Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sökes, Efterlysning, Uthyres med mera
Hjälp med B-utökad i stockholm
7 besök senaste veckan (8925 totalt)
electron
Sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 4


Trådstartare
Tja
Jag tänkte kolla om det finns någon vänlig själ i Stockholmstrakten som har lust att hjälpa mig att skaffa B-utökad?
Har läst på trafikverket att man måste tillhandahålla bil och lagom lastat släp själv, och transporten av ekipaget till uppkörningsplatsen måste ske av någon som har behörigheten själv.
Då jag har vanligt B kort redan så räcker en godkänd uppkörning för att få utökad.

Har tidigare kört en hel del förstora släp så det är inget främmande för mig. Jag har idag problem att lösa biltransporter själv då ingen hyr eller lånar ut släp till en person utan behörigheten.

Naturligtvis utlovas en rimlig ersättning.

Finns det någon?

_________________
Fredrik Hällström
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372



electron skrev:
Tja
Jag tänkte kolla om det finns någon vänlig själ i Stockholmstrakten som har lust att hjälpa mig att skaffa B-utökad?
Har läst på trafikverket att man måste tillhandahålla bil och lagom lastat släp själv, och transporten av ekipaget till uppkörningsplatsen måste ske av någon som har behörigheten själv.
Då jag har vanligt B kort redan så räcker en godkänd uppkörning för att få utökad.

Har tidigare kört en hel del förstora släp så det är inget främmande för mig. Jag har idag problem att lösa biltransporter själv då ingen hyr eller lånar ut släp till en person utan behörigheten.

Naturligtvis utlovas en rimlg ersättning.

Finns det någon?
bilskolor hyr ur bil å släp för rimliga summor oftast, sen på uppkörningen kommer inspektören att ställa/bedig utföra olika moment på bil å släp. De är där de flesta torskar. Så de där pengarna som skolan tar kan vara en billig investering.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
electron
Sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 4


Trådstartare
http://www.trafikverket.se/Pressrum/Forarprovsstatistik/Nytt-utokat-B- . . . .

Dom skriver såhär

Hur går körprovet till?
I körprovet ingår hopkoppling av bil och släp, säkerhetskontroll, körning i och utanför tätort, två manöverprov varav minst ett innehåller backning; rak backning före eller efter sväng, isärkoppling av bil och släp. Under provet görs en helhetsbedömning av körningen.


Inget om någon muntlig genomgång.
Har även sökt på trafikskolor och ingen skriver något om någon muntlig genomgång heller.

Sedan ligger trafikskolorna bara några hundralappar billigare på utökad än på BE... då pratar vi priser över 5000kr och uppåt

_________________
Fredrik Hällström
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



electron skrev:
säkerhetskontroll
Du ska kunna redogöra hur och vad du kontrollerar medan du gör det. Bromsreserven är väl det de flesta missar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



electron skrev:
http://www.trafikverket.se/Pressrum/Forarprovsstatistik/Nytt-utokat-B-korkort-96-for-tyngre-slap/

Dom skriver såhär

Hur går körprovet till?
I körprovet ingår hopkoppling av bil och släp, säkerhetskontroll, körning i och utanför tätort, två manöverprov varav minst ett innehåller backning; rak backning före eller efter sväng, isärkoppling av bil och släp. Under provet görs en helhetsbedömning av körningen.


Inget om någon muntlig genomgång.
Har även sökt på trafikskolor och ingen skriver något om någon muntlig genomgång heller.

Sedan ligger trafikskolorna bara några hundralappar billigare på utökad än på BE... då pratar vi priser över 5000kr och uppåt


När jag körde upp för utökad B fick jag en del muntliga frågor om lastsäkring samt bromsfunktioner under säkerhetskontrollen.

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



electron skrev:
Tja
Jag tänkte kolla om det finns någon vänlig själ i Stockholmstrakten som har lust att hjälpa mig att skaffa B-utökad?
Har läst på trafikverket att man måste tillhandahålla bil och lagom lastat släp själv, och transporten av ekipaget till uppkörningsplatsen måste ske av någon som har behörigheten själv.
Då jag har vanligt B kort redan så räcker en godkänd uppkörning för att få utökad.

Har tidigare kört en hel del förstora släp så det är inget främmande för mig. Jag har idag problem att lösa biltransporter själv då ingen hyr eller lånar ut släp till en person utan behörigheten.

Naturligtvis utlovas en rimlig ersättning.

Finns det någon?



OM du väljer rätt storlek på släpet får du väl med de regler som nu kommit köra olastat eller lågt lastat släp själv, men inte rätt lastvikt för uppkörning.

Givetvis har du då i förväg kört dit lasten i annan bil och lastar på den utanför

Eller skickat kamraten som körde lagligt till tunnelbanan för hemfärd.

_________________
Roland Johansson
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



electron skrev:
http://www.trafikverket.se/Pressrum/Forarprovsstatistik/Nytt-utokat-B-korkort-96-for-tyngre-slap/

Dom skriver såhär

Hur går körprovet till?
I körprovet ingår hopkoppling av bil och släp, säkerhetskontroll, körning i och utanför tätort, två manöverprov varav minst ett innehåller backning; rak backning före eller efter sväng, isärkoppling av bil och släp. Under provet görs en helhetsbedömning av körningen.


Inget om någon muntlig genomgång.
Har även sökt på trafikskolor och ingen skriver något om någon muntlig genomgång heller.

Sedan ligger trafikskolorna bara några hundralappar billigare på utökad än på BE... då pratar vi priser över 5000kr och uppåt
"
Säkerhetskontrollerna kunde vara lite olika, invändig i bilen, belysning på släpet, bromsarnas funktion, lastsäkring och säkert något annat som jag glömt. Där får man redogöra muntligt för vad man håller på med.
Läs på vad som gäller för lastvikt mm för uppkörningen, och bland annat att den skall ha kåpa så man inte ser bakåt.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



Rolle Scirocco skrev:
electron skrev:
Tja
Jag tänkte kolla om det finns någon vänlig själ i Stockholmstrakten som har lust att hjälpa mig att skaffa B-utökad?
Har läst på trafikverket att man måste tillhandahålla bil och lagom lastat släp själv, och transporten av ekipaget till uppkörningsplatsen måste ske av någon som har behörigheten själv.
Då jag har vanligt B kort redan så räcker en godkänd uppkörning för att få utökad.

Har tidigare kört en hel del förstora släp så det är inget främmande för mig. Jag har idag problem att lösa biltransporter själv då ingen hyr eller lånar ut släp till en person utan behörigheten.

Naturligtvis utlovas en rimlig ersättning.

Finns det någon?



OM du väljer rätt storlek på släpet får du väl med de regler som nu kommit köra olastat eller lågt lastat släp själv, men inte rätt lastvikt för uppkörning.

Givetvis har du då i förväg kört dit lasten i annan bil och lastar på den utanför

Eller skickat kamraten som körde lagligt till tunnelbanan för hemfärd.


Vid uppkörning för B96 ska totalvikten för bil + släp överstiga 3500 kg så att lasta på plats fungerar inte. Jag löste det genom att köra dit släpet (1300 kg) med en 120d och körde upp med en V70 2,5FT.

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004



Jag körde till uppkörningen med vår Volvo 940 (Subarun är automat, och då måste man ansöka om dispens om man ska få köra upp med den, vilket kostar 600kr). Släpet var våra hästtransport, med en totalvikt på 1500kg. Lastade det med 10st 50kg hösilagebalar, och stängde lasten med två bildäck och en pall.
Uppkörningsdamen tyckte det var mycket bra lastat. Körde sedan upp med en VW Sharan med en totaltvikt.




Uppkörningen i Säve i Göteborg började med att bil och släp stod bredvid varandra, följt av tillbackning för att koppla ihop ekipaget. Kontrollerade sedan att vagnen satt fast på kroken genom att hissa ner stödhjulet och veva upp tills jag såg att bilen reste sig. Missade att stänga av bilen, så hon undrade om jag tyckte om att stå i avgaserna och koppla. Kontrollerade sedan belysning runtom inklusive blinkers. Bromsljuset bad jag damen om hjälp att kontrollera.
Sedan fick jag redogöra för däcken. Sa då att det ska vara samma dimension per axel och att det är minst 3mm mönsterdjup på vinterdäck och 1,6mm på sommardäck. Jag fick även kontrollera samtliga däck att mönsterdjupet var godkänt.
Efter det kontrollerade jag bromsreserven genom att först mäta den i utdraget läge, och sedan köra fram ca. 10 meter och bromsa hårt. Mätte bromsreserven igen, och då skulle den inte vara ihoptryckt mer än 75% (minst 25% kvar alltså).

Körde sedan i ca. 30 minuter och fick då göra två backningar runt sväng i nerförsbacke och en vändning genom att backa. Hon tyckte att jag körde lite för långsamt, så glöm inte att hålla hastigheten. Körning mot ett mål ingick också. Någon motorväg behövde jag inte köra på.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Sökes, Efterlysning, Uthyres med mera
Hjälp med B-utökad i stockholm
7 besök senaste veckan (8925 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande