Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2013-06-23 Konbana med Raceinorr, Fällfors
2234 besök totalt
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Vi körde konbana i söndags igen, i bra väder och med 15 glada bilar, 16 lika glada förare. Kul att se att så många Umeåbilar dök upp, hoppas ni kommer fler gånger.

Vi testade att lägga en helt ny bana, den blev lite trång på någon sektion kanske men jag tyckte ändå att den var rolig och utmanande. Kom gärna med synpunkter så kan vi förbättra den ytterligare.

Mattias H med sin Corsa 4x4 var länge ganska ohotad i toppen men i näst sista rundan klämde Rickard Niva till med en riktig rökartid i RX7:an. Bra chaufför och bra bil ger alltid resultat!

Här är bästa tiderna:
70 00 : 01 : 18 : 600 Rickard Niva RX7 FB
48 00 : 01 : 19 : 800 Mattias H Corsa 4x4
67 00 : 01 : 22 : 300 Mikael F Escort MkI
45 00 : 01 : 22 : 500 Magnus Å Impreza GT
55 00 : 01 : 24 : 600 Fredrik L Mazda 6 MPS
64 00 : 01 : 25 : 000 Benny S Porsche 996
63 00 : 01 : 25 : 900 Christian L Mustang
65 00 : 01 : 26 : 800 Opel GT
36 00 : 01 : 27 : 200 Marcus H Cayenne
57 00 : 01 : 27 : 200 Alexander S Sierra Cossie
15 00 : 01 : 30 : 800 Spiidfriik M3
39 00 : 01 : 31 : 100 Mikael W BMW E30 Turbo
51 00 : 01 : 31 : 500 Gustaf Capri
47 00 : 01 : 32 : 800 Viktor O Sierra Cossie
37 00 : 01 : 34 : 600 Peter L Jaguar XJR


....och här kommer alla tider;

70 00 : 01 : 18 : 600 Rickard Niva RX7 FB
62 00 : 01 : 19 : 400 Rickard Niva RX7 FB
48 00 : 01 : 19 : 800 Mattias H Corsa 4x4
68 00 : 01 : 20 : 000 Rickard Niva RX7 FB
66 00 : 01 : 20 : 100 Mattias H Corsa 4x4
42 00 : 01 : 20 : 400 Mattias H Corsa 4x4
53 00 : 01 : 20 : 900 Rickard Niva RX7 FB x
56 00 : 01 : 21 : 000 Magnus Å Impreza GT x
60 00 : 01 : 21 : 300 Mattias H Corsa 4x4 x
27 00 : 01 : 21 : 800 Mattias H Corsa 4x4
67 00 : 01 : 22 : 300 Mikael F Escort MkI
45 00 : 01 : 22 : 500 Magnus Å Impreza GT
61 00 : 01 : 23 : 300 Mikael F Escort Mk1
29 00 : 01 : 23 : 400 Magnus Å Impreza GT
50 00 : 01 : 23 : 700 Mikael F Escort Mk1
40 00 : 01 : 24 : 400 Mikael F Escort Mk1
32 00 : 01 : 24 : 500 Mikael F Escort Mk1
55 00 : 01 : 24 : 600 Fredrik L Mazda 6 MPS
64 00 : 01 : 25 : 000 Benny S Porsche 996
17 00 : 01 : 25 : 100 Fredrik L Mazda 6 MPS
69 00 : 01 : 25 : 300 Benny S Porsche 996
63 00 : 01 : 25 : 900 Christian L Mustang
44 00 : 01 : 26 : 500 Fredrik L Mazda 6 MPS
19 00 : 01 : 26 : 700 Mikael F Escort Mk1
65 00 : 01 : 26 : 800 Opel GT
58 00 : 01 : 26 : 900 Opel GT x
54 00 : 01 : 27 : 000 Benny S Porsche 996
18 00 : 01 : 27 : 200 Magnus Å Impreza GT
21 00 : 01 : 27 : 200 Opel GT
36 00 : 01 : 27 : 200 Marcus H Cayenne
57 00 : 01 : 27 : 200 Alexander S Sierra Cossie
2 00 : 01 : 27 : 300 Mattias H Corsa 4x4
43 00 : 01 : 27 : 700 Benny S Porsche 996 x
52 00 : 01 : 27 : 800 Christian L Mustang
7 00 : 01 : 27 : 900 Fredrik L Mazda 6 MPS
38 00 : 01 : 27 : 900 Alexander S Sierra Cossie
24 00 : 01 : 28 : 800 Alexander S Sierra Cossie
31 00 : 01 : 29 : 100 Christian L Mustang
6 00 : 01 : 29 : 400 Mikael F Escort Mk1
14 00 : 01 : 29 : 500 Alexander S Sierra Cossie
20 00 : 01 : 29 : 500 Marcus H Cayenne
41 00 : 01 : 29 : 800 Christan L Mustang
8 00 : 01 : 29 : 900 Magnus Å Impreza GT
25 00 : 01 : 30 : 100 Benny S Porsche 996
9 00 : 01 : 30 : 800 Marcus H Cayenne
15 00 : 01 : 30 : 800 Spiidfriik M3
39 00 : 01 : 31 : 100 Mikael W BMW E30 Turbo
16 00 : 01 : 31 : 300 Benny S Porsche 996
51 00 : 01 : 31 : 500 Gustaf Capri
71 00 : 01 : 31 : 900 Gustaf Capri
35 00 : 01 : 32 : 800 Opel GT x
47 00 : 01 : 32 : 800 Viktor O Sierra Cossie
33 00 : 01 : 33 : 300 Viktor O Sierra Cossie
46 00 : 01 : 33 : 400 Opel GT
59 00 : 01 : 33 : 400 Spiidfriik M3
26 00 : 01 : 34 : 100 Gustaf Capri x
37 00 : 01 : 34 : 600 Peter L Jaguar XJR
13 00 : 01 : 34 : 900 Chrsitian L Mustang
23 00 : 01 : 34 : 900 Viktor O Sierra Cossie
11 00 : 01 : 35 : 500 Viktor O Sierra Cossie
10 00 : 01 : 35 : 800 Opel GT
5 00 : 01 : 37 : 000 Viktor O Sierra Cossie
1 00 : 01 : 40 : 000 Gustaf Capri
34 00 : 01 : 40 : 500 Spiidfriik M3
4 00 : 01 : 42 : 400 Opel GT
22 00 : 01 : 43 : 600 Peter L Jaguar XJR
30 00 : 01 : 47 : 700 Mikael W BMW E30 Turbo
49 00 : 01 : 57 : 200 Mikael W BMW E30 Turbo
12 00 : 01 : 57 : 700 Mikael W BMW E30 Turbo
28 00 : 01 : 59 : 400 Fredrik LMazda MPS x


/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Banan såg riktigt kul ut på alla videoklipp folk lagt upp i sina projekttrådar (kul med så mycket rejsfilm thumbs up ). Skulle gärna vilja prova den slingan. När blir nästa körning?

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Vi har ett datum bokat 7/7 men då är nog jag inte på plats, jag vet inte om det blir körning ändå. Nästa bokning är 28/7.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Tackar för en trevlig eftermiddag. Ser att det blev 6 varv som jag han med. Hade önskat några till men kommer man sent så... fick njuta mer av Silver på 30mils transporten, tor Gammelstad/Luleå.

Gustav och Daniel thumbs up thumbs up thumbs up Tackar för en trevlig tillställning med många bilar. Escorten och Mustangen rakt in i hjärtat!

Ingen kritik, ang. banan tycker jag att den hade några för trånga passage. Lite öppnare skulle jag nog föredra. Kanske man kan få ner farten genom en "tvingade" konkurva med radie. Eller något annat. Gillar när man kan få lite mer flyt och åka genom kurvorna.
Sen har jag aldrig gillat att man ska stanna i en fålla. Tar onödigt på materialet. Om man inte vill ha fullfartsfritt efter målgång. Kan man dra ut fållan en 50-100 meter efter målgång, för mjukare nedbromsning.

Bonus att få sätta snabb tid.
//Rikard

_________________
Rikard Niva
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Relevant och saklig kritik är inga problem :-)

Som sagt, vi kände själva att det blev väl tajt.

Målgång kan man fundera på, kanske skulle det gå lika bra att ha fritt efter målet, i alla fall när man går i mål åt det håll vi gjorde nu, då är det ju fritt fram så att säga. Bra tanke!

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Egentligen enda jag tyckte inte kändes helt rätt var långkurvan på betongen, för mig låg man nästan fulla varv på 3:an på en väg som inte riktigt var jämn samt att det var en vattenpöl före.
En liten chikan eller annat i mitten för att hålla nere farten hade känts bättre

Annars tyckte jag den var rätt bra, många luriga kurvor och sånt som verkligen satte press på en att hitta rätt linje.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640



Kul med ny bana och lite fler roliga bilar thumbs up

Banan i sig hade ju som Rikard är inne på några trånga passage ,framförallt kanske där man viker av stora flygrakan (där man kunde gena lagom över gräset) och nån kurva där bakom på småvägarna.
Är väl både och med sånt, utmanade och utslagsgivande är det dock thumbs up

Avåkningszonen vid betongkurvan på slutet är ju inte den bästa och det är halt på gräset som ni säkert såg, värt att tänka på kanske. Svåra högfartspartier har jag dock gärna kvar men kanske med lite mer avåkningszon.

Ingen som knäppte eller har sett några bilder? tyckte jag såg några kameror vara igång under dagen?

_________________
Mattias Holmgren
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Bra input. Det skulle gå att göra om slingan på "baksidan" så man använder de två vägarna vi kört på förut, med asfalt istället. Det kanske är bättre.

Tanken med "avfarten" från stora rakan är att det inte bara ska bli motorvägsavfart liksom men som sagt, det blev väl tajt.

Vi försöker provköra banan ordentligt innan alla kommer men det är svårt att göra det representativt. Spårval och vagnsmaterial påverkar ju hur fort det går...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Hej allsammans och stort tack för en mycket trevlig tillställning!!
Jag har faktiskt aldrig haft så roligt i en bil någonsin. Jag hade verkligen SKITKUL och escorten skötte sig otroligt bra, och med runt 45mil totalt underdagen har den verkligen fått smaka.
Och jag njöt av varenda minut!

Jag kan väl hålla med föregående talare om att den var lite trång på ett par ställen, men det ställde ännu högre krav på både material och tajming. Och eftersom alla som körde hade samma förutsättningar "banan" blev det ju ändå riktigt spännande med att jämföra/förbättra tiderna mellan åken/bilarna.


Det är ju inte så lätt att göra en bana som är helt rättvis mot alla biltyper men jag personligen önskar mig lite längre svepande partier med både nypande och öppnande kurvor där man har lite mer fart.

Men som sagt så hade jag en kanondag och önskar mer än gärna att jag får möjlighet att komma upp en sväng till i sommar.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Eftersnack
2013-06-23 Konbana med Raceinorr, Fällfors
2234 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande