Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -73 "ALPINA" Byggmodell 1/1
tråden läst  
187855 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27  Nästa>>
 
   
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Jun 2017 10:45     Citera

Motorn snart färdig...








_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Cassius
Göteborg





Här sedan: 26 Jan 2005
Inlägg: 1200
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Jun 2017 14:28     Citera

Ska inte Getrag 240in som sitter på oplarna vara samma som Getrag 240 från BMW? (förutom svepet då) Den som sitter i Oplarna har drev för hastighetsmätare wiren och håller rätt bra, även om de våldas (finns dom som åkt 400 häst med turbomotor i alla fall utan jätte bekymmer)

Funkar de inte med t ex Getrag 260?


_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
Regards, Johan Eriksson.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Jun 2017 15:28     Re: Citera

Cassius skrev:
Ska inte Getrag 240in som sitter på oplarna vara samma som Getrag 240 från BMW? (förutom svepet då) Den som sitter i Oplarna har drev för hastighetsmätare wiren och håller rätt bra, även om de våldas (finns dom som åkt 400 häst med turbomotor i alla fall utan jätte bekymmer)

Funkar de inte med t ex Getrag 260?


Hej!

Den infon som jag hittat är att 240 lådan ska vara klenare än 245. Så därför väljer jag 245 spåret...
260 vet jag inget om.


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Cassius
Göteborg





Här sedan: 26 Jan 2005
Inlägg: 1200
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Jun 2017 05:42     Re: Citera

Kjell 944 skrev:
Cassius skrev:
Ska inte Getrag 240in som sitter på oplarna vara samma som Getrag 240 från BMW? (förutom svepet då) Den som sitter i Oplarna har drev för hastighetsmätare wiren och håller rätt bra, även om de våldas (finns dom som åkt 400 häst med turbomotor i alla fall utan jätte bekymmer)

Funkar de inte med t ex Getrag 260?


Hej!

Den infon som jag hittat är att 240 lådan ska vara klenare än 245. Så därför väljer jag 245 spåret...
260 vet jag inget om.


Det stämmer säkert också. 260 finns det en del Volvo och BMW turboåkare som kör med, ska hålla klart bättre än 240in, dock osäker på om den kanske bara var 4 växlad?

Sen finns ju 265an, lite dyrare men den håller å andra sidan grymt bra Den finns ju både som "vanlig" OD 5 pet, och som tätstegad (t ex i E30 M3). Den lådan satt även i Opel Monza med ett löst svep så går nog få över därifrån med


_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
Regards, Johan Eriksson.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
bmw_ixen
Vårgårda





Här sedan: 15 Nov 2004
Inlägg: 159
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Jun 2017 08:21     Re: Citera

Kjell 944 skrev:
Motorn snart färdig...





Exakt så såg min tii motor ut när jag köpte den. Stått under en trasig presenning i typ tre år. Smörjde upp kügelficher och körde den i tre år utan att öppna motorn, renovera den eller byta den monterade växellådan. #odödligmotor :-)


_________________
Stefan Becker

BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD
BMW 318tds -98 SÅLD


BMWCS 2722
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Jun 2017 06:57     Re: Citera

bmw_ixen skrev:
Kjell 944 skrev:
Motorn snart färdig...





Exakt så såg min tii motor ut när jag köpte den. Stått under en trasig presenning i typ tre år. Smörjde upp kügelficher och körde den i tre år utan att öppna motorn, renovera den eller byta den monterade växellådan. #odödligmotor :-)


-Nja, nu är det ju så här... (läs Carl Blidt )
Motorn ska såklart byggas om "lite" så att den kan ta lite större glädje-skutt i framtiden


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Aug 2017 20:52     Citera

I väntan på att motor bygget ska ta sin början så har jag klätt om lite paneler som jag hittade i gömmorna. Från slitet grått till nytt svart.
Inte så rejsigt kanske men man får pilla med något!


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna





Här sedan: 11 Jul 2008
Inlägg: 546
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Aug 2017 20:58     Citera

Grymt snyggt thumbs up


_________________
Janne Josefsson Porsche 911 SC, Porsche 944 S2
PCS 13359
www.sportscargarage.se
IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Aug 2017 16:07     Citera

Tro det eller ej men imorgon ska motorn rivas.
Med denna bild förklarar jag motorrenoveringen påbörjad



_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Aug 2017 19:06     Citera

Idag delades motorn och lite smolk i bägaren blev det...
Det visade sig att veven hade lite för mycket repor för att funka till en racemotor. Att slipa om en smidd vev är tyvärr en lång och dyr process.
Någon som har en smidd vev till 2 liters motor utan repor, till salu?









_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Aug 2017 07:31     Citera

Söker även efter en oljesump och oljefilterhus från en E30 318 M10 motor.
Någon som har?


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Aug 2017 09:07     Citera

Check på oljesumpen.



_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2017 13:10     Citera

Nya motorn kommer att bli som denna
https://www.youtube.com/watch?v=0C_URXj-jCY


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2017 13:19     Citera

Liten race film också
https://www.youtube.com/watch?v=NxzFl6pcerk


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Christian Jansson
Borås





Här sedan: 11 Jan 2003
Inlägg: 273
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2017 14:03     Citera

Mmmm.... M12

Bra målsättning - check på det!

Kommer bli mumma detta även utan den dröm-motorn!


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364

BMW 332is E30
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Aug 2017 15:40     Citera

Hämtade lite delar som glasblästrats idag.
Blir fint på motorn.



_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
964RS
Skåne vid havet





Här sedan: 01 Dec 2003
Inlägg: 2842
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Aug 2017 07:53     Re: Citera

Kjell 944 skrev:
Hämtade lite delar som glasblästrats idag.
Blir fint på motorn.


Nu slår jag iofs in en öppen dörr men den här bilen kommer bara att bli så grym!

Bra jobbat Niklas!


_________________


964RS & 944 KULRÄSERN
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Aug 2017 15:02     Re: Citera

964RS skrev:
Kjell 944 skrev:
Hämtade lite delar som glasblästrats idag.
Blir fint på motorn.


Nu slår jag iofs in en öppen dörr men den här bilen kommer bara att bli så grym!

Bra jobbat Niklas!


Tack Anders


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Aug 2017 15:06     Citera

Stänkt på lite färg på ena delen av oljesumpen, efter att den fått sig elelectrolytbad i 3 dagar pga. av lite ytrost.






_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 975
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Sep 2017 18:45     Citera

Fick lite saker från Walloth idag. Dock inget upphätsande utan mest packningar, oljepump o lite smått o gott.
-Har fastnat lite med motorbygget. Veven ställer till lite problem, eftersom den var repig. Söker efter en utan repor men utan lycka, så här långt. Handlar väl om ca 5" extra om jag använder den befintliga.
Det kluras även på vilket val av kolvar som ska användas! Troligen är valet av stakar gjort.



En klibba till säkringarna



Även klippt till 2st mallar ovanför strålkastarna. Tanken är att förbättra kylningen!


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
FSRacing
Umeå





Här sedan: 14 Dec 2007
Inlägg: 491
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Sep 2017 20:11     Citera

Slipning av 4-cyl vevaxel brukar ligga på cirka 2-2500:- om du kolla runt lite. Kanske finns ännu billigare?
Skall du åka med längre stakar eller varför vill du byta?


_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -73 "ALPINA" Byggmodell 1/1
tråden läst  
187855 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.323 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec