Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT-FOUR -88
1 besök senaste veckan (1627 totalt)
Magnus Levenrot
Vendelsö
Här sen Dec 2006
Inlägg: 6


Trådstartare
Dags för en projekttråd här också, har en på TCS och Garaget, men rejsa känns ju lite mer seriöst för mina ambitioner, så vi kör väll min historia ifrån början.

Köpte bilen 2011-11-11, då med nedriven turbo efter turboras 2009. Fick med en uppgraderad originalturbo (CT26)


Efter 45 Mils hemfärd ifrån Venjan Nordväst om Mora så ställde jag in bilen på en garageplats som jag fick låna av en före detta kollega så att den kunde stå inne när snön täckte landet.



Såhär såg motorn ut när jag köpte bilen som det syns så är den inte riktigt ihopmonterad...


Efter några turer med SL-turbo så hade jag en stressnigel som passade Bolt-on, så då var det bara att montera.


När våren närmade så så körde jag bilen för första gången ifrån garaget till föräldrarnas tomt som ligger ett par mil närmare hemmet, då konstaterade jag att kylaren hade en spricka, bilen blårök något förjävligt och turbon spolade inte upp alls, och eftersom jag kände att jag ville satsa lite på prestandan på bilen så blev det att sätta sig på Ebay och beställa lite prylar.
Det blev en ny aluminiumkylare och ett 3" avgassystem. Detta tillsammans med en 3" Downpipe, en racekat och en turbofläns ifrån en Supra MK3 så byggde jag ihop ett komplett system som egentligen inte ska passa bilen.


Såhär såg motorn ut i slutet av sommaren 2012


När hösten närmade sig i fjol så var det dags att ta tag i vinterns projekt som bestod av uppgradering av väghållningen.
Beställde Polyuretanbussningar av en kille i Polen som fått bra recensioner, och jag har bara goda erfarenheter av honom, så det var inga falska recensioner direkt, bra priser och snabb leverans.


Beställde ett specialkit D2-coilovers ifrån streetperformance.se då det inte finns färdiga kitt som passar till bilen bolt-on.


Köpte en LSD-bakdiff och en uppsättning 16" fälgar med R-däck, båda ifrån Celica ST205


Ifrån England beställde jag bromsar i form av stålomspunna slangar, Black-Diamond kombinationsskivor (slitsade & borrade), Röda EBC fram och Black diamond bak.


Så efter att man blivit ganska mycket fattigare så var det bara att ställa in bilen och börja jobba så att man hade lite roligare prylar att montera alla nya fina saker i sen.

Slet ner subframen bak.

Plockade isär.

Elektolysbehandlat och målat småprylar.

Blästrade och 2-komponentslackade dom stora prylarna.

Pressade i bussningar och skruvade ihop grejerna när vädret började tillåta utomhusmeck igen efter vintern.

Skruvade ihop Chassit med bromsar.


Passade även på att köpa en uppsättning 17" ASA fälgar i behov av renovering och en uppsättning Hankook-däck som nu sitter på bilen.
Såhär ser den ut i dagsläget.


Motor ska byggas ny under vintern med Carlos Sainz stakar & kolvar för lite bättre hållbarhet och en effekt runt 250Hk är tanken.
Kommentera gärna eller ställ frågor om det är något ni undrar över.

_________________
Magnus Levenrot
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Inte du som varit och snurrat runt på 257:an och Pålamalmsvägen och Lida till? Sett någon Celica ett par gånger längs vägen (okej, jag blev rentav omkörd en kväll när jag skulle köra hem tjejen).

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Magnus Levenrot
Vendelsö
Här sen Dec 2006
Inlägg: 6


Trådstartare
Meantek skrev:
Inte du som varit och snurrat runt på 257:an och Pålamalmsvägen och Lida till? Sett någon Celica ett par gånger längs vägen (okej, jag blev rentav omkörd en kväll när jag skulle köra hem tjejen).


Nej där är jag oskyldig... har inte hunnit köra så mycket med bilen än... inte hunnit köra slingerbulten ännu... tyvärr... mest blivit 73'an E4'an och E18... och lite runt i Huddinge.

_________________
Magnus Levenrot
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT-FOUR -88
1 besök senaste veckan (1627 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande