Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda miata -90 #79 roadsport C 1600cc standard | << 1, 2 16 besök senaste veckan (19787 totalt) |
Det där är en blockningplatta för original vattenutflöde med ett par pluggade uttag för sensorer (vattnet går ju ut i den halsen original).
Laminova är vatten/olje kylare/värmare som gör att man behöver tänka sig för några gånger hur man kopplar in (helst innan termostat eftersom du vill ha vattenflöde igenom dem hela tiden). 1,6an var Dennis Kullman massor om hur man får att röra på sig, tappa inte varvtalet lixom (växla så högt som möjligt). Med frisk och fräsch kylare samt all luftstyrning som ska vara där så är det inga större problem, men visst går 4an varmare. |
||
Niklas: har du blivit av med alla lecarkulor ännu?
Jag tror att jag ska bygga om så lite som möjligt på bilen till att börja med, för att senare låta det spåra ut efterhand. Vid ett kompressionsprov bör jag få vilket värde? Min tanke är att börja med en helt outvecklad bil och göra så lite som möjligt med den mellan varje träning/tävling just för att kunna utvärdera alla förbättringarna som görs. Allt kommer att dokumenteras i byggtråden och alla synpunkter och råd kommer att mottagas med tacksamhet. Eftersom det redan fans ställbara fjäderben på bilen när jag köpte den så kommer jag att börja utvecklingen där ifrån. _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||
Min MX-5 1.6 -91 hade en tjock aluminiumkylare (gissningsvis en Kina-modell) när jag köpte den och jag har inte haft något problem med motortemperaturen under de bankörningar jag gjort trots att jag inte ens har en fungerande kylfläkt ännu. På Anderstorp hade jag inte original luftstyrning monterad men tempnålen låg som limmad lite över mitten på mätaren hela tiden (samma som vid lugn landsvägskörning).
Min 1.6:a är också ganska död under 4000 men har en tydlig knuff runt 4500-5000 med original styrbox. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
90% av alla lecakulor kom ju in bakvägen vid bärgningen, nätgrillen fram stoppade allt framifrån. |
||
Tänk på att originalmätaren har inbyggd dämpning, dvs den ligger i mitten tills vattnet är rejält varmt. Detta för att ägaren inte ska se och oroa sig för ändringar av temperaturen, tex när termostaten öppnar och liknande. Detsamma gäller oljetryckmätaren i NB, den är egentligen bara av eller på precis som en vanlig oljetryckslampa, dvs visar inte skillnad i tryck. Men i NA är det en riktig oljetryckmätare/givare. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Den som inte mäter är lyckligt ovetande... Men se till att inte lätta bort saker som styr luft igenom kylaren. |
||
Det verkar som om det sitter ett china kyl på min med, men det var inte speciellt tjockt eller av alu. Tror det var plastflyglar på min...
Har faktiskt bara haft huven öppen 2 ggr och ena gången var för att fylla på med spolartska, behållaren läcker I morgon får jag hjälp av Michael från Tornado Racing med cornerwight och mätning av hjulvinklar. Är det någon som vet vad en orginalstol väger? Eller vad det är för vikt på CC-bågen? Något annat jag ska tänka på inför morgondagen? _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||
Då har bilen blivit vägd och mätt!
Vikt utan förare halv tank 989kg. (Den riktiga vikten är 969, ändrad pga skit på displayen) VF 251. HF 262 25,9%. 27% VB 224. HB. 232 23,1%. 24% Vikt med förare halv tank 1056kg VF. 376. HF. 269,5 26.1%. 25,5% VB. 263. HB 247,5 24,9%. 23,5% Vinklar: VF 3mm out. HF 1mm out =2mm out VB 2mm in. HB 2mm out. Camber VF. 2.9 HF. 2.3 VB. 2.3 HB. 4.4 _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||
Väldans lätt förare
Fixa till HB, sen är det biff (nån mm toe-in bak fungerar fint som marginal för fladderbeteende). |
||
Haha.. Det stämmer nog inte riktigt med föraren där, kan nog plussa på 20kg där.
Sen blir det väl ett säte som blir lite lättare och några meter rör som gör den tyngre så tävlingsvikten hamnar väl kanske där omkring ändå! _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||
Hej Mattias!
Om du drar väck 20 kg från 989 kg som du skrev så är du nere på vikten som vågen visade utan förare. Alltså 969kg var vad vågen visade utan förare. Kolla kortet på din mobilkamera. Fixa till hjulvinklarna så ut å gasa sen. Lycka till med mekandet å nya bilen _________________ Michael Hansson |
||
Det har hänt lite med bilen under vintern.
Båge från competition cars blev inköpt och har blivit monterad. Nästa steg blir att lacka bågen. Efter det så blir det dags att köpa stol och bälte. _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||
Det har hänt mer i verkligheten än i denna tråden!
Bågen blev lackad blå och monterad. Verktyg för att mäta lägsta ridehight byggdes och bilen höjdes 30mm Bogseröglor monterades, strömbrytare byggdes på plats och stol och bälte lånades in (tack Ulfen) för att kunna få till vagnboken. Efter det så han jag med 2 träningar på Falkenberg under 2014. Då sorterades ganska så snabbt orginalbromsarna bort, Nya Hawk belägg monterades både fram och bak. Bussningarna till krängarna var totalt slut, så det resulterade i att krängaren bak åkte av! 2015 har jag hunnit med en träning på Falkenberg på nya khumosar, där jag körde med alldeles för högt tryck. Också har jag gjort min debut i MX5-cupen. En kanonhelg där jag fick chans att framföra bilen både i spöregn och torrt väglag Så min bästa tid på kullen blev. Och nu förbereder jag mig för SSM nästa helg. Tältet är provrest och impregnerat. Hoppas vi ses nästa helg! _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazda miata -90 #79 roadsport C 1600cc standard | << 1, 2 16 besök senaste veckan (19787 totalt) |