Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
FAQ om bankörning?
1 besök senaste veckan (5111 totalt)
Derp
Gävle
Här sen Sep 2013
Inlägg: 11


Trådstartare
Hej

Jag är novis på det här, men jag tittar gärna på Top Gear.

Där har de visat att det är ganska vanligt i UK med öppna bandagar, eller vad man skall kalla det. Kom dit med egen bil av valfri sort, kör tills du får nackspärr. Låter skitskoj! Jag kan tänka mig att köpa nån lagom lågbudgetbil för att förinta gummi på asfalt, men var börjar jag?

Jag får intrycket av att detta också förekommer i Sverige, men jag hittar ingen sammanfattande information om var och hur det går till? Man får mest googla förvirrat tills man hittar Mantorp och allt vad de heter, och sen är det strösslat med länkar till klubbar och jox.

Jag skulle GÄRNA se att sån information finns samlad nånstans. Det kanske den gör redan, men jag hittar inget. "rejsa.nu" låter som ett bra ställe att ha sån information.

Är det något ni skulle vilja hjälpa till med? Samla grundinformation för race-sugna nybörjare? Eller åtminstone tala om för mig här hur man går tillväga?

Tack tack

_________________
Michail Stockfelt
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



De flesta tillfällen på banorna är via någon klubb som har körning. Högst upp på denna sida hittar du kalendern där de flesta tillfällen finns med. Du får sedan kontakta respektive klubb för att veta hur de gör med licens, medlemsskap och betalning m.m.

Du kommer förmodligen vara helt hooked efter första körningen!

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Derp
Gävle
Här sen Sep 2013
Inlägg: 11


Trådstartare
Mycket praktiskt med länkarna!

Så man måste gå med i en klubb? Det duger inte att bara rulla in på nån speciell dag med sin Hyundai eller vad det nu är, slänga upp ett par sedlar och sen köra tills motorn skär?

_________________
Michail Stockfelt
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Det finns väl nån onsdag på Mittsverigebanan och provapå kvällarna på Sviestad.
5100 på Mantorp har ju också lite friare upplägg.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Man måste inte vara medlem i någon klubb. Många klubbar bjuder in andra till deras körningar, kolla " inför träffar"-avdelningen här. Däremot måste man i de flesta fall ha licens av något slag, SBF eller SMA, det kanske finns nån mer? Vilken av dem beror på vilken arrangören av den aktuella körningen använder. Det går att lösa engångslicenser från både SBF och SMA.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13278



Derp skrev:
Hej

Jag är novis på det här, men jag tittar gärna på Top Gear.

Där har de visat att det är ganska vanligt i UK med öppna bandagar, eller vad man skall kalla det. Kom dit med egen bil av valfri sort, kör tills du får nackspärr. Låter skitskoj! Jag kan tänka mig att köpa nån lagom lågbudgetbil för att förinta gummi på asfalt, men var börjar jag?

Jag får intrycket av att detta också förekommer i Sverige, men jag hittar ingen sammanfattande information om var och hur det går till? Man får mest googla förvirrat tills man hittar Mantorp och allt vad de heter, och sen är det strösslat med länkar till klubbar och jox.

Jag skulle GÄRNA se att sån information finns samlad nånstans. Det kanske den gör redan, men jag hittar inget. "rejsa.nu" låter som ett bra ställe att ha sån information.

Är det något ni skulle vilja hjälpa till med? Samla grundinformation för race-sugna nybörjare? Eller åtminstone tala om för mig här hur man går tillväga?

Tack tack


Absolut bästa stället att hitta information är ju i kalendern här på rejsa, det ligger en länk högts upp om när, var och vem som ordnar

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



johmei skrev:
De flesta tillfällen på banorna är via någon klubb som har körning. Högst upp på denna sida hittar du kalendern där de flesta tillfällen finns med. Du får sedan kontakta respektive klubb för att veta hur de gör med licens, medlemsskap och betalning m.m.

Du kommer förmodligen vara helt hooked efter första körningen!


Det är väl det som är ett litet problem med Sverige, stängda klubbkörningar verkar bli allt vanligare. Vill du köra billigt och mycket ska du köpa en BMW eller Audi dom har väl klart flesta bandagar av alla klubbar.
Att köpa en udda bil som jag har är ibland ett problem att hitta bankörningar där du är välkommen, jag har personligen gett upp att försöka komma in på klubbkörningarna.

Men som tur är så finns arrangörer som GRC och Driversclub. Helt överlägset bästa/mesta körningen i stort sett alltid open pitlane i annat fall endast två grupper. Där du inte piskad att köra 20min i sträck bara för att du vet att du kommer få vänta 45min innan nästa pass börjar. Dock så kostar dessa körningar en slant mer än klubbkörningarna.
Två andra bra alterntiv till klubbkörningar är TPC och 5100 bra mkt billigare än ovanstående, dock kör dom i de flesta fallen vardagar och kvällar (17-20) funkar inte optimalt för såna som mig som jobbar och bor i sthlm.

Välkommen in i fördärvet TS ;-)

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
FAQ om bankörning?
1 besök senaste veckan (5111 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande