Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rallyklasser, varför inte turbo och framhjulsdrift?
9313 besök totalt
Göran Svensson
Sjuntorp Trollhättan
Här sen Maj 2005
Inlägg: 116


Trådstartare
Dum fråga.

Varför finns det inte en klass för framhjulsdrivna turbobilar i rally?

Alla tillverkare har en framhjulsdriven turbobil.
Dom har gjorts i över 20-30 år så underlaget är enormt.
Allt från Golf till senaste Megane RS.

Det skulle kunna bli en extremt billig och stor klass?
Som det är nu finns grupp H med löjligt dyra trimmade sugmotorer tex.

Bara en stilla undran?

_________________
Göran Svensson
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Därför att framhjulsdrift+turbo+grusvägar inte är så jätteroligt?

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Göran Svensson
Sjuntorp Trollhättan
Här sen Maj 2005
Inlägg: 116


Trådstartare
E.Svensson skrev:
Därför att framhjulsdrift+turbo+grusvägar inte är så jätteroligt?



Varför körs det med trimmade framhjulsdrivna bilar då?
En del kör med motorer som kostat 250.000 som ger effekt som en normal 1,8turbo
Finns massor med framhjulsdrivet redan.
Och dom går rejält fort också.

Undrar bara varför överladdning är förbjudet då det är den absolut
vanligaste motorn idag.

Hade räckt med en restriktor för att jämna ut lite.

Hade vart trevligt med en klass Typ "Grupp FWD tööörbo"
Hyfsat standarbetonad så d blir enkelt o billigt, eller billigare kanske man ska säga
då all motorsport är dyr

_________________
Göran Svensson
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Lowtech skrev:
E.Svensson skrev:
Därför att framhjulsdrift+turbo+grusvägar inte är så jätteroligt?



Varför körs det med trimmade framhjulsdrivna bilar då?
En del kör med motorer som kostat 250.000 som ger effekt som en normal 1,8turbo
Finns massor med framhjulsdrivet redan.
Och dom går rejält fort också.

Undrar bara varför överladdning är förbjudet då det är den absolut
vanligaste motorn idag.

Hade räckt med en restriktor för att jämna ut lite.

Hade vart trevligt med en klass Typ "Grupp FWD tööörbo"
Hyfsat standarbetonad så d blir enkelt o billigt, eller billigare kanske man ska säga
då all motorsport är dyr


Förstår din tanke, men varför inte göra samma sak med grupp h? Så mycket pengar dom lägger på sina motorer för att få ut den effekten är ju lite läskigt...

Vet inte varför det e som det e... men sbf kanske? Dom är ju inte kända för att främja sporten...

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Går väl en del Saab 900/9-3 i skogen som har turbo.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



E.Svensson skrev:
Lowtech skrev:
E.Svensson skrev:
Därför att framhjulsdrift+turbo+grusvägar inte är så jätteroligt?



Varför körs det med trimmade framhjulsdrivna bilar då?
En del kör med motorer som kostat 250.000 som ger effekt som en normal 1,8turbo
Finns massor med framhjulsdrivet redan.
Och dom går rejält fort också.

Undrar bara varför överladdning är förbjudet då det är den absolut
vanligaste motorn idag.

Hade räckt med en restriktor för att jämna ut lite.

Hade vart trevligt med en klass Typ "Grupp FWD tööörbo"
Hyfsat standarbetonad så d blir enkelt o billigt, eller billigare kanske man ska säga
då all motorsport är dyr


Förstår din tanke, men varför inte göra samma sak med grupp h? Så mycket pengar dom lägger på sina motorer för att få ut den effekten är ju lite läskigt...

Vet inte varför det e som det e... men sbf kanske? Dom är ju inte kända för att främja sporten...

Bilarna måste vara FIA-homologerad.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



super7 skrev:
E.Svensson skrev:
Lowtech skrev:
E.Svensson skrev:
Därför att framhjulsdrift+turbo+grusvägar inte är så jätteroligt?



Varför körs det med trimmade framhjulsdrivna bilar då?
En del kör med motorer som kostat 250.000 som ger effekt som en normal 1,8turbo
Finns massor med framhjulsdrivet redan.
Och dom går rejält fort också.

Undrar bara varför överladdning är förbjudet då det är den absolut
vanligaste motorn idag.

Hade räckt med en restriktor för att jämna ut lite.

Hade vart trevligt med en klass Typ "Grupp FWD tööörbo"
Hyfsat standarbetonad så d blir enkelt o billigt, eller billigare kanske man ska säga
då all motorsport är dyr


Förstår din tanke, men varför inte göra samma sak med grupp h? Så mycket pengar dom lägger på sina motorer för att få ut den effekten är ju lite läskigt...

Vet inte varför det e som det e... men sbf kanske? Dom är ju inte kända för att främja sporten...

Bilarna måste vara FIA-homologerad.


Ännu ja!
Nationellt klassade bilar vore av godo.
Dessutom borde man ta bort gamla Grupp-A och Grupp-H.
Det är ju svingamla reglementen som hade klassning DÅ.

Borde vara dags för klasser med Vikt/effekt som det diskuteras.
Sedan finns ju FWD med turbo redan , Fords satsning med klassen och med E85.
Det har ju fostrat några förare , vet dock inte hur många Fordar som lever kvar?
Saabarna var inte många.

Tycker man borde titta på Finland och deras klasser.
Tillåt fler bilar och tillåt förarna att bygga enklare.

Fia hit och Fia dit , säkerhet är bra men det får vara nån måtta på allt man måste klassa för att få vara med och leka , man kan ju inte knappt köra SM om man är från norr t.ex bara resorna kostar ju fläsk.
Och arrangörerna har ju inte ens råd att arrangera tävlingar med SM-status.
Gå back för att få SM-status är det SBF:s melodi?

Crap! thumbs down

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Lillen skrev:
Sedan finns ju FWD med turbo redan , Fords satsning med klassen och med E85.
Det har ju fostrat några förare , vet dock inte hur många Fordar som lever kvar?
Saabarna var inte många.

En av Saab:rna står i Tavelsjö skrotad .
Tror att Tommy fått tag på en lämplig tom kaross att flytta över prylar till.
Men tyvärr så gjorde han sig illa i ryggen vid kraschen.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Utomlands verkar det ju finnas antydan till att köra med andra grejer, Renaultsport Megane RS N4, bara å köpa Visserligen inte billig, men köpa fabriksbyggt kostar väl aldrig billigt.



_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Sso
Falun
Här sen Aug 2004
Inlägg: 26



Saab 9-3:orna med turbo här i Sverige går riktigt bra, har själv kartläst i en sån
Etanol-Fordarna här i Sverige var inte turbo-bilar, grpN <2000cc.

Saabarna är gruppA-klassade, var ju ett bekymmer med grp A/N att så fort det kom på en turbo så blev motorn att hamna i samma klass som 4wd-bilarna, vilket inte var så kul...
I nya R-reglementet tillåts turbobilar, Citroen har en DS3:a i R3-utförande med turbo som går riktigt bra, tyvärr kostar den en hel del oxo..

Men visst vore det kul med fler fwd-turbo, man kan ju inte komma från att sugisar låter bättre dock

_________________
Stefan Söderholm
VW Passat
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



Problemet är väl att en sån bil inte blir konkurrenskraftig iom den kommer att hamna i samma klass som en 4wd driven bil
Citera
Göran Svensson
Sjuntorp Trollhättan
Här sen Maj 2005
Inlägg: 116


Trådstartare
Bert Svensson skrev:
Problemet är väl att en sån bil inte blir konkurrenskraftig iom den kommer att hamna i samma klass som en 4wd driven bil


Det är just det som är problemet, kör en egen klass för framhjulsdrivna turbobilar.
Är stor skillnad i pris, underhåll osv på awd vs "felhjulsdrift"

Tror iaf det kunnat bli en bra klass med mycket bilar thumbs up

_________________
Göran Svensson
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



Är väl just et som är ett problem.En klass till
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Bert Svensson skrev:
Är väl just et som är ett problem.En klass till
Max tre bilar per klass, annars får inte alla pokal...

Det finns ju ofta ett begränsat antal förare villiga att satsa det som behöves för att delta. Det är sällan man kan locka fram 20 nya i ett trollslag.
För att locka över befintliga förare så behövs det nåt speciellt, och har man då åstadkommit nåt (skapa en halvfull klass genom att åderlåta andra klasser)?

Pågår det inte redan arbete att växla in lite nyare karosser i befintliga klasser (karosser från detta millennium)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Rallyklasser, varför inte turbo och framhjulsdrift?
9313 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande