Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -73 "ALPINA" Byggmodell 1/1
tråden läst  
187652 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26, 27  Nästa>>
 
   
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Apr 2017 08:46     Re: Citera

bmw_ixen skrev:
Kjell 944 skrev:
Kanske är det klart nu med 5mm spacer,
skruvbultar och svart målade ok. Men nu känns det som att det går fritt överallt. Med spacern så fick jag även navstyrning till fälgen. Är dock lite tveksam till att bultarna är långa nog. Skulle kännas bättre med 10mm till!



En tumregel jag har lärt mig är att det ska vara lika mycket gänga påskruvat som skruvens tjocklek. M12 betyder alltså att muttern ska ta 12mm.


I detta fallet så skulle det klara sig, då!
Muttern är 25 mm och 17mm av den täcks av gängor. Men det är nog bättre om gängan går igenom, när man använder öppna muttrar!


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
lewan
Hässleholm





Här sedan: 11 Nov 2002
Inlägg: 693
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Apr 2017 09:34     Re: Citera

bmw_ixen skrev:

En tumregel jag har lärt mig är att det ska vara lika mycket gänga påskruvat som skruvens tjocklek. M12 betyder alltså att muttern ska ta 12mm.


Jag fick höra av lokala däckfirman att det räcker med halva tjockleken.
Tror dessutom att min Audi hade ca halva tjockleken på original fälgar, då jag reagerade på att det var väldigt lite..


_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro -11, VW Golf GLI Cabriolet -85
....... | PCS 7486
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
seb280z
klippan





Här sedan: 14 Mar 2009
Inlägg: 120
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Apr 2017 10:31     Re: Citera

lewan skrev:
bmw_ixen skrev:

En tumregel jag har lärt mig är att det ska vara lika mycket gänga påskruvat som skruvens tjocklek. M12 betyder alltså att muttern ska ta 12mm.


Jag fick höra av lokala däckfirman att det räcker med halva tjockleken.
Tror dessutom att min Audi hade ca halva tjockleken på original fälgar, då jag reagerade på att det var väldigt lite..


Halva diametern hade jag passat mig för, det känns som att utmana ödet. Vid normal maskinkonstruktion så använder man ofta diametern ggr 1,5 som lämplig längd. Det är förvisso bara dom första 3-4 varven gänga som tar största kraften pga. töjning, men man vill inte tappa ett hjul.


_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne





Här sedan: 14 Jul 2005
Inlägg: 183
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Apr 2017 01:42     Citera

Med öppen mutter bör det vara 3 varv av gänga fri av muttern.


_________________
Ragnar Joensen
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Apr 2017 20:45     Citera

Ska man köra svarta eller chromade hjulmuttrar?




Så här ser hjulbultarna ut.





_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
964RS
Skåne vid havet





Här sedan: 01 Dec 2003
Inlägg: 2840
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Apr 2017 22:12     Citera

Helt klart kromade!


_________________


964RS & 944 KULRÄSERN
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Mats Karlsson
Vargön





Här sedan: 18 Feb 2003
Inlägg: 5999
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Apr 2017 10:29     Citera

Jag är ju normalt anti-krom på allt men i det här fallet ser dom kromade bättre ut, mer enhetligt.


_________________
// Mats Karlsson
"Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..."
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Apr 2017 11:06     Citera

-Har lite funderingar kring val av växellåda!
Planen är från början att använda en 5-växlad låda, typ Getrag 245.
Men varför egentligen? Vad är vinsten med en sådan låda? Funkar det inte lika bra med en 4-växlad original!
-Bilen kommer ju inte att användas som transportmedel, i 1:a hand. Utan det blir väl mest enstaka nöjesturer, till och från banan, olika bilträffar osv.
Blir väl ingen större vinst med att köra 5-växlat på bana, eller!
-Lite kluven i denna fråga så kom gärna med synpunkter, för och emot.


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2017 11:38     Citera

Bombar in lite sammanställningsbilder...


Tittut!



























_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Apr 2017 20:59     Re: Citera

Kjell 944 skrev:
-Har lite funderingar kring val av växellåda!
Planen är från början att använda en 5-växlad låda, typ Getrag 245.
Men varför egentligen? Vad är vinsten med en sådan låda? Funkar det inte lika bra med en 4-växlad original!
-Bilen kommer ju inte att användas som transportmedel, i 1:a hand. Utan det blir väl mest enstaka nöjesturer, till och från banan, olika bilträffar osv.
Blir väl ingen större vinst med att köra 5-växlat på bana, eller!
-Lite kluven i denna fråga så kom gärna med synpunkter, för och emot.


En synpunkt på att inte behålla 4-växlat är att varvtalet blir högt redan vid ca 110 km. Då varvar den ut innan slutet på Knutan rakan. Det är ju inte så baa
Lutar ändå åt en 5-växlad låda...


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
FSRacing
Umeå





Här sedan: 14 Dec 2007
Inlägg: 491
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Apr 2017 21:16     Citera

245 låda är en av de bättre uppgraderingar jag har gjort, så jag har gjort det på två av mina bilar. Skillnaden på landsväg blir ju enorm. Särskillt om du har lite lägre bakaxel. Kör man tex. 4.10 blir det olidligt med ca 4000varv i 100km/h med 4-vxl. I min mening är 3.9-3.64 perfekt med 5-vxl 245.


_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Apr 2017 10:48     Re: Citera

FSRacing skrev:
245 låda är en av de bättre uppgraderingar jag har gjort, så jag har gjort det på två av mina bilar. Skillnaden på landsväg blir ju enorm. Särskillt om du har lite lägre bakaxel. Kör man tex. 4.10 blir det olidligt med ca 4000varv i 100km/h med 4-vxl. I min mening är 3.9-3.64 perfekt med 5-vxl 245.


-Tack för input, Fredrik thumbs up


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Apr 2017 10:51     Citera

-Någon som har mått på hur mycket som ska tas bort på spakstället vid byte till 5-växlad låda?


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders Carlsson
Stenungsund





Här sedan: 04 Nov 2002
Inlägg: 1010
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Apr 2017 13:52     Re: Citera

Kjell 944 skrev:


En synpunkt på att inte behålla 4-växlat är att varvtalet blir högt redan vid ca 110 km. Då varvar den ut innan slutet på Knutan rakan. Det är ju inte så baa
Lutar ändå åt en 5-växlad låda...


5 vxl med överväxel är en ren landsvägsuppgradering, och en väldigt bra sådan. På bana vill du ha en 5-vxl sportlåda, oerhört irriterande med det stora hoppet mellan 2:an och 3:an på en vanlig 4-vxl och 5-vxl ÖD.
varva ut på rakan på knutan är inget problem, på Anderstorp, kanske.


_________________
/Anders C
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
FSRacing
Umeå





Här sedan: 14 Dec 2007
Inlägg: 491
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Apr 2017 17:41     Re: Citera

Kjell 944 skrev:
-Någon som har mått på hur mycket som ska tas bort på spakstället vid byte till 5-växlad låda?


Den infon finns på nätet. Borde tex finnas på 2002faq forumet

Edit:
https://www.bmw2002faq.com/forums/topic/131907-the-ultimate-5-speed-conversion-page-for-getrag-245/


_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Apr 2017 18:42     Citera

Någon här som har koll på en 5 växlad 240 låda!
Vad är det för en låda?


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Apr 2017 21:08     Re: Citera

Kjell 944 skrev:
Någon här som har koll på en 5 växlad 240 låda!
Vad är det för en låda?


Efter lite research så är 240 lådan för klen till en trimmad motor. Så den utgår.
Den som verkar mest lämpad är 245 om man nu inte har råd med en dogleg låda...


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
FSRacing
Umeå





Här sedan: 14 Dec 2007
Inlägg: 491
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Apr 2017 11:33     Citera

Du har ej drivning för hastighetsmätare i 240 lådan. Den håller rätt ok om man kör som folk.


_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Apr 2017 12:40     Re: Citera

FSRacing skrev:
Du har ej drivning för hastighetsmätare i 240 lådan. Den håller rätt ok om man kör som folk.


-Vem vill va som Folk


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Maj 2017 06:21     Citera

Titta så glad Alpis blev när Rudolf kom på besök



_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Jun 2017 17:43     Citera

Hej hopp!
Snart kommer motorn att delas och bygget kan ta sin början...
Kanske kan uppstart ske, sen höst! Vi får se.
Så, nu börjar jakten på "rätt" låda bli mer och mer aktuell.
Sökes: Getrag 5-växlad 245 låda med wire uttag för hastighetswiren.
Ring 0708-947813


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -73 "ALPINA" Byggmodell 1/1
tråden läst  
187652 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26, 27  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.332 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec