Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 316i -92 1,8 16v Trackdaycar | << 1, 2 1 besök senaste veckan (22428 totalt) |
Jag har äntligen lyckats få tid till byte av topplocket och kört hem bilen.
Trodde att jag skulle få köra med den nu, hade bara lite fix med lamporna innan besiktning. Fick ordning på bakljuset som glappade i lamphållare. Dagen efter gick ingenting Well.. allt utom det som går från säkring 33 och 37 funkar ju utmärkt. jag saxar in mitt inlägg från autopower
Jag har fortsatt att kolla kablar och koppla från kontakter för att mäta, men kommer inte framåt. Jag fick årskort på Gotland ring och vill bara få ihop den och köra för första gången ..och några gånger till i år Missar jag något uppenbart? _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||
_________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||
_________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||
Elfelet lyckades jag lösa till slut.
det löste sig när jag kopplade från stömställaren till bagagerumsbelysningen men om det var den som var felkällan vet jag faktiskt inte. Anledningen till detta var att jag bestämde mig i min uppgivenhet att ta bort all el som inte är nödvändig. All el till dörrar, centrallås och innelysning åkte ur. R-däck i form av Federal 595 rs-r införskaffades Efter detta ett besök hos besikta och bilen var färdig att köra .. i alla fall nästan. Vinge och front monterades och jag och bilen !! fick vår premiär på Gotland Ring. Det tog sin lilla tid men det var det värt. Om jag ska sammanfatta upplevelsen så var det väldigt bra balans med lite för lite camber fram. Den var aldrig överraskande med vare sig bromsar eller över/understyrning. Just bromsarna var jag rädd för att baken skulle komma farande på grund av att bromskraften var lika stor bak som fram när jag besiktade den. Kan ju i och för sig bero på att jag har för lite fart max 152 kph på rakan enligt gps. tror jag går på min lyckomätare istället som sa ca 165 det blev bara två vändor med bilen då kylningen av motorn inte räckte till. Efter 10 min så gick det mot rött så jag fick köra av båda gångerna. Jag kan byta fläkt (har en liten elfläkt från kanske gammal golf eller liknande) till en större men jag vet inte om det egentligen är lösningen. I dag får kylaren fartvind endast genom njurarna då det orginal sitter en plastbit som styr luften, jag skulle kunna ta bort den och sätta en styrning vi den nedre "grillen" i frontspoilern. Den biten är idag helt tät. Om jag nu ska gör så så får jag väldigt mycket mer luft in under huven som måste evakueras. Tips på hur det ska gå till? Hål i huven? Kom gärna med inputs _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||
Kylningen har jag nu löst genom att ändra vägen som den rör sig.
Från nedre "grillen" till kylaren och en del av det iaf ur huven. Jag byggde även en mycket kortare splitter, jag tror att den långa tog lite före mycket av min ringa effekt. _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||
Nu till nästa problem. efter första besöket hade jag en liten oljeläcka, inga problem isär igen och täta med packning på tub. Misslyckade dock med ventilkåpspackningen och tappade en del olja till..
Rättade till det och tvättade motorn sen var allt frid och fröjd. Inga mer läckage och redo för nästa besök på Gotland Ring. Jo jag kollade faktiskt oljenivån som stod på normal (mitt emellan markeringarna) . Med 14 mil att köra enkel väg såg jag fram emot att komma fram men även hem igen. Ensam på banan kör jag ut i hyfsad takt för att få värme i däcken. Jag kom för övrigt ihåg att kolla lufttrycket och sänkte från 2,6 till 2,2 kallt på alla fyra hjul. Andra varvet började jag ge lite mer i kurvorna men så kom det man inte vill höra när man ligger och varvar mot 7000 rpm mellan växlingarna. Knackningar och en orkeslös motor Jag körde in i depån för att kolla på det, Inga missljud förrän upp emot 2500 rpm. Kollade oljan och hade nivån vid nedre markeringen. Fick fylla på 1,5 l men ingen förbättring. Så nu då.. hem var jag ju tvungen att ta mig på något sätt så jag började den långa färden i sakta mak. Jag höll motorn under 2000 rpm och tog mig 12 mil innan den började knacka ordentligt. Det var bara att ringa hem efter bogseringshjälp. Lite felsökning då, hade en stor förhoppning att det bara var någon kam eller tryckare som inte ville var med längre men inte då. Jag bytte båda sidorna till dem som satt på gamla toppen och startade upp motorn igen. Ingen förbättring tyvärr men filmade för att se om någon här känner igen ljudet. https://www.youtube.com/watch?v=M1Ym _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||
Nu har jag äntligen börjat med motorrenoveringen.
Det var vevlagret på ettans cylinder som gett upp och tagit med sig både vev och vevstake. som tur är har jag en motor till att ta delar ifrån. Köpte en begagnad men uppdaterad styrskena till kamkedjan då de båda befintliga var av orginalmodell och släppt ifrån sig plastdelar samt sprickor. Man funderar ju på om denna kan vara en bidragande orsak till raset.. Styrskena Dessutom var ju några ventilerna inte täta så det blev inslipning av dem och lite portmatchning samt polering av avgaskanalen. Insåg varför många anser att det är fel att slipa in ventilerna då man kan ana en liten kant i utsidan av ventilerna efter. Det får duga för nu iaf då ekonomin är begränsad. Ventil Portningen tänkte jag leja ut men han hade inte tid förren i sommar så jag högg tag i det själv. Har läst att toppen på m42 är bra redan orginal så var lite rädd att göra det själv. Tycker att det gick över förväntan. Insuget ville jag inte göra för fint så jag portmatchade det bara och lämnade ytan efter slipstenen. Den lilla urgröpningen tog jag inte upp hela packningens storlek utan följde spridarens lutning och lika stor som hålet för spridaren i insuget. Rätt eller fel? har inte kunnat hitta någon klok information som behandlar just det. Avgaskanalen Insugskanalen Jag tänkte även väga in kolvar och vevstakar, vet inte om det gör så mycket skillnad men det sliter väl om inte annat lite mindre på grejerna. Alla delar är beställda utom just lagren. Känner mig mycket osäker på detta med lagerspelen men alla mått är orginal standard och ja har hittat King Racing lager som verkar bra. Ramlager tar jag från en 6 cylindrig för att få 360 grader axiallager. De jag hittat är deras cp lager som är en trimetal med kopparbas om jag förstått det rätt. _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||
Motor är ihop och bilen färdig
Ja det finns alltid mycket att göra men den fungerar och är inkörd. Inga läckage, ibland ska man ha tur Var ju lite nervös för att lagerspelen inte skulle stämma så jag köpte plastigage. De var super Monterade ihop allt. Efter allt jobb med att få en fin motor (mest för att jag väntat och väntat på delar) och rengöring av insug så vill jag inte ha in en massa äcklig olja dit. Så jag beställde en catchtank och oljetrycksmätare från Ddesign. ..igen väntan. Men trots denna tid så måste jag säga att jag aldrig varit med om något företag som har sådan kundservice och hjälpsamma. Till slut fanns det inget mer att göra än att starta motorn för första gången Lite nervös då jag gjort allt själv med bmwfans.info, google och youtube som enda hjälp. Motorn startade snällt men lät lite mycket, dock inga läckage eller ljud som kändes fel. Efter luftning och varmkörning gjorde jag en hard break in, kändes iaf lyckat Hade dock aldrig någon rök på motorbroms men det kan ju förklaras av oljecatchtanken. Oljebytet efter visar att det är nödvändigt iaf Likadana filter där det smutsiga endast varit med om en inkörning. Frågan är när man ska göra nästa oljebyte? Antar att det snart är dags att åka bana igen, tog ju bara två år att komma hit igen _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||
Det används för att mäta lagerspelet.
Man lägger som en vaxtråd i lagerbanan och momentdrar med torra lagerbanor, när man sedan skruvar loss det igen ser man hur mycket det klämts ihop som du ser på bilden. Pappersremsan har mått i både tum och mm. Köpes på mekonomen för 45 kr _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||
Länge sedan jag uppdaterade här.
Motorn har varit mycket pålitlig sedan renoveringen så man har kunnat göra trevligare uppdateringar efterhand. Dock inte någon som märkbart förbättrat tiden på Gotland ring.. Jag renoverade mina gamla bromsok och monterade skivbromsar bak. Tur att jag plockade av länkarmarna bak från den gamla karossen. Förra året byggde jag diffuser med plangolv ca 1 m framför. Detta medförde att jag fick bygga nytt avgassystem samt ta bort reservhjulsbaljan. Men som alltid med en sänkt e36a så ligger rollcenter fel, krängningen blir väldigt stor när man pressar. Köpte nya krängningshämmmare från Whiteline men de hjälpte föga. Jag har insett att det är stötdämparna som inte pallar trycket utan blir som cykelpumpar, men vad kan man vänta sig av extrem budget TA Technix. Nytt för i år.. Nu sitter det K-sport Road Race på och krängaren fram sitter i fjäderbenet istället för länkarmen. Jag har även byggt en ny splitter med diffuser samt en klok airdam, det är i huvudsak krängningshämmarens fel då den fram går 4-5 cm under framvagnsbalken. det gör inte orginalet. Man blir ju så inspirerad av alla TimeAttackers så vinkelslipen åkte fram och bort åkte en bit av framskärmen. Vet inte riktigt hur jag ska få det snyggt men tänkte att mer luft in i hjulhuset måste kompenseras med att släppa ut mer luft. _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 316i -92 1,8 16v Trackdaycar | << 1, 2 1 besök senaste veckan (22428 totalt) |