Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -72, 512 whp 601 wnm
<<   1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12   >>
17 besök senaste veckan (147911 totalt)
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513


Trådstartare
Jaha i väntan på att få rätt svänghjul levererat (det jag fick var till Lexus V8), så har jag donat med plåt istället.

Så här ser huven ut numer efter att ha slipat bort säkerligen 2-3kg spackel och vad jag räknade till MINST 8 lager färg:


Rätt bulig och trist skick... syns inte så bra på det där dassiga fotot :/

Sedan blev det dags att ta tag i den krockskadade och urkapade sandplåten baktill:





Å även snickrat ihop en liten konsol till knappen som öppnar bagageluckan

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513


Trådstartare
Då har till slut avgassystemet blivit ihopknåpat så att det ligger närmare golvet istället för backen + att screampipen nu är avlägsnad och wg:n går in i avgassystemet = bankörning utan avvinkning möjlig thumbs up





Fick till slut även rätt svänghjul så det har blivit monterat + även provmonterat lameller och tryckplatta.


Men nu måste luftningen till det hydrauliska utrampningslagret lösas på ett smidigare sätt. Så kommer flytta ut nippeln så att den går att lyfta utanför sprängkåpan.

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513


Trådstartare
Fått hem mina stötfångare i ett bruksskick man kanske kan förvänta sig av en drygt 40 år gammal bilmodell

Frågan är dock om jag ska använda den bakre stötfångaren, är lite kluven just nu + att den behöver MKT jobb ("Chip Foosning" + svart pulverlack)


Främre stötfångaren kommer att monteras (efter bearbetning och pulverlack).

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Kroegarn skrev:
Fått hem mina stötfångare i ett bruksskick man kanske kan förvänta sig av en drygt 40 år gammal bilmodell

Frågan är dock om jag ska använda den bakre stötfångaren, är lite kluven just nu + att den behöver MKT jobb ("Chip Foosning" + svart pulverlack)


Finns ju kofångare i glasfiber att köpa!

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513


Trådstartare
Roggaman skrev:

Finns ju kofångare i glasfiber att köpa!


Mjoo, sett på Z car parts, men nu fick jag 1 främre, 1 komplett bakre (rostig dock) + extra mittdel bakre (bucklig och lite rost) till aningen dyrare än vad de vill ha för en enda EXKL frakt, tull, moms och allt annat som läggs på. Har varit på dem i höstas för att få ett fraktpris men efter att ha mejlat två gånger och inte fått något svar så gav jag upp. Å när dessa två terapiarbeten dök upp på tyska ebay slog jag till i en tillfällig förvirring om att spara pengar (men istället investera tid).

Men det kanske finns att skaffa mer lokalt än staterna??

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513


Trådstartare
Nya utmaningar, börjar dra ihop sig för att montera lådan på riktigt. Men får inte riktigt ihop det med hur utrampningslagret ska kunna nå fram till solfjädern och trycka in den?

Jag har nedan använt samtliga distansbrickor som följde med det hydrauliska utrampningslagret. Det blir då ca 7 cm från (max?) utryckt utrampningslager fram till dit svänhjulslagret kommer att vara.


Nedan så visar det sig att jag har 5,5-6 cm från svänghjulslagret fram till solfjädern


Om jag inte är helt ute och cyklar så innebär det att jag saknar 1-1,5 cm innan den ens ligger an mot solfjädern??

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3362



Borde du inte utgå ifrån anläggningsytan mellan motor och växellåda när du mäter - dvs avståndet mellan ytan och urtrampningslagret och mellan ytan och ytterst på tryckplattan.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513


Trådstartare
Verkar inte som att den här bilen ska byggas om till manuell

Mycket riktigt så var inte inspänningsmåttet rätt på tryckplattan vilket bl.a. gör att solfjädrarna planar ut och hela kopplingpaketet blir ihoptryckt. Nu har jag fått beskrivningen att jag ska använda ytterligare en bricka för att distansera ut tryckplattan... kändes väl sisådär men nu ihopskruvat så ser det iaf vettigt ut. Men det svaret kom först igår, m.a.o inte ens kommit så långt så att jag fått upp lådan och testat om avståndet melllan tryckplatta och utrampningslager är korrekt.

FÖR innan det, kommer nästa bakslag nämligen att det läcker uppe vid huvudkopplingscylinderns röranslutning. Visar sig att bromsrörsnippeln som jag köpt från Biltema inte har ett centrerat hål = skador på honans konform i den splitternya huvudbromscylindern!!

Börjar väl att testa med en ordenlig nippel och hoppas att det får det hela att hålla tätt annars lär man väl knappast få Biltema att pröjsa för en ny huvudkopplingscylinder.

Suck... hela våren borta utan en mil på bilen... inte ens kommit ner på hjulen.

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513


Trådstartare
Krigar vidare med mekandet och nu är tryckplattan justerad enligt beskrivning... men inte helt säker på att inspänningsmåttet är helt rätt. Solfjäder planar ut rätt mkt redan nu.

Hydrauliken till urtrampningslagret har jag fått tätt och nu ska bara lådan ner ytterligare en gång till för att justera in avståndet rätt. Hade inte distanser så det räckte men kapade till ett gammalt rör från en hoppmattas skyddställning. Förzinkad och klar .


Sedan det donats rätt mkt med främre och bakre stötfångarna som nu börjar bli rätt klara. Bakre behöver få en vettigt lösning för infästningen mot sidorna.



Blev en huv också i kolfiberdraperad glasfiber som nu är på väg hit från staterna tillsammans med två kompletta rostfria dörrar. Inte för att de nuvarande är så värst dåliga men de ingick i affären om jag ordnade och betalade frakten.


Snart semester så kanske finns hopp om att få ut den på gatorna igen

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6058



Intressant bygge thumbs up

Nyfiken fråga, vilken variant av Wilwood ok är det du har sittandes i fram?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513


Trådstartare
Humle skrev:
Intressant bygge thumbs up

Nyfiken fråga, vilken variant av Wilwood ok är det du har sittandes i fram?


Wilwood Superlite 4 ska modellen heta. Verkar oxå stämma med de belägguppgifter jag fått från Pean.

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513


Trådstartare
Lite skruvande har det hunnit bli under semestern. Fått in inredningen i bilen, men kommer behöva fixa lite vid växelspaksdamasken då lådan sitter lite längre fram än vad som är optimalt för hålet i kardanen:


Sedan har avgassystemet, startmotor, kylvätska, olja och lite annat lyfts/hällts i för att kunna provstarta bilen. Tyvärr händer inte så mkt mer än att motorn går runt utan tillstymmelse till tändning.

Så jag gissar att den kabeln som går till säkringsboxen märkt "Coil" nu måste hitta sin rättmätiga plats i elhärvan, å det kommer bli en utmaning

Kardanen är ivägskickad och ska få en alu-distans tillverkad... så det lär väl bli ytterligare veckor/månader innan den är ute på vägarna igen.

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513


Trådstartare
IT'S ALIIIIIIVE IT'S ALIIIIIIVE!!!! Läste in mig på elschemat och ECU:ns kontakter och började med att lokalisera kabeln till Ignitern (tändförstärkaren?) och mycket riktigt var det en kabel som hade gått av där. Märkligt att jag inte lagt märke till det, men lödde ihop kablarna och vips så startade bilen upp som den skulle . Den var också kvick på gasen nu när hela svänghjul+kopplingspaketet endast väger 6.7kg

Mjaa allt var ju inte helt tipptopp. Nu med automatens startskrans och ett pyttelitet svänghjul ovanpå så kan startkransens inbyggda klang komma ut i full serenad . Innan jag skruvade dit den och om jag slog till på startkransen så kunde den klanga till ordentligt och tonen låg kvar länge. NU med allt monterat och motorn igång så skriker det nästan och VÄLDIGT högt. Ljudet skär i öronen och det tog lång stund innan öronen slutat tjuta efter att motorn var avstängd

Så alla tips är välkomna på hur jag ska lösa denna lilla utmaning!

Lattjade lite med 19" fälgar... men så stort kommer det inte bli


_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513


Trådstartare
Problemet med oljudet är lokaliserad, startmotorns kugg ville inte riktigt släppa taget om startmotorkransen. Så quickfix blev att sätta två brickor och få startmotorn lite längre ut. Så nu fick jag njuta av en riktigt rapp gasrespons och ett aningen mer civiliserad avgasljud med den nya slutpipen.

De första kopplingsförsöken med motorn igång verkar lovande... lät rätt och kändes rätt, men inväntar kardandistansen så kan den nog snart efter närmare 9 månader på pallbockar få komma ner

KÖRSUGEN!!! Dock en hel del småplock kvar att fixa med... mest akut är att kolla oljetryckmätaren om den är felkopplad eller vad det är som gör att jag inte får något oljetryck på mätaren.

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



Fattar piken.... Ska skrida till verket snart...!

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Fifan grattis, jag ser fram emot åkturen ..

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513


Trådstartare
Yaskin skrev:
Fattar piken.... Ska skrida till verket snart...!


Haha, nädå det är lugnt... MEN målet är att köra bilen lagligt till Träffpunkt 70, den 21 september... å behöver få bilen besiktigad innan dess . I värsta fall får jag väl släpa den dit

trocade skrev:
Fifan grattis, jag ser fram emot åkturen ..

Det ska vi förhoppningsvis kunna lösa... så här dryga året efter jag lovade en

/M

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513


Trådstartare
Då var hela inredningen (så när som på de aldrig monterade 6-p bältena) klar . Lite mindre racemässigt och istället lite mer ombonat med golvmatta. Dessutom ECU flyttat från golvet på förarsidan till under handsfacket på passagerarsidan. Reparerat instrumentbrädan och snickrat till med en växelspakdamask i läder från en gammal Audi. Flyttade även WB mätaren till mittkonsolen och fick därmed tillbaka ett friskluftsutblås. Allmän upprensning av elsystemet men där finns mer att göra en regning höst/vinter om rastlösheten faller på




Även på utsidan börjar saker falla på plats. Stötfångaren fram klar och fastskruvad. Huven provisoriskt pålagd (kolfiber/glasfiber diton är just nu i hamnen i göteborg).

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513


Trådstartare
Hämtat lite Datsun delar idag.

En styck Seibon motorhuv i riktigt fin finish (å ett riktigt suddigt foto ):


En uppsättning kompletta dörrar (förutom en innerdörrsida + backspeglar) som är raka och rostfria MEN inte riktigt lika fin finish:


Stort tack till Yaskin som svarvat till min distans till kardan... ska jag bara hämta den och sedan är det bara att hålla tummarna att kopplingen lirar som den ska:

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513


Trådstartare
Var och hämtade kardanen och distansen ikväll och snabbt ut i garaget för att testa grejorna. Tyvärr hade jag inte några bultar av rätt längd, så testade utan distansen och banne mig om det inte verkar lira. Så nu är det "bara" att göra resten och sedan få göra lite vägtester.

Dock har jag problem med att tomgången är extremt ojämn, A/F visar att den går fett och sedan kompenseras och magrar ut . Titt som tätt så stannar även motorn. Tomgången kunde vara lite ojämn även innan ombyggnationen, men endast vid kall motor och framförallt inte lika hoppig över varvtalsregistret. Vet inte om det kan bero att motorn går lättare nu Gissar att googla/youtuba fram lite kurser kring AEM tomgångsmappning är ett bra första steg?

Även lagt på motorhuven:

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513


Trådstartare
JIHAAA kört första testrundan och första rundan någonsin i en manuell Datsun 240Z

Bilen är varken påställd eller besiktigad så det blev bara några hundra meter men det verkar lira. Skulle dock vilja att kopplingspedalen hade fått ta lite tidigare. Nu måste den tryckas helt i botten annars riskerar det att koppla ur för dåligt. Men ev. lite luft kvar + att själva armen till huvudkopplingscylindern är skruvbar så först testa att justera där först.

Det stora pysslet för att få bilen ordentligt körbar och ta sig genom en besiktning är att få till tomgångsmappningen + belysning till nr-plåten bak. Dock är listan över div. småpyssel skapligt lång där de viktigaste är att få utslag på oljetrycksmätaren + laddtrycksmätaren som nu inte visar något (trasig sensor + något läckage med luftslangen). Behöver oxå vattentäta bilen med ny bagageluckelist+täta torpedväggens dåligt tätade kabelgenomföringar.

Hjulinställning med lite mer negativ camber + skruva ner den en aning till står också på TODO-listan.

Lite bildbevis, annars har det inte hänt, på att den är nere från pallbockarna + ute ur garaget (för egen maskin )


_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -72, 512 whp 601 wnm
<<   1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12   >>
17 besök senaste veckan (147911 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande