Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Subaru Impreza GT -00 | << 1, 2, 3, 4 >> 11 besök senaste veckan (25226 totalt) |
om det blir Emmaboda och Superstage så är målet att ha kul, blir det bra tider så är det en bonus - men målet är att ha kul.
Silverpilen är kapabel till bra tider, det vet jag - det är nog värre med en annan... /J |
||
Jupp, det är i stort sett det enda som återanvänds (förutom kronhjulet på framdiffen så klart), den och ett par lager. Här ser man lådans innehåll snett ovanifrån s.a.s, närmast ligger ingående axel (den ligger längst upp i lådan), under den har du bottenstocken, som pinjongaxeln sitter i. Pinjongaxeln löper inne i bottenstocken, och drev och dogringar löper i splines och spår på röret som utgör bottenstocken, mittdiffen förser pinjongaxeln med vrid via den mindre splinesade (finns det ordet ens? ) stumpen i bakkant på bottenstocken, den grövre biten precis innan förser mellandiffen med vrid...etc. Fyrhjulsdriften gör att det blir lite mer pryttlar.. /J |
||
Så har man äntligen kört Superstage på Emmaboda då - och det var ett av de roligaste arrangemangen jag deltagit i hittills!!
Kanske var det mest för att det blev strid in i det sista om hundradelar med polaren Ulrik om vem som skulle vara snabbast för dagen. Vi avlöste varandra på förstaplaceringen under dagen, och alla tjyvknep tillämpades (antenner sköts in, lysen och fläktar stängdes av, etc.) - och till slut skiljde det 3 hundradelar till Ulriks favör. Kort och gott, ett superkul arrangemang med klubben - stort tack till Bilsport (och Fredrik framför allt)! /J |
||
Jupp, men jag har aldrig effektmätt den, och det gick inte att komma runt det heller när man skulle registrera resultatet i listan. Min "butt-dyno" är inte kalibrerad nog för att bedöma effekt och vrid tråkigt nog, och det var inte ett fritextfält av modellen - "så mycket effekt jag kan/vågar ta ut med gällande spec". Magnus har ett PM om saken sedan tidigare - helst skulle jag skippa siffror där över huvud taget. /J |
||
https://rejsa.nu/superstage/ _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Hej och hå....det har hänt en del sedan sist.
Det blev ett spontant motorprojekt våren 05 (inget fel på den gamla, bara att det passade lite lägligt med budget och ett 2,5-liters sti-block till rätt kurs ) som drog ut lite på tiden, både tid, slantar och humör har saknats lite av och till, då det drog iväg åt alla möjliga håll, och man envisades med att göra det mesta själv hemma i garaget. Det slutade med renovering av topparna som portades och fick en liten massering av förbränningskammarna för att matcha den större borren på "tvåhalvan" - det fick dock Engson Motor i Västerås bistå med, schimsning av ventilspel roade jag mig med i alla fall i det skedet av projektet. En relativt sansad spec behölls, och standardkammarna fick vara kvar, då målet är bottenvrid med lagom effekt hela vägen. Turbon är en GT30R-hybrid som skohornats in på standardplatsen, spridarna fick bli Nismos 740-cc...och det var ett litet projekt i sig att hitta spridarkontakter till dessa, men en vänlig själ från 200SX-gänget hjälpte till med begagnade sådana! Den gamla Linken (ecu:n) fick se sig utbytt mot en Autronic PNP som lyckades dyka upp till helrätt pris...och ic:n byttes även den mot en som tillät lite större luftfilterlösning...ja, det ena drar med sig det andra - som vanligt mao. Lite strul har det varit, och en hel del väntande, men tisdagen den 17/1-06 rullade den upp på Trollspeeds rullar för finjustering av mappen, och för att få se vad som fanns under huven. Det var en riktigt lång, obehaglig dag....med skräckblandad förtjusning stod man bredvid medans Per satt i bilen och plågade den hela dagen... / Känslan man har i magen när bilen står en meter bort med öppet spjäll och över 180 knutar på hjulen, den är obeskrivbar.. Med vanlig OK-98 i tanken, en tändkurva som klarar hård misshandel, och 1.5 bars laddtryck landade vi på 315 kusar på hjulen vid 6000 rpm, och 525 Nm vid 3700, och den höll precis 500 Nm hela vägen upp i trakterna mot 6000 rpm, detta med statisk mätning där Per körde i steg om 1000 varv, och gick upp gradvis. Det är ganska precis vad jag förväntade mig på Trollspeeds bänk, och jag är mer än nöjd med resultatet! Kammarna sätter P för det roliga vid 6000 rpm....meeeen, det är sådan botten i motorn att det inte finns någon mening att plåga på toppvarv.. Lite is har det hunnits med, helgen efter var det provkörning på riktigt på en sjö utanför Hallstahammar, och motorbygget har helt ändrat bilens karaktär, det är betydligt mera lättkört nu när man har vrid att leka med redan från botten! Mer bilder under resans väg hittas här på klubbens eminenta galleri: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view /J |
||
Impreza - den perfekta bilen till de flesta lekar"
Din blir bara fränare & fränare tycker jag Jerry -- Skulle defenitift inte tacka nej till en liten åktur, kanske på japmeet ? / ....K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Man tackar Kristian! Vi får se om det blir någon banträff, jag har tappat intresset en smula...konbana (sådana med lite tempo i, Challenge dvs) lockar mig mer. Nu när Silverpilen rullar igen så radar projekten upp sig igen, diffar och fjädring skulle behöva ses över, bakdiffen lät inte bra innan motorbygget, det lär inte bli bättre - så med lite tur blir det den stora diffklumpen med lameller (men det drar med sig en del pyssel, hela bakvagnen måste bytas i stort sett). Fjädring får vi se vad det blir - kanske Leda igen? /J |
||
Urk, det börjar bli dags att renovera bromsar, Alconringar till mina frambromsar var lite åt det dyrare hållet och inte blir det bättre av att beläggen är slut med....och bak är de i samma skick som fram.
Motorn sköter sig dock, tar lite olja under hård användning, men verkar inte ta något alls under "normalt" bruk.. och gammal vana trogen hittar man något man får det där goa' köpsuget efter (en uppsättning volkfälgar modell sjukt lätta i gott skick) till salu när bilkontot är någorlunda tömt...jaja. Fjädring var det ja... /J |
||
|
||
Uschiamej, tankar på den stora diffen har börjat snurra runt, och det har pratats med imprezaskrotar i England...
R180-diffen kräver en hel del pryttlar förutom diffen (i stort sett hela bakvagnen), och det blir ett sammelsurium vad delar från olika årsmodeller för att få allt att lira, även med ABS... Den stora diffen sitter på bilar med ställbar mittdiff rent historiskt...och de saknar ABS...och den diffen passar inte mina drivaxlar på...etc.. /J |
||
Så har bilen fått nytt avgassystem - det gamla hade en inte alltför genomtänkt design på wastegateröret till den större turbon, därav det skenande laddtrycket.
Nu sitter det en normal tratt, och ett vidöppet 3" med flamdämpare och tillhörande gigantisk japanstukad slutrörskonstruktion. D2 Racing fick leverera coilovers, lite hårdare sättning än normalt (10 kg fram, 8 bak - siffror som brukar lira bra för asfaltsbruk) och Waller fick leverera nya rdäck från Dunlop (jättetack!!!). När fjäderbenen skruvades dit och jag som vanligt applicerade max camber...och släppte ned bilen på marken... ...ibland ångrar man att man inte har med sig kameran ute i garaget...minst 5 graders lutning fram, och fasen mer bak, bilen såg inte klok ut. Trist nog drog däcksköpet med sig nya fälgar, 17" rdäck passar illa kass på 16" hjul, men med lite flyt hittades ett överblivet set Rota Tarmac 2 i rätt dimensioner i England (nya, guld dock...men vad fasen, de är runda) för 280 ukp med VAT och frakt för alla fyra. Bilder kommer.. /J |
||
Rota Tarmac 2 i 17x7.5 och Dunlop Direzza 02G i 215/45x17 (Hard). Så blev det med nya r-däcken på, JÄTTETACK till Waller på GY/Dunlop för ett kalaserbjudande, all heder! Välfyllt så det förslår, det är absolut precis max vad som går att köra med om man skall använda bilen... Jäklar i min lilla låda vad det håller i...och fjädringen känns hittills riktigt, riktigt trevlig, det svarar precis som man vill i Västerås alla rondeller... Erik - Vi får se, har lite motivationsproblem, och ett hus som förmodligen behöver målas...och jag klurar på riktig semester i år (mao, bort från jobb, bilar). Vad värre är, olja försvinner regelbundet...jag har kollat saker som skall kollas, men det lutar åt motor ur för lite komptest och omsorg (kan vara turbon...men vill få ett riktigt komptest, och det är ett h-vete med boxern på plats). Det är tur man kan meka själv... /J - lite dyster |
||
om oljesvinnet upptäckts först nu i samband med ny turbo? så är det väl ganska trolig orsak ändå?
Grov returslang med tillräcklig fallvinkel? Edit, läste tokfel, trodde du hade ny turbo efter läst om det nya avgassystemet .. sorry _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Häpp, samma-lika-turbo som alltid suttit på tvåhalvan, sitter på standardplatsen, med standardretur, etc.
Agat var bara för att se till att wg:n fick en chans att flöda. Det är antingen snurrbon eller ett ringproblem, motorn upplevs som den går klockrent fortfarande. /J |
||
Våra race- och banåkarbilar Subaru Impreza GT -00 | << 1, 2, 3, 4 >> 11 besök senaste veckan (25226 totalt) |