Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda miata -90 #79 roadsport C 1600cc standard
<<   1, 2
16 besök senaste veckan (19787 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19552



Det där är en blockningplatta för original vattenutflöde med ett par pluggade uttag för sensorer (vattnet går ju ut i den halsen original).

Laminova är vatten/olje kylare/värmare som gör att man behöver tänka sig för några gånger hur man kopplar in (helst innan termostat eftersom du vill ha vattenflöde igenom dem hela tiden).

1,6an var Dennis Kullman massor om hur man får att röra på sig, tappa inte varvtalet lixom (växla så högt som möjligt).
Med frisk och fräsch kylare samt all luftstyrning som ska vara där så är det inga större problem, men visst går 4an varmare.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Niklas: har du blivit av med alla lecarkulor ännu?

Jag tror att jag ska bygga om så lite som möjligt på bilen till att börja med,
för att senare låta det spåra ut efterhand.

Vid ett kompressionsprov bör jag få vilket värde?

Min tanke är att börja med en helt outvecklad bil och göra så lite som möjligt med den mellan varje träning/tävling just för att kunna utvärdera alla förbättringarna som görs.
Allt kommer att dokumenteras i byggtråden och alla synpunkter och råd kommer att mottagas med tacksamhet.

Eftersom det redan fans ställbara fjäderben på bilen när jag köpte den så kommer jag att börja utvecklingen där ifrån.

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3366



Min MX-5 1.6 -91 hade en tjock aluminiumkylare (gissningsvis en Kina-modell) när jag köpte den och jag har inte haft något problem med motortemperaturen under de bankörningar jag gjort trots att jag inte ens har en fungerande kylfläkt ännu. På Anderstorp hade jag inte original luftstyrning monterad men tempnålen låg som limmad lite över mitten på mätaren hela tiden (samma som vid lugn landsvägskörning).

Min 1.6:a är också ganska död under 4000 men har en tydlig knuff runt 4500-5000 med original styrbox.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19552



matte #25 tornado skrev:
Niklas: har du blivit av med alla lecarkulor ännu?
Inte lastat av än, det är tre veckor kvar till Falkenbergstävlingen.
90% av alla lecakulor kom ju in bakvägen vid bärgningen, nätgrillen fram stoppade allt framifrån.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Sonett7 skrev:
tempnålen låg som limmad lite över mitten på mätaren hela tiden (samma som vid lugn landsvägskörning).


Tänk på att originalmätaren har inbyggd dämpning, dvs den ligger i mitten tills vattnet är rejält varmt.
Detta för att ägaren inte ska se och oroa sig för ändringar av temperaturen, tex när termostaten öppnar och liknande.

Detsamma gäller oljetryckmätaren i NB, den är egentligen bara av eller på precis som en vanlig oljetryckslampa, dvs visar inte skillnad i tryck.
Men i NA är det en riktig oljetryckmätare/givare.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19552



TPR skrev:
Detsamma gäller oljetryckmätaren i NB, den är egentligen bara av eller på precis som en vanlig oljetryckslampa, dvs visar inte skillnad i tryck.
Men i NA är det en riktig oljetryckmätare/givare.
NA 95.5-97 (OBDII) har också binär oljetrycksmätare. Men detta är ju en 90a så den är inte smittad med sånt lookalikebjäfs.

Den som inte mäter är lyckligt ovetande... Men se till att inte lätta bort saker som styr luft igenom kylaren.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Det verkar som om det sitter ett china kyl på min med, men det var inte speciellt tjockt eller av alu. Tror det var plastflyglar på min...
Har faktiskt bara haft huven öppen 2 ggr och ena gången var för att fylla på med spolartska, behållaren läcker


I morgon får jag hjälp av Michael från Tornado Racing med cornerwight och mätning av hjulvinklar.

Är det någon som vet vad en orginalstol väger?
Eller vad det är för vikt på CC-bågen?
Något annat jag ska tänka på inför morgondagen?

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Då har bilen blivit vägd och mätt!

Vikt utan förare halv tank
989kg. (Den riktiga vikten är 969, ändrad pga skit på displayen)
VF 251. HF 262
25,9%. 27%

VB 224. HB. 232
23,1%. 24%

Vikt med förare halv tank
1056kg
VF. 376. HF. 269,5
26.1%. 25,5%

VB. 263. HB 247,5
24,9%. 23,5%

Vinklar:

VF 3mm out. HF 1mm out =2mm out
VB 2mm in. HB 2mm out.
Camber
VF. 2.9 HF. 2.3
VB. 2.3 HB. 4.4

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19552



Väldans lätt förare

Fixa till HB, sen är det biff (nån mm toe-in bak fungerar fint som marginal för fladderbeteende).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Haha.. Det stämmer nog inte riktigt med föraren där, kan nog plussa på 20kg där.

Sen blir det väl ett säte som blir lite lättare och några meter rör som gör den tyngre så tävlingsvikten hamnar väl kanske där omkring ändå!

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
Micke #25 Tornado
Falkenberg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 118



Hej Mattias!
Om du drar väck 20 kg från 989 kg som du skrev så är du nere på vikten som vågen visade utan förare.
Alltså 969kg var vad vågen visade utan förare. Kolla kortet på din mobilkamera.
Fixa till hjulvinklarna så ut å gasa sen. Lycka till med mekandet å nya bilen

_________________
Michael Hansson
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Tack för hjälpen idag Micke, men vist ser det ut som pm det står 989..



Kul att det råkade finnas smuts på displayen precis där 6:an byggs ihop till en 8:a

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Här har det inte hänt mycket på sistone!
Men har köpt ett set tävlingsfälgar och ska beställa en CC båge i veckan.


_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Det har hänt lite med bilen under vintern.
Båge från competition cars blev inköpt och har blivit monterad.
Nästa steg blir att lacka bågen.
Efter det så blir det dags att köpa stol och bälte.


_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Det har hänt mer i verkligheten än i denna tråden!
Bågen blev lackad blå och monterad.


Verktyg för att mäta lägsta ridehight byggdes och bilen höjdes 30mm




Bogseröglor monterades, strömbrytare byggdes på plats och stol och bälte lånades in (tack Ulfen) för att kunna få till vagnboken.




Efter det så han jag med 2 träningar på Falkenberg under 2014.
Då sorterades ganska så snabbt orginalbromsarna bort,

Nya Hawk belägg monterades både fram och bak.
Bussningarna till krängarna var totalt slut, så det resulterade i att krängaren bak åkte av!


2015 har jag hunnit med en träning på Falkenberg på nya khumosar, där jag körde med alldeles för högt tryck.
Också har jag gjort min debut i MX5-cupen.
En kanonhelg där jag fick chans att framföra bilen både i spöregn och torrt väglag

Så min bästa tid på kullen blev.


Och nu förbereder jag mig för SSM nästa helg.
Tältet är provrest och impregnerat.

Hoppas vi ses nästa helg!

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda miata -90 #79 roadsport C 1600cc standard
<<   1, 2
16 besök senaste veckan (19787 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande