Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 TURBO S
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (12434 totalt)
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79


Trådstartare
Lägger ut hemsidan på den gule, obs. sidan är långt ifrån klar.
Lite prestanda: 100-200 km/h 7,89sec. Mätt med AP-22 på Autobahn, tyvärr var det en av dom varmaste dagarna förra året 38*c inget turboväder precis.

Som jämförelse behövde TechArts 530 hästars GT2:a 8,1sec. Orginal GT2 9sec.


http://www.arkblad.com

mvh

_________________
Leif A
Citera
PelleM
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 487



Läcker bil thumbs up

_________________
Pelle Mattsson
Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
Andreas_S
Göteborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 149



thumbs up


Fränt bygge!

_________________
Andreas Sjöström

BTG 07:42
Citera
Jim Profit
STHLM
Här sen Nov 2003
Inlägg: 179



Grymt bygge som sagt.

Varför har man ett separat rör från wastegaten ända bak?

_________________
Jimmy Pedersen
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mycket intressant bil. Grym prestanda!!

Jim Profit skrev:

Varför har man ett separat rör från wastegaten ända bak?


Vet inte varför, men jag vet att det låter infernaliskt mycket av den utsläppta luften med ett sånt rör iaf.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79


Trådstartare
Ägaren bockar och tackar

Separat wastegaterör, tja det finns dom som menar att ett integrerat stör pulserna från turbon.
Men hur bevisar man det

Det var värt besväret i alla fall, sällan har ett så litet rör vart föremål för så stora diskussioner på olika möten och forum



Ps. det har en liten separat ljuddämpare.

_________________
Leif A
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



har inte den där bilen lite tävlingshistorik thumbs up ? Berätta gärna lite om den .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79


Trådstartare
Tja vi vet inte skall ju vara Roos gamla bil, men eftersom han inte var särskilt trevlig att prata med så har vi inte kontaktat honom mer.

och andra sidan tror jag inte han har så mycket att bidra med, bilen var ihopskruvad av ett gäng klåpare.
Men det är historia nu, bilen köptes fördelaktigt av en kille som köpt den av Roos. Sedan dess har i princip varenda skruv bytts. Karossen har varit helt demonterad för lack och justering.

T.ex. Motor, vxl, drivaxlar osv. det enda som finns kvar sedan Roos-tiden är egentligen, bromsok och transaxelrör. Men ett äkta 968 Turbo S är på väg från Tyskland.

Med tanke på alla orginal Turbo S/RS delar som har skruvats dit på bilen, vågar jag påstå att denna är den mest autentiska kopian som finns.

För att återgå till Roos-tiden så skall bilen vart en privat/Pr bil precis som med Viperarna, en för racing och en privat/Pr men vi vet inte.
Detta var lite info om den, finns mycket mer men det tar vi en annan gång.

Mvh

_________________
Leif A
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Leif A skrev:


T.ex. Motor, vxl, drivaxlar osv. det enda som finns kvar sedan Roos-tiden är egentligen, bromsok och transaxelrör. Men ett äkta 968 Turbo S är på väg från Tyskland.



Mvh


En Turbo S motor eller en hel bil ???

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



Leif A skrev:
Lite prestanda: 100-200 km/h 7,89sec.


herrejävlar! Håll i hatten!!!


thumbs up för bygget!
Citera
Jim Profit
STHLM
Här sen Nov 2003
Inlägg: 179



Leif A skrev:
Tja vi vet inte skall ju vara Roos gamla bil, men eftersom han inte var särskilt trevlig att prata med så har vi inte kontaktat honom mer.

och andra sidan tror jag inte han har så mycket att bidra med, bilen var ihopskruvad av ett gäng klåpare.
Men det är historia nu, bilen köptes fördelaktigt av en kille som köpt den av Roos. Sedan dess har i princip varenda skruv bytts. Karossen har varit helt demonterad för lack och justering.

T.ex. Motor, vxl, drivaxlar osv. det enda som finns kvar sedan Roos-tiden är egentligen, bromsok och transaxelrör. Men ett äkta 968 Turbo S är på väg från Tyskland.

Med tanke på alla orginal Turbo S/RS delar som har skruvats dit på bilen, vågar jag påstå att denna är den mest autentiska kopian som finns.

För att återgå till Roos-tiden så skall bilen vart en privat/Pr bil precis som med Viperarna, en för racing och en privat/Pr men vi vet inte.
Detta var lite info om den, finns mycket mer men det tar vi en annan gång.

Mvh

Känner igen det med Roos, han la sig i en bilaffär mellan mig och en av hans släktingar en gång vilket resulterade i (tack o lov) att det inte blev affär, han vill jag aldrig ha att göra med igen !

På den tiden man var yngre och sprang på OKA Racing fanns det där en krockskadad gul 968 som dom fixade och som hade turbo, är det denna bil som Ni byggt vidare på, dvs var det turbo på bilen när den köptes?

_________________
Jimmy Pedersen
Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79


Trådstartare
Fredrik C: Ingen motor, ett transaxelrör motorn är inget att stå efter då måste man modifiera alldeles för mycket för att nå samma effekt. Kanalerna i toppen är för trånga t.ex.


Anders J: Helt klart, men det blir nästan ännu roligare lite senare thumbs up den accelerar ganska duktigt i
280 km/h sen brukar vägen ta slut
Märk väl detta är antagligen en av dom mest mappade bilarna som finns, hunratals mil och gud vet hur många timmar som spenderats på detta. Det gör att den fungerar som en fabriksbil aldrig ett hostande eller tvekande, spelar ingen roll vilken dag i veckan det är. Den fungerar likadant jämt, det finns inget hokus pokus bränsle eller "jag skall bara byta" osv. den körs i samma skick jämt.

Den har körts till Nurburgring i ett mycket högt tempo plus åtta varv på raken utan en nysning, bara för att se om något skulle gå sönder. Det gjorde det inte.


Jim P: Som sagt ryktet säger att han hade två likadana bilar, men vi vet inte.
Jag antar att vi är minst tre som gör vågen när han kör av då

Mvh

_________________
Leif A
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Brutalt bygge. thumbs up
Roligt att se.

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Mycket imponerade vagn o prestanda thumbs up

En drömbil för många av oss 968-ägare

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Jim Profit
STHLM
Här sen Nov 2003
Inlägg: 179



Leif A skrev:


Jim P: Som sagt ryktet säger att han hade två likadana bilar, men vi vet inte.
Jag antar att vi är minst tre som gör vågen när han kör av då

Mvh


Vi är fler, tro mig...

_________________
Jimmy Pedersen
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



aaaaah en turbo S, jag dör! var fick du tag på den? så underbar!

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79


Trådstartare
Lite nya mods, grabbarna har vart riktigt duktiga under vintern.
Fungerar lika bra som det ser ut

Undrar om det finns något partnumber




_________________
Leif A
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Leif A skrev:
Lite nya mods, grabbarna har vart riktigt duktiga under vintern.
Fungerar lika bra som det ser ut

Undrar om det finns något partnumber





Hmmm......Det där var nästan i porrigaste laget! Det där är en så där detalj som skulle fått sitta kvar om det hade varit min bil-även om resultatet skulle varit 30hk mindre
Är det där insuget "original" Porsche, eller byggt här i Sverige?

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



968:an känns på nått sätt som porsches sista riktiga bil för mig.

VÄLDIGT fin bil!..om du bara visste hur många ggr en sån där varit med i ens drömmar

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Snyggt jobbat Po;a !
Ska bli en fröjd att se den på PCS banträffar i sommar thumbs up .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79


Trådstartare
Tackar ägaren uppskattar thumbs up

Nej, det är tillverkat i Sverige av en mycket duktig kille. Det är beräknat enligt konstens alla regler (ej av mig) och matrialet är det allra senaste inom kolfiber. Obs. skall ej förväxlas med liknande hobbytillverkade insug

Så här det ut från insidan


I jämförelse med orginal

_________________
Leif A
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 TURBO S
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (12434 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande