Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 328 med V8 - TAnu Unlimited
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
33 besök senaste veckan (152125 totalt)
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare





Detta är då tråden och historien om min första rejsbil, men jag tar det från början:

Har under 3 års tid krängt runt i en svart 328 Touring som fått smaka på både bankörning, iskörning och div annat mindre nyttigt för en bil, men har även använts till jobbet och under semestrar:



När det började spåra ur och motorn inte längre gick speciellt rent under 4000varv i sann racebilsanda va de dags att leta efter något nytt.
En vit E36 318is som gått med M50 turbomotor hittades (därav hålet i huven) och köptes som ren kaross utan motor, drivlina, hjulupphängning, bara ren kaross.
En grå 328 införskaffades som donatorbil och efter en hel vinter och vår med att plocka i 328 drivlina och bygga fram/bakvagn var det dags att testa den förra veckan på Bimmers of Sweden på Mantorp.

Såhär såg de ut 6 dagar innan avfärd:


Motor, låda, kardan ur donatorbilen:


Motorn vart på plats i bilen 6 dagar innan avfärd, motorn mappades med VEMS (för att slippa EWS krångel) 3 dagar innan avfärd och första provkörningen skedde klockan 22 kvällen innan! Sista bitarna som att göra fästen för batteri, dra bultarna till diffen och fästa soppaslangar gjordes på morgonen innan besiktning! Hade nog hela 5min marginal att göra klart allt och besikta innan förarmötet!

Väl ute på banan fungerade allt kanon och även fast servot sa upp sig mitt under dagen så vart de ett 40 tal varv runt Mantorp och klockades på stabila 1.32 varv av polaren i depån, detta med en 328 motor på 200hk! Är mer än nöjd för att dessutom vara första gången på Mantorp!

Sista förberedelserna innan besiktning:


Väl ute på banan fungerade nybyggda bilen klockrent!



Allt för denna gång! Nu väntar en del uppdateringar på bilen till nästa bankörning så kanske den kan gå lite fortare

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Blir alltid lika förvånad över hur snabba BMW kan vara med relativt lite effekt
Iof ser det ut att sitta slicks på den eller?

Men ser bra ut och hoppas det går framåt utan massa motgångar

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Stämmer, fick tag på STCC slicks veckan innan körningen, riktigt bra bett i dom, om är väldigt ovant speciellt i inbromsningar att kunna bromsa så sent, utnyttjade garanterat inte allt grepp i dom.

Tackar, de hoppas jag också!

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Vad för chassieprylar och bromsar på den? Gillar färgsättningen skarpt! thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Just nu är det 328 orginalbromsar (ventilerade fram+bak) med EBC Redstuff och stålomspunna slangar, fungerade förvånansvärt bra men tror de är precis på gränsen vad som fungerar, beläggen ser ut som att dom har börjat smälta

Chassit är XYZ ställda på hårdaste och lägsta med 26mm framkrängare fäst i fjäderben (som M3) och 20mm bakkrängare. Max camber fram och bak (ca 4 grader fram och 1.5 bak).

Sitter lite poly-bussningar i bakvagnen och motor + låda sitter i delrin (stumt men ger inte så mycke vibrationer/resonans).

Motorn är som sagt en original M52B28 men med 325 insug och M3 grenrör. Diffen är 3.46 utväxling med dubbla uppsättningar lameller, fungerar riktigt bra. Toppar runt 240 men kom bara upp i 190-200 på Mantorp.

Ingen lättning är gjord på karossen än, de är bara inredningen som är utriven, så sitter fortfarande tung taklucka, huv mm på.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare


3-dagars körning på Tierp i förra veckan, jag var bara med 2 dagar pga andra åtaganden, men riktig rolig körning men mycket körtid och lite trafik.

Körningen gick felfritt som när på en punktering, nöter riktigt mycket på höger bak denna bana!

Stort tack till Westaroze!


Ett par varv runt, rätt odramatiskt:




Nu ska nog bilen få vila från banan ett tag och få lite uppdateringar så den kan gå lite fortare

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Nu flyttas buren 5cm bakåt och 5cm uppåt.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Taklucka borta och nu sitter buren fint mot tak, A- och B-stolpe helt plötsligt. Bara kapa bort bakåtsträvor å bygga nya å boxar under huvudbåge å framåtsträvor.


Uppladdad med Rejsas Android-app.


Varför bilderna blir på snedden när man använder rejsa-appen vet jag inte, nån som vet hur man får dom rätt?

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



du får hålla kameran rätt. Hall den alltid på bredden när du tar bilden.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Nu borde infästningarna till diffen sitta kvar :-)


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Cammo skrev:
du får hålla kameran rätt. Hall den alltid på bredden när du tar bilden.


det som va hemligheten :-) tackar

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Är de omöjligt att få vagnsbok från sbf när man sätter bakåtsträvorna på detta viset, om man ev vill köra bmw cup nån gång i framtiden?

Dom är faktiskt fästa i en 3mm platta med minst 120 cm2 anläggningyta mot hjulhuset och har 2st m8 bultar (topplagringen). Borde väl vara okey? :-)

Dessutom hade ju supertouringbilarna bakåtsträvorna fästa över topplagringarna. :-)

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Newberg skrev:
Är de omöjligt att få vagnsbok från sbf när man sätter bakåtsträvorna på detta viset, om man ev vill köra bmw cup nån gång i framtiden?

Dom är faktiskt fästa i en 3mm platta med minst 120 cm2 anläggningyta mot hjulhuset och har 2st m8 bultar (topplagringen). Borde väl vara okey? :-)

Dessutom hade ju supertouringbilarna bakåtsträvorna fästa över topplagringarna. :-)

Uppladdad med Rejsas Android-app.


Inte helt enlig reglerna, men det kan funka länge, beror på den som reg.besiktar.

Att Supertouring bilar har buren på visst viss, betyder inte att alla vi andra får det, såvida man inte låter montera en cert-bur av någon behörig, finns ett fåtal i Sverige som gör detta.
Dom får göra mycket utanför SBF grundregler vi måste följa, dom kan ha andra rördimensioner, o andra rördragningar, som verkar mest gynnsamt för den kaross det gäller.

Sätt röret på samma förstärkningsplatta mot fjädertornet, men inte i direkt anslutning till dom förstärkningsrör du gjort i bakvagn. Alltså svetsa på samma platta men inte ihop med bakvagnsförstärknignens rör.
Då ingår den inte heller i burkonstruktionen.



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Okey jag tror ja sätter ihop buren så som jag vill ha den, samtidigt som jag sneglar lite på sbf's regler, så får ja helt enkelt se senare om/när jag är sugen på att skaffa vagnbok igen (den hade tidigare vagnbok för drifting) om det är möjligt.

En fråga dock. vet nu/nån om de är plattan man svetsar under huvudbågen som ska vara 120cm2 eller är det "lådan" som man ställer huvudbågen på som ska vara 120cm2?

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Newberg skrev:
Okey jag tror ja sätter ihop buren så som jag vill ha den, samtidigt som jag sneglar lite på sbf's regler, så får ja helt enkelt se senare om/när jag är sugen på att skaffa vagnbok igen (den hade tidigare vagnbok för drifting) om det är möjligt.

En fråga dock. vet nu/nån om de är plattan man svetsar under huvudbågen som ska vara 120cm2 eller är det "lådan" som man ställer huvudbågen på som ska vara 120cm2?



Förstärkningsplattan minst 120cm2, sen monteringsplattan man svetsar buren är väl minst 60, bultar igenom och såklart får man svetsa alla delar ihop med varann....
Sen hur stor man vill göra even box/låda under huvudbågen är upp till byggaren, bara den är minst 120cm2 och 3mm tjock. oftast brukar man göra den betydligt större, så den för kontakt med flera olika plan i vinkel till varann, golv/sparklåda/baksätesplåt t.e.x.

Svårt o se, men har du förstärkningen mellan huvudbåge o B-stolpen?? ska/bör vara en förstärkning där i höjd med övre bältesfästet.



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Tackar!

Ingen förstärkning mot B-stolpe nu, men kommer vara möjligt att fixa, så drar nog dit en platta senare när allt är på plats riktigt. Däremot ligger framåt-strävorna emot A-stolparna på bägge sidor, så där går det att svetsa buren direkt mot A-stolparna.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Ni snacka ju SBF reglement förut. Får man verkligen svetsa dit förstärkningsplåtar mellan rör och kaross? Ex vid A- och B-stolpe.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Nämen titta vad som gömde sig under färgen. Nån här på rejsa som är skyldig till detta mästerverk?


_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Fredin skrev:
Ni snacka ju SBF reglement förut. Får man verkligen svetsa dit förstärkningsplåtar mellan rör och kaross? Ex vid A- och B-stolpe.


mellan huvudbåge o B-stolpe - ja

I övrigt får man svetsa buren direkt i karossplåten, där den ligger i kontakt med densamma, ( är det några mm imellan så vem ser det när man svetsat klart.... )

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Bild

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Newberg skrev:
Bild

Uppladdad med Rejsas Android-app.


...går det inge bra...

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 328 med V8 - TAnu Unlimited
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
33 besök senaste veckan (152125 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande