Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Racinglicensfrågor (omdöpt o flyttad tråd)
3211 besök totalt
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394


Trådstartare
Efter att ha kvalificerat mej för debutantlicens i racing uppkom frågan på kursen 20/3 på Sviestadsbanan: Räcker det att ha en debutantlicens för att få åka på banträffar? och hur länge gäller den? Måste jag åka tre nationella tävlingar iår för att få "riktig licens"som jag sen kan ha vilande om jag vill och bara behöva
förnya vart femte år?
Kursledaren kunde inte svara på frågan. Men han sa att den är under utredning på förbundet.
Jag är ju inte särskilt intresserad av att gå samma kurs varje år...
Dessutom undrar jag hur jag gör för att ställa upp i tre nationella tävlingar så jag kan få min äkta licens?
Jag har ju ingen tävlingsbil. Bara min vanliga gatbil. Är det någon som vet hur läget är?

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Du måste lösa ut Debutant-licensen inom 3 månader från kurstillfället för att kursen ska gälla.... det är nummer 1....

Sen Namnet Debutant-licens är lite missvisande..... bättre namn hade varit Klubb-licens eller nationell licens...... för du får åka allting inom Sverige som är maximalt Nationella tävlingar....

För Nationell Licens borde heta EU licens... för där får du nämligen åka EU nationella tävlingar i alla EU länder och EU "Light" typ Norge....

Det finns inget krav på att gradera upp sig från Debutant till Nationell..... däremot får du göra det efter 3 tävlingar om du vill.... Och då blir det dubbel licensavgift.

Sen att ha den vilande och kunna lösa ut den igen... så säger dom att det ska gå bra att göra det i 5 år (men det förutsättar att du har löst ut den minst ett år) ska funka säger dom men det varierar praxis på SBF från år till år.... så där kan jag inte garantera någonting... säkrast är ju att lösa ut den varje år... då gäller licensen oavsett om du åker eller inte någonting alls.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394


Trådstartare
Hmmm... Kan jag åka på min "debutantlicens "hur länge som helst då?
Eller hur skaffar jag mej en nationell licens (tre tävlingar) utan riktig rejsbil?

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



pålsson skrev:
Hmmm... Kan jag åka på min "debutantlicens "hur länge som helst då?
Eller hur skaffar jag mej en nationell licens (tre tävlingar) utan riktig rejsbil?


Ja, du kan åka på din "debutantlicens" hur länge som helst....... det är om du vill åka nationella tävlingar utomlands (inom EU) eller Internationella tävlingar i Sverige (typ STCC) som du behöver en Nationell licens minst.... Och sen om du vill åka Internationella tävlingar utomlands så behöver du en Internationell licens.... vilket först kräver en uppklassning till Nationell (3 tävlingar) , då är kravet ytterligare 5 tävlingar och en läkarundersökning.


om du hittar någon räjsing-tävling som accepterar din "Icke rejsbil" så kan du åka det... (finns väl inga just nu vad jag vet.... men om det finns så) , eller så hyr du in dig som gästförare i någon långloppsbil i någon serie.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394


Trådstartare
Ahh... låter mer positivt! Börjar med att vinka flaggor på nån SLC-tävling , sen kanske jag uppgraderar min debutantlicens.oops... läkarintyget! (bildåre)
Hur bär jag mej åt för att få vara gästförare på SLC?

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



pålsson skrev:
Ahh... låter mer positivt! Börjar med att vinka flaggor på nån SLC-tävling , sen kanske jag uppgraderar min debutantlicens.oops... läkarintyget! (bildåre)
Hur bär jag mej åt för att få vara gästförare på SLC?


Snackar med någon som har ett team och betalar för att köra...... finns i alla nivåer..... allt från "för billigt" till åt "H*vete för dyrt".

Sen finns det flera serier... SLC är väl den mest utvecklade och "dyraste" iom att bilarna är oftast mer avancerade.... till typ Nio-timmars (Där bland annat Anders Y från Rejsa åker) där bilarna är betydligt enklare (och därigenom billigare)

Så att hitta en lämplig nivå och prisklass går säkert.... kan ge dig lite tips när du kommer till SLC tävlingen och hjälper till thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Daniel Ene
Gubbängen
Här sen Jun 2003
Inlägg: 923



Kolla på http://www.bmcmotorsport.com/
De kör fyratimmars med hundkojor.
De har en hyrbil som du kan få köra med för en rimlig slant. Bara att betala, byta om och köra. Fått för mig att det ligger på rätt lite pengar per race, så kan du skrapa ihop 3 tävlingar i år..

Eller om någon i HG-matic också har en plats till uthyrning. ( ? )

//Daniel

_________________
Mvh / Daniel Ene
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394


Trådstartare
Åkej. Bra tips! thumbs up Den här hobbyn är ju underbar! Från att ha provat på att köra bana två gånger 2003 till att ta racinglicens och kanske hyra in mej i ett stall på kortare tid än ett år! Bara att vänta på att F1-stallcheferna ska ringa...

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
Sparade trådar/FAQ
Racinglicensfrågor (omdöpt o flyttad tråd)
3211 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande