Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 328 med V8 - TAnu Unlimited
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 13, 14, 15   >>
32 besök senaste veckan (152339 totalt)
Mats R
Norrtälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 254



Nu har du ju gjort en annan lösning med huven som säkert eliminerar problemet, men jag satt och funderade lite på din huv-olycka. Det kan inte ha varit så att i och med dina uppkapningar i fronten för att få in luft till motor och kylare tyvärr också gjorde att huven fick en ökad kraft som tvingade den uppåt och som inte heller Aerocatch skulle palla?

_________________
TOYOTA SUPRA MKIII WIDEBODY
Mats Redestad
mabire@gmail.com
070-66 99 212
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Mats R skrev:
Nu har du ju gjort en annan lösning med huven som säkert eliminerar problemet, men jag satt och funderade lite på din huv-olycka. Det kan inte ha varit så att i och med dina uppkapningar i fronten för att få in luft till motor och kylare tyvärr också gjorde att huven fick en ökad kraft som tvingade den uppåt och som inte heller Aerocatch skulle palla?


Jag tror absolut dom extra hålen, där nummerskylten annars sitter, bidrog till att skapa extra lyftkraft.

Hurvida riktiga Aerocatch hade pallat eller ej, så satt jag dit dom riktiga Aerocatchen och körde en heldag på Mantorp samt en heldag på Kinnekulle med dessa utan att göra nå övriga ändringar (innan jag kapade upp utsläpp i huven). Så ja, Aerocatchen höll längre än vad kina-kopiorna gjorde under samma förhållanden.

Kvalitén på dessa kina-huvlås va skrattretande, man kunde bryta sönder dom med bara sina fingrar! Aerocatchen däremot är väldigt stabila och inte minsta tendens till att vilja gå sönder även fast jag bröt i dom bra mycket hårdare än jag gjorde med kina-kopiorna.

Jag tror absolut att lyftkraften i huven är nått man inte riktigt tänker på, den är bra mycket högre än vad man kan tro. Det är ju bara att kolla hur kraftiga original-låsen är, sen när man byter huv så sätter man bara dit nå annat som man tror funkar men som i verkligheten kanske inte ens är en tiondel så starka som original-låsen.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Ecarlsson
Skövde
Här sen Dec 2015
Inlägg: 18



Tjena Nyberg!
Håller på och bygger ett rörramschassi här i forumet och tänkte köra 310 skivor med e38 ok fram som du, även 964 oken ibak, tror du det skulle funka på 16"?
Skulle vara kung om du kanske kunde måtta på det och se skillnaden mot dina 17"
Sen även om du vill låna ut nån ritning till dina adaptrar!

Mvh Emil!

_________________
Emil Carlsson
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Ecarlsson skrev:
Tjena Nyberg!
Håller på och bygger ett rörramschassi här i forumet och tänkte köra 310 skivor med e38 ok fram som du, även 964 oken ibak, tror du det skulle funka på 16"?
Skulle vara kung om du kanske kunde måtta på det och se skillnaden mot dina 17"
Sen även om du vill låna ut nån ritning till dina adaptrar!

Mvh Emil!


Jag har provat två typer av 16" fälgar, ena gick på men inte den andra, så det är precis på gränsen och beror på utformningen av fälgen.

Måste du köra 16"? Hade jag gjort om det hade jag kört med 345mm skivor fram från E46 M3 CSL, då skulle det bli enklare att göra en adapter och man skulle inte va tvungen att använda E36 M3 spindlar för att få mer utrymme mellan öronen och skivan. Men då är det nog tveksamt om 17" ens går på.

Kan se om jag sparat nå mått å ritning på adaptrarna

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Ecarlsson
Skövde
Här sen Dec 2015
Inlägg: 18



Newberg skrev:
Ecarlsson skrev:
Tjena Nyberg!
Håller på och bygger ett rörramschassi här i forumet och tänkte köra 310 skivor med e38 ok fram som du, även 964 oken ibak, tror du det skulle funka på 16"?
Skulle vara kung om du kanske kunde måtta på det och se skillnaden mot dina 17"
Sen även om du vill låna ut nån ritning till dina adaptrar!

Mvh Emil!


Jag har provat två typer av 16" fälgar, ena gick på men inte den andra, så det är precis på gränsen och beror på utformningen av fälgen.

Måste du köra 16"? Hade jag gjort om det hade jag kört med 345mm skivor fram från E46 M3 CSL, då skulle det bli enklare att göra en adapter och man skulle inte va tvungen att använda E36 M3 spindlar för att få mer utrymme mellan öronen och skivan. Men då är det nog tveksamt om 17" ens går på.

Kan se om jag sparat nå mått å ritning på adaptrarna


Ja alltså 17" blir på tok för stort på lilla preluden.. Måste bog vara 16" tyvärr!
Får kanske kolla på några mindre bromsar isf, 964 körs ju på 15" så det klarar det sig ju.
E36 org spindlar är det jag ska köra med!

Tack!

_________________
Emil Carlsson
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Ecarlsson skrev:

Ja alltså 17" blir på tok för stort på lilla preluden.. Måste bog vara 16" tyvärr!
Får kanske kolla på några mindre bromsar isf, 964 körs ju på 15" så det klarar det sig ju.
E36 org spindlar är det jag ska köra med!

Tack!


Allt hänger ju på storleken på skivorna. Tar du mindre skivor till 964 oken så funkar det nog fint med 15" också. Fram däremot blir det väldigt svårt att bygga en vettig adapter med E38 oken på E36 spindlar med mindre än 310mm skiva. Nog bättre att leta på ett mindre ok men kommer ändå blir svårt med adapter då "öronen" på E36 spindeln sticker ut rätt långt, jämfört med t.ex E30 spindeln.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Ombyggnationerna fortsätter, är ju inte svårt att hitta nya saker man vill förbättra..

När det blev ombyggt i skuffen fick batteriet byta plats, bakom ryggen på passagerarstolen lågt ner mot golvet passar det bra, fick en ny, lite mer passande, 16 kvadratskabel också. Detta är ju ett gelbatteri så behöver ingen batterilåda, men när jag ändå hade en hemma som passade perfekt fick det blir så ändå.


Bestämde även att jag skulle göra ett till ryck med org kabelhärvan och en sista gång sortera ut allt kvarvarande som ej används. Ville även få bort det från motorrummet och in i kupén.


Efter en del klippande och omdragning av kablar får den nu bo här på passagerarsidan.


När jag ändå rotade under instumentbrädan fick denna lilla krabat ryka på foten. Har hittills aldrig haft användning av den på bankörning, ska försöka få dit några fläktar istället om det skulle behöva blåsa på rutan för att bli av med imma.


En annan anledning till att jag vill ha bort kablar från motorrummet samt värmepaket är för att få bättre plats med dessa fina trattar. Efter att sågen gjort om torkarna till singeltorkare och sågat ut en täckplåt för hålet som blev kvar så är det ju riktigt gott om plats.


Fäste för gasvajer skapade lite huvudbry, med hårda delrin motorkuddar borde inte motorn röra sig så mycket mot karossen så denna lösning hoppas jag fungerar.



Luftfilter på och skarvad gasvajer.



Har tyvärr inte hunnit provköra något då jag samtidigt bytte från 3 till 3.5bar BTR. Tidigare gick spridarna på 98% så detta borde göra livet lite enklare för dom, så måste mappa om VEMS'et bara.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Du menar allvar med lättningen ser jag thumbs up

Vad är det för spec på motorn? Förutom trattarna, har du byggt om den något inför denna säsongen?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
GTIDave skrev:
Du menar allvar med lättningen ser jag thumbs up

Vad är det för spec på motorn? Förutom trattarna, har du byggt om den något inför denna säsongen?


Är en org 2.8 botten med en lätt portad topp (ca 14% bättre flöde), ppf ventilfjäderkitt, och I6/I4 kammar med låst vanos (ville inte att de rör sig när de bara är 1mm frigång mellan ventil-kolv). Körde med denna toppen slutet av förra året.


Går det bra att varva med denna setup kommer antagligen botten lämnas in för balansering, skulle även behöva en sån här med de är så svinigt dyra: https://store.vacmotorsports.com/harmonic-damper-bmw-m50-m52-m54--s50- . . . .

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Det ser spännande ut har du kört med de spjällen innan?
Vad flödar en sådan jämnfört med s motor?
Vet du s toppar passar på dessa motorer ?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

Tror inte dämparen är så värst nödvändig om du inte bytt till sklettsvänghjul eller filat på vevaxeln. När man gör så flyttar man upp moderna för självsvängning i registret och ibland ter det sig inge vidare. Men har du inte gjort de modifikationerna är det nog inte nödvändigt. Beror iofs på, hur långt har du tänkt varva? 8000rpm?

vore väldigt intressant om du bromsade den där motorn. hade exakt samma plan, dock att bygga en 3L m50 med vassa kamaxlar och m3 spjäll med ca 300 hk som mål. blev en s50 till slut, hade alla prylar men inte riktigt möjlighet att sätta ihop det hela.


angående ulfs fråga: S50 toppen och M5x blocken passar inte ihop, de är väldigt annorlunda, även fast de delar cylinderavstånd. Har testat att fila i m50 toppar, och de går att få till helt Ok kanaler. S50 kanalen är grym förvisso. Beror väl lite på effektmål vad man behöver.

_________________
MVH
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Henn0 skrev:
Tror inte dämparen är så värst nödvändig om du inte bytt till sklettsvänghjul eller filat på vevaxeln. När man gör så flyttar man upp moderna för självsvängning i registret och ibland ter det sig inge vidare. Men har du inte gjort de modifikationerna är det nog inte nödvändigt. Beror iofs på, hur långt har du tänkt varva? 8000rpm?

vore väldigt intressant om du bromsade den där motorn. hade exakt samma plan, dock att bygga en 3L m50 med vassa kamaxlar och m3 spjäll med ca 300 hk som mål. blev en s50 till slut, hade alla prylar men inte riktigt möjlighet att sätta ihop det hela.


Har ett fräst M20 svänghjul, ca 6kg, så inget superlätt. Men förhoppningen är väl att den borde vilja varva mer än 8000rpm utan att tappa register, och på dom varven vad jag förstår orkar inte org svängdämpare riktigt, men att köpa en ATI för 10 000kr är inget alternativ. M52 motorer är ju billiga

En bänkning kanske man kan få till...


Ulf Sanden skrev:
Det ser spännande ut har du kört med de spjällen innan?
Vad flödar en sådan jämnfört med s motor?
Vet du s toppar passar på dessa motorer ?


Inte kört med dessa spjäll innan, men org M50/M52 spjäll flödar inget vidare, även med M50 insug, det tar stopp innan 7500rpm så man behöver något större. Så detta borde råda bot på det problemet.

Som Henn0 skriver passar S50 topparna inget vidare på M50/M52 blocken, helt andra oljekanaler osv. Hur de flödar jämfört med varandra har jag inget exakt svar på, annat än återigen vad Henn0 skriver

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
bmwted
Helsingborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 37



Snyggt! Antar att du kör stumma motorfästen om du har placerat gasvajern där.

_________________
Ted Lundgren
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Bmwted skrev:
Snyggt! Antar att du kör stumma motorfästen om du har placerat gasvajern där.


Yes dom är i delrin, rör sig ytterst lite

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Bestämde mig för att bakre ljuddämparen behövde få sig en ny placering. Nu när reservhjulsbaljan är borta såg de bara dumt åt å ha den hängandes på originalplats, sitter bra mycket bättre på tvären bakom diffen. Dessutom letade sig en mindre rund ljuddämpare sig dit i kardantunneln, nu är förhoppningen att det inte ska låta mer än 95db



Märkte nu att det hade ju vart smart att faktiskt ta bort den där skyddsfilmen som sitter på ljuddämparen... för nu sitter den fastbränd och är totalt omöjlig att ta bort! Ser rätt taskigt ut tyvärr...



Gjorde en upphängning som gör att ljuddämparen kan röra sig ett par centimeter, men ändå sitter stadigt utan gummi å skit som jag aldrig trycker håller å sitter aldelens för sladdrigt, får se om denna lösning funkar bra.


Rätt kompakt och nöjd med placeringen, ser riktigt tomt ut här bak nu!

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Jag har varvat 7500-8000 med min M50B28 sen 2011, verkar funka bra Dock inte kört bana..

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Nisse Järnet skrev:
Jag har varvat 7500-8000 med min M50B28 sen 2011, verkar funka bra Dock inte kört bana..


Jag tror inte de är nån större fara att varva mycket med M50/M52 motorer, dom verkar hålla



Det knatar på i garaget, tog bort bakre krockbalk med krockdämpare, ett 10 minutersjobb som sparade 8-9kg, fäste med M6 gängstång istället. Förstår inte varför det tagit mig 3 år att göra detta, när det dessutom är gratis lättning, men men. Stötfångaren blev så lätt med bara skalet kvar att det är ingen idé att sätta på en i glasfiber, de sparar på sin höjd 1kg längst bak där det inte behövs. Så glasfiberstöten får ligga på hyllan några år till.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
M.Dalin
Göteborg
Här sen Aug 2014
Inlägg: 108



Newberg skrev:



Det knatar på i garaget, tog bort bakre krockbalk med krockdämpare, ett 10 minutersjobb som sparade 8-9kg, fäste med M6 gängstång istället. Förstår inte varför det tagit mig 3 år att göra detta, när det dessutom är gratis lättning, men men. Stötfångaren blev så lätt med bara skalet kvar att det är ingen idé att sätta på en i glasfiber, de sparar på sin höjd 1kg längst bak där det inte behövs. ...]


Spännande att se din lösning, min kofångare ligger oxå redo för åtgärd. dom väger ju helt galet mycket dom där balkarna..

_________________
Mikael Dalin
SpeekEd Racing på Facebook
Vill mycket, kan mindre
BMW 325 Coupè Långlopp.
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
M.Dalin skrev:
Newberg skrev:



Det knatar på i garaget, tog bort bakre krockbalk med krockdämpare, ett 10 minutersjobb som sparade 8-9kg, fäste med M6 gängstång istället. Förstår inte varför det tagit mig 3 år att göra detta, när det dessutom är gratis lättning, men men. Stötfångaren blev så lätt med bara skalet kvar att det är ingen idé att sätta på en i glasfiber, de sparar på sin höjd 1kg längst bak där det inte behövs. ...]


Spännande att se din lösning, min kofångare ligger oxå redo för åtgärd. dom väger ju helt galet mycket dom där balkarna..


Men dom är säkert väldigt bra att ha om man blir påkörd/backar in i något! Nu blir det plåten och rambenen som direkt får ta upp all kraft vid ev. påhälsning. Men de kan jag leva med.

Ett annat problem är också att nu finns det inget ställe att fästa dragögla bak, så det får jag bygga ett nytt

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Första körningen för året avklarat!

Blev körning på Kinnekulle igår tillsammans med NOGS.

Visade sig ganska snabbt att min lite panik-mappning av motorn efter insugsbyte inte blev sådär jättebra, gick knappt alls på halvgas och bara bluddrar, otroligt fett, och på helgas gick den okey men även där väldigt fett och märkbart trött. Så blev att köra med full gas eller ingen gas helt enkelt.

Hann testa en hel del saker som jag va osäker på, men allt höll ihop och lirade helt okey. Hann även testa lite ljudnivå, på ca 5 meters avstånd lät det mellan 95 och 97dB, så på riktiga mätavståndet 10 meter borde det vara under, men är ju helt klart på gränsen... nått jag får jobba mer på.

Framåt eftermiddagen blev det lite lugnare på banan och jag tyckte allt lirade okey för att testa sätta lite tider. Fick några riktigt bra varv och tiderna kröp ner till ett personbästa på 56.37! En tid jag är riktigt nöjd över med inte helt optimala förutsättningar, det finns mer att ta! Loggen nedan ser ni tiderna krypa neråt, och varvet efter kände jag direkt att däcken överhettade och antagligen byggde för mycket däckstryck bak.



Hade även som mål att försöka bättra på lägsta-hastigheten under bron, låg på blygsamma 168km/h som bäst förra året, och i slutet av dagen låg jag på stadiga 180km/h under bron, men en bästa på 181km/h enligt loggen.


Nånstans i dessa krokar är vad bilen klarar av just nu, tar man kurvan i 180km/h är det precis så man hinner räta upp bilen och bromsa i rätt spår för att komma in i kvarnkurvan, missade ett par gånger i utgången och kom lite djupt in i kvarnkurvan och då tappar man tid direkt. Bilen känns dock otroligt stabil under bron i 180km/h så går säkert att åka snabbare ändå, men behöver då träna mer på att få till inbromsningen in i kvarnen bättre.



Tyvärr blev det dåligt med både bild och film från denna körning, kameror var med men glömdes helt bort. Jaja, får filma mer nästa gång.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



Fina tider! Såg snabbt ut igår thumbs up

Har du några bilder på diffusorbygget?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 328 med V8 - TAnu Unlimited
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 13, 14, 15   >>
32 besök senaste veckan (152339 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande