Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 328 med V8 - TAnu Unlimited
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 13, 14, 15   >>
50 besök senaste veckan (152316 totalt)
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
AL skrev:
Fina tider! Såg snabbt ut igår thumbs up

Har du några bilder på diffusorbygget?

/AL


Tjena! Låg bakom dig och din Z3 kompis nån gång, gick rätt fort för er också!

Har tyvärr inge bilder på den just nu, den blev klar i torsdags kväll, men är faktiskt inte helt klar och inte helt testat än. Ska göra ett inlägg om den senare med bilder och allt när den är klar, men de blir nog om en vecka eller två.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Snabbaste 328an på rejsa Riktigt bra kört. Kul att du fått till den så bra thumbs up

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
frapp skrev:
Snabbaste 328an på rejsa Riktigt bra kört. Kul att du fått till den så bra thumbs up


Såpass? De är ju faktiskt en ganska rolig titel! thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Sjukt bra Torbjörn!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



Jävlar vad snabbt ! thumbs up thumbs up Vet du vad bilen väger och hur mycket effekt du har ungefär ?

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Ulf Sanden skrev:
Sjukt bra Torbjörn!


Tackar

Gabriel Wendel skrev:
Jävlar vad snabbt ! thumbs up thumbs up Vet du vad bilen väger och hur mycket effekt du har ungefär ?


Nånstans 1000-1020kg tror jag utan förare och utan soppa. Ska väga den på en sån där lastbilsvåg på en kontrollplats nån dag, dom brukar ha en noggrannhet på 20kg, vet ingen som har en riktig våg som jag kan väga på i närheten tyvärr.

Effekt är svår att säga, aldrig kört den i bänk, men med en vettig map runt 250hk i motorn kanske? Tror tyvärr inte den ger 100hk/liter än, vilket skulle vara 280hk på sina 2.8 liter. En S54 skulle sitta fint i den, framförallt på Mantorps långa rakor...

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Helgen spenderades nere på Mantorp med Bimmers of Sweden. thumbs up

Fick några varv i bagaget men dagen spenderades mest till medåkning av passagerare. Dåliga däck i kombination med hal asfalt från driftarna gjorde att inga direkta wow-tider sattes.






Här får ni även en glimt av diffusorn, ska som sagt bygga färdigt denna vid tillfälle och lägga upp mer info!!

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Har under en längre tid sneglat på både TimeAttack och BMW Cup då suget efter att göra något mer än bara trackdays alltid funnits där. Så någon gång under vintern bestämdes det att jag skulle satsa på att köra ett år i TimeAttacknu.se, det kändes som ett mindre steg än att gå in i BMW cup då upplägget i TimeAttack är mer likt vanliga track days som jag är van med.

Målet för året sattes till att se och lära, men också att ta mig vidare från kvalen in till Final. Ett inte helt orealistiskt mål. Men vilken klass valde jag då? jo, som ordspråket säger: Ingen kommer ihåg en fegis. Alltså blev det ju såklart Unlimited!

Till min fördel har jag ju vanan att köra på just slicks och även en rätt väl utsorterad och driftsäker bil. Dock saknas en hel hög med effekt. Sneglade lite på tider från föregående år och även om det tillkommer fler bilar i klassen och att dem som finns även förbättrar sig så skulle inte målet att ta sig till final vara helt orealistiskt så länge jag bara gör samma tider jag gjort föregående år. Same old med andra ord.

Så till den första tävlingen i TimeAttacknu.se på Kinnekulle. Anlände på fredag kväll för att under lördagen köra shakedown på eftermiddagen, bara få körtid, se och lära. Ut i det första passet och har direkt stora vibrationer från framvagnen jag aldrig tidigare känt... Kör några varv sakta och försöker klura ut vafan de kan vara, men svänger tillbaks till depån då jag är orolig att något ska ramla av. Kollar hjulbultar men allt sitter som de ska. Börjar ta av hjul och kolla hjulupphängning mm men inget konstigt. Väljer att lägga på andra hjul fram och köra shakedown pass nummer 2 lite senare.

Ut i 2a passet och nu är vibrationerna mindre, men dom finns kvar. Tänkte att jag behöver få i alla fall några varv under bältet idag så fortsätter att bygga upp däckstemp och klockan tickar ner mot 56 tider. Hinner dock bara göra ett enda 56 varv innan den över Molins knäpp helt plötsligt tänder oljetrycks lampan... Jag håller kvar i 2 sekunder då jag tänker att den kanske för en kort stund sög luft men icke, slår av motorn direkt å rullar hela vägen in i våran depåplats. Så mycket för den driftsäkra bilen...

Det konstateras rätt fort att det är oljepumpen som är boven i dramat. Har en svag aning om att de nog är muttern på drevet till pumpen som snurrat av. Jag har inte svetsat den, som alla BMW vetare på hela internet säger att man ska göra, men denna botten har ändå gått 4 år. Skillnaden är att jag tidigare ej varvat över 6800rpm på grund av helt original topp. Nu med bättre topp och insug ligger varvstoppen på 7800rpm innan spridarna bottnade, alltså över den magiska gränsen på 7500rpm där alla vibrationsrelaterade problem verkar uppstå på BMW 6orna.

De va inte mycket att göra annat än att börja skruva! Upp med bilen å ner med tråget, och mycket riktigt, där låg en mutter...



Både mutter, drev och axel var skadat, men efter mycket pill så kom den på plats igen med locktight. Bara hålla tummarna att det håller en till dag.



Söndag = Racedag. Började lite trevande med Warm-up, allt gick bra, oljetrycket fanns där. Ut igen på Q1 och försöka sätta en tid. Ett par bärgningar av andra bilar drog ut på tiden så inte förens 10min in i passet blev det fritt, hann vara sätta ett varv som blev 57.3 innan olyckan tyvärr va framme... Ut ur sista kurvan ut på start/mål går jag tyvärr på gas för tidigt, lägger ut vänster bakhjul utanför kurbsen, ner i gruset, och från där är jag bara passagerare... Smäller i räcket och där står jag, fysiskt helt oskadd, men med en rätt snopen min och trasig bil...



Skadorna som ni kan se blev rätt omfattade. Rätt less på situationen packade ihop direkt och begav oss hemåt. Ber om ursäkt till alla att vi inte stannade kvar till slutet av dagen, och bara drog mitt i. Lite dålig sportsmanship men kände mig rätt nere om man säger så.

Väl hemma börjades det direkt dagen efter att riva bil. Visade sig att själv karossen tagit absolut mest skada, förutom front, skärm etc så har det mesta mekaniska i hjulupphängning/motor klarat sig. Karossen däremot...



Karossen är absolut räddningsbar, behöver rikta höger ramben och lite torped, annars bara byta vänster ramben och fjädertorn. Detta va planerat att göras redan under midsommarhelgen men tyvärr blev det inte av, och jag har inte lyckats hitta någon annan med riktbänk som vill ta på sig jobbet. Så alla tipps här är varmt välkommet. Alternativet annars är att bygga en ny kaross, men det görs inte heller på en kväll.


Hur som, snöpligt slut, men jag va i alla fall där! Tidsmässigt visade det sig att trotts att jag "bara" satt en 57.3 tid i kvalet faktiskt kvalade in som 9a, och därmed in till final. Men eftersom jag ej kunde starta i finalen så blev det automatiskt en 11e plats totalt i tävlingen, något som faktiskt innebär seriepoäng!

Div bilder från helgen.




Film från helgens snabbaste varv, från Shakedown, "bara" ett 56.7 varv tyvärr.


_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Va fan....hände detta på Kinnekulle på TA.nu R1...

Det har jag missat, fast jag var där.

Jag har riktbänk som du kan hämta. och karosser att kapa delar ur.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243



Så typiskt! Men det här fixar du!
Se bara till att det inte blir för många "jag ska bara"- förändringar så att den blir stående på pallbockar även nästa säsong.

Kämpa på!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Att rikta en bil med bur....finns det många som misslyckats med.

Buren MÅSTE lossas från karossen under riktningen !

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Ricke W skrev:
Så typiskt! Men det här fixar du!
Se bara till att det inte blir för många "jag ska bara"- förändringar så att den blir stående på pallbockar även nästa säsong.

Kämpa på!


Än så länge har jag lyckats komma ut på banan varje vår, så det ska nog gå nästa säsong också!

ButterflyRacing skrev:
Va fan....hände detta på Kinnekulle på TA.nu R1...

Det har jag missat, fast jag var där.

Jag har riktbänk som du kan hämta. och karosser att kapa delar ur.


Japp tyvärr, precis innan lunch på söndagen.

Generöst erbjudande, vi tar det vidare på PM! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227




_________________
Tobias Hedlund
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



sx-pojken skrev:
skaffat reservdelsbil???

https://www.blocket.se/vastmanland/BMW_E36_delar_67578251.htm?ca=9& . . . .



mvh


Fronterna skiljer mellan compakt, coupé och sedan vill jag minnas.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
sx-pojken skrev:
skaffat reservdelsbil???

https://www.blocket.se/vastmanland/BMW_E36_delar_67578251.htm?ca=9& . . . .



mvh


Både ja och nej, står väl nästan alltid minst en reservdelsbil på baksidan som man kan ta grejer av, eller sälja grejer från. Alltid bra å ha saker på lager

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Newberg skrev:
sx-pojken skrev:
skaffat reservdelsbil???

https://www.blocket.se/vastmanland/BMW_E36_delar_67578251.htm?ca=9& . . . .



mvh


Både ja och nej, står väl nästan alltid minst en reservdelsbil på baksidan som man kan ta grejer av, eller sälja grejer från. Alltid bra å ha saker på lager


Hur går det med bilen då???

bygga rörram och e46 front nu ???

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
sx-pojken skrev:


Hur går det med bilen då???

bygga rörram och e46 front nu ???

mvh


E46 front? Nja, de lär aldrig hända.
Rörram? Kanske lite i alla fall Vi får se, bilen står fortfarande, kommer uppdatera så fort det händer nått, just nu har jag haft semester från bilar över sommaren

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Newberg skrev:
sx-pojken skrev:


Hur går det med bilen då???

bygga rörram och e46 front nu ???

mvh


E46 front? Nja, de lär aldrig hända.
Rörram? Kanske lite i alla fall Vi får se, bilen står fortfarande, kommer uppdatera så fort det händer nått, just nu har jag haft semester från bilar över sommaren


Tur att dörrarna klarade sig iallafall... thumbs up

bort med hjulhusen och dit med rör nu...

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227




_________________
Tobias Hedlund
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
sx-pojken skrev:


Planer smids, saker köps, å saker säljs. Men karossen, den står fortfarande kvar orörd i garaget...

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Fredagsfilm del 1!

Har ju inte uppdaterat här på länge, så tyckte det var dags för en liten film.



Stilen på videon är ärligt snodd från känd Västerås-profil. Ta det med en nypa salt.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 328 med V8 - TAnu Unlimited
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 13, 14, 15   >>
50 besök senaste veckan (152316 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande