Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Racerapporter från premiären på Gelleråsen 2013
5414 besök totalt
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
12/5 var det dags för premiär i Club Alfa Romeo Challenge på Gelleråsen. 21 startande bilar slöt upp och dessutom kom 29 startande norska ekipage från Corza Italiano. 50 ekipage bjöd upp till tajt och spännande racing blandat med banåka för övriga, mest Club Alfa Romeo medlemmar. Efter dagen kunde vi konstatera att Hans Bjurman slagit nytt banrekord för CAR Challenge med 1.13:809 med sin kompressormatade, för året ny kompressor från en utombordare, Alfa Romeo 75.
Fantastisk kul att konstatera att serien börjar ta fart igen. Det mesta känns positivt, en huvudsponsor i form av Hoffsten Bil, god ekonomi i klubben och många nya bilar på startlinjen. CAR Challenge bjuder verkligen på prisvärd racing i tuff men kamratlig och gentlemannamässig anda. Något jag verkligen kan rekomendera.

Här följer en racerapport från mig:


Vaknade till ett regnblött Gelleråsen.

Första träning:

Blött på banan och jag upplevde det som rejält halkigt, speciellt andra halvan av banan. Snabba vänstern innan depåkurvan kändes riktigt läbbig.

Andra träning:

Banan var nu torr och det kändes som att det fanns fäste överallt. Saknade fortfarande nästan 2 sekunder per varv jämfört med träningsdagen 1/5. Hade bytt från mina 3 år gamla Toyo till nya Kumho V70 K61. Kumhosarna kändes fina och snällare på gränsen än Toyosarna. Långsamheten berodde nog mest på killen bakom ratten.

Kval:

Med 21 bilar i kvalet var det många som upplevde problem med att få varv utan trafik. Själv fick jag en spot på banan och fick nästan trafikfria varv hela kvalet. Kunde putsa tiderna lite men saknade knappt 4 tiondelar för att ta pole i klassen. Bromsarna och däcken kändes underbara och jag kunde flytta bromspunkterna under hela kvalet, det var nog till slut mitt mod som satte stopp för att flytta de ännu mer.

Race 1:

Startade från 13:e rutan med Danne, i en GTV, framför mig och Sune, i en Sud, snett bakom till vänster. Fick en kanonstart samtidigt som Ture, framför Danne, missade lite och jag kunde gå in framför Sune och om Danne till vänster. In i första böj var det rejält trångt och min frånvaro från race i nästan två år gjorde att det blev lite väl många parametrar att hålla reda på. Höll mitt spår till vänster vilket gjorde att Sune och Danne kunde smita in på insidan. Vi hamnade i bredd i utgången och den enda plats som fanns för mig var curbsen och asfalten utanför. Inser nu att min del av banan tar slut och jag tvingas använda gräset, backa av och ta en köplats efter Danne och Sune. Danne och Sune skapar en lucka de första varven medan jag försöker skaka av mig startdramatiken och byga upp tempo. Sedan börjar jag hitta flyt och börjar knapra in på Danne och Sune. Danne och Sune har en riktigt hård kamp framför och jag följde efter och väntade på att de skulle pressa varandra till misstag. Efter ca 5 varv verkade Sune skifta fokus från att gå om Danne till att försvara sig mot mig. Vi hade några riktigt sköna fajter där vi bland annat, efter att jag bromsat mig in på insidan, gick bredvid varandra genom Ejes, korta högern och korta vänstern innan Sune tog innern i hårnålen. Jag lyckades också komma på insidan av Sune i utgången av Trösen och sedan gick vi bredvid varandra men återigen lyckades Sune knipa innern i S:et. Till slut lyckades jag få till en bra utgång på rakan och genom mitt effektövertag hinna förbi innan Trösen. Jag lyckades få en liten lucka till Sune och kunde ta upp förföljelsen av Danne. På näst sista varvet verkade Dannes däck ha gjort sitt och jag lyckades få riktig kontakt när vi gick ut på sista varvet. Danne körde defensivt och jag hittade ingen möjlighet att gå om, men i depåkurvan ut på målrakan lyckades jag få till ett bra spår och satsade på att gå om Danne till vänster. Med en tredjedels billängd till godo för Danne låg vi med samma speed mot mållinjen. Vi valde båda att gå på varvstoppet och inte växla till 5:an båda två, samma motor och låda i båda bilarna, och i mål tog Danne vinsten med 12 hundradelars marginal. Måste säga att detta var det roligaste race jag kört under hela min ganska sporadiska karriär på räserbanorna. Stort tack till alla inblandade för tuff men schysst racing.

Race 2:

Stod i ruta 11 med Danne framför till vänster och Sune snett bakom. Fick en hyffsad start men Sune lyckades smita förbi och återigen kom jag ut som trea i klassen. Lyckades på andra varvet ta Sune på rakan och fortsätta min jakt på Danne. På sjätte, tror jag, varvet fick jag till en bra utgång på rakan och kunde sega mig om och vara först i Trösen. Lyckades bygga en liten men betryggande lucka och kunde slå av lite på tempot sista två varven och ta en efterlängtad vinst, faktiskt den första där jag har haft medtävlare på banan i samma klass. Bil och däck kändes bra hela tiden, inser att jag fortsätter att vara lite tidig på bromsen efter rakan och in i Ejes men är på det hela grymt nöjd med starten på säsongen.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Racerapporter från premiären på Gelleråsen 2013
5414 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande