Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S 2001
tråden läst  
47776 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa>>
 
   
DJ
NL





Här sedan: 03 Maj 2004
Inlägg: 7906
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Apr 2016 11:09     Citera

Nya spacers har kommit hem.

Tänkte använda dessa för att få på 10" hjulen fram.

Nu sitter det fel däck på, som satt på när jag köpte fälgarna.




Med smalare däck, injusterad överkant när jag ställer mer negativ camber, lägre ride height, och lite skärmvalsning blir det nog alldeles prima. Med smalare däck skulle jag kunna ha lite tunnare spacers också. Det är de buliga däcken som är begränsande mot fjäderbenet nu.



Ska ta och köpa ett par R888 i 265/35-18 till de här fälgarna. Borde matcha ganska bra med 285:orna jag har på 11" bakfälgarna.


_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Raceroger
Göteborg





Här sedan: 17 Okt 2013
Inlägg: 207
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Apr 2016 12:05     Citera

En fråga, varför ska du ha 10" fram?
Jag kör med 7,5" fram och 225 inga direkta problem med undestyrning, mer än 8-8,5 tum fram har jag svårt att se nyttan med?
Bredare fälgar blir ju bara tungt.


_________________
Roger Risberg
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
DJ
NL





Här sedan: 03 Maj 2004
Inlägg: 7906
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Apr 2016 12:28     Re: Citera

Raceroger skrev:
En fråga, varför ska du ha 10" fram?
Jag kör med 7,5" fram och 225 inga direkta problem med undestyrning, mer än 8-8,5 tum fram har jag svårt att se nyttan med?
Bredare fälgar blir ju bara tungt.


Viktsfördelningen är 46/54 om jag minns rätt, och tänkte få till däckbredder som matchar det, och så breda som möjligt. 265 tror jag funkar fram.

Finns flera som hävdar att "square", d.v.s. samma bredd runt om, är bäst för boxster på bana. En del rejs-boxstrar åker 265 runt om.

Min ynderstyr nåt alldeles hejdlöst med 225 fram och 285 bak. Kan visserligen delvis bero på att jag tidigare kört med för snälla hjulvinklar. Det ska GT3-bärarmarna råda bot på.


_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
DJ
NL





Här sedan: 03 Maj 2004
Inlägg: 7906
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2016 19:11     Citera

Hmmm...

Hur hög ska en duck tail vara?

Vill ha nånting sånt här:


911 RS spoiler inklistrad.

Frihands-skar en kartongbit till skrotluckan som ska bli plugg.

Kanske blev aningen väl tilltagen.
Om nån vet hur hög en klassisk 911 RS ducktail är vore jag tacksam att få veta.


Kanske borde åka och handla lite pluggmaterial innan byggvaruhusen stänger.


_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pontus Fyhr
Lund





Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 2983
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2016 20:24     Re: Citera

DJ skrev:
Hmmm...

Hur hög ska en duck tail vara?


Inte den blekaste, men jaaa ducktail!


_________________
Pontus Fyhr
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Eddie Varvstopp
Kävlinge





Här sedan: 09 Nov 2002
Inlägg: 2308
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2016 21:09     Re: Citera

Pontus Fyhr skrev:
DJ skrev:
Hmmm...

Hur hög ska en duck tail vara?


Inte den blekaste, men jaaa ducktail!


+1, speciellt på en 986


_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
DJ
NL





Här sedan: 03 Maj 2004
Inlägg: 7906
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2016 22:00     Citera

Bygghandeln ett par städer bort var öppen till 21. Så jag hann handla. Och börja testa.

Lite skruvplåtar limmades och skruvades i luckan för att hålla stommen.




Kan se kul ut det här.




Bakom spoilern tänkte jag mig en radie ut till luckans kant, c:a 60 mm. Borde bli ungefär som på gamla RS:en.Den har en radie i botten på båda sidor och är sen ganska platt.
Radien framför blir större. Kanske runt 150mm.

Den är lite hög nu med flit. Ska kapas ner framför allt i ytterkanterna. Tänkte att den skulle följa luckans krökning. Fast när jag tänker efter kanske det är ballt med rak överkant, som originalet?
Ska lägga luckan på bilen och se hur proportionerna blir. Vinkeln blir nog ganska bra. Den ska vara lite brant.



Blir tvådelad form för att kunna lägga upp bra och för att kunna få ut bakluckan ur formen.

Infällt bromsljus vore snyggt. Tips på snyggt sådant mottages tacksamt.


_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
DJ
NL





Här sedan: 03 Maj 2004
Inlägg: 7906
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Maj 2016 19:23     Citera

Blev lite nya ringar köpta idag. Fick ett bra pris på de sista Pirelli Corsa däckgubben hade i lager. 265/35-18 och sen två 295/30-18 som ska bli bakdäck så snart jag slitit slut på mina R888.



Åkte till bilklubben på jobbet för att byta bromsbelägg och bärarmar fram, men fick vända p.g.a. "Access Denied" i klubbens nyckelsystem. Surt.


Så jag åkte hem och hängde på r-däck istället, och hej vad det svänger bra helt plötsligt.

Med de smalare 265:orna på 10" fälgarna passar de som pojken i flickan! thumbs up
Spacers behövdes inte, så de hade jag tydligen köpt i onödan.





Så nöjd!
Hoppas att de löst nyckelstrulet till bilklubben imorgon. Vore skönt att byta bärarmarna och ställa hjulvinklarna.


_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
JohnC
Jönköping





Här sedan: 07 Sep 2004
Inlägg: 1509
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Maj 2016 20:55     Citera

Intressant med 265 fram. Notera att du kan spara 16 kg med OZ jämfört med nuvarande bojsänken (ofjädrad vikt)


_________________
John Carlsson

________________________
Porsche 944 s2 PCSR8B (såld)
Porsche 993 PCSR8C (såld)
Ginetta G20
Lotus Elise s2
Porsche Boxster S PCSR8B
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
DJ
NL





Här sedan: 03 Maj 2004
Inlägg: 7906
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Maj 2016 20:46     Citera

Blev lite fixat idag. Så praktiskt med bilklubben på jobbet! thumbs up




GT3-bärarmar med 11mm schims. Casterkompensering i solida alubussningen, och större bromskylnings-spoiler.









Skönt med servering i samma hus.
Satt en stund i solen och njöt av att man kan få Pizza och öl serverat för 3 Euro... thumbs up



En kollega gjorde mig sällskap med sin ytterst fina 944 han köpt ny 1987 för första lönen på ESA.



Och vi har Camber!

Men OJ! vad jag fick skruva på styrstagen. När bilen släpptes ner såg den väldigt kobent ut. Mätte med måttband till c:a 5cm total toe in...



Även gamla mätverktyg funkar! thumbs up
Fast jag måste nog in på riktig fyrhjulsmätning. Fick inte till det riktigt i bakvagnen, och jag tror jag vet var jag skruvat fel. Men det är svårt att skruva rätt utan att mäta alla hjul samtdigt.







Bromsbeläggen byttes till PFC 11. Blev klar förbättring.


_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
DJ
NL





Här sedan: 03 Maj 2004
Inlägg: 7906
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Maj 2016 20:58     Citera

Åkte till Zandvoort fram och tillbaka idag, så då fick jag känna lite mer på den.
Det släpper ju inte i kurvorna direkt vid gatåka, så jag kan inte säga än om understyrningen försvunnit.


Men OJ, vad mycket bättre den svänger! Man behöver ju bara tänka "sväng". Däremot skulle jag vilja ha snabbare utväxling på kuggstången. I riktigt skarpa kurvor behöver man vrida obekvämt mycket på ratten. Finns det snabbare steering racks att köpa?


Bromsarna är inkörda nu. De gnisslar lite vid feskörning, men är tysta när man bromsar lite hårdare. Bettar riktigt bra vid hårda inbromsningar från högre hastighet. STOR förbättring!

Men den verkar ha blivit lägre fram efter bytet av bärarmarna.
Slår i framstöten i vägbulorna om jag inte krypkör. Såå mycket borde inte MR ha ändrat sig av fjäderbenets lite ändrade vinkel. Eller?


_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
JohnC
Jönköping





Här sedan: 07 Sep 2004
Inlägg: 1509
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Maj 2016 13:22     Re: Citera

DJ skrev:
Åkte till Zandvoort fram och tillbaka idag, så då fick jag känna lite mer på den.
Det släpper ju inte i kurvorna direkt vid gatåka, så jag kan inte säga än om understyrningen försvunnit.


Men OJ, vad mycket bättre den svänger! Man behöver ju bara tänka "sväng". Däremot skulle jag vilja ha snabbare utväxling på kuggstången. I riktigt skarpa kurvor behöver man vrida obekvämt mycket på ratten. Finns det snabbare steering racks att köpa?


Bromsarna är inkörda nu. De gnisslar lite vid feskörning, men är tysta när man bromsar lite hårdare. Bettar riktigt bra vid hårda inbromsningar från högre hastighet. STOR förbättring!

Men den verkar ha blivit lägre fram efter bytet av bärarmarna.
Slår i framstöten i vägbulorna om jag inte krypkör. Såå mycket borde inte MR ha ändrat sig av fjäderbenets lite ändrade vinkel. Eller?


Har letat snabbare styrväxel men ej funnit. Dvs "tokgooglat" och gått igenom diverse forum.


_________________
John Carlsson

________________________
Porsche 944 s2 PCSR8B (såld)
Porsche 993 PCSR8C (såld)
Ginetta G20
Lotus Elise s2
Porsche Boxster S PCSR8B
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
DJ
NL





Här sedan: 03 Maj 2004
Inlägg: 7906
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Maj 2016 09:57     Re: Citera

JohnC skrev:
DJ skrev:
Åkte till Zandvoort fram och tillbaka idag, så då fick jag känna lite mer på den.
Det släpper ju inte i kurvorna direkt vid gatåka, så jag kan inte säga än om understyrningen försvunnit.


Men OJ, vad mycket bättre den svänger! Man behöver ju bara tänka "sväng". Däremot skulle jag vilja ha snabbare utväxling på kuggstången. I riktigt skarpa kurvor behöver man vrida obekvämt mycket på ratten. Finns det snabbare steering racks att köpa?


Bromsarna är inkörda nu. De gnisslar lite vid feskörning, men är tysta när man bromsar lite hårdare. Bettar riktigt bra vid hårda inbromsningar från högre hastighet. STOR förbättring!

Men den verkar ha blivit lägre fram efter bytet av bärarmarna.
Slår i framstöten i vägbulorna om jag inte krypkör. Såå mycket borde inte MR ha ändrat sig av fjäderbenets lite ändrade vinkel. Eller?


Har letat snabbare styrväxel men ej funnit. Dvs "tokgooglat" och gått igenom diverse forum.


Såg en kort steering rack på annons, men den var redan såld.


_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
JohnC
Jönköping





Här sedan: 07 Sep 2004
Inlägg: 1509
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Maj 2016 10:00     Citera

Se om du kan ta reda på vem som tillverkar dem? Såg att någon försökt göra ett sammarbete med Quaiffe har jag för mig men att det hade strandat. Vore väldigt bra att hitta en lösning då det är lite väl mkt vevande original. Jag är lite bortskämd med kort styrväxel från min modifierade 944:a med Sellholm styrväxel som modifierats från 924.


_________________
John Carlsson

________________________
Porsche 944 s2 PCSR8B (såld)
Porsche 993 PCSR8C (såld)
Ginetta G20
Lotus Elise s2
Porsche Boxster S PCSR8B
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Raceroger
Göteborg





Här sedan: 17 Okt 2013
Inlägg: 207
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Maj 2016 11:25     Citera

Passar denna tro från Patric Motorsport?

Close Ratio Steering Rack Assembly - PORSCHE 914 / 911 / 912 / 930 / Turbo - Quickens Ratio 2.50 Lock to Lock - Pre assembly with QUAIFE PN: 40.435.001 - Ring & Pinon Set - Precision machined housing and ring and pinion set-up - Direct replacement pre-built unit by PATRICK MS USA
+ Price Outright, No Core Required


_________________
Roger Risberg
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
DJ
NL





Här sedan: 03 Maj 2004
Inlägg: 7906
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Maj 2016 09:26     Citera

En blank och färgglad växelspak har äntligen hittat hem. Med hjälp av browserns autofill av formulär beställdes den till min förr-förr-förr-förra adress.
Det tog ett tag innan jag lyckades reda ut varför den aldrig kom hem. Men som tur är bodde jag i Holland då också, och den hade levererats till min gamla adress som bara är 200 meter från där jag bor nu. thumbs up


Ska försöka få dit den ikväll.


EDIT: Den kom på plats ikväll, och visst blev det trevligare att växla! thumbs up Mycket bättre känska.
Men spaken lutar lite väl mycket åt vänster, även med kablarna i samma position som innan. JA, jag kom ihåg att märka dem.

Kanske borde justera om nån gång. **suck**


_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
DJ
NL





Här sedan: 03 Maj 2004
Inlägg: 7906
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Maj 2016 17:08     Citera

Skärmvals behövs när man svänger hårt.


Inga skador, har bara touchat, men kanske får hänga på smalhjulen till jag fått tag på en vals. Har bett bilklubben på jobbet att köpa en. Hoppas de nappar, för jag kommer nog inte använda den mer än 4 gånger. Jag försökte motivera med att den är bra att räta ut bucklor på skärmkanterna med...

Hårdare fjädring och krängaren som ska på kommer iofs hjälpa till att motverka kontakt också.

De nya beläggen dammar påtagligt mer än original, som synes.


_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
DJ
NL





Här sedan: 03 Maj 2004
Inlägg: 7906
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Maj 2016 22:06     Citera

dum Daniel ->

Satt efteråt och tänkte på hur oväntat "snällt" däckslitaget såg ut föt att ha kelat med skärmkanten och kom på en sak...
Gick ut och kollade, och mycket riktigt, det är bara däcket som tar emot innerskärmen när man svänger mycket. Typ parkering. Inget värre än så. Kan jag nog leva med tills jag tar fram värmepickan och formar om innerskärmen en aning.



_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Ghoofy
Göteborg





Här sedan: 07 Jul 2003
Inlägg: 291
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Maj 2016 22:22     Re: Citera

DJ skrev:



....Men spaken lutar lite väl mycket åt vänster...

Kanske borde justera om nån gång. **suck**


många kina-varianter av short shiftern verkar ha spaken åt fel håll ibland (gissar på 50% risk )
skruva loss muttern på bilden och vänd på spaken


_________________
Ola Gustavsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
DJ
NL





Här sedan: 03 Maj 2004
Inlägg: 7906
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Maj 2016 22:42     Re: Citera

Ghoofy skrev:


många kina-varianter av short shiftern verkar ha spaken åt fel håll ibland (gissar på 50% risk )
skruva loss muttern på bilden och vänd på spaken


Hmmm...
Kan ju vara en bättre idé än att justera om wiren. thumbs up


_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
DJ
NL





Här sedan: 03 Maj 2004
Inlägg: 7906
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jun 2016 18:37     Citera



Den blev inte fullt så monstruös som jag var rädd för. Kanske blir lagom att ta ner den typ 1dm i kanterna och 5cm på mitten. Så den följer luckans krökning.
Nu ligger extra-urban ovanpå bilens lucka också, så den kommer ju sjunka ner några cm ytterligare sen.

Och nerskalad en aning



_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S 2001
tråden läst  
47776 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.349 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec