Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -73 "ALPINA" Skalman. Byggmodell 1/1
<<   1, 2, 3, ... 36, 37, 38   >>
13 besök idag (296744 totalt)
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Jag har en fin skufflucka i plåt som du kan få om du betalar fraktkostnad, står mest i vägen och ligger i riskzonen för plåtdonation annars.

Tycker att det är bra om ngn vill bygga "plåtbilar" själv är jag i träsket kapa-plasta-lätta-ändra-byt ut & gör om träsket

Pm vid intresse av luckan // Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Ang bromsar på E30 så använder jag seat cupra + Volvo 4kolvs ok utan abs + Mercedes huvudbromscylinder på 02 servo fram och och ix framskivor bak om du vill gå på E30 spåret = billigt o hyfsat bolt on

Men med tanke på hur mkt jobb det är så skulle jag aldrig börjat kapa sönder en 02 idag utan använt org fram o bakvagn då det finns mkt grejor och en större mervärde att bevara dessa bilar i rimligt orgskick
Men alla bygger sin bil och jag bar full respekt för allas val att bygga sin bil
Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Ang bromsar på E30 så använder jag seat cupra + Volvo 4kolvs ok utan abs + Mercedes huvudbromscylinder på 02 servo fram och och ix framskivor bak om du vill gå på E30 spåret = billigt o hyfsat bolt on

Men med tanke på hur mkt jobb det är så skulle jag aldrig börjat kapa sönder en 02 idag utan använt org fram o bakvagn då det finns mkt grejor och en större mervärde att bevara dessa bilar i rimligt orgskick
Men alla bygger sin bil och jag bar full respekt för allas val att bygga sin bil
Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Varför inte ett studiebesök hos Ulf von Hauswolf. Han har väl gjort det mesta rätt med sin 02'a

http://youtu.be/iFge64DNzCA

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
bilnicke

Här sen Jul 2008
Inlägg: 95



Nu är det ju inte så att det är Ulf , utan Lennart på 02 depån som byggt Ulfs bil och det är även där den förvaras väl
http://02-depan.se/

Mvh NK

_________________
Niklas Kallbom
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



bilnicke skrev:
Nu är det ju inte så att det är Ulf , utan Lennart på 02 depån som byggt Ulfs bil och det är även där den förvaras väl
http://02-depan.se/

Mvh NK


Jo det vet jag, men det är ändå Ulf's bil

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Var och fixade lite med bilen igår. Skulle lappa i rosthålen. Plåtarna hade jag redan klippt till, bara att svetsa dit! Då tog såklart gasen slut i migen
Då började jag att slipa i motorrummet istället. Helt rostfri är dock inte bilen.
Nere vid den lilla spoilern fram så var det lite rost men såklart marginelt jämnfört med vissa ojekt, här på Rejsa...
Undrar vad som döljer sig mer under lacken!
Bilen är omlackad minst en gång tidigare. Tyvärr inte av någon seriösare målare. Färgen släpper lite här och var utan större påverkan. Denna gången ska det slipas innan lack.
-Det följde med en ny vindruta som är omonterad. Är en stor spricka i originalet.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Bilder

Vä bak


Från bagage


Hö bakskärm, fästet innanför har orsakat denna rosten.


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Om jag använder mig av E21:ans bärarmar bak, behövs det bytas något mer för att det ska passa på original bakaxel? Typ drivaxlar, fjäderben eller något annat?
Passar E21 fjäderben fram eller är det "onödigt" att byta?
-Lutar mer o mer åt att jag kör på med "Oldschool-stuket"

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Idag har jag varit på "studie-besök" hos Lennart på 02-Depån.
Turbo-breddare är inhandlade. Tydligen är det så (enligt Lennart) att skärmkanterna bak är väldigt viktiga
för bakändans bärighet/styvhet. Lennart rekommenderade att svetsa en rundstav runt hjulhuset, under breddaren för att kompensera detta. Även vika upp lite plåt över staven och punkta den där.
Fick en hel del andra tips och råd. Bl.a. så tyckte han inte att det var lönt att byta till skivor bak!
Bättre att satsa på bättre bromsar fram.

Lennarts recept fram -
Ti/Tii fjäderben
Nav + skivor från E21 323
Bromsok från E12 528

Bak-
Diff från E21 323
Förstärka bärarmarna duktigt. Godkänt med upp till 2mm plåt i Historisk Racing.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Någon som har ett par fjäderben till övers från Ti/Tii?

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Du får i princip likvärdiga bromsar med Volvo ok, och E21 lilla naven med E30 ventilerad skiva för mindre kostnad och du kan använda dina orginal fjäderben. Kör på det.

Bak kör du boxade orginalbärarmar med VW Golf 1 framskivor, okhållare från Golf 2 och aluminiumok med inbyggd handbroms från Golf 4. En 10mm tjock stålplåt borras hålbild i och du har ett fäste för okhållaren i bärarmen.
Eller kör med trumbromsar från E21 vilka är 250mm och samma som på turbon. Detta är bolt-on

Både skivor och ok finns på biltema. 199kr för skiva och 699kr för nytt ok. Även Volvo ok finns nya på biltema för liten peng. Köp okhållare för nån 100-ing på skroten.

Ska du köra med 323 bärarmar bak ökas spårvidden runt 10mm vilket kan ställa till det med fälgar och skrämkanter. Du måste modifiera bärarmarna genom att flytta över fjädersätet från 02ans. Eller byta till coilovers bak vilket inte bör göras direkt i orginal stötdämparfäste i karossen. Bör förstärkas.

323 medbringare har 10mm bultar för drivaxel så antingen måste du byta knut yttre eller göra adaptrar och kontrollera längden på axeln så den ej bottnar eller sträcks för långt. Eller byta till 323 klump med diffbroms.

Och ja, 02 med borttagna hjulhuskanter är sjukligt veka bak så se till att återansluta ytterplåten mot innerskärmarna

Såg ju rostfri och fin ut den där jämfört med mina

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Håll dig till orginal hjulupphängningar med små modifieringar så du blir klar och får köra istället för att göra som jag med mitt V8 bygge som aldrig blir klart. Allt tar sjukt lång tid så fort man ska bygga om, och varje sak man ändrar ger tre ytterligare saker som måste fixas.

Ireland Engineering har mycket bolt-on kit som är utprovat och fungerar bra.

Saker som kan vara bra är justerbara bultar på bärarmarna så du får bort toe som blir av att sänka bilen. då kan du även justera camber till önskat värde. Fram kan man köpa ett alu-underlägg under fjäderbenet som sänker bärarmen i ytterkant men även breddar bilen lite för ökad camber fram och återställd geometri för bärarmen vid sänkning.

Kanske finns nått matnyttigt i mina trådar om du vill läsa lite.
V8 02a https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43215
och turbo 02a https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60289&postdays=0&postorder=asc&start=0

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Tack för input, Fredrik

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Blandade bilder -

Passat in breddare fram


Bak


Lite kuligare spegel. Är inte helt säker. Tycker den hamnar lite lågt!




Lite o-kuligt slipjobb


Batterihållaren åker nog bak i bagaget.




_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Idag har jag kapat upp ena bakskärmen för att få plats med turbo-breddarna.
Det var inte utan ångest som jag satte kapen i bilen
Jag skrev tidigare att man borde förstärka skärmen efter att skärmkanten tagits bort men jag undrar om det verkligen behövs. Svetsar man skärmen med innerskärmen igen, så tror jag att detta blir lika stakt som tidigare. Om man inte svetsar ihop ytterskärm med inre så måste man förstärka. Blir väldigt "fladdrigt" annars!
Jag kapade nedanför själva rundningen på innerskärmen och kunde på så vis banka ut "svängen" på innerskärmen för att nå ut till ytterskärmen. Fick dock lägga i lite bitar för att nå ut till ytterskärmen, på främre delen.
Men nu vet jag att det går Lite j-vligt att komma till med svetsen , bara.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Ja det är lurigt att svetsa upp och ner och inne i hjulhuset och inget drömjobb direkt
Tror inte heller att du behöver nån rundstång. Jag och flera andra har bara svetsat ihop inner och ytterskärm igen och det blir starkt nog.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
FSRacing skrev:
Ja det är lurigt att svetsa upp och ner och inne i hjulhuset och inget drömjobb direkt
Tror inte heller att du behöver nån rundstång. Jag och flera andra har bara svetsat ihop inner och ytterskärm igen och det blir starkt nog.


Fler än jag som är uppe i "uttan"
Sover aldrig "Rejsianer"

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Kjell 944 skrev:


Lite kuligare spegel. Är inte helt säker. Tycker den hamnar lite lågt!



Sån där hade jag på min gamla Bertone Alfa 2000GTV. Där var dörren mer vinklad ovanför midjelinjen och du behöver nog tillverka ett fasat mellanlägg av något slag.

Rackarns kul projekt i alla fall.

/A

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
964RS skrev:
Kjell 944 skrev:


Lite kuligare spegel. Är inte helt säker. Tycker den hamnar lite lågt!



Sån där hade jag på min gamla Bertone Alfa 2000GTV. Där var dörren mer vinklad ovanför midjelinjen och du behöver nog tillverka ett fasat mellanlägg av något slag.

Rackarns kul projekt i alla fall.

/A


En till som har sömnproblem
Ja, spegeln måste längre upp om den ska bli aktuell. Problemet är ventilationsrutan, att ta hänsyn till.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Nä inga sömproblem här inte, väntar bara på frugan som är ute och suddar.

Vad skall du ha för fälgar på bilen?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -73 "ALPINA" Skalman. Byggmodell 1/1
<<   1, 2, 3, ... 36, 37, 38   >>
13 besök idag (296744 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande