Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Spyder VX 2015
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (42318 totalt)
psyco_man
Hällum
Här sen Maj 2006
Inlägg: 73


Trådstartare
Igår gjorde jag ett fäste till höger bromsok bak och punktade dit de.






Sen visade sig att jag inte skulle få dit handbromsvajern då den skulle krocka med bakaxeln. Hmm vad gör man då? Jo man tar och plockar vajerfäste och hävarm från ett Nissan Primastar bromsok och "voilà" problemet löst /> och samtidigt löste ju sig handbromsen direkt då jag redan har vajrar och att fästet för vajrarna vid spaken redan är klara /> ibland har man tur.




Idag var jag och hämtade mina bromsvätskebehållare som jag beställde i torsdags. Kommer köra med 6mm kopparör mellan behållare och cylinder, dock hade inte min lokala reservdelsbutik 7/16-20 honnipplar hemma men kommer imorgon.


_________________
Jan Ullström
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15488



Ser fint ut =)

Bra viktbesparing med motorbytet

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
psyco_man
Hällum
Här sen Maj 2006
Inlägg: 73


Trådstartare
Tack

Ja det blir ganska bra viktbesparing. Räknade lite på de och iom motorbytet, byte till mindre bromsar och mindre hjul så blir bilen 60-70kg lättare. Varav ungefär 45kg i bak

_________________
Jan Ullström
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Kolla så det inte krävs nivåvakt till bromsvätskan av SFRO - har ett svagt minne av det...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
psyco_man
Hällum
Här sen Maj 2006
Inlägg: 73


Trådstartare
Tror det bara är när det inte går att se nivån på bromsvätskan genom behållaren som det är så. Mina behållare är graderade med MIN och MAX.

_________________
Jan Ullström
Citera
psyco_man
Hällum
Här sen Maj 2006
Inlägg: 73


Trådstartare
Har blivit gjort lite av varje med bilen under helgen.

Först gjordes bromsokfästen klara på hjullagerhubbarna i bak, sen pressades det i nya hjullager.




Bakskivorna fick sig en omgång i bromssvarven på jobbet så det blev rätt tjocklek.





Sen monterades nav med hubbar, skivor och bromsok på bilen, satte även dit handbromsvajrarna.










Sen lyftes motorn i än en gång.






Ett fäste till bromsvätskebehållarna gjordes. Och rör mellan behållare och bromscylindrar konas till.








Sen monterade jag buren,stolarna,backspeglar. Som ni ser på bilden så har jag även fått dit innerbackspegel.




Sen fick jag till några helhetsbilder.








Har även svetsat färdigt torpedväggen. Även gjort ett y-rör för att ansluta expansionskärlen på en kylarslang.




Det va allt för denna gången.

_________________
Jan Ullström
Citera
psyco_man
Hällum
Här sen Maj 2006
Inlägg: 73


Trådstartare
Idag gjorde jag det sista på mina nav till framspindlarna. Har svarvat ner ytterdiametern,svarvat ny styrning för bromsskiva, svarvat fälgstyrning och sist borrat och gängat ny bultcirkel.

Monterade ihop nav med spindel.



Monterade även bromsskivorna som mäter 256x20mm


_________________
Jan Ullström
Citera
psyco_man
Hällum
Här sen Maj 2006
Inlägg: 73


Trådstartare
Dubbelpost.

_________________
Jan Ullström
Citera
psyco_man
Hällum
Här sen Maj 2006
Inlägg: 73


Trådstartare
Har inte hänt så himla mycket på bilen mer än att bakaxeln är helsvetsad, bromsarna bak är klara med rör och slangar, rör och slang till kopplingen är klart och lite andra småsaker är klara.

Har blivit en ändring vad det gäller bromsar fram då det inte få till nån vettig lösning med vw skivorna.
Så nu kommer det bli skivor och bromsok från Volvo 240.

Måste bara få svarvar till två distanseringar för centrumet i skivorna.

Så om det finns nån som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig att tillverka 2st distansringar så kan du skicka ett pm för mer info. Vore väldigt tacksam om nån vill hjälpa mig.

_________________
Jan Ullström
Citera
psyco_man
Hällum
Här sen Maj 2006
Inlägg: 73


Trådstartare
Nu är det ändå dags för en uppdatering.

Bygget har stått still länge pga husköp och renovering. Sen har jag inget riktigt garage att vara i utan håller till i ett oisolerat plåtskjul med grusgolv 😀 Men då motivationen och byggsuget kommit tillbaka så är det bara att klä sig varmt och se till att få saker gjorda.

Vad som är gjort sen senast är att Dedion bakvagnen skrotades då fyrlänkstagen hamnade för nära hjulen.
Även ramen bakom stolarna kapades bort och en ny byggdes upp för att få till den nya bakvagnen som blir dubbla a-armar med egenbyggda uprights.

Ombyggnationen resulterat i 20-25cm kortare bil och även lika mycket kortare hjulbas.

Även motornplaner har ändrats och kommer bli en VW 1,8 16V GTI motor som får ett eget insug och kommer styras av ett Microsquirt-sprut med wastespark spole.

Den första delen av karossen har inhandlats och det är en noskon. Även resten av karossen finns det mycket funderingar kring. Håller fortfarande fast vid friliggande skärmar fram och bak, resten är lite under planeringsstadiet men finns några olika funderingar.

Det var det för denna gången. Kommer bilder i nytt inlägg då jag inte har bilderna tillgängliga just nu.

//Janne

_________________
Jan Ullström
Citera
psyco_man
Hällum
Här sen Maj 2006
Inlägg: 73


Trådstartare
Nu är det ändå dags för en uppdatering.

Bygget har stått still länge pga husköp och renovering. Sen har jag inget riktigt garage att vara i utan håller till i ett oisolerat plåtskjul med grusgolv 😀 Men då motivationen och byggsuget kommit tillbaka så är det bara att klä sig varmt och se till att få saker gjorda.

Vad som är gjort sen senast är att Dedion bakvagnen skrotades då fyrlänkstagen hamnade för nära hjulen.
Även ramen bakom stolarna kapades bort och en ny byggdes upp för att få till den nya bakvagnen som blir dubbla a-armar med egenbyggda uprights.

Ombyggnationen resulterat i 20-25cm kortare bil och även lika mycket kortare hjulbas.

Även motornplaner har ändrats och kommer bli en VW 1,8 16V GTI motor som får ett eget insug och kommer styras av ett Microsquirt-sprut med wastespark spole.

Den första delen av karossen har inhandlats och det är en noskon. Även resten av karossen finns det mycket funderingar kring. Håller fortfarande fast vid friliggande skärmar fram och bak, resten är lite under planeringsstadiet men finns några olika funderingar.

Det var det för denna gången. Kommer bilder i nytt inlägg då jag inte har bilderna tillgängliga just nu.

//Janne

_________________
Jan Ullström
Citera
psyco_man
Hällum
Här sen Maj 2006
Inlägg: 73


Trådstartare
Nu när temperaturen börjar öka ute så har jag börjat greja lite med bilen.

Nu ligger fokus på att få bilen klar för SFRO 1 och det som är kvar är att få dit en båge och lite bältesfästen.

Och lite bilder kan ju vara intressant.
















_________________
Jan Ullström
Citera
psyco_man
Hällum
Här sen Maj 2006
Inlägg: 73


Trådstartare
Här va det längesen man gjorde en uppdatering.

Sist hade jag fokus på att klara SFRO 1 vilket jag gjorde strax innan midsommar -16. Fick några anmärkningar att fixa till bla så fick jag triangulera stötdämparfästena bak bättre.

Har även hänt en del efter det så här kommer lite bilder.

Några veckor innan SFRO 1.








En båge beställdes av Finess och monterades med löstagbar bakåtsträvor




Efter SFRO 1 så plockades bilen ner och ramen lastades på kärra




Fick hjälp av en kompis att blästra ramen och bärarmar




Hemkommen efter blästring




Sen målades ramen och bågen.




Golvet nitades fast




EN 1,8t 20v motor åkte ner i ramen




Ett EcuMaster inhandlades för att få styra motorn.




Nedanstående bilder är inte möjligtvis rätt i tidlinjen.













Bilen i sin helhet.




Köpt en uppsättning 17" hjul




Fick hem mina blinkers idag. Led blinkers till motorcykel men som även är godkända att ha på bil med rätt märkningar.




Det va allt för denna gången, ska försöka uppdatera lite mer vad som händer med bilen.

_________________
Jan Ullström
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191



psyco_man skrev:


Fick hem mina blinkers idag. Led blinkers till motorcykel men som även är godkända att ha på bil med rätt märkningar.




Fasen va nice, de är alltså märkt med 1 för framblinkers?
Vart köpte du dem?
Blev lite sugen på att byta ut framblinkersen på atomen när jag såg dem.

För övrigt så har jag gjutit din första skärm nu ikväll
Citera
psyco_man
Hällum
Här sen Maj 2006
Inlägg: 73


Trådstartare
per_cooper skrev:
psyco_man skrev:


Fick hem mina blinkers idag. Led blinkers till motorcykel men som även är godkända att ha på bil med rätt märkningar.




Fasen va nice, de är alltså märkt med 1 för framblinkers?
Vart köpte du dem?
Blev lite sugen på att byta ut framblinkersen på atomen när jag såg dem.

För övrigt så har jag gjutit din första skärm nu ikväll




Dom är märkta både 1a och 2a så är vad jag förstått godkända för både frambliknkers och bakblinkers..
Köpte dom på Brands4bikes. Sök på micro 1000 Extreme så hittar du dom lätt.

Väntar med spänning på skärmarna

_________________
Jan Ullström
Citera
psyco_man
Hällum
Här sen Maj 2006
Inlägg: 73


Trådstartare
ÄNTLIGEN 😀

Idag kördes bilen lite för första gången och vilken känsla det va.
Märkte att bromsarna inte funka så bra, troligen finns det luft kvar i systemet för pumpar jag några gånger så tar dom bättre. Så luftning ska göras innan det är dags för mappning.

_________________
Jan Ullström
Citera
psyco_man
Hällum
Här sen Maj 2006
Inlägg: 73


Trådstartare
ÄNTLIGEN 😀

Idag kördes bilen lite för första gången och vilken känsla det va.
Märkte att bromsarna inte funka så bra, troligen finns det luft kvar i systemet för pumpar jag några gånger så tar dom bättre. Så luftning ska göras innan det är dags för mappning.

_________________
Jan Ullström
Citera
psyco_man
Hällum
Här sen Maj 2006
Inlägg: 73


Trådstartare
ÄNTLIGEN 😀

Idag kördes bilen lite för första gången och vilken känsla det va.
Märkte att bromsarna inte funka så bra, troligen finns det luft kvar i systemet för pumpar jag några gånger så tar dom bättre. Så luftning ska göras innan det är dags för mappning.

_________________
Jan Ullström
Citera
psyco_man
Hällum
Här sen Maj 2006
Inlägg: 73


Trådstartare
Idag gjordes det en hjulinställning på bilen samt att den vägdes.

Vikten landade på 628 kg fördelat 39/61 fram/bak.

Kommer väl bli ca 30kg till som ska på bilen så hoppas på 660 kg utan förare.

_________________
Jan Ullström
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1691



Bra jobbat! Måste vara pigg med gti-motor och så lite att släpa på .

_________________
Markus Ålind
Citera
psyco_man
Hällum
Här sen Maj 2006
Inlägg: 73


Trådstartare
Qaz skrev:
Bra jobbat! Måste vara pigg med gti-motor och så lite att släpa på .



Tack. Ja den verkar pigg, kör ju med turbomotor nu. Tyckte det ger mer effekt per krona

_________________
Jan Ullström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Spyder VX 2015
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (42318 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande