Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 -85 | Blåbäret som gillar bana
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (16962 totalt)
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare

[size=85]Fotot taget av Martin Ericson[/size]

[size=18]Upptäckte Rejsas fenomenala bildfunktion så skapar en bil tråd här och kopierade allt från min tråd på 944Sverige. Kommer framöver uppdatera här, laddar upp bilder och kopierar sedan allt till 944Sverige :up:

Välkomna till min tråd här på forumet om min absoluta favorit bil!
Förälskelsen föddes på en kväll och har nu blivit livslång. Kommer att under tidens långa lopp försöka att uppdatera så mycket jag kan och även lägga in mer av det som redan gjorts.

Det började med att jag såg denna 924 på blocket:
(det här är mina egna bilder vid mitt första besök, hittade tyvärr inte annons bilderna).







Fastande för den, men tvekade. Den hade stått 2-3år. Men efter 2veckor ringde jag. Åkte och kollade och gillade den. Men den var sliten. Fick provköra och fastande för den. Men sa att jag återkommer. Efter 1timme åkte jag tillbaka och hade med mig min bror som är 10år äldre. Inte för att han kan bilar men han kanske skulle inse vidden på något sätt. Vet inte. Men han provkörde och gillade den också, förutom att växelspaken var som de brukar vara, sladdriga. Men lyckades lugna honom med att det inte var lådan det var fel på.
Utan pengar och skrivna papper fick jag med mig bilen och körde hem ca 5-6km, trots obesiktad, oskattad och allt det där. Dessutom låg bromsarna på om jag minns rätt. Men brorsan låg bakom mig med pappas Audi och han hade ingen prövotid kvar så han var beredd på att gasa så snuten skulle ta honom istället Varför körde inte han Porschen då? Jag ville ju! Återvände 2-3dagar senare när han fått papperna och pyntade 7500kr. Han hade lagt ut den för 10.000kr. Detta var juni 2009.

När vi var hemma var det blandade känslor hos resten av familjen. Sliten bil, men jag såg hur bilen skulle förändras Och det spelar ingen roll hur en sån här bil ser ut, den har det rätta märken på huven

Hemma första gången:
Medan ni kollar på bilderna nedan, kan någon kanske förklara för mig varför man importerar en sån här från Tyskland 2003? Har den blivit så nedgången på 6år? Eller är det flyttgods?
Nu kommer det ett gäng bilder utan inbördes ordning.













Här står bilarna i väntan på sin ägare som fick rycka in i lumpen till Boden .
Den obligatoriska myrdosan. Fick med mig ett par hundra myror


Följande bilder är från december 2009 till juni 2010. Han inte så mycket alltså. Och långt från allt har ju dokumenterats, tyvärr?: Klädseln revs pga att takluckan läckt in vatten under en lååång tid och allt vägde uppskattningsvis 50kilo mer än det skulle gjort. Fattar inte att det börjat mögla! Var väl för blött för det..










Har alltid varit en kille för original grejjer, så dessa puckar gjordes givetvis i ordning.


Dags för ny


Hittade dess fälgar på blocket, mina första riktiga alu-fälgar


Passade på att byta genomföringen för kablarna när jag ändå rev ut all el.


Dags för omlackering av denna värdelösa lack!
















Sådär då! Tillbaka från lack maj 2011 :mrgreen: :mrgreen: :#944burn:
Har givetvis börjat pilla innan jag kom att jag kanske skulle fota lite..

















Spacers



Vita blinkersglas


Oljekylare Setrab med termostat



Nyvaken





Banan som smälter bort.


In i värmen, fort!


Hade inte orkat måla under huven innan.


Blev till att pensla.


Rent ska det vara!








Underbara mars!


Oväntat väder..


"Oväntat" barn. Två grisar


Oväntad händelse efter 27mil och med 5km kvar. Tok rasat framhjullager.


Blev verkstad i Karlskoga och buss hem. Två veckor senare var jag ju bara tvungen att köra hela vägen fram.


Väl hemma igen blev det nya skivor samt att jag bytte det andra lagret med!




Och givetvis så ska det lättas!






Varmt..?!




























Kinnekulle 5/8
Pajsigt avgasfäste











Nya däck! Bridgestone Potenza S-02 225/50-16. Innan hade jag skräp däck som var 205/45-16. Samma som sitter fram.


thumbs up thumbs up

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
Lite uppdatering kanske..?

Haft en tung period på sistone men nu är det dags att vakna till liv igen. Jag är ingen som är bra på att uppdatera. Det tar för lång tid het enkelt. Men iår har vi hunnit med Gotland Ring och ett slalommöte med PCS. Och omslaget och en artikel i Porsche Ägaren också ju.


Gruppbild vid boendet på Gotland


På banan, eller vid sidan av. Får aldrig några bilder oavsett hur många jag själv lägger upp på andra bilar.. TRÅKIGT!

Samma här. Stillastående. På slalomen.

Tidningen






Iår blir det inriktning på chassi. Kopierade mina tankar jag skivit ner lite grovt. Inväntar sedlar..

Fram.
Byta stötdämpare och fjädrar GAZ. Sänka.
Byta topplagringar.
Fetta om (bra fett) och spänna hjullager.
Styrväxeldamask höger.

Bak.
Steg 1.
Byta stötdämpare. Ner med bakvagn helt
Byta torsionstavar 968. Sänka.
Montera krängningshämmare bak. 14mm.
Fetta om drivknutar (bra fett)
Kolla nivå växellåda.
Fästa bensinrör.
Byta bromsrör och bromsslangar bak.
Montera 477 511 515 camberbult bak.

Steg 2.
Renovera bromsar bak.
Byta hjullager.

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
Får ta och uppdatera lite.

Förbereder lite för att få ned bakvagnen. Har motionerat bultar och fixat så jag får ner avgasröret lätt. Förut var det helsvetsat hela vägen från växelspaken ungefär. Så passade på att byta den bakre ljuddämparen mot en mindre.

Fick en ny ratt i födelsedags present.


Liten samling. GAZ dämpare och uretan bussningar till bak beställt. Fram är redan bytta.

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
Kompletterat lite med en 24mm krängare fram och en 16mm bak. Även slipat och målat en extra uppsättning sköldar. Blir en beställning från Utzon idag och allt annat från Lark kommer väl inom 2veckor. Blir en del PowerFlex bussningar. Sparade även 350kr på att få veta att fästingsprutan är om två år = 350kr direkt till bilen

Tänkte börja riva efter nästa helgs slalom.


_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
Detta var inget som var planerat. Tog fram en gammal uppsättning ok dom fick lite omsorg. Ska ju ta bort oken på bilen när jag fixar allt så förbereder andra ok som bara är att slänga på. Oken som sitter på nu renoverades förra våren så de läggs på hyllan. Blir däremot samma belägg. Blir renoveringssats från Utzon.


_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
Första riktiga uppdateringen på Rejsa

Och denna uppdatering börjar med en solig skön bild från Bromma med PCS.


Arbetet påbörjades direkt efter hemkomst från Bromma på lördagen. Bilden på söndagen är tagen efter ca 7timmars slit med en och samma jävla satans bult som satt så inni. Slutade med kap och hålsåg. Om jag gör om samma jobb på en annan bil och jag märker samma trubbel blir det kap och hålsåg på en gång. Gamlingen är pappa som ville hjälpa till. Har knappt hållt i andra verktyg än skiftnyckel, skruvmejsel och skruvdragare.


Egen referens bild efter att ha använt hålsåg.


Tog fram två gamla däck så bakvagnen skulle få en chans att landa mjukt om den föll okontrollerat. Men den kom ner så fint så.


Nere. ville testa att sätta på krängningshämmaren innan jag skulle plocka ned allt.


Brinn brinn brinn!!


Påbörjad demontering


Egen referensbild.

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
såklart ska det vara fint under också. Sprutade på en halvtorr underredsmassa. Kanske torkar helt efter någon vecka? Skillnad på vänster och höger sida




Börjat slipa torsionsröret.




Kallgalvad.


Hmm... Hoppas -Ragnar kan fixa en ny stum i alu thumbs up


Ena borstad och klar, andra kvar, full av härlig underredsmassa.


Backup hjälp

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
Fick problem när jag skulle ta bort aluminuium hållaren. Bulten gick av så fick borra och ha mig. blev Helicoil för att få gänga igen.






Övriga bilder på bakvagn.





Detta var det jag fick borra upp med hålsåg. Varför är hålet avlångt på vänster sida men inte på höger?..



Läckande tank.. Två stycken mikroskopiska hål.. Vi får se vad som händer.

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Riktigt trevlig läsning! Det är alltid kul att se en gammal rutten bil förvandlas till en gammal bättre bil
Jag gillar dessutom sättet att jobba på, att allt inte måste hända på en gång utan att man tar en sak i taget.

thumbs up

_________________
Fredrik Moberg
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Håller på med samma resa med vår 944-bakvagn. Vilket h-te det är... Vi drog av tvp skruvskallar, men fick ur i alla fall den ena stumpen efter en del pillande. den andra fick borras ur och ersättas med helicoil. Noterade också ett ovalt hål på vänster sida, men reflekterade inte över högersidan. Det kanske skall vara så?
Inre bärarmsbussningen, vad satsar du på? Jag beställde ifrån Peter, men de han hade passade tydligen inte 944 med stålbärarmar. Kollar jag lite olika andra firmor får man väldigt olika svar...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
Skip skrev:
Riktigt trevlig läsning! Det är alltid kul att se en gammal rutten bil förvandlas till en gammal bättre bil
Jag gillar dessutom sättet att jobba på, att allt inte måste hända på en gång utan att man tar en sak i taget.

thumbs up

Tackar. Javisst behöver man inte göra allt på en och samma gång. Även om man ibland skulle vilja att det redan var klart innan man börjat

P.P. skrev:
Håller på med samma resa med vår 944-bakvagn. Vilket h-te det är... Vi drog av tvp skruvskallar, men fick ur i alla fall den ena stumpen efter en del pillande. den andra fick borras ur och ersättas med helicoil. Noterade också ett ovalt hål på vänster sida, men reflekterade inte över högersidan. Det kanske skall vara så?
Inre bärarmsbussningen, vad satsar du på? Jag beställde ifrån Peter, men de han hade passade tydligen inte 944 med stålbärarmar. Kollar jag lite olika andra firmor får man väldigt olika svar...


Jag är över förväntan förvånande att det gick så bra att få loss bultar och muttrar efter alla dessa år. Och att allt är så fräscht som det ändå är. Jag kommer satsa på PowerFlex överallt. Förutom på torsionshållaren som får ha kvar sina. Vi får hoppas på att Larkspeed får stötdämparna från GAZ denna vecka. Det är ääven från dem jag ska få bromsslangar och PowerFlexarna.

Jag kan inte göra så mycket mer förens jag fått delarna från Larks så påbörjar nog med framvagnen i början av veckan. Ska även flytta fram stolen i bilen.

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Jag tror ett hål är ovalt för att fånga upp lite toleranser i karossen.
Om du tittar när allt sitter ihop så sitter hjulen lite olika långt in i hjulhuset...

Den bussningen som var helt bortblåst är väldigt lätt att göra själv.
Jag rensade de två metallbitarna (om dom finns kvar... ) och svetsade fast två små stumpar fyrkantsrör mellan...

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Ser lite småbökigt ut, vad jag minns så var det simpelt men en del jobb att pilla ner bakaxeln. Antingen har ni glömt mutterknacken som obligatoriskt verktyg eller så har jag haft tur med mina skruvar då inga satt fast

Hoppas du får rätt höjd på bilen, kör du efter xl dokumentet eller någon annan metod, det är lite pilligt att få till då det är olika många splines på inner och yttersidan.

Vilka bussningar kör du till fjädersvärdet? (Dom stora runda). Jag hade röda fr Utzon, dom var helt värdelös passform på, fick svarvas ner ordentligt för att över huvud taget gå att få på plats.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
Använde alla verktyg som fanns för att få bort den. Värme, mutterknack, draghammare. Kan inte gjort på så många andra sätt en att kapa. Angående mutterknack så användes den mycket flitigt. Har en gammal från Jula som äter 230volt. Underbar faktiskt. Håller väldigt bra. Blir lätt en ny sådan när denna pajjar.

Yes. Tänkte använda mig av excel dokumentet. Hoppas det blir rätt bara.
Har fått en del varningar om Peters bussning pga just passformen så det blir samma som åker på igen.

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Bra projekt och plan för vad du gör!

Men jag är nog mest impad över att du gick igång på bilen som den såg ut från början

Men det är också alltid lika kul när en bil får en "andra chans" som din verkligen har fått!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



Markus E skrev:
...Har fått en del varningar om Peters bussning pga just passformen så det blir samma som åker på igen.


Jag beställde hem bussningar från Utzon, och det slutade med de svarta Delrin bussningarna från 9XX. Dessa säljs av Utzon, och är nog mer lämpliga, eftersom de inte sviktar.

http://9xx-parts.com/store/index.php?route=product/product&path=18 . . . .

_________________
Ragnar Joensen
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



Markus E skrev:
...
Hmm... Hoppas -Ragnar kan fixa en ny stum i alu thumbs up

...


Beslagen är på gång, och är lovade klara i slutet av nästa vecka.

Jag har kört ungefär 300 ml med mina, varav en dag på Knutstorp och två dagar på Kinnekulle. Dessutom har jag kört 4 PCS deltävlingar i slalom.

Bilderna nedan visar hur de ser ut i dag. Fler bilder finns i min biltråd på Ventilen: http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=55472






_________________
Ragnar Joensen
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
Ragnar Joensen skrev:
Markus E skrev:
...
Hmm... Hoppas -Ragnar kan fixa en ny stum i alu thumbs up

...


Beslagen är på gång, och är lovade klara i slutet av nästa vecka.

Jag har kört ungefär 300 ml med mina, varav en dag på Knutstorp och två dagar på Kinnekulle. Dessutom har jag kört 4 PCS deltävlingar i slalom.

Bilderna nedan visar hur de ser ut i dag. Fler bilder finns i min biltråd på Ventilen: http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=55472








Tack för all uppmuntran! Tråden har redan fler besökare här än på 944Sverige efter 1år..

Ragnar: Har du kvar "bananen"? Den som sitter på torsionsröret? Ser den inte på dina bilder? Original så sitter ju det här fästet mer eller mindre mot bananen och du har ju valt genomgående bult, dvs ingen plats för mutter på andra sidan?

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
Fick nyss ett mysigt mail från Larks.

Hi Markus,
All your parts are here ready to be shipped.



Någon som har koll på hur lång tid det kan ta att frakta från UK?

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Skip skrev:
Riktigt trevlig läsning! Det är alltid kul att se en gammal rutten bil förvandlas till en gammal bättre bil
Jag gillar dessutom sättet att jobba på, att allt inte måste hända på en gång utan att man tar en sak i taget.

thumbs up

+1 resan går verkligen åt rätt håll thumbs up

_________________
Magnus Lidholm
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Markus E skrev:
Och denna uppdatering börjar med en solig skön bild från Bromma med PCS.

Undrade var 924'an var men glömde bort att fråga...

Fick du möjligen några roliga bilder av 964'an när du satt där så får du gärna maila dem till mig thomas(at)thuresson.eu

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 -85 | Blåbäret som gillar bana
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (16962 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande