Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Racerapporter från Kinnekulle 2013-08-18
5157 besök totalt
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
lade från jobbet på fredageftermiddagen. Lastade av bilen på Knutan och tog mig till Falkängen där det blev traditionsenlig grillning med en massa andra trevliga Alfisti, tyvärr denna gång i regn men vad gör väl det.
Lördag:
Lördagen bestod av 2 träningspass och 2 ringtaxipass. Började första träningen ganska lugnt, kände mig ringrostig efter en lång skön semester. Kunde också konstatera att alla hjärnspöken inte flytt fältet efter kraschen för två år sedan. Men skam den som ger sig. Ökade tempot under passet och provade lite olika spår i framförallt kvarnen och mellan Molins knäpp och TV-krönet.
Nästa pass var ett ringtaxipass där vi Challengeförare körde runt andra besöker som ville testa på hur det känns att åka tävlingsbil. Första passageraren var en mycket trevlig äldre man som frilansade åt Lidköpings Nya Tidning och var där för att göra ett reportage om banmötet. Efter 3 varv svängde jag in i depån och då vände han sig mot mig med ett leende på läpparna och frågade "är det försent att be om ett varv till". Kunde inte säga nej så jag tog fastlane ut på banan igen och gav honom två varv till. Han har efter lördagen ringt flera gånger för att kolla fakta till artikeln och varje berättat hur fantastiskt kul han tyckte det var att få åka med. Artikeln publicerades enligt rykten i Lidköpings Nya tidning måndagen efter. Hann sedan med en passagerare till. Efter passet kollade jag olja och vatten och såg att jag tappat en del vatten. Startade och kunde konstatera att vattenpumpen lät allt annat än frisk och remhjulet fladdrade osunt mycket. Lite lätt panik, klockan var strax efter 13 och jag började ringa runt Mekonomenbutiker i regionen men antingen hade de redan stängt eller så hade de ingen pump på lager. Gick runt i depån och kollade om någon råkade ha en vattenpump över, men föga förvånande ingen lycka. Av Niclas Rosengren fick jag tips om en Alfamotortrimmare Roger i Lidköping som kanske kunde ha en. Med ytterligare hjälp lyckades jag få kontakt med honom. Han hade just åkt hemifrån för att gästa vårt banmöte, men han vände hem igen och skruvade av en vattenpump på en TS-maskin han hade stående i verkstaden. Osannolik tur man kan ha ibland! En timme senare hade jag fått en bättre begagnad vattenpump som jag kunde montera. Efter uppstart visade det sig att den läckte genom skvallerhålet, men med lite bondmekstips från Hans Bjurman pluggades hålet och täcktes med silikon. Hann inte med något mer pass och packade ihop för att ladda för söndagen race.
Söndag:
Startade bilen vid ankomst till banan och vattenpumpen såg helt tät ut, skönt! Försökte bygga mer och mer fart under de två träningspassen, provade fortsatt lite olika spår och började känna mig tryggare och tryggare. Tyvärr visade varvtiderna att jag saknade 1-2 sekunder ner till mina kombattanter om segern Sune och Danne. Under långa pausen efter andra träningen spekulerades det friskt om det skulle komma regn eller inte. Med en halvtimme kvar till kvalet kom det regn och jag bestämde mig för att byta till Toyosarna som jag tycker funkar bättre i vätan.
Kvalet kändes kul och halt. Framförallt högern efter Molins knäpp och högern ut på start och mål kändes riktigt halkiga. Hamnade bakom Sune och hade lite bättre fart men valde att ligga kvar för att kolla spårval och fartskillnader inför racet. Mot slutet körde jag om och försökte sätta ett bra varv. Det räckte till en 7:e startruta och 2:a i klassen med både Sune och Danne efter mig, perfekt! Upptäcker på avkylningsvarvet att vindrutetorkaren går väldigt långsamt. När jag kopplar ur i depån dör motorn direkt och jag börjar ana oråd. Visar sig vara en kabel på generatorn som hoppat loss och jag har kört hela kvalet utan laddning. Fixar detta och slänger laddaren på batteriet.
Race 7:
Gör en kanonstart och tar Mats och Rosell och är i bakluckan på Jens in under bron, leder klassen. Hänger på klass-1-bilarna riktigt bra och Rosell (klass 2) har riktiga problem att ta sig om mig. Regnet har nu slutat och banan börjar torka upp. Ser att Sune börjar knapra in och ganska snabbt kan han ta sig om mig med sitt högre tempo. Försöker hänga på men tappar lite varje varv. Ser att Danne också börjar närma sig. Det känns som att det ska kunna hålla i mål, men det torkar upp allt mer och Danne har nu sjukt bra grepp och kan köra helt andra spår än mig. Med 2 eller3 varv kvar smiter han innanför mig in mot TV-krönet. Jag kan hänga ett knappt varv till men sen drar han iväg. På sista varvet kommer Peter (klass 2) ikapp och vi har en kul fajt in mot mållinjen och jag lyckas hålla honom bakom mig precis efter att vi fått en varvning i högern ut på start och mål. Slutar 3:a i klassen och 8:a totalt.
Race 8:
Danne blev 6:a i racet innan så han startar i Pole. Sune startar som 7:a, jag 8:a och Mats som 9:a. Gör återigen en kanonstart och till Kvarnen är jag före Sune och Mats och i bakluckan på Danne. Lyckas återigen inte hålla riktigt samma tempo som Danne och tappar några meter varje varv. På 2:a varvet kommer Rosell på insidan i högern efter Molinsknäpp och han har med Sig Sune i bakluckan så han tar sig förbi också. Hänger med Sune och Danne hyfsat. På nästa varv försöker Sune ta Danne på yttern i Kvarnen men lyckas inte hålla kvar bilen på det svarta utan hamnar med vänsterhjulen i gräset på väg ut, tappar farten och jag kan ta tillbaka andraplatsen. Ser sedan inte till Sune i backspegeln, visar sig senare att han fått bryta på grund av oljeläckage från växellådan. Jag klarar inte av att hänga med Danne så jag väljer att köra på säkerhet. Har en lugn resa och ser inga hot i backspegeln. Med knappt två varv kvar kommer Jens och Niclas ikapp mig för varvning i kvarnen. Släpper om de på insidan och på väg ner tillbaka under bron ser jag en till bil som är på väg ikapp och tror att det är en varvning till. Börjar planera för var jag ska släppa om den, men inser när den kommer närmare att det är Mats som plötsligt är ikapp. Får ställa om hjärncellerna illa kvickt och är nu plötsligt ett jagat villebråd. Mats pressar hårt under det kommande varvet och när vi är på väg mot TV-krönet för sista gången är han i bakluckan på mig. Kommer alldeles för rakt över TV-krönet och får ingen höjd in i högern, lyckas på något sätt ände fixa den och kan hålla undan in i mål.
Känner mig grymt nöjd med helgen. Startade grymt bra men saknar lite fart gentemot mina konkurrenter. Det kan nog enklast lösas med mer träning. Nu är min säsong slut eftersom jag missar avslutningen på Gelleråsen. Blir inga stora försändringar under vintern utan mer fokus på att fixa några irriterande grejer som ibland stör driftsäkerheten. Lite färg på fronten ska väl dit också.
Stort tack till alla medtävlare och funktionärer. Grymt kul att få möjlighet att köra så här tät och jämn racing under dessa enkla och positiva former.

Film från race 7: http://www.youtube.com/watch?v=XT1abadA_wA

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Racerapporter från Kinnekulle 2013-08-18
5157 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande