Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum synpukter på val av bil :) | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (17303 totalt) |
Är på jakt efter ett seriöst trackday järn
Bilar som jag fastnat för och som inte tömmer plånboken allt för snabbt i drift kostnad, är följande. Nr uno Mini cooper s jcw gp eller senare jcw med turbo. Nr 2 Renault Clio sport 197 f1 r27 eller en senare 200 cup. Nr3 gammla trogna Honda civic type r ep3 2001-2005. Tanken med alla dessa kandidater, är att köpa till kw v3 kolla eller likvärdigt, r däck, bättre belägg och broms slangar, vissa av bilarna lämnar ju även störe utryme att modda vidare, då dom kostar mindre i inköp. Men nu vill jag gärna ha lite synpunkter från er som åker mycket och kannske till och med kört alla bilarna, vilken ni valt och varför? Gärna bra gämföranden Hälsningar nybörjare som vill åka mer och lära mig köra ordentligt _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
Bästa tipset oavsett bilval är att lägga så mycket tid och pengar du har över på att köra! Inget gör körningen (och varvtiderna bättre) än träning.
Så skicka in massa pengar extra på bensinkortet, leta upp bra körningar och även körningar där det finns duktiga instruktörer så kommer du utvecklas i raketfart utan att modda bilen direkt. Modda gör man bäst när man inte kan köra snabbare med den längre. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
En synpunkt som egentligen inte handlar om bilen är att välja bilmärke efter vilken märkesklubb som faktiskt anordnar trackdays. För tyvärr så är klubbarna oftast/mest uppdelade efter märket på motorhuven. Och många roliga bilar saknar aktiva märkesklubbar. Det gör att man kanske köper en skitkul banbil men sedan inte kan hitta någon möjlighet att få köra den.
Nu finns det visserligen trackdays som anordnas som struntar i märket på huven. Men de kostar oftast lite mer och har oftast inte full äkerhet. En klubb som anordnar mycket och har full säkerhet: www.bmwsc.com _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Dessutom har vi tävlingsserien BMW Cup med 3st klasser för den som vill ta steget vidare & tävla. För gatbilarna har vi Time Attack under våra träffar som går under SBF Enkla tävlingsformer. Stor modellflora där man kan hitta modeller som passar de flesta plånböcker. Det finns även bland klubbens medlemar mycket kunskap hur man på bästa sätt anpassar sin Bmw till bankörning. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Hur funkar de med mini cooper tex?
Är dom välkommen på BMW körningar? Honda klubben har jag följt en längre tid och dom verkar vara ett glatt gäng med en hel del aktiviteter på kalenderåret. Renault är vell dom jag inte har koll alls på? Men kannske finns folk som hänger här, som har bättre kol på renaults aktiva klubb _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
Nu fanns det ju varken dubbelknjure eller rwd men bland valen, och då blir ju en monokultururell depå med endast dubbelnjurar lite tråkigt
Det är ju inte alla som stormtrivs i depåer med märkesvariation som en granplantering. Mini är ju iofs en slamkrypare, och Ådisarna är ju ofta med. Motivering med märkesklubbarna var mer relevant för 10 år sen ungefär, idag finns det massor av körningar öppet för diverse. |
||||
MINI är välkommna på våra träffar & Audi Club Sport har vi samarbete med _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Jag körde runt med en MINI GP under några år. Har du frågor om MINI så är du välkommen att pm:a mig Övriga alternativ är också bra, men kunskap om dessa får någon annan ge då min är begränsad. (enbart ett numera preskriberat kortare innehav av en Honda Civic EX 1997) Figgz goda råd _________________ BMW MC-klubben |
||||
Porsche Club Sverige har 20 banträffar i år spridda över landet och utlandet (en på Rudskogen och en på SPA).
Det är den ungefär den nivån vi legat på de senaste åren. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Mångfalden i depån, tycker då jag inte gör mig nåt.
Är ingen inbiten Närkes fantast, så bara roligare att kunna titta in lite andra bilar och prata med ägarna Hör av mig till dig Måns, så får jag höra lite mer ingående vad du tyckte om gpn . Angående Porsche så är ju Porsche gt3 en dröm bil, som också kommer förbli en dröm som de känns i dag Men de stora med att äga Porsche, känns ju som att de är utgifterna Å jag som då gillar att göra allt skruvande själv, dells för att hålla ner kostnader men också för att de är kul då så klart, får de svårt att sälja en sån bil om de skulle behövas, de är i alla fal min upptagning, jag kan ha fel. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
Skitbra förslag på bilar allihop IMHO utifrån din "kravspec" _________________ Magnus Thomé |
||||
En 944 turbo (eller en S2, men jag föredrar turbon) är en rätt kompetent bil för rimliga pengar som man kan skruva med själv. Porsche Boxster S är inte så tokig heller och de börjar bli löjligt billiga. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Tack, känns skönt att veta att jag inte är helt fel ute då i alla fall _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
Ho har kollat lite på dom äldre du tagit upp, även 968 om dom heter så, dom med 3.0l fyra Men känns som man får ganska gammla bilar då och för dom pengarna vet de fasen om de inte smäller högre med en M3a, hade ju en m3gt för ex antal år sen å de var en riktigt schyst bil, så visst skulle jag även kunna tänka mig en BMW i gen. Men som du säger med boxster s så är de bra bil för pengarna, tycker även att cayman s verkar riktigt bra prismäsigt, samt verkar va en riktig dräppare för dom pengarna. Men de är ju de där med ims lagre och den högre ägande kostnaden. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
Cayman S hellre än Boxter...
Mittmotor och drivning i rätt ände måste väl vara enormt mycket bättre än att ha styrning och drivning på samma axel (som dessutom avlastas vid acceleration)? Syftar på din lista, och inte Cayman kontra Boxter, så ingen missförstår Det ingår en 300 hästars sänkt och uppstyvad Zafira OPC i den privata samlingen, skitfrän sleeper, men det är sällan man kan utnyttja effekten fullt ut _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
Skulle också vara mitt val, men en Boxster S hittar man för ca 150.000 och en Cayman S är ytterligare en hundring. Cayman är då några år nyare iofs. Angående IMS så går det att byta i förebyggande syfte. Om man köper en bil strax över 10.000 mil så kommer ett kopplingsbyte ganska snart, ta med det som prut-argument. När man byter kopplingen så tar man lagret samtidigt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Ska jag vara ärlig så blir de ingen cayman, har lovat här hemma att jag ska hitta mig en biligare bil, för att kunna utveckla mitt intresse.
För frun i huset vill att vi även ska köpa båt Och sen är de ju även som så att hon faktist har fått ståt ut med mina bil äventyr ett tag Men jag är samtidigt glad att man har avklarat de kapitlet, annars hade de fortfarande legat och skaft i bak huvet, hur de hade varit att ägt en riktigt motor stark bil. närmare 600hk impreza STI biter i från rejält när turbon hostar i gång Men som sagt ska man väga upp hur många timmar man kör en sån bil, kontra timmar av skrivande, så känns de skönt med mer normala bilar. Men ska titta lite på boxter s också. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
|
||||
Nybörjarsvängåkaforum synpukter på val av bil :) | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (17303 totalt) |