Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Racerapporter race 3 och 4 Kinnekulle 20130602
5767 besök totalt
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Rullade mot Kinnekulle på lördag eftermiddag i trevligt försommarväder. Väderprognosen för söndagen hotade med regn under eftermiddagen, vilket var det stor samtalsämnet bland oss förare. Åkte till bandepån, lastade av bilen och ställde undan släpet. Satte kurs mot Falkängens vandrarhem och mötte där upp med Jens, Hans och Danne. Vi grillade korv och tog några öl i en fantastiskt grönskande sommarkväll.
Söndag morgon:
Vaknade till en fin sommarmorgon och det var svårt att förstå väderprognosen om regn. Efter frukost blev det avfärd till banan för besiktning och förarmöte. Vi hade ett mycket trevligt och uppsluppet förarmöte och konstaterade att förarmötena är mycket roligare om man är 18 förare istället för 8.
Första träning:
Jag var för första gången sen kraschen för två år sedan tillbaka på Kullen. Kände helt klart respekt för banan och fick direkt börja jobba med min mentala inställning. Banan kändes halkig trots torrt och varmt väder. Tyckte det understyrde mest hela tiden.
Andra träningen:
Försökte ligga på lite mer och känslan var bra. Kände mig trygg och provade lite olika spår i kvarnen och långa vänstern på baksidan. Fick inte min laptimer att funka så jag fick ingen känsla för hur fort det gick. När tiderna kom upp såg jag att jag körde ca 2 sekunder långsammare nu än för två år sedan och började undra om detta var en effekt av mina hjärnspöken. Mina huvudkombatanter i klass 3, Danne och Sune, var också ca 1 respektive 2 sekunder snabbare än mig.
Tidskval:
Körde ut med ambitionen att kapa 1 sekund på varvtiderna och jag tyckte att jag tog i mer, samtidigt som det kändes som om jag hade en bra rytm. Fick fria varv nästan hela kvalet trots 19 bilar på banan samtidigt. Väl i depå igen inser jag att jag kvalat en halv sekund långsammare än andra träningen. Kvalade in som 3:a i klassen och 12:a totalt.
Race 1 (3 för säsongen):
På himlen började molnen torna upp sig söder ifrån. Alla förare spekulerade, skulle det bli regn eller inte? Jag bestämde mig för att jag måste förändra någonting bytte därför från mina nya Kumhosar till mina tre år gamla Toyosar. När vi rullade ut på formationsvarvet kom de första regndropparna. Vid provstart på väg ut på rakan spann det friskt. Upplinad insåg jag att jag inte kunde se startern, fick helt enkelt gå på när de runt om mig startade. Gjorde trots detta en riktigt bra start och kom iväg på en tredje plats. Sune stack iväg men jag kunde hänga på Danne riktigt bra. Efter en stund kändes det som om Danne körde väldigt försiktigt. Bestämde mig för att attackera för en 2:a plats i klassen och på väg ut ur kvarnen på andra varvet kunde jag klippa Danne på utsidan och få innerplats i Mohlins knäpp. Danne var attackerad bakifrån av Mats Forsén, som köpt Rickard Eliassons bil dan innan av Hoffsens, och fick ägna uppmärksamheten bakåt vilket gjorde att jag kunde skapa en liten lucka. Efter ett par varv avtog regnet något och jag kunde prestera varvtider på samma nivå som på andra träningen och luckan växte lite till. Med 5 varv kvar tilltog regnet och det började bli halt. Jag försökte bara fokusera på att hålla min 2:a plats och hålla avståndet mot Danne. Har aldrig tidigare upplevt varven så många och så långa som just nu. Är uppväxt med framhjulsdrivna bilar och har egentligen aldrig sladdat runt med bakhjulsdrivet i någon större omfattning så nu började det bli rejält nervöst. Att jag dessutom körde av på Kullen för två år sedan på grund av att jag tappade bakvangen ut ur kurvan efter TV-krönet gjorde inte att mitt självförtroende växte direkt. Avståndet till Danne var inte mer än en piruett eller rejäl sladdkavalkad, men jag lyckades hålla mig i skinnet. Danne tog in rejält sista varvet men jag lyckades hålla undan och ta en oväntad 2:a plats. Riktigt nöjd!
Race 2 (4:e för säsongen):
Nu hade regnet tilltagit ordentligt och det fanns mycket stående vatten på flera ställen på banan. Var 11:a totalt i första racet så jag fick starta i vänstra ledet vilket gjorde att jag nu såg startmannen. Fick till en bra start men insåg sent att Micha framför missat starten helt. Jag vågade inte gå till höger om honom och riskera att krocka med Danne, till vänster fanns det inte tillräckligt med asfalt så jag fick helt enkelt ställa mig på bromsen och sen börja om nästan från stillastående. Fick se Danne och Mats passera höger om mig och insåg att nu hade jag halkat ner från 2:a till 4:e. Det sprayade ordentligt från alla bilar och på väg in under bron var det nästan omöjligt att se vart man borde vara på väg. Kände mig ändå trygg och litade på bilen. Ganska snabbt kunde jag ta mig förbi Mats och Danne och började jaga Sune i sin Sud. Jag tog in rejält på rakan, genom kvarnen, Mohlins och långa vänstern men tappade efter TV-krönet. På 4:e eller 5:e varvet lyckades jag hålla mig tätt inpå Sune in på rakan och bestämde mig för att ta honom på vänstersidan. Sprayen var riktigt svår från Sune och Micha strax framför så jag hoppades att jag skulle hinna förbi Sune spray innan inbromsningen till bron men hann inte riktigt. Insåg att det var dags att bromsa när Sune plötsligt försvann bakåt på min högra sida. Klarade bron och kunde sedan börja bygga en liten lucka mot Sune. Sedan började komma ikapp Micha som tappade tempo. Skulle senare visa sig att han börjat få seriösa problem med sikten. Sune kom ikapp när jag försökte hitta en lucka för att passera Micha. Med 3 varv kvar stack jag in nosen på Micha i högern efter Mohlins och lyckades ta mig förbi. Hade jag vetat om Michas siktproblem hade jag nog inte vågat göra den manövern, men nu gick det vägen ändå. Sune fastnade lite bakom Micha och jag lyckades hålla ihop körningen och därmed ta säsongens andra seger. Så här i efterhand, med lite perspektiv, känner jag mig riktigt stolt över min prestation i regnet! Jag trodde regn skulle vara till min nackdel på grund av min ringa erfarenhet av sladdande med bakhjulsdrivna vilar, men det visade sig att jag lyckades känns bilens gränser rätt bra och lyckades prestera jämna varvtider under hela racet. Med två segrar och två andraplatser så här långt får man nu njuta av att vara i ledning i klassen fram till nästa racedag på Knutstorp om fyra veckor. Jag tror Toyosarna får sitta kvar på bilen till dess.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Trevlig läsning!
Skönt att vara igång igen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
MaZ skrev:
Trevlig läsning!
Skönt att vara igång igen?


Känns fantastiskt kul att vara på banan igen! Du börjar inte sakna det själv? Eller har du glömt bort hur kul det är?

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Racerapporter race 3 och 4 Kinnekulle 20130602
5767 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande