft HKS ställbara topplagringar liggandes länge i garaget, anledningen till att de blivit hyllvärmare var att mina tidigare fjädrar var för långa (HKS-lagringarna bygger mera nedåt än standard), och bilen blev för hög - lösningen var kortare fjädrar, men if it ain't broke...etc..

Det var bara att bita i det sura äpplet och köra en s.k. "påtvingad uppgradering" (tm) - gå upp ett par storlekar i fjädrar runt om (den har alltid varit väl mjuk när r-däcken använts) och skaffa nya fjädersäten (hata aluminiummuttrar på stålben - muppkonstruktörer ) för de gamla ville inte flytta sig...alls...
En svettig och skitig kväll i garaget senare stod Silverpilen återigen på alla fyra, med rätt höjd igen, nu med topplagringarna på plats.

Chassiet inger betydligt mera förtroende och bilen känns bättre än någonsin - men det har tillkommit en del oljud på köpet - fasta topplagringar har sitt pris...och med de kortare, hårdare fjädrarna så släpper de ur sätena vid full "droop".
Det är bara att gräva mer i plånboken och skaffa hjälpfjädrar då.

Naturligtvis slutar det inte här - under tiden har turbon varit på renovering (totalslut) - den fyllde intercooler och insug med olja...med trist blårök som resultat.

Kort sagt....det har kostat pengar och tid att hålla Silverpilen rullande - nästan så man börjar fundera om det inte skulle vara bra (för humör och WAF*) att ställa den i garaget en längre tid...

Meeeeeeeeeeeen - det var riktigt kul att köra den igen i söndags med PSC på Gelleråsen, så det blir nog inget av med det.



/J - skall jaga spargrisar och rdäck nu.

WAF* Wife-Acceptance-Factor

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
P.S. Jag älskar växellådan. Snabbväxlad, distinkt och gedigen.
...så låter det tydligen backande 142:a om den med. *asg*

Det tog tid att lära sig hantera den, och man gör fortfarande små grodor, men jag gillar inte alls standardlådan nu när jag vant mig vid denna.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856



SecretAgentMan skrev:
...så låter det tydligen backande 142:a om den med. *asg*

Hehe...

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Vi stod och diskuterade det vid rakan att om det var inte dåligt snabba växlingar du gjorde. Koppling överhuvudtaget?

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
Fnatte skrev:
Vi stod och diskuterade det vid rakan att om det var inte dåligt snabba växlingar du gjorde. Koppling överhuvudtaget?


Koppling - ja.
Det går att växla ännu fortare om man skippar kopplingen, men det kostar seriöst underhåll med korta intervall.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ställa den i garaget en längre tid! ? Är du galen!!!

Jag har inte fått åka med ännu ju!

När jag fått göra det kan du sälja den om du så vill.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Korkad fråga:
om man har en låda med rakskurna drev och ingen synkning... skrapar det inte när man växlar då?


Hårdtestade en WRX genom södertälje.... så satans rolig bil!!!! Vad jag förstått är WRX:en inte lika rolig som modellen innan... Det betyder ju att din måste vara smått otrolig..

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dogringarna i lådan fungerar väl som synkringar?
Men man får vara snabb så dom hinner hugga tag i varandra.

Så har jag förstått det hela.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
Dogringen - som är prytteln man flyttar med växelgaffeln, och är det som för över drivningen på växeln ifråga - hugger tag i stora kuggar direkt på det drivna drevet (kan man säga så? ), så det synkar inte överhuvudtaget. Som Anton säger får man vara snabb, och distinkt...och den kräver lite träning...

Men när man börjar få kläm på det så är det enbart en plåga att köra synkat igen, det går låååååååångsamt att få i kuggarna.



ovan ser du en bild på min ingående axel, den illustrerar dogringen mellan 3:an och 4:ans drev, du ser ingreppet - "dogen" - på 3:an tydligt denna bilden.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Daniel Ekström skrev:
Korkad fråga:
om man har en låda med rakskurna drev och ingen synkning... skrapar det inte när man växlar då?


Det klonkar gött.....särskilt när man lägger i 1:an vid stillastående (man måste först dubbeltrampa kopplingen för att få snurr på lådan)

Men, de flesta dogbox tillverkare brukar faktiskt rekomendera att man växlar UTAN koppling för MINDRE slitage på lådan. Det gäller bara att släppa av på gasen och varvtalsmatcha. Anledningen är nog att om man kopplar så trycks inte docggen in i tänderna utan ligger gärna kvar ute på kanten när man sedan kopplar ur så vill den inte alltid glida in ordentligt, något som ger stor belastning på doggarna längs in kälen samt på kanten. Detta är dock säkert specifikt för varje tillverkare, så man bör nog följa deras råd (det beror ju bla. på doggarnas vinklar på angreppsytor mm.)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
Hum...bytte tändstift igår igen - det är tur att man kör med longlife-platina-ngk i bettan, trångt (blodiga knogar), hårt språkbruk och hårdrock på hög volym hemma i garaget.

Imprezans boxer ger inte bara låg tyngdpunkt och en trevlig motorsång - det ger även massor av ärr på händer och armar.

Förra veckan monterades det en kraftigare, justerbar krängningshämmare fram (har legat på att-göra i ett par år), och tanken var att testa den lite på Kinnekulle (nu blev det inte så då all min tid gick till arrangemanget)....men det känns riktigt trevligt, responsen när man börjar lasta ytter fram i en trång kurva är mycket trevligare än tidigare.

Vi får se ifall man kan tajma kassaflöde och en galopperande förkylning med lite challengeåka och klubbens körning på SS.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



SecretAgentMan skrev:

Hm, borde det inte vara fler dogringar på den axeln?
Har iofs bara en vanlig Saablåda som referens och där sitter alla synk/kopplingsmojänger på pinjongaxeln.

Apropå det, hur mycket jobb är det att byta ordinarie drevsats till denna?
Plug'n'play eller krävs en massa shimsande fram och tillbaka?
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
2 axlar vet du...sedan sitter 5:an "utanför" lådan...så det stämmer allt, jag meckade själv, och fick ihop det - och har kört sisådär 1000 mil med den.

Plug'n'play - nada shimsning, lite fräsning i huset bara för att få plats med den mycket bredare 1:an bara.

Idag fick Silverpilen nya finskor - en uppsättning Yokohama a032r till 16":arna - inköpta av en trevlig herre i Nyköping - man tackar Tomas!

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Blocken
Västerås
Här sen Mar 2004
Inlägg: 12



SecretAgentMan skrev:

Idag fick Silverpilen nya finskor - en uppsättning Yokohama a032r till 16":arna - inköpta av en trevlig herre i Nyköping - man tackar Tomas!

/J


YES! Detta innebär att Silfverpihlen med besättning är KLARA för SS? thumbs up

Lunch?

/Block

_________________

Anders Block, Västerås
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
orsa kompani lovar ingenting bestämt - det är lite annat som måste gå i lås med först.

/J - lelle snuvig

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Lådan låter grymt.
Men frågan är hur det är att köra långfärd med den?

Hoppas du har möjlighet att köra på SS.
Ska bli roligt att läsa i bilsport arangemanget.
Han du inte köra något på Kullen?

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
Wiklundh skrev:
Lådan låter grymt.
Men frågan är hur det är att köra långfärd med den?

Hoppas du har möjlighet att köra på SS.
Ska bli roligt att läsa i bilsport arangemanget.
Han du inte köra något på Kullen?


Långfärd ja...lite sådär - man blir rätt trött - men det är nog ett resultat av den samlade icke-komforten i Silverpilen, lådan låter betydligt mindre inne i kupén än jag väntade mig.
Just att det är rätt uttröttande att köra bilen är en av anledningarna att jag velar på Emmaboda - om man ändå hade e-kort och möjlighet att traila ned den istället...

Det blev inget alls på kullen, det var helt enkelt för mycket att hålla i under dagen.

/J - byggt sönder en fullt funktionell, och rätt bekväm bil?

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Annars brukar dylika växellådsoperationer kräva shimsning för att pinjongdreven ska hamna rätt i förhållande till varandra, men det behövdes alltså inte?
Kanske beroende på att det är en modernare konstruktion än gamla Saab-lådan...

Hur många Nm tål denna nya drevsats då?
original är ju känslig för trimm, om jag läst på rätt.
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
poh99 skrev:
Annars brukar dylika växellådsoperationer kräva shimsning för att pinjongdreven ska hamna rätt i förhållande till varandra, men det behövdes alltså inte?
Kanske beroende på att det är en modernare konstruktion än gamla Saab-lådan...

Hur många Nm tål denna nya drevsats då?
original är ju känslig för trimm, om jag läst på rätt.


Pinjongdrevet shimsas, inte dreven - men då man använder standard pinjongaxel i bottenstocken så pillar man inte på originalsetupen (allt hamnar på samma ställe som standard).
Inte ens tillverkare vet hur mycket den tål, han har haft ett enda ras tydligen - jag har i bästa fall 450 Nm i bettan, det är inga problem för denna satsen.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Impreza GT -00
<<   1, 2, 3, 4   >>
13 besök senaste veckan (25228 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande