Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2013-07-07 Mantorp med BMWSC
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (11585 totalt)
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90



Som alltid ett toppenarrangemang

Kom med 535an som endast var vässad med bromsbelägg o bromsvätska. Kasade runt på sommardäck
och helslut dämpning. Fick sikta på kurvtagning och backspegelteknik istället. Bilen går kanon med 24k på mätaren. inga läckor eller andra problem. I dag kom aviseringen att xyz-kittet är på leverans
sätter 888 på 7,5x15 fälgar till nästa gång och vinner 7% i utväxling.

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90



BTG skrev:
Bra trådstart Erik! thumbs up
Du skull knuffat in bilen på Mantorp och sagt hej, Mats!

---------------

Kul träff med sedvanligt städad körning och god anda!
För egen del så vart det tre svartflaggor... För nu har ju de 95db blivit lag och inte bara soft anmaning.

Den första svarta flaggan kom ut när jag passerade med raka rör = 99db :
Den andra kom ut när jag hade satt på 90 graders nedåtriktade rör med ett spärrbleck inuti = 100db
Den tredje kom ut när jag hade mina 90 graders rör men hade stoppat ett helt paket Svinto i systemet = 97 på första varvet, 98 på näsa och sedan 99-100 på de följande. Eftersom utprovningen tog lite tid så hann jag inte fler än 22 varv på hela dagen. Men jag gråter inte över det för detta var ett test. Först och främst av mina nya fälgar med 255:or. När det sedan visade sig lira började jag modda avgassystemet. Det var dock inte så lätt. Jag överväger därför nu ett originalsystem... Synd bara att tynga bilen med 35-40 kg...

I övrigt måste jag säga att budget-om-asfalteringen av vissa partier på banan lämnar en del övrigt att önska. Framförallt i Parisern. Där sitter man med stödgas och bara väntar till man kommer ut på gamla asfalten där det är klart halare. Trots att jag bara hann köra 22 varv så skruvade jag upp tempot så gott jag kunde men det var ju tydligt att om man körde till 100% av greppet på det nyasfalterade så fanns inte alls samma fäste ute på gamla asfalten. Resultatet blev att man fick sitta och smyga inne på det svarta och sedan styra emot och nyttja curbs på utgång...
Snälla Mantorp, asfaltera hela kurvan!! Var är 90- kontot?



Decibel var en huvudfråga. Mina fysikkunskaper är sedan 1977. Dubblera en pulserande sinusvåg så man får två motstående vågor. Då efterliknas vågutbredningen i ett avgasrör. Vågorna möts i mitten ( noden ) och har längst från varandra i rörets ytterkant ( buken). Och här kommer mitt bristande minne in.

MEST dämpning fås om röret antingen slutar i noden ELLER i buken.

Så ta en rörbit som passar över slutröret och starta motorn och skjut den lösa biten över röret, variera längden. Då hör man när nod respektive buk träffas och var dämpningen är störst. Där drar man åt.
Det finns en db app att ladda ned.

_________________
Jan Bergman
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Mina bidrag

Deltävling 5



Deltävling 6


_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



Här kommer mina filmerna från helgen




_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Filmtajm!! thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458



Bidrag från bil 25 i Modifierad!




_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Lite film från heat 1:


_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231



Deltävling 5 från #69


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Anders_J
Älvsjö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 41



Borttaget

_________________
A n d e r s J u u r i n e n
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416



Här kommer en liten film från mig. Filmen börjar ca 15:30. Testade att köra utan ABS. Bättre känsla blev det men jag låser upp lite granna vid några tillfällen.

http://www.youtube.com/watch?v=Fecxou8H8-8

Filmat med en Samsung Galaxy S2 i en Samsung bilhållare som inte riktigt går att vinkla precis som man vill.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Deltävling 6, Mantorp.


_________________
Patrik Skoog
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



janneftw skrev:
BTG skrev:
Bra trådstart Erik! thumbs up
Du skull knuffat in bilen på Mantorp och sagt hej, Mats!

---------------

Kul träff med sedvanligt städad körning och god anda!
För egen del så vart det tre svartflaggor... För nu har ju de 95db blivit lag och inte bara soft anmaning.

Den första svarta flaggan kom ut när jag passerade med raka rör = 99db :
Den andra kom ut när jag hade satt på 90 graders nedåtriktade rör med ett spärrbleck inuti = 100db
Den tredje kom ut när jag hade mina 90 graders rör men hade stoppat ett helt paket Svinto i systemet = 97 på första varvet, 98 på näsa och sedan 99-100 på de följande. Eftersom utprovningen tog lite tid så hann jag inte fler än 22 varv på hela dagen. Men jag gråter inte över det för detta var ett test. Först och främst av mina nya fälgar med 255:or. När det sedan visade sig lira började jag modda avgassystemet. Det var dock inte så lätt. Jag överväger därför nu ett originalsystem... Synd bara att tynga bilen med 35-40 kg...

I övrigt måste jag säga att budget-om-asfalteringen av vissa partier på banan lämnar en del övrigt att önska. Framförallt i Parisern. Där sitter man med stödgas och bara väntar till man kommer ut på gamla asfalten där det är klart halare. Trots att jag bara hann köra 22 varv så skruvade jag upp tempot så gott jag kunde men det var ju tydligt att om man körde till 100% av greppet på det nyasfalterade så fanns inte alls samma fäste ute på gamla asfalten. Resultatet blev att man fick sitta och smyga inne på det svarta och sedan styra emot och nyttja curbs på utgång...
Snälla Mantorp, asfaltera hela kurvan!! Var är 90- kontot?



Decibel var en huvudfråga. Mina fysikkunskaper är sedan 1977. Dubblera en pulserande sinusvåg så man får två motstående vågor. Då efterliknas vågutbredningen i ett avgasrör. Vågorna möts i mitten ( noden ) och har längst från varandra i rörets ytterkant ( buken). Och här kommer mitt bristande minne in.

MEST dämpning fås om röret antingen slutar i noden ELLER i buken.

Så ta en rörbit som passar över slutröret och starta motorn och skjut den lösa biten över röret, variera längden. Då hör man när nod respektive buk träffas och var dämpningen är störst. Där drar man åt.
Det finns en db app att ladda ned.



Fina fysik egenskaper men det är svårt att åka med samma varvtal hela tiden eller få till en rörlängd som ändras av varvtalet. Enklare med ljuddämpare. Men tekniken används av bl.a. Peltor i deras hörlurar med aktivt ljudreducering. men där har man mikrofoner som man fasvänder signalen från. och får ett motverkande ljud.

Tips för övrigt är att på Knutstorp är det ännu värre med ljudet så om ni vill åka ljuddämpa.
Att stoppa något brandfarligt i ett avgassystem som svinto och tro att det skall funka är ungefär som att ha bensin i brandsläckaren. De som har varit scout har nog varit med om att tända brasan med en fil, en bit flinta och svinto = brinner.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
HKanton
Strängnäs
Här sen Feb 2011
Inlägg: 40



Lite dåligt med bilder.. det ska det bli ändring på! Klicka för större bilder!

_________________
Anton Axling M3 3.2 E36
Citera
HKanton
Strängnäs
Här sen Feb 2011
Inlägg: 40



Bildserie 2 av 4 Klicka för större bilder!

_________________
Anton Axling M3 3.2 E36
Citera
HKanton
Strängnäs
Här sen Feb 2011
Inlägg: 40



Serie 3 av 4!Klicka för större bilder!

_________________
Anton Axling M3 3.2 E36
Citera
HKanton
Strängnäs
Här sen Feb 2011
Inlägg: 40



4 av 4
















_________________
Anton Axling M3 3.2 E36
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231



Deltävling 6 från #69


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Björnes skrev:

Att stoppa något brandfarligt i ett avgassystem som svinto och tro att det skall funka är ungefär som att ha bensin i brandsläckaren.
svinto = brinner


Nja, riktigt så är det inte.
Alla ljuddämpare har stålull i sig så grundideen är helt rätt. Dessutom brinner det inte. Jag har i många olka bilar stoppat svinto och det har aldrig tagit eld eller ens varit i närheten av att göra det.

Att man kan få stålull att glödbrinna är en helt annan sak. Men att ta resonemanget längre än så funkar inte. För det blir som att inte våga bygga hus av det brandfarliga materialet trä för att det går att elda med trä i öppna spisen.

Däremot är ljuddämpningsgraden begränsad om man inte vill använda mycket stålull men då riskerar man antagligen att steka ventiler... Mao finns det andra anledningar att hitta andra sätt att dämpa ljud.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



BTG skrev:
Björnes skrev:

Att stoppa något brandfarligt i ett avgassystem som svinto och tro att det skall funka är ungefär som att ha bensin i brandsläckaren.
svinto = brinner


Nja, riktigt så är det inte.
Alla ljuddämpare har stålull i sig så grundideen är helt rätt. Dessutom brinner det inte. Jag har i många olka bilar stoppat svinto och det har aldrig tagit eld eller ens varit i närheten av att göra det.

Att man kan få stålull att glödbrinna är en helt annan sak. Men att ta resonemanget längre än så funkar inte. För det blir som att inte våga bygga hus av det brandfarliga materialet trä för att det går att elda med trä i öppna spisen.

Däremot är ljuddämpningsgraden begränsad om man inte vill använda mycket stålull men då riskerar man antagligen att steka ventiler... Mao finns det andra anledningar att hitta andra sätt att dämpa ljud.




Du pratar om två helt skilda saker du pratar Svinto och stålull. Svinto innehåller i de flesta fall tvållösning. Med dagens bilar som har kat så har du en avgastemperatur som överstiger antändnings temperaturen för denna tvållösning. Sedan är det bara frågan om det kommer tillräckligt med syre för att få en förbräning.
eller om det bara glöder men försvinner gör det på kort tid i allafall.
Där emot helt ren stålull är en annan sak den den klarar mer. Men vilken ljuddämpare har stålull i sig?
Där emot är det ull men inte stålull utan det är någon form av glasfiber/stenull och då låter man ändock inte gaserna passera rakt igenom ullen för även denna ull förbränns då kanska fort. Sedan finns det dämpare som bygger på bafflar helt utan ull. Dessa bygger på principen om ljudvändning och ljud som motverkar sig själv. Dock har man lite problem att det finns resornas varvtal där det dämpar mycket dåligt.

Om inte annat kan du prova med att ta ett par kablar från bilbatteriet och stoppa ned i ullen så ser du skillnaden på Svinto med och utan tvål. Men det är även så att om du stoppar trä i dämparen så brinner det är därför som det finns regler för att du inte får ha trä närheten av skorstenen i ett trähus.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90



Björnes skrev:
BTG skrev:
Björnes skrev:

Att stoppa något brandfarligt i ett avgassystem som svinto och tro att det skall funka är ungefär som att ha bensin i brandsläckaren.
svinto = brinner


Nja, riktigt så är det inte.
Alla ljuddämpare har stålull i sig så grundideen är helt rätt. Dessutom brinner det inte. Jag har i många olka bilar stoppat svinto och det har aldrig tagit eld eller ens varit i närheten av att göra det.

Att man kan få stålull att glödbrinna är en helt annan sak. Men att ta resonemanget längre än så funkar inte. För det blir som att inte våga bygga hus av det brandfarliga materialet trä för att det går att elda med trä i öppna spisen.

Däremot är ljuddämpningsgraden begränsad om man inte vill använda mycket stålull men då riskerar man antagligen att steka ventiler... Mao finns det andra anledningar att hitta andra sätt att dämpa ljud.




Du pratar om två helt skilda saker du pratar Svinto och stålull. Svinto innehåller i de flesta fall tvållösning. Med dagens bilar som har kat så har du en avgastemperatur som överstiger antändnings temperaturen för denna tvållösning. Sedan är det bara frågan om det kommer tillräckligt med syre för att få en förbräning.
eller om det bara glöder men försvinner gör det på kort tid i allafall.
Där emot helt ren stålull är en annan sak den den klarar mer. Men vilken ljuddämpare har stålull i sig?
Där emot är det ull men inte stålull utan det är någon form av glasfiber/stenull och då låter man ändock inte gaserna passera rakt igenom ullen för även denna ull förbränns då kanska fort. Sedan finns det dämpare som bygger på bafflar helt utan ull. Dessa bygger på principen om ljudvändning och ljud som motverkar sig själv. Dock har man lite problem att det finns resornas varvtal där det dämpar mycket dåligt.

Om inte annat kan du prova med att ta ett par kablar från bilbatteriet och stoppa ned i ullen så ser du skillnaden på Svinto med och utan tvål. Men det är även så att om du stoppar trä i dämparen så brinner det är därför som det finns regler för att du inte får ha trä närheten av skorstenen i ett trähus.


Mitt lilla inlägg om dämpning av våglängder var inte helt komplett.


Tanken var att vid det varvtal bilen väsnas mest applicera ett skjutbart rör över avgasutblåset för att se om väglängdsdämpningen kunde ge önskat resultat. Dvs finetuning när man ligger straxt över gränsvärdet.

_________________
Jan Bergman
Citera
Eftersnack
2013-07-07 Mantorp med BMWSC
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (11585 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande